Ala-aste vastaan yläaste

Nilath

Hobitti
Eli siis haluaisin tietää mitä mieltä olette? Kummasta piditte/pidätte enemmän? Miksi? Onko eroja rakennusten hienoudesssa tms? Muitakin kysymyksiä saa keksiä jos jotain tulee mieleen.

Itse olen vasta kuudennella, mutta meidän koulussamme joutuvatkin kutoset jo ylä-asteen rakennukseen. Nyt kun kävin eilen katsomassa ala-asteen opettajia ja myymässä heille arpoja (keräämme varoja leirikuluun), huomasin että toisaalta pidän ylä-asteesta enemmän, mutta toisaalta ala-aste on paljon.. Ääh.. Jotenkin raikkaampi rakennus. Saattanee toki johtua siitä että se on hitusen pienenpi ja jotenkin.. En tiedä.. :roll: Mm..

Ja sitten on pakko sanoa, että ylä-asteella (ainakin meillä, taidan nyt kyllä yleistää :p ) on paaaaaaljon vähemmän rahaa kuin ala-asteella.. Törttöä.. Esimerkiksi sanoisin että ala-asteella on laina urheilu varusteita, mutta meillä ei ole kuin muutamat luistimet.. :x Murr.. Mutta minkäs teet.. Köyhä mikä köyhä.. Ja sinne pitää sitten jäädä kolmeksi vuodeksi vielä.. Kamala juttu..

Elikkä sitten. Mielipiteitänne odotellaan.
Eihän tästä vain ollut keskustelua aikaisemmin?
 
Ala-asteella oli kivempaa. Yläasteella piti olla jo "muka aikuinen". Paskamaisimmat koulumuistot on yläasteelta.

Mut sitku pääsee toisenasteen opiskeluun niin on jo vähän eri meininki. Porukka on kuitenkin vähän kasvanut yläasteelta ja opettajat ei enää huohota niskaan. Jos ei opiskelu ala kiinnostaa niin lentää vaan armotta ulos.
 
Ensinnäkin tämä topic on viallinen, koska ylä- ja ala-astetta ei enää ole olemassa. Tulisi puhua luokista 1-6 ja 7-9 :p :wink:

No niin, ei piä ottaa tosissaan. Yläasteella on kivempaa.
Meiän ala-aste on tosi pieni, siinä 20 oppilaan tienoilla se pyötii ja koulu on punanen, kaskerroksinen. Luokkahuoneita on kolme.
Ennen se oli ihan kiva, mutta kaikissa aineissa ei saanu kunnon opetusta, esim. kuvis ja liikunta. Molemmissa oli vapaata tekemistä, ei opetettu minkäänlaisia tekniikoita. Liikunta tunnit opettaja istui sisällä juomassa kahvia siihen asti että jäi eläkeelle ja sen jälkeen opettajat vaihtu ja moulu muuttui vähän mukavammaksi. Nykyiset ala-asteelaiset on tosin pilalle hemmoteltu, enkä haluais käyä sitä ala-astetta. Ne käy joillain luontoretkillä jatkuvasti, mikä ei sisäihmistä kiinnosta pätkääkään. Jonkun loistavasta ideasta pesiksen pelaaminen on tehty mahdottomaksi siirtämäälä jääkiekko kaukalo koulun pihaa, joka näin ollen pienentää ennen juuri sopivan kokoisen kentän puoleen.
Yläaste oli paljon kivempi. Sai niitä oikeita kavereita joita ei ala-asteella ollu yhtään. Oli vaan "kavereita". Opetuksessa oli jotain tasoa ja todistusta oli kivempi kattoa numeroina, eikä pelkkinä rasteina ruuduissa. Toisaalta ylä-asteella oli niitä inhottavia ihmisiä enemmän kuin ala-asteella, mutta niitä ei tarvinnut sietää jatkuvasti.
Yläaste on siis paljon kivempi.
 
No onhan niissä huikea ero ja ei niitä oikein voi verrata.

Ala-asteella oli hirmuisen vinkeä meno, kaikki oli turvallista ja koko meno oli ihan pelleilyä.

