Ari Koivunen

Icegorn

Kontulainen
Hoplaa!

Tänään se sitten ilmestyi, "Idols Arin" ensimmäinen julkaisu. Erittäin hyvää materiaalia ainakin minun mielestäni. Ihan kaikkia kappaleita en ole vielä ehtinyt kyllä kuunnella ja muutenkin suurin osa mennyt tässä lähinnä taustalla ku on netissä puuhastellut kaikkea.

Onko joku muu ehtinyt kyseisen levyn jo ostamaan? Mitä mielipiteitä?
 
Erään Aria fanittelevan tahon myötävaikutuksella levy on ollut koneella hetken aikaa, maikkarin nettikaupasta kun se oli ostettavissa jo viikko sitten. Tosiaan, yllättävän hyvä levy on kursittu kasaan, pakko myöntää vaikka hieman nolottaakin. Suht "helppo" tuo tavallaan on, ei levy mitään varsinaisen uutta tuo mihinkään, mutta sitä olisi ehkä vähän tekopyhää vaatiakaan levyltä, joka on noin raskaalla kädellä tuotettu ja nopeaan tehty. Toisaalta eri tekijöiden tuunaukset tuovat levylle omanlaistaan vaihtelevuutta, joka kenties pidentää kuuntelukestävyyttä. Biisikaavat ovat tuttuja ja verrattain yllätyksettömiä, mutta niillä on luotu kelpoja biisejä. Tällä hetkellä ei tuntuisi mitenkään pähkähullulta povata Arille ihan menestyksestä ja pidempääkin uraa, vaikkei vaihtoehto taida tilastollisesti olla Idols-voittajille kovin todennäköinen :p

Parhaita biisejä ovat imo suht suvereenisti Stormwind ja Angels Are Calling, vaikka pari muutakin pääsee aika liki.

Btw. levynkannen fontti on epäilyttävän lähellä Aino-jäätelön kadunvarsimainoksia - sama graafikko? [22]
 
Minkä takia Arista on tehty tyttörokkarin näköinen siihen kanteen? :urg: Tyhmä kansi.

Mulla ei ole kyllä mitään odotuksia levyltä, mutta mielenkiinnosta sitä tekee mieli kuunnella. Onks sillä lainabiisejä lainkaan?
 
Ei kai sillä yhtäkään lainabiisiä ole. Ainoa mikä voisi olla sellainen on Hetki lyö josta on tosin tehty kyllä aivan eri versio.
 
Meille Arin levy ostettiin hetimmiten kun ilmestyi. Meillä on iso (pieni) fani täällä, hoppeli. Levyä on nyt kuunneltu tauotta muutaman päivän ajan ja hyvältähän se kuulostaa. Ihan viihdyttävää musaa, tulee mieleen nuoruusvuodet silloin joskus ja sen ajan hevibändit... :grin:

Haltin kanssa ollaan näköjään samaa mieltä biiseistä, Stormwind ja Angels are Calling suosikkeja täälläkin + kyllä myös Fuel for the fire.

Mukavaa on myös, että sillä mukana tulleella toisella levyllä on Piano Man. :heart:
 
Tuo Piano Man oli ladattavissa netistä MediHevin sivuilta jo silloin kun Ari pääsi finaaleihin. Sitä on siis täällä kyllä jo ehditty kuuntelemaan.

Mutta samaa mieltä, tänään varsinkin taas kuuntelin useampaan kertaan albumia niin tuo Stormwind on valloittanut myös minun sydäntäni. :)
 
Haltiamieli sanoi:
Btw. levynkannen fontti on epäilyttävän lähellä Aino-jäätelön kadunvarsimainoksia - sama graafikko? [22]
Fontti (yksi Poetican leikkauksista) on sama kuin esim. Aino-jäätelöissä, mutta jo hyvän aikaa ennen Ainoakin oli jo nähty tällaista taidetta tehtävän... Myös aika hiljattain ko. fonttia hyödyntämällä koitettiin pärjätä eräässäkin logokilpailussa, tosin takkiin tuli ja pahasti. ;)
 
Periaatteessa minun pitäisi vastustaa kaikkea selkeästi teollista tuotteistamista, mm vaikka Idolsseja.

Mutta syystä tai toisesta ne muutamat viisut mitä olen kuullut Arin vetäisevän ovat olleet jotensakin aika hyviä.

Kaippa tuon levyn voisi napata kirjastosta kun se sinne saapuu ja siitä lain puitteissa koneelle käyttöä varten kopsaista.
 
