Absoluuttinen Nollapiste

Rosuto

Hobitti
Eli kyseessä on sangen mainio suomalainen yhtye, joka on toiminut jo jonkun aikaa. Ensimmäinen levyhän ilmestyi -94. Yhtyeellä on aivan ihanaa musiikkia, ja sanoitukset, joita on melkein mahdotonta edes kuvailla, niin nerokkaita ne ovat (ks. allekirjoitukseni). Kertokaa mielipiteitänne kyseisestä bändistä ja heidän tuotannostaan. :)

Itse olen kuunnellut yhtyettä sen alusta alkaen, mutta lähinnä siksi, että isäni on heidän suuri faninsa. Silloin pienenä he oli minusta vähän hyvää parempi yhtye, mutten jaksanut keskittyä heidän musiikkiinsa kunnolla. Pidemmän aikaa olen halunnut itsekin tutustua heidän tuotantoonsa paremmin, ja viimeaikoina olen ihastunut heidän musiikkiinsa enemmän ja enemmän. Kappaleet kuten Hyönteisen kuolinnaamio, Silti ja Ajoratamaalaus ovat upeita. Levyt on isältä lainassa melkeinpä kokoajan. :roll: Voisinpa itsellenikin ostaa, mutta en oikein ikinä ole saanut aikaiseksi. Täytyisi ryhdistäytyä.
 
Jee! Topikki Roarkin lempibändille!

Abso on kuulunut mielestäni parhaisiin bändeihin aina Suljetusta lähtien. Ehkäpä paras koskaan tehty suomalainen äänilevy (imo, tottakai). Jos arvon herra Liimatta olisi saanut jonkin edustavan kuvan nettiin niin olisin ottanut siitä itselleni avan jo vuonna nakki ja makkara. Mutta koska Liimatasta ei kunnon kuvia löydy, olen tyytynyt Keisariin.

Mitähän Absosta sanoisi? Minusta vaan täydellisen tykki bändi. Vaikkakin Suljetun veroinen pläjäys on jättänyt tulematta. Harmi sikäli.

Simpukka-amppeli on ainoa levy mitä en omista.
 
"Jossain olen kuullut." :roll:

Kuunteleehan sitä, vaikkei sitä ensisijaisesti tykkäilemääni tyyliä olekaan. Siinä hieman humoristis-ironisessa ja rennossa otteessa on kuitenkin iskua. Kappaleiden nimiä en muista nyt millään, joten en voi sanoa mikä on jäänyt mieleen ja mikä ei. Jälkimmäistä en tosin voisi sanoa vaikka muistaisinkin kappaleiden nimiä.

Sanoitukset ovat mielenkiintoisia ja (positiivisella tavalla) poikkeavia.
 
Kas kun onkin ajankohtainen aihe :D
Keskiviikkona saimme Tampereen YO-talolla nauttia livenä Absoista - (paikalla olivat myös SIllanrakentaja, RuusaGamgi ja Wuming).

Itse kiinnostuin Absosta jouduttuani kuulemaan basistimme kotitekoisia kokoelmakasetteja hänen autossaan. Häneltä löytyy koko bändin tuotanto kolmatta demoa (jota tehtiin vain 6 kpl) lukuunottamatta, ja lisäksi aimo läjä Liimatan ja kumppaneiden sivuprojektien äänityksiä (Diu Dau Tapes).

Vuonna 1999 (tai 2000, en muista) hommasin itselleni Olos-levyn, ja sekös iski. Suljetun hommasin hiukan myöhemmin ja sittemmin olenkin haalinut itselleni kaikki studioalbumit. Vaikka Suljettua niin kovasti kehutaan (ja onhan se hyvä), suosikkilevyni taitaa olla kyllä Nimi muutettu. Uusimmasta, Seitsemännestä sinetistä en ole vielä erityisemmin innostunut. Pitäisi kuunnella enemmän tosin.

Kosketinsoittajan rekrytointi on tuonut uusia ulottuvuuksia bändin musiikkiin, mutta Eskelisen (taustalaulajan) jääminen pois yhtyeestä oli kyllä pettymys minulle. Nerokkaat ja kellontarkat stemmat olivat minulle yksi bändin määrittelevistä tekijöistä. :)
 
Joo-oh. Kaveri osti sen Ei ilmestynyt -EP:n, kun se nimestään huolimatta ilmestyi, ja sitä sitten kovasti diggailtiin. Kovin kieroa oli poikien musiikki tuolloin, kierompaa kuin nykyään. Etenkin ne sanat jäivät kaikessa käsittämättömyydessään pyörimään päähän, mutta toki täytyy antaa arvoa varsin mielenkiintoiselle yhdistelmälle omituisia sävelkulkuja ja hitinomaisia koukkuja. Neulainen Jerkunen olikin sitten kovempi pala purtavaksi, mutta hienosti se on jäänyt omassa levyhyllyssäni niiden useimmin soitettujen Absojen joukkoon. Muovi antaa periksi on myös osin hulppea. Sittemmin on ollut havaittavissa selkeää suoristumista niin biiseissä kuin sanoituksissakin, joka tietty on vain tehnyt yhtyeestä helpommin lähestyttävän. Kahta uusinta studioalbumia en (vielä) omista, ja siitä uusimmasta en ole edes kuullut kuin ehkä yhden tai kaksi biisiä, joten yhtyeen nykytilaa on siltä pohjalta vähän vaikea lähteä arvioimaan, mutta ainakin tuo keskiviikon YO-talon keikka antoi kuvan hyvin yhteen soittavasta bändistä. Liimatan laulu on kehittynyt huikeasti vuosien saatossa.

