Apulanta

  • Keskustelun aloittaja Vieras
  • Aloitettu
V

Vieras

Vieras
Järkytyin kovin kun haeskelin keskustelua Apulanta-nimisestä bändistä eikä mitään löytynyt! Pyöristyttävää! :wtf:

Elikkäs, Apulanta, joka ainakin minun mielestäni on niitä aidoimpia suomalaisia bändejä mitä koko maasta löytyy. Tehnyt lukemattomia aina yhtä hyviä albumeita, kymmeniä sinkkuja, musavideoita yms. yms. Apulanta jyrää tänään ja huomenna.

Itse pändin historiaa yms. on ehkä turha alkaa kertaamaan, se on niin kovin pitkä juttu. Lueskelkaa ehdottomasti lisää osoitteesta www.apulanta.fi, josta historiikin ohella löytyy lyriikoita, tabulatuureja, levy- ja biisiesittelyjä, kuvia ja paljon muuta. Suosittelen lämpimästi.

Mikähän mahtaa olla sinun mielipiteesi Apulannasta? Lempilevy, lempibiisi? Miten eksyit kuuntelemaan Apulantaa?

Itse olen viime päivät kuunnellut lähinnä Plastikia ja Heinola 10:ä. On kovin vaikeaa erotella mitään suosikkikappaletta, niitä on niin monta, mutta päällimmäisenä heitetään tähän vaikkapa Kadut ja Maailmanpyörä, 0010 ja Ilona?.

Kaksi parasta ystävääni ovat fanittaneet Apista koko pienen ikänsä (no, mont6a vuotta nyt ainakin) ja heidän mukanaanhan sitä itsekin tuli kuunneltua. Ihastuin ja tykästyin kovin. Suosikkiajankohdakseni voisin sanoa heidän tuotantonsa keskivälin ja sitä myöten tämän vuosituhannen albumit. Uutta Kiilaa pääsen kuuntelemaan huomenna.
 
Narsil sanoi:
Ainakin Apulannan "musiikki" on yhtyeen nimen veroista...
Mitäs tuo nyt sitten oli?

anyway.... Itse tutustuin bändiin lähinnä kaverini kautta mutta tuli sitä itsekin kuunneltua ennen sitä....

Lempibiisikseni sanoisin Jyvät ja albumi saattaisi olla Hiekka, koska sen kaiki biisit ovat hyviä! :)
 
Narsilille ihan tiedoksi, että vaikka asioista voi olla eri mieltä - ja musiikissahan kyse on juuri makuasioista, joista pitääkin kiistellä - niin moisia "tyhjentäviä" kommentteja ei tarvitse tännekään kirjoitella ilman perusteluja.

Eihän Apulanta nyt varmastikaan ole yhtä hienoa "musiikkia" kuin vaikka Wagnerin oopperat (kun on kerta populaarimusiikkia), mutta kyllä Apulannan voi mielestäni nostaa yhdeksi tämän hetken parhaimmista suomenkielisistä rockyhtyeistä. Ja ura on ollut nousujohteinen lähes koko ajan yli kymmenvuotisella taipaleellaan. Vaikka kyse onkin melko yksinkertaisesta muutaman soinnun (teini)angstista punkia, rockia ja grungea sekoittavasta Suomen Nirvanasta, niin monia se tuntuu koskettavan. Kyllä minäkin Apulannalle hattua nostaisin, jos sellaista käyttäisin.

Mutta yhä on kyse makuasioista.
 
Apulantaa on tullu kuunneltua ala-asteelta lähtien!! (siis joltain n. kolmannelta tai neljänneltä lähtien) Suomalaisen musan huippuja todellakin! Uusia levyjä en niinkään tunne jopa Heinola10:stä lähtien,joka on vaan puol tuttu, kun en satu sitä omistamaan ja sen jälkeiset levyt vielä oudonpia..
Paras levyn taitaa kyllä olla Plastik, mutta ei esim. Aivan kuin kaikki muutkin jää kauas.. Parasta biisiä en osaa sanoa,kun niitä on niin monia!!