Vaikka tämä Arin Idols-tausta näyttää melko monia ihmisiä haittaavan tai/ja antavan ennakkoluuloja, minua/minulle ei. Mitä sitten, jos pinnalle on ponnahtanut kilpailun kautta? Ainakin on osoittanut olevansa hyvä, sillä oli tuokin kisa loppujen lopuksi melkoisen hyvätasoinen. Sanoitte te mitä tahansa. *virn*

Arin uusi levy on tuossa vieressä ja onhan sitä tullut kuunneltua useampaankin kertaan läpi. Henkilökohtainen suosikkini on ehdottomasti Angels are calling ja hyvänä kakkosena tulee Fuel For the Fire. (Ihana lausua muuten, kokeilkaapas.) Koska en aikaisemmin ole kauheasti hevimpää musiikkia kuunnellut, en nyt osaa sanoa, onko tuossa kyseisessä lätyssä mitään erityisen uutta tai nerokasta; minulle se on vain hyvää taustahälyä samalla kun lukee kirjaa tai surffaa netissä. Ja pitääkö sen nyt muka aina ollakaan nin syvällistä tai omaperäistä? Minusta on tärkeintä, että siitä nauttii ja Ari Koivusen debyyttialbumi onnistuu siinä loistavasti.

Kiitos, nam.

-Pharaoh
 
Juuri keskustelin mainitusta herrasta yhden kaverin kanssa, ja pisti kyllä korvaan tuo erityisesti suomalaisille julkkiksille tyypillinen hiukan ontuva englanninlausunta (muita esimerkkejä vaikkapa eräs formulatähtemme). Minulle kun on musiikissa sanat kaikista tärkeimmät, ja en saanut Arin laulusta mitään selvää. Örinäkin on helpompi ymmärtää.

Pientä hiomattomuutta oli muutenkin laulussa vielä, muutamat maneerit särähtivät korvaan. Keikkailulla ja lisäharjoituksella varmaan nekin tasoittuvat. Monipuolisesti osasi kuitenkin tuon kuuntelun perusteella ääntään käyttää.

Ihan tarttuviahan ne veisut olivat, vaikka periaatteessa tälläisiä ilmiöitä kuin Idols vastustan. En itse aio ostaa levyä, mutta kyllähän tuota taustalla kuuntelee silloin tällöin kaverin luona tai radiosta.
 
Tuohon voisin kommentoida heti ensimmäisenä, että Aria ei voida kyllä lukea perinteiseen Idols kastiin. Toki Ari voitti Idolsin ja nousi pinnalle sitä kautta, mutta hänen musiikkinsa ei mene kyllä sille linjalle ollenkaan mitä nyt voi Idols musiikiksi sanoa.

Sitten tuo englanninkielen juttu. Minua alkaa itseasiassa suorastaan raivostuttamaan nykyään kun joka *piip* paikassa haukutaan suomalaisten julkkisten englanninkielen lausumistaitoja jne. Kuunnelkaapa italialaisia, venäläisiä, espanjalaisia tai lähes ketä vain muita paitsi englantilaisia itseään, aina heillä on eri tapa lausua.

Suomalaisilla on oma tapansa lausua sitä hienoa kieltä niin kuin on kaikilla muillakin kansoilla tässä maailmassa. Eivät kaikki voi olla leivottu samasta jauhosta. En ymmärrä miksi sitä pitää niin parjata, eikö se ole kaikista tärkeintä että ihminen puhuu/laulaa selkeää englantia minkä ymmärtävät?

muoks: lisätään vielä että tämän tekstin tarkoituksena ei ollut loukata ketään enkä hyökännyt edellisen kirjoittajan kimppuun tällä. Ihan yleisesti ottaen kyseisestä asiasta olen hermostunut kun samaa toitotetaan niin tv:ssä kuin radiossa että puskaradioissa.
 
Juspe sanoi:
Sitten tuo englanninkielen juttu. Minua alkaa itseasiassa suorastaan raivostuttamaan nykyään kun joka *piip* paikassa haukutaan suomalaisten julkkisten englanninkielen lausumistaitoja jne.

Siksi haukutaan kun se kalskahtaa korvaan ja kuulostaa/näyttää taitamattomalta. Kyllä vieraita kieliä oppii ääntämään/artikuloimaan (paremmin) jos haluaa, ja tätä tahtotilaa yritetään saattaa aikaan parjaamalla julkisesti takeltelevia suomalaisia.

Korostus on eriasia kuin takeltelu. Korostus kuuluu asiaan, takeltelulle voi tehdä jotain.
En ymmärrä miksi sitä pitää niin parjata, eikö se ole kaikista tärkeintä että ihminen puhuu/laulaa selkeää englantia minkä ymmärtävät?

