TSH #47: II/4.7. Matka Tien Risteykseen

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
Myöhässä, mutta tuleepahan kuitenkin.

Faramirin sanat sauvoista saivat minut mietteliääksi:

Ne on tehty kauniista lebethorn-puusta, jota Gondorin puunleikkaajat rakastavat, ja niihin on pantu tienlöytämisen ja kotiinpaluun lahja.

Ensinnäkin, millainen on lebethorn-puu? Ja mitä Faramir tarkoittaa lahjalla, onko se kenties samantyylistä kuin jotkut vanhan kansan lorut joita hoettiin matkalle lähtiessä, eli lähinnä uskomuksiin perustuvaa, vai oliko sauvoissa kenties jotain todellista voimaakin? Tiedä häntä, mutta mielenkiintoista sitä on ainakin pohtia.

Ja Vehka kysyy vaihteeksi kasvitieteestä: Millainen on keltamo?

Suonette anteeksi typerän kysymykseni, mutta mikä on tämä rauniokaupunki josta Frodo ja Klonkku keskustelevat? Se jäi vaivaamaan minua, ja vaikka vastaus varmaan pitäisi tietää niin ainakaan minun siivilämieleni ei ole sitä onnistunut säilyttämään.

Mietiskelin myös sitä, että hobitit päättelevät Klonkun selvittävän yön ajankohdan nuuhkimalla. Mihin tämä voisi perustua?

Lopun veistoksen rappio on mielestäni aika surullinen, mutta tulin myös pohtineeksi, että ketäköhän kuningasta se on kuvannut. Tähän ei kyllä varmasti löydy mistään vastausta, mutta... Niin. Vehka pohtii aina turhia.

Pohtikaa tekin. :wink:
 
Vehka sanoi:
mikä on tämä rauniokaupunki josta Frodo ja Klonkku keskustelevat?

Selvästikin Osgiliath, Gondorin entinen pääkaupunki Minas Ithilin (Morgulin) ja Minas Anorin (Tirithin) välissä.

Kuninkaan kuva on kiinnostava. Hammond & Scull näet muistuttavat, että erään Tolkienin myöhäisen huomautuksen mukaan niillä ihmisillä, joilla oli haltia-esi-isiä, ei kasvanut partaa ("Unfinished Tales, p. 247). Elendilin perilliset - siis Gondorin kuninkaat - olivat juuri näitä haltiaverisiä, kun taas patsaalla oli parta. H & S. arvelevat kuitenkin, että parrattomuusidea ei ollut Tolkienin mielessä vielä tämän kirjoittaessa kyseistä kohtaa. Se juolahti ehkä Tolkienin mieleen selityksenä sille, miten Legolas olisi tunnistanut Dol Amrothin Imrahilin haltiasukuisuuden.
 
Mustaa puuta ja nuuhkivia rohanilaisia

Vehka sanoi:
Ensinnäkin, millainen on lebethorn-puu?
- - -
Mietiskelin myös sitä, että hobitit päättelevät Klonkun selvittävän yön ajankohdan nuuhkimalla. Mihin tämä voisi perustua?

Kun Faramir tuo myöhemmin Aragornille Gondorin kruunun, se on pakattu <i>mustaan</i> <i>lebethron</i>-puiseen looraan. Siis puu (-thron, ei -thorn) on mustaa ja Gondorin puunleikkaajien rakastamaa, ehkä jonkinlainen eebenpuun sukulainen, eikös sekin ole mustahkoa?

Nuuhkimisesta: Ghân-buri-Ghân harrastanee samaa touhua: 'Sitten hän nousi ylös kuin lähteäkseen. Mutta äkkiä hän seisahtui katsellen ylös kuin joku hätkähtänyt metsäneläin joka haistelee outoa ilmaa. Hänen silmänsä alkoivat tuikkia. "Tuuli kääntyy!" hän huudahti.'

Ja vieläpä rohanilaisetkin:

'"Rauhanaikana asun aukeassa Woldissa; nimeni on Wídfara, ja minulle kertoo ilmakin jotakin. Tuuli kääntyy jo. Etelästä käy henkäys; siinä tuntuu meren tuoksu vaikka onkin heikko. Aamu tuo uutta tullessaan. Pilven päällä on päivä ennen kuin kuljette muurin läpi."' (Rohirrimin ratsastus)

Eiköhän ilmassa tunnu erilaisia hajuja aamun lähetessä ja lämpötilan noustessa, varsinkin kesällä. Täytyypä alkaa harrastaa yönuuhkimista ensi keväänä, jos ei lintulenssu iske.
 
Lempparini on luvun loppu: "Äkkiä Frodo näki vanhan kuninkaan pään vaakasuorien valon säteiden sattuessa siihen: se lojui pois heitettynä tien vieressä. Katso! Sam!, hän huudahti, sillä järkytys sai hänet puhumaan. Katso! Kuninkaalla on taas kruunu!"
Ja tosiaan kuninkaalla oli kruunu hopeasta ja kullasta. :)

Onko arvioitu mihin saakka lukuprojekti jatkuu, jos liitteitä ei lasketa mukaan?
 
Vehka sanoi:
Ja mitä Faramir tarkoittaa lahjalla, onko se kenties samantyylistä kuin jotkut vanhan kansan lorut joita hoettiin matkalle lähtiessä, eli lähinnä uskomuksiin perustuvaa, vai oliko sauvoissa kenties jotain todellista voimaakin? Tiedä häntä, mutta mielenkiintoista sitä on ainakin pohtia.

Ja Vehka kysyy vaihteeksi kasvitieteestä: Millainen on keltamo?

:wink:

Luulisin että kyse on oikeasta voimasta, lähinnä siksi että sen sanoo aina luotettava ja viisas Faramir. Keski-Maassa tällaisia uskomuksia ei muutenkaan voi vain sivuuttaa olankohautuksella. Lähtisin ehkä arvioimaan erilaisia väitteitä yliluonnollisista asioista niiden kertojan luotettavuuden mukaan, ellei Gandalf tyrmäisi tällaista järkeilyä antamalla yllättävänkin suurta arvoa vanhojen muorien jutuille. Tai ehkä kaikenlainen länsimainen ylirationalismi ja naturalismi pitää heittää romukoppaan heti kun astuu sisään Keski-Maahan.

Ja mitä keltamoon tulee... http://www.helsinki.fi/~osalo/virtuaalikasvio/keltamo.htm
 
Ylös