Ikävää muuten se Temosen bändistä lähteminen.. :(
 
Ikävää, kyllä juu. Mutta näyttäähän tuo sujuvan nykyisellä kokoonpanollakin. Tuukka oli periaatteessa suosikkini koko bändistä, mutta paha alkaa erottamaan kun kaikki on niin hyviä...

Hiekkaa olen kuunnellut nyt muutaman päivän, se ei ollutkaan niin hyvä kuin muistin. Samanniminen kappale on itseasiassa ainoa jotka jaksaisi kuunnella koko päivän. Kolmiolääke on hyvä sekin, mutta kokonaisuudessaan levy ei ole ihan minun mieleeni.

Ensi viikolla pääsen Kiilan kimppuun, kunhan saan sen lainaksi. Jeejee.
 
Apulantaa tuli kuunneltua joskus viime vuoden alussa oikein kunnolla, mutta sitten jäi vähemmälle. Kunnes tuossa pitkänä perjantaina löysinkin itseni ko. bändin keikalta Hämeenlinnasta :) Hieno veto oli, vaikka tekniset ongelmat vähän katkoivat keikkaa. Innostuinpa sitten taas ainakin hetkittäisesti kuuntelemaan lannoitetta.

Uuden Kiila-albuminkin sain käsiini, ja ihan hyvältä nuo uudemmat biisit levylläkin kuulostavat. Routa biisissä on kyllä aika ajoin häiritsevästi melodisia yhtenäisyyksiä Irinan Vahva kappaleeseen nähden. Mutta eihän sitä tietenkään loputtomiin erilaisia riffejä keksi. Parin kuuntelukerran jälkeen en vielä arvioi enempää.

(Edit: Korjailin vähän sanavalintojani..)
 
no heips.. onhan täällä muitakin apulanta-faneja ku minä.. ihanaa.. no mie aloitin kuuntelee apista viime vuoden syksyllä ku jotenkin eksyin niille sivuille,, mutta nii parasta kappaletta on vähän vaikee mennä sanomaan .. taitaa olla joku kappale kiila-levyltaä.. joo niin se taitaa olla..mutta.. joo.. paras kappale taitaa olla syöpä tai joku muu.. pala siitä, pahempi toistaan-- tai sit joltain muulta levyltä sanotaanko hiekka.. jumala.. niitä on niin monia että en jaksa tässä ruveta lukemaan..yritän parhaillaan saada ystistäni apis-fanii-- mut joo.. ei niin tärkeetä.. anteex ku tulee tällanen vammanen teksti.. :grin: :D :o :wink: 8) :wtf: tuli nyt noita mummeleita tuohon.. no minullekkin vastailkaa.. tai jotain..
 
Juu, kyllähän tuo Apulanta on suomen yhtyeistä parhaimpia heti Technicolorin jälkeen.Useat biisit ovat todella hyviä ja parhaita on Pahempi Toistaan ja Viivakoodi. Ja sitten albumeista, paras taitaapi olla tuo hmm...ööh...Hiekka mitä sitä nyt on kaverilta lainattu ja tuon öö...Kiilan voisi kait ostaa. Kokonaisuudessaan Apulanta on ihan OK bändi. Tällästä tänään!
 
Itse olen kuunnellut Apista yläasteen alusta. Olihan sitä aikaisemminkin tullut kuultua erinäisissä yhteyksissä, mutta vasta yläasteella se sitten kolahti. Ensimmäinen kosketukseni Apulantaan taisi olla läheisellä uimarannalla, jossa eräät tytöt Viivakoodeja kuuntelivat. Meinasin saada hermoromahduksen, kun niin järkyttävän huonoa musiikkia kuuntelivat. Joka tapauksessa, niin se mielipide sitten vaihtui. Taisipa suurimmaksi osaksi olla Ilonan? ansioita, että Apulantaan jämähdin oikein kunnolla.