Juu, se että saa viestin perille on loistava alku. Sitten voidaan alkaa parantamaan tilannetta. Kyllä luolassakin asua voi, mutta ei se elementtirivitalolle pärjää (paitsi nyt maanläheisyydessään).

Ihan yleisesti ottaen kyseisestä asiasta olen hermostunut kun samaa toitotetaan niin tv:ssä kuin radiossa että puskaradioissa.

Jep, jos se kuulostaa niin monen korvaan pahalta. Suomalaiset ovat luonnostaan vieraskoreita kulissien takana murjottajia ja siksi tälläinen ulospäinsuuntautunut ehkä huono (tai ainakin sellainen joka koetaan huonoksi) esiintyminen harmittaa. Suomalaiset haluavat tuntea itsensä tärkeiksi kosmopoliiteiksi ja tätä kuvaa särkee pahasti takelteleva julkku.
 
Roark sanoi:
Suomalaiset haluavat tuntea itsensä tärkeiksi kosmopoliiteiksi ja tätä kuvaa särkee pahasti takelteleva julkku.

Tuo on muuten harvinaisen totta.

Mutta siis kuitenkin.. Mitä. Mm.. (kokoa nyt ajatuksesi, Pharaoh...) Arin musiikkia ei kyllä todellakaan voi sanoa täysin Idols-normeissa olevaksi. Haittapuoli tässä Idols-leimassa on kuitenkin se, että ostajat eivät saata uskoa, että se oikeasti on raskaampaa. Se ei ole mitään poppiballadeja pursuava hempeilylevy. Ja asiaahan ei auta se, että he päättivät julkaista sinkkuna Hear My Call:in, joka on Arin(kin) sanojen mukaan levyn poppimaisin biisi. Ostajia johdetaan taas halpaan, sillä moni kuulee itse biisin, muttei välttämättä lue/katso/kuuntele Arin haastatteluja joissa sitten enemmän kerrotaan levystä. Monet muodostavat mielipiteensä pelkästään tämän kappaleen perusteella. Ja jos levya kivenkovaan väitetään heviksi, biisin aiheuttamat mielikuvat ei asiaa auta.

-Pharaoh

(Harvinaisen sekava ja takelteleva viesti, muuten..)
 
Arista minulla ei ole hirveästi kommentoitavaa (vaikka sillä onkin kiva tukka), mutta siitä englannin kielen lausumisesta:

Äidinkieleltään suomalainen ei äännä, eikä tule ääntämään, englantia niin kuin äidinkieleltään englantilainen. Ihan vaan siksi, että suomen kielen fonetiikka (ja painotus, ja tavutus) on erilainen, ja riippumatta siitä kuinka hyvin me osaamme englantia, meidän alitajuntamme soveltaa suomen foneemisia sääntöjä. Eli ihan yhtä lailla kuin espanjalaiset, ranskalaiset (jotka tosin eivät osaa tai ainakaan suostu oikeasti puhumaan englantia) ja saksalaiset, me puhumme englantia korostuksella. Toki toiset osaavat artikuloida paremmin ja toiset huonommin, mutta kukaan ei siltikään äännä täydellisesti, ja se on silti vain korostus. Ja Häkkis-englannissahan hävetään nimenomaan sitä ääntämystä; sen sijaan Mika osaa muistaakseni suht sujuvasti kuitenkin puhua.

Takeltelu on tietysti eri juttu, mutta vaikea kuvitella, että Arin levyllä olisi hirveästi ää ja öö -äänteiden täyttämiä taukoja.

Kyllä minuakin välillä hävettää, kun uutisoidaan kuinka Suomen edustaja ei Euroviisuissa osannut sanoa juuri mitään toimittajille, mutta ihan oikeasti: meillä osataan paremmin englantia kuin monessa muussa Euroopan maassa. Esim. reilatessa Ranskassa oli monta kertaa tilanne, kun juna-asemalla ei yksikään myyjistä osannut/suostunut palvelemaan meitä englanniksi, vaan liput saatiin pienoisen pakottamisen, osoittelun ja viittomien jälkeen. En voi kuvitella, että Suomessa pienimmälläkään asemalla tulisi tilanne, ettei KUKAAN osaisi englanniksi palvella (saati sitten että myyjä hermostuisi asiakkaaseen, joka ei ymmärrä: koettu on sekin).

Anteeksi offi. Takaisin asiaan: Arilla on kiva tukka.
 
Juspe sanoi:
Sitten tuo englanninkielen juttu. Minua alkaa itseasiassa suorastaan raivostuttamaan nykyään kun joka *piip* paikassa haukutaan suomalaisten julkkisten englanninkielen lausumistaitoja jne. Kuunnelkaapa italialaisia, venäläisiