Älypuhelimet

Pagba

Pronominit hän/hänen
Yhteiskunnan palveluita kehitetään siihen suuntaan, että pian ei selviä ilman älypuhelinta tai ainakin se on huomattavan hankalaa.

Tyydyin aika kauan näppäinpuhelimeen. Pidin sen yksinkertaisuudesta, kestävyydestä, pitkistä latausväleistä ja pienuudesta. Sain soitettua sillä ja lähetettyä tekstiviestejä, enkä uskonut muuta kaipaavani. Uutisten lukeminen oli huomattavan rajoittunutta ja karttasovellus paikansi minut Kanta-Hämeen sijasta leprasiirtolan lähistölle Intian ja Pakistanin rajalla, mutta minusta ne olivat pikkuvikoja. Nettiin pääsin kotona läppärillä milloin en viitsinyt kantaa 3G-yhteydellä varustettua iPadia mukanani. Mihin minä älypuhelinta olisin tarvinnut?

Toisaalla täällä hehkuttamani Ingress-lokaatiopeli muutti tilanteen. Sen pelaaminen iPadilla oli älyttömän hankalaa, joten päädyin ostamaan ensimmäisen älypuhelimeni. Se taisi olla Motorola. Sittemmin olen hypännyt OnePlussan kelkkaan ja ostanut sukupolvet 3, 5T ja 8T. Eilen ostin vuosi sitten julkaistun lippulaivan 11, joka saattaa jäädä viimeiseksi OnePlussakseni. Omistajavaihdoksen myötä merkki on menettänyt hohtoaan. Ehkä siirryn tulevaisuudessa johonkin toiseen merkkiin. Kriteerinä on edelleen bloatwaren vähäisyys eli puhelimessa ei pidä olla valmiina paljon sovelluksia, joita ei pysty poistamaan. Mahdollisimman puhdas Android on hyvästä. Siirtyisin muuten iPhoneen, mutta sen hinnoittelu ei miellytä minua.

Lompakkoni ohuisuus määrää paljon hankintojani myös älypuhelinten saralla. Minusta yli tuhannen euron hintalappu on älyttömän suuri. Niinpä metsästän vuoden takaisia lippulaivoja. Tällä kertaa metsästys tuntui turhauttavalta, sillä uuden mallin lanseeraus ei heti merkinnyt vanhemman alennusmyyntiä. Aiempaa lippulaivaa ei monesta kivijalka- tai nettikaupasta tuntunut löytyvän enää ollenkaan. Tämäkin yksilö oli yhden pikkukaupan viimeinen ja säilyi suojassa varmaan siksi, että liike ei erikseen mainostanut sen alentunutta hintaa.

Uskon älypuhelinten suojaamiseen koteloilla, joten otan uuden laitteen käyttöön vasta sitten kun se on turvallisesti lompakkokotelon sisällä. Nopeasti hajoaviin tekonahkaisiin koteloihin kyllästyneenä ostan aidosta nahasta tehtyjä koteloita. Nekään eivät kestä ikuisesti, mutta sentään kauemmin kuin tekonahkaiset.
 
Ylös