Yläasteella tuli elämä. Alkoi löytyä omat aivot ja omat ajatukset ja siitähän se sitten lähti, oli paljon hauskempaa ja vapaampaa, mutta siihen liittyi se vastuu.

Minua ei ole koskaan koulukiusattu, joten molemmista jäi varsin mukava kuva. Vertaamaan en niitä kuitenkaan pysty.
 
Mä pidän yläasteesta paaaaaljon enemmän kuin ala-asteesta.

Ala-asteella opettajat olivat kamalan lepsuja eivätkä saaneet minkäänlaista kuria. He vain karjuivat olemaan hiljaa ja uhkailivat rangaistuksilla, joita ei koskaan annettu. Myöskään koulukiusaamiseen ei puututtu. Opettajat sulkivat siltä kokonaan silmänsä, vaikka tiesivät kiusaamista tapahtuvan.
Opetuksen taso myös oli vähän sitä sun tätä ja liikuntatunneilla, varsinkin 3-6 luokilla, oli opettaja monesti poissa ainakin toisen tunnin.
Meillä oli myös muutama sellainen päivä, jolloin opettaja oli poissa, eikä ollut sijaista, joten meille määrättiin tehtäviä, mutta tietysti kaikki ryntäsivät heti koneelle ja nettiin (minä toisten mukana :oops:) tai sitten katsoimme jonkin videon.
Välituntisin ei useinkaan ollut ulkona valvojaa, vaikka se onneksi muuttui joskus viidennellä luokalla, vaikka silloinkin opettajat yleensä kiersivät vain etupihan alueella n. 5 minuuttia, kun välitunti kesti 15 minuuttia.

Yläasteella opetuksen taso on paljon parempaa ja suurin osa opettajista saa kurin luokassa. Kiusaamiseen puututaan kun siitä tiedetään ja sitä nähdään ja välitunneilla on valvoja. Tunneillakin on aina opettaja paikalla koko tunnin.

Siis yläaste rulez ala-aste sucks!
 
Nappa osui juuri oikeaan!

Minun ala-asteeni meni pelleilemiseen,lunttaamiseen ja enkä tehny ikinä läksyjä mutta oli mulla ihan hyvät numerot.

Yläasteella alkoi mun elämä,mä opiskelen niin hyvin kun mun älykkyysmäärä riittää.Historiasta tuli ensimmäisen kerran ysi joka oli mulle tosi iso ihme kun ala-asteella se oli aina ollut joko 8 tai 7.
Kuvaamataidossakin opettaja arvosti mun töitä ja yksi minun maalaus pääsi koulun lehden kanteen,kaksi muuta piirrustustyötä pääsivät lehteen.
 
Minulle ala-aste edustaa enemmän sen aikaista kehitysvaihetta kuin mitään muuta. Eli minä olin yleensäkin kaikin tavoin onnellisempi ala-asteen aikoihin kuin yläasteen. Yläaste sattui siihen vaiheeseen kun hormoonit tekivät tuhoa minuun ja yhteiskunta päätti aloittaa minun assimiloimiseni kunnolla. Taisin tosin olla vielä yläasteella "suhteellisen" onnellinen. Koulukiusattu tosin.

Enemmänkin kuin ala-astetta kaipaa sitä "viattomuutta" mikä silloin minussa oli. Ala-aste instituutiona oli minun kohdalla suhteellisen toimiva. Ei kaksinen, muttei kamalakaan.
 
Ala-asteella kaikki oli helpompaa ja sain olla ihan vapaasti lapsi. Kuudennella luokalla alkoi osa porukasta katsomaan lapsellista pellelyäni (en kyllä harrasta sitä aina :D ) jo vähän alaspäin.