Lempikappaleita on kovin vaikea sanoa, mutta suurimpiin suosikkeihin noista vanhemmista tuotoksista kuuluu PVC-unelmia, Kadut, Maanantai ja Ilona? Mitä taas tulee uuteen Kiila levyyn, niin sanoisin kyllä, että kaikki kappaleet ovat loistavia. Tuntuu, että Apulanta on todella antanut kaikkensa tälle levylle. Varsinkin Kaukaa lähelle on kovin koskettava. Liittyy kenties Tuukan lähtöön läheisestikin?

Hyvien levyjen lisäksi Apulannalla on mielestäni loistavat keikat. Aikaisemmin olen ollut vain joissakin ilmaiskonserteissa missä Apis on soittanut. Toki niissäkin se on vaikutuksen tehnyt, mutta toukokuinen keikka oli sanoinkuvaamattoman loistava. Puolitoista tuntia soittoa, yleisö täysillä mukana.. Enempää ei voi vaatia. Koko bändi näytti nauttivan todella paljon lavalla olemisesta. Vieläkin tulee väristyksiä kun tuota keikkaa muistelee. :wink:
 
Apulantaa on kuunneltu monta vuotta :) On se edelleenkin, jotenkin todella loistava. Ja Toni... Ai ai :D Kuuntelen välillä uudempaa, mutta jotenkin vanhempi aika usein kolahtaa enemmän. Aika usein riippuu tilanteesta, mutta vanhempi Apulanta. Ai ai :D Ei uudessakaan mitään vikaa, olen vain tykästynyt vanhempaan enemmän. Ja nyt vihdosta viimein näen Apulannan livenä Ruisrockissa :heart:
 
Apulanta, parempaa bändiä saa hakea..

joo..eli siis apulanta..sillä on ehkä hieman erikoinen nimi, mutta entäs sitten tyrävyö.. silläkin on erikoinen nimi.. mutta kukas nimestä välittää jos bändi tekee hyvää musaa..?? en ainakaan minä..juu.. en tiedä miksi tähän keskusteluun lähdin, mutta tuli vain mieleen kun apiksesta näin täällä juttua..
 
Siis Apulanta kuuluu tottakai suosikki bändeihini. On siis vaan niin mahtava... Itse pidän enemmänkin vanhemmasta tuotannosta. Kyllä uusikin on jonkun aikaa hyvää, mutta siihen ainakin itsekin kyllästyn todella nopeasti... Eniten pidän Attack of the A.L. Peoplesta ja Ehjästä. Esimerkiksi Hiekasta en oikein pidä.. Kiilankiin kyllästyin aika nopeasti... Se musiikki oli turhan rauhallista ja.. miten sen sanoisi... liian viimeisteltyä... ns. hitti biisejä en enää oikein jaksa kuunnella niihin kerenny jo monta kertaa kyllästyä...
Parhaita kappaleita tällä hetkellä miun mielestä on : Ilona?, Itkeväthän Enkelitkin, Jyvät, Nevermind the cowboys, here's the real russians, Päivästä toiseen, Nähdään Lauantaina, PVC- Unelmia, ...silti onnellinen, Paha, paha asia ja monia muita joita en enää jaksakaan kirjoittaa kun huomasin että niitä onkin aika tosi paljon :D
 
Apulanta se vieläkin näköjään jaksaa taapertaa...ja vieläpä ihan hyvin. Teininä kyseistä yhtyettä tuli paljonkin kuunneltua, mutta nyt viime vuosina on musiikin kuuntelu jäänyt vähän vähemmälle. Noh, ostinpa kuitenkin tuossa viime viikolla Kiilan - enkä pettynyt.