Jos nyt jotain suosikkibiisejä pitäisi mainita, niin ehkäpä sitten Kassi kauniita silmiä, Syöt sen minkä jaksat, Rarmos ybrehtar, Valtani viimeinen päivä, Ei, en ole rouva Bell, Olen pahoillani, Savu meihin, Koira haistaa pelon, Silti, Ajoratamaalaus, Eläimen varmuus, Portaat, Kupit on kuin olisi häät, Joutomaa, Kalkin sammutus, Kotiinpaluu, jotenkin, Synkkää lunastusta, baby ja Eräät tulevat juosten. Muutaman mainitakseni. Tarttis juu sitä uudempaa materiaalia kuunnella hieman enemmän. B-puolikokoelman uusista biiseistä se yksi ainakin svengasi kuin virtahepo siellä keikalla. Uuh. :)
 
Absoluuttinen nollapiste. Mitä siitä voisi sanoa? Se vähä, mitä bändin tuotannosta olen kuullut on liikkunut loistavista oivalluksista kamalaan soopaan. "Taiteellisuudessa" on joskus menty vähän liian pitkälle, kun vähemmälläkin olisi pärjännyt. Sanoitukset ovat kyllä ihan omaa luokkaa, mutta en osaa sanoa onko se aina niin hyvä asia. Joka tapauksessa aina välillä tulee kuunneltua bandiä, jos mieliala sitä vaatii. Koneellani on kaksi levyä, mutta en kuollaksenikaan muista mitkä niiden nimet on. Ainakin olen ymmärtänyt, että eivät mitään ihan uusinta uutta ole. Enkä ole jaksanut ottaa selvää.

Yhdessä haastattelussa kuulin, että bändin biiseissä musiikki on aina ennen lyriikoita. Usein sen kuulee ja luulisin, että lyriikatkin olisivat erilaisia, jos asiat tehtäisiin toisinpäin. Jonkinlainen tasapaksuisuus bändistä kyllä heijastuu. Vaikka biisit ovat erilaisia ja lyriikat ovat erilaisia, niin silti kaikki on sitä samaa...

Yksi Abson biisi on iskostunut mieleeni, enkä pääse siitä koskaan eroon: Ei kannata miettiä muotoja, jos ei ehdi. Reisien vai reisten, keksin sen seisten :)
 
Hiphurraa!! :D Tykkäilen itse Absoluttista Nollapistettä jonkinsorttisesti, eli levyjä en omista ja sitä rataa, mutta kyseessä on aivan erityisen hieno yhtye.
Tommin sanoitukset ovat nerokkaita tarinoita täynnä pieniä oivalluksia, kuten Kupit on kuin olisi häät -biisin "Älä lainaa pyyhettäsi muille" ja Romanttisen komedian "Kyllä sen näkee kuka on pelastunut raunioista/ja kuka on pelastettu." Ja koko Hyönteisen kuolinnaamio on aivan verrattoman klassikko. :) Aivan pakko vielä mainita, ettei Liimatan ulkonäöstä kyllä arvaisi että sillä noin jännä ääni on.
 
Propos sanoi:
Joka tapauksessa aina välillä tulee kuunneltua bandiä, jos mieliala sitä vaatii. :)

Absoluuttinen nollapiste on semmoinen bändi, että kun on oikein ahdistunut olo, kuuntelen toistolla jotakin yhtyeen kappaletta yhä uudestaan, kunnes olo muuttuu. Ei vähemmän ahdistuneeksi, mutta yleensä näillä hienoilla lauluilla saan perus ahdistukseen lisättyä jonkinlaisen luovan tuskan sivumaun, niin että voin sitten viritellä päähäni kuvaa itsestäni kärsivänä taitelijasieluna...
Rarmos Ybrehtar sopii tähän tarkoitukseen loistavasti, Kotiin paluu, jotenkin-
laulusta tykkään muuten vain kamalasti.

Itselläni ei levyistä ole kuin kokoelma Olen pahoillani. On aina hieman varomatonta ostaa kokoelma, jos ei omista muuta yhtyeen tuotantoa, kun sitten ei tee mieli ostaa muita levyjä, kun ajattelee, että minullahan on jo jokatapauksessa ne parhaat kappaleet niiltä...
 
amtjoska sanoi:
On aina hieman varomatonta ostaa kokoelma, jos ei omista muuta yhtyeen tuotantoa, kun sitten ei tee mieli ostaa muita levyjä, kun ajattelee, että minullahan on jo jokatapauksessa ne parhaat kappaleet niiltä...
Sehän tuossa kokoelmalevytouhussa onkin hieman ristiriitaisia tuntemuksia herättävää. Jos tilanne on taas päinvastoin, eli kaikki muut levyt löytyvät lukuunottamatta kokoelmaa, niin raaskiiko sitä sitten sen kokoelman hankkia vain niiden kahden uuden biisin takia? On se niin vaikeaa. :p

Mutta hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen (vaan tämän: O_O), voit tietysti aivan huoleti hankkia Nimi muutettu ja Seitsemäs sinetti -levyt, jotka kokoelman jälkeen on julkaistu. Ja tietenkin sen hienon ja kattavan B-puolikokoelman. :)
 
Tai sitten vain odottaa seuraavaa kokoelmaa...
Eikun olen tosiaan harkinnut ostavani nuo, tai vanhempiakin levyjä.
Mikä tämän b-puoli kokoelman nimi on?
 
Ylös