Ylä-asteelle mentyäni kaikki "ystäväni" olivat muuttuneet. Jokainen yritti olla vanhempi mitä oli ja silloin monelle tuli kohdalleen meikkaus, tupakointi ja alkomahooli. Osa oli kyllä ottanut kyseisiin valmisteisiin jo kontaktia ala-asteella. Kyseiset asiat eivät silloin vielä itseäni hirveästi kiinnostaneet. Aluksi yritin olla "ystävieni" kanssa, mutta ei oikein onnistunut, kun ajatukset harhailivat ihan eri maailmoissa. Onneksi löysin ylä-asteelta ihmisiä, joita massameiniki ei kiinnostanut ja ajatukset olivat kutakuinkin samoja. Eli sain olla omaitseni.
Ala-aste oli toisaalta ihanaa aikaa, mutta lopussa ylä-aste oli mahtava paikka, kun olin löytänyt paikkani sieltä. :)
 
Ylä-aste on minusta paljon rennompi. Ylä-asteen alussa harmitti, kun ala-asteella ollut hyvä luokka raastettiin erilleen toisistaan, ja tietysti kaikki parhaimmat kaverit joutuivat toiselle luokalle kuin minä. Pöh. Toisaalta sain paljonkin uusia kavereita, ja se entinen luokka alkaa kuullostaa todella kaukaiselta asialta (menetetty, muttei koskaan kokonaan unohdettu!)
Ylä-asteella tulee myöskin kamalasti uutta asiaa. Matikka etenkin muuttuu monta astetta vaikeammaksi, ja koulussa joutuu olemaan paljon itseään vanhempien opiskelijoiden keskellä, jotka eivät aina välitä lapsellisista seiskoista (meidän koulussa on ylä-aste ja lukio yhdessä.)
Hyviä asioita ovat ainakin pitkä ruokavälitunti, sekä pari ensimmäistä välkkää saa olla sisällä. :D
Toisaalta ylä-asteella pärjääminen vaatii nopeaa aikuistumista.

Ala-asteella tehtiin kaikenlaista mukavaa *muistelee 1. luokan askartelu-juttuja* sekä käytiin luokkaretkillä ja oli yökouluja (ne olivat parhaita!) Mutta ala-asteella ollessaan oli vielä niin pieni...
Ja kaikki muut olivat pieniä. Ja ne kaikki muut lapselliset tempaukset siellä... :oops:
Kouluaineet olivat ala-asteella vielä niin helppoja...

Lyhyen harkinnan jälkeen olen tullut tulokseen:
"Mie tykkään ylä-asteesta enemmän!"
 
jalokuusi sanoi:
Ylä-asteelle mentyäni kaikki "ystäväni" olivat muuttuneet. Jokainen yritti olla vanhempi mitä oli ja silloin monelle tuli kohdalleen meikkaus, tupakointi ja alkomahooli.

Jeh, tämä on kyllä totta. Huomasin kyllä kun kaverit rupesivat meikkaamaan yhä enemmän, ja järkytyksekseni huomasin muutaman vanhan tuttuni alkavan polttaa tupakkaa. On hauskaa katsella myöskin, kun jotkut yrittävät esittää niin kypsää *heh*. Ylä-aste muuttaa ihmistä paljon. Kaikki ystävät muuttuvat, joko huononpaan tai parempaan suuntaan. :(
 
Mä pidän enemmän yläasteesta. Siis siinä mielessä, ettei siellä ole varsinaista "kotiluokkaa". Ja tutustuuhan siinä paremmin ihmisiin, kuin ala-asteella, jossa hädin tuskin tunsi viereisluokkaa, kun ei ollut samoja tunteja.
Mutta ala-asteilla taitaa tosiaan olla enemmän rahaa. Mä olen siis yläasteella.. Koulu on talvisin kylmä, kun ei oo tarpeeksi pattereita ja kesällä kuuma, koska ei olla vaivauduttu hankkimaan minkäänlaist ilmastointia.
 
Ala-asteella kiusattiin, ylä-asteella ei niinkään, joten siinä mielessä valinta on aika helppo tehdä. Ala-asteella oli ihan kamalaa, ylä-asteella oikeastaan ihan mukavaa.

Ala-asteella ei oppinut mitään (miettikää vaan mitä voi ekaluokalla tehdä, jos osaa jo lukea ja laskea plussa- ja miinuslaskuja), ylä-asteella jo jonkunverran. Ala-asteella opettajat eivät arvostaneet mitään oppilaiden omia ajatuksia paljoakaan, kun taas ylä-asteella jo sai välistä esittää mielipiteitään.
 