Apulanta kuuluu ehdottomasti Suomen rock-eliittiin, jo pelkästään sillä että se on yhä pinnalla ja yhä vain uusi materiaali on hyvää ja kuunneltavaa. Mistään inflaatiosta ei ole tietoakaan vaikka tyyli on hiukan muuttunutkin vuosien varrella.

Kaikkein klassisin Apulanta-tuotanto muodostunee levyjen Kolme ja Aivan kuin kaikki muutkin välille. Aivan kuin kaikki muutkin onkin meikäläisen mielestä yhä paras Apulanta-levy, kaikki biisit kun ovat kuunneltavia.
Nykyinen tuotanto on myös hyvää. Levyt toistavat samaa turvallista kaavaa: 10 biisiä, monet hittiaineksia, pari hidasta ja vähintään yksi sekomättö. Tästä saadaan nykyaikainen Apulanta-sekoitus, joka toimii yhä ja tulee toimimaan vielä varmasti jatkossakin, jos Tonilla ideoita riittää.

Niin, ja suosikkibiisini on 0010.
 
Apis pääsi "Mitä kuuluu" -biisillään aikoinaan suuren yleisön tietoisuuteen varmaan siksi, että punk oli silloin vuonna -95 niin mahdottoman muodikasta musiikkia. Minäkin aikoinani hurahdin bändiin juuri tuon biisin ansiosta, ja sitten tuli kuunneltua myös bändin aikaisempaa tuotantoa. Jaksoin olla kunnon Apisfani jotain pari vuotta, ja olen kyllä sen jälkeen pitänyt jonkin verran myös yhtyeen uudemmista tuotoksista.

Bändin varhaisin levy "Mikä ihmeen Apulanta" on aika mielenkiintoista primitiivistä punkkia. "Attack of the AL People" taas on ihan erilaista, mielestäni ällöttävien syntikoiden pilaamaa purkkarokkia, vaikka siinä sinänsä on todella hyviä biisejä. Tätä seurasi punkmaisempi "Hajonnut"-ep, joka minusta on bändin ehdoton huippuhetki ja kaupallinen läpimurto. "Ehjä"-albumi osoittautui myös suorastaan klassikkotason levyksi, siinä ei juuri turhia biisejä ole.

Seuraavalla "Kolme"-levyllään bändi onnistui myös erinomaisesti. Monet pitävät Kolmosta bändin parhaana levynä, ja se on munkin mielestä tosi vahva kokonaisuus, ja useita hittibiisejäkin siltä löytyi. Kolme-levyn aikaan alkoi tuntua siltä että ihan kaikki kuuntelivat Apulantaa, ja "tosipunkkareita" varmaan alkoi bändin suosio ärsyttämään.

"Aivan kuin kaikki muutkin"-levyllä musiikissa näkyi kokeilun merkkejä, ja tästä levystä vielä minäkin jaksoin jotenkin innostua. "Teit meistä kauniin" on mielettömän hyvä biisi, ja oli levyllä paljon muitakin hyviä kappaleita.

Plastik-levyä ja tätä uudempia en enää kovin paljon ole kuunnellut, musiikkimakuni oli jo muuttunut, ja Apis tuntui tekevän aina vain samanlaisia levyjä 2000-luvulla. On niissä tietty jonkun verran uusia kokeilujakin, noita nu-metal- ja industrial-juttuja, mutta ne eivät ole olleet oikein mun mieleen. Kyllähän edelleen ne hitit, mitä radiossa soitetaan, on olleet bändillä hyviä, mutta en vain ole albumikokonaisuuksista enää jaksanut oikein kuunnella.

Minusta Apulanta oli joka tapauksessa ehdottomasti merkittävin suomenkielinen bändi 90-luvulla (hyvänä kakkosena Don Huonot), ja kyllä edelleen välillä kuuntelen niitä hienoimpia Apis-biisejä.
 
95-97 vuosina kuuntelin ensimmäistä kertaa Apulantaa. Ja kyllä kolahti. Vieläkin yksi lempibändeistä. Toni Wirtanen se on ihmeellinen mies. Kuuden ällän paperit, upea sanoittaja ja säveltäjä, mahtava ääni ja komeakin se on.
Harmittaa nyt vaan hieman, kun Tuukka lähti pois bändistä. Tosin, onhan se hyvä että kasassa on sellainen joukko joka oikeasti haluaa tehdä musiikkia. Harmi ettei Tuukkaa se niin paljon kiinnostanut.
Ei tältä erältä sen enempää.
 
Apulanta on minun päässäni leimautunut hyvin voimakkaasti ala-asteaikoihini. Pitkälle uralle ja laadukkaalle tavaralle on kyllä nostettava hattua, vaikka en bändiä ole enää moneen vuoteen kuunnellutkaan. Pidän erityisesti tuosta alkuaikojen tuotannosta. Uudempi 90-luvun lopusta eteenpäin tuotanto ei jaksa enää niin iskeä. Toisaalta musiikkimakukin on jo ehtinyt muuttua melko radikaalisti sen jälkeen. Apulanta tuntuu olevan sen tietyn kehitysvaiheen juttu. Anteeksi, jos tuo kuulostaa jotenkin noh halventavalta tai jotain. "Voi kun se on tuollaisten pienten söpöjen teinien juttu"-asenteesta ei ole kyse, vaikka se siltä itsestänikin kuulostaa. Aivan uusinta materiaalia en ole kuullut, mutta jotenkin ainakin vanhempi tavara tuntuu sopivan täydellisesti tiettyyn musiikkimaun kehitysvaiheeseen. Itselläni se tuli juuri sopivasti kohtaan, jossa pikkutyttöpoppi sai siirtyä syrjään ja jotain uutta tarvittiin tilalle. Baarissa Apulantaa kuulee aina välillä ja siellä sitä kuuntelee oikein mielellään hyvästä musiikista kun kuitenkin on kyse.
 
Rakastan Apulannan vanhaa tuotantoa, ja paras biisi on MMATO. hihi, noeivaan. Pienenä kuuntelin tätä. Tykkään.
Uudempi tuotanto ei vaan oikein saa niin suuria fiilareita aikaan kuin vanha.. Vanhemmassa on sitä säröä. Hienoota. :knockout:
 
No kappas. Apulannasta on kirjoitettu viimeksi kolme vuotta sitten.
Tykkään! Itse kuuntelen enemmän tai vähemmän aktiivisesti Apulantaa viikottain. Tykkään Apulannan musiikista ja etenkin sanoitukset ovat suurimmassa osassa biisejä jopa loistavia. Sitä paitsi balrogitkin fanittavat Apulantaa :D Viimeisestä levystä taitaakin olla jo jokunen vuosi? Mitähän sille rintamalle kuuluu? En tiedä, kun en seuraa mitään fanitussivustoja tms.
 
Hmm.. ihme etten ole jo kirjoittanut tänne.
Mie tykkään myös tosi paljon Apulannasta. Apulanta on aina säilyttäny oman tasonsa ja, jos Apulannalla on jotain huonoja levyjä, niin ne on ne ihan kaikista vanhimmat.
Apulannan paras levy on Plastik, koska siinä on eniten hyviä biisejä, mitkä kuuluu bändin parhaimpiin.
Parhaat biisit on (vaikea valita pelkästään yhtä tai edes kahta parasta) Muistijäljet, Pala siitä, Ylijäämävalumaa ja Sellaiset kuin itse olen.
Vanha suosikki on Apulannan ja Don Huonojen yhteistyön tulos Suojelusenkeli. Tosin haluisin tietää, millä tavalla Apulanta siinä on osallisena, koska tietääkseni pelkästään Kalle Ahola laulaa kyseisessä biisissä. Tietääkö joku?
 
Ylös