Bombycilla sanoi:
Ala-asteella ei oppinut mitään (miettikää vaan mitä voi ekaluokalla tehdä, jos osaa jo lukea ja laskea plussa- ja miinuslaskuja), ylä-asteella jo jonkunverran.

Kertolaskua, lisää äidinkielestä (muutakin kuin lukemista)? No juu, turha viesti ehkä, enkä ota kantaa siihen miten ala-aste eroaa yläasteesta. Mutta pisti vain miettimään tuo, että ala-asteella ei välttämättä oppisi mitään. Itse osasin jo lukea ja laskea sujuvasti ala-asteelle mennessäni, mutta tuli siellä muistaakseni jotain opittuakin. :)
 
Joo, en tarkoittanut sitä, etteikö ala-asteella oppisi mitään, itse vaan en erityisemmin oppinut. Täytin ekaluokan aikana äidinkielen ykkös-, kakkos- ja kolmosluokan tehtäväkirjat, ja sen jälkeen istuin vaan luokassa tekemättä mitään. Kertolaskujakaan en koulusta oppinut.
Mutta siis tosiaan ihan vaan omista kokemuksistani puhuin. Ja jos ei osaa lukea kouluun mennessä, niin silloinhan sitä oppii ekaluokalla paljonkin.

Voihan sitä olla, että nykyään kouluissa on ekaluokillakin enemmän tekemistä niille, jotka osaavat jo opetettavat asiat, mutta kun itse olin sen ikäinen niin muistan vain että opettajat päivittelivät että eihän lapsia saa ennen kouluikää opettaa lukemaan, kun se on koulun tehtävä :roll: .
 
ALA-ASTE!!

Kävin ala-asteen pienessä kyläkoulussa, jossa oli 60 oppilasta ja 3 vakituista opettajaa. Kaikki oppilaan tunsivat toisensa, ketään ei kiusattu (ainakaan pahasti :D ) ja muutenkin tunnelma oli erittäin mukava. Koulurakennus oli kyllä liian pieni, vanha ja homeinen. Mutta silti niin ihana.
Kun lähdin ylä-asteelle sieltä, alettiin sinä kesänä rakentaa uutta koulua. Se valmistui täksi syksyksi, ja on aivan tajuttoman uusi ja moderni ja ei oikeastaan edes näytä koululta. Koulusta on ollut juttua Helsingin Sanomissa asti :p

Olin TETissä tuolla uudessa koulussa (vanha koulu nökötti orpona siinä vieressä) ja jotenkin se oli hieno, mutta silti tuntui vieraalta ja ei-koulumaiselta. Sain käydä vanhassa koulussa penkomassa paikkoja, ja oli ihanaa. Kaikki muistot...

Ylä-aste taas...No, se on suoraan sanottuna juuri sieltä! Ei voi olla kamalampaa ja tyhmempää paikkaa. 99%:sti ihmiset ovat niin ärsyttäviä kusipäitä (sorry kielenkäyttö), opettajat..sanotaanko että huonoja. Ja itse rakennuskin näyttää vankilalta...

Tämä tyttö palaisi ala-asteelle vaikka tällä sekunnilla.

Muoks muoks...Ja olen kasiluokalla nyt...
 
Bombycilla sanoi:
Joo, en tarkoittanut sitä, etteikö ala-asteella oppisi mitään, itse vaan en erityisemmin oppinut. Täytin ekaluokan aikana äidinkielen ykkös-, kakkos- ja kolmosluokan tehtäväkirjat, ja sen jälkeen istuin vaan luokassa tekemättä mitään. Kertolaskujakaan en koulusta oppinut.

Voihan sitä olla, että nykyään kouluissa on ekaluokillakin enemmän tekemistä niille, jotka osaavat jo opetettavat asiat, mutta kun itse olin sen ikäinen niin muistan vain että opettajat päivittelivät että eihän lapsia saa ennen kouluikää opettaa lukemaan, kun se on koulun tehtävä.

Minulle ei onneksi tuollaista koskaan kauhisteltu, vaikka itse jännitinkin ensimmäisenä päivänä suuresti sitä, miten opettaja reagoi luku- ja laskutaitooni. Olin kuulemma itkenyt edellisenä iltana äidille, että miksi minä en osaa tavata vaan luen suoraan. Kohdalle sattui kuitenkin sen verran mukava opettaja, ettei tehnyt siitä numeroa vaan antoi muun muassa kirjoja luettavaksi siksi aikaa kun muut opettelivat perustehtäviä. Ikävä että sinulla ala-aste on mennyt vain istuskellessa. Kyllähän sellainen pientä lasta turhauttaa.
 
Jotkut sanoivat että ala-asteet olisivat rikkaampia kuin ylä-asteet. Meidän koulu ainakin(siis ala-aste)on rutiköyhä. Koulu on suuri ja oppilaitakin on päälle400 sataa, mutta rahaa ei ole minkään laisiin leirikouluihin tms.
Odotan innolla pääseväni tästä käpysestä koulusta, vaikka(jotkut(harvat)) opettajat ovatkin ihan Ok.
 
Vietin ala-aste elämäni kahdessa koulussa, josta johtuen se tuntui myös kahdelta täysin toisistaan poikkeavilta elämäntilanteilta. 1. ja 2. luokan vietin aivan ihanassa mäen huipulla, metsän saartamalla kyläkoululla. Koko koulussa ei tainnut olla edes 50 henkilöä (kaikki mukaan lukien).
3-6:lla olin sitten jo aivan erilaisessa ympäristössä. Koulu keskellä kaupunkia, ja ihmisiä huimasti enemmän. Opettajat vaativat via tuntuivat vaativan enemmän ja kilpailun henki alkoi tuntua selvästi.

En kuitenkaan sanoisi, että yläastekaan oli mitään ruusuilla tanssimista. Ensimmäinen vuosi meni ihmetellessä kovaa menoa, toinen pelleillessä ja viimenen panostuksen ja kyllästymisen rajamailla.

Jos täytyisi valita, sanoisin ala-asteen aiempi puolisko.
Mutta kumpikaan (ala-/yläaste) eivät muuten saisi ääntäni, sillä tällä hetkellä olen sitä mieltä että nykyinen paikkani on jotain odotettua parempaa.
 
Ylä- sekä ala-asteella on molemmilla hyvät ja huonot puolensa ja molemmat opettavat ja toimivat sen perusteella miten vanha/kypsä ihminen on. Ala-asteellahan on tarkoitus oppia perusasioille (ja muille myöhemmin tuleville asioille) pohja tietoa! Et voi koskaan oppia asim. kieliä, ellei sitä aloiteta aivan alusta. Ei siis kannata ajatella ettei ala-asteella mitään olisi oppinut, tieto vain kasvaa ja se mitä pienenä on opittu on muuttunut itsestään selvyydeksi. Ala-asteella tietenkin on helpompaa ja ehkä jopa vapaampaa, koska sen ikäiset ovat vielä lapsia eikä voida olettaa heidän pystyvän opiskelemmaan 6-7 tuntia päivässä aktiivisesti. Oikeastaan voisin sanoa että ala-asteelle koulutetaan lapsia oppimaan. Siis että he pystyvät ylä-asteella keskittymään opetukseen. Jostain se on pakko aloittaa.
Ylä-asteella joutuu jo tekemään enemmän töitä menestymisen eteen. Kun itse siiryin ylä-asteelle opettajat pelotelivat että siellä olisi paljon vaikeampaa ja enemmän läksyjä, minun mielestäni opiskelu ei muuttunut mitenkään radikaalisti vaan vähitellen. Ylä-asteella lapsista tulee nuoria ja silloin pitää kokeilla rajojaan. (puhun kuin olisin kauan sitten kokenut tämän, vaikka vasta siirryin lukioon. :roll: )
Nyt tuntuu siltä että ylä-asteella oli paljon mukavampaa kuin ala-asteella, mutta mitähän olisin reilu kolme vuotta sitten vastannut, kun oli juuri tullut seiskalle. Todennäköisesti väittäisin ala-asteen olevan mukavampi.
Loppujen lopuksi "asteet" eivät eroa toisistaan hirveästi vaan ihmiset vanhenevat ja kehittyvät. Ja sen myötä on opiskelu tapojenkin muututtava!
 
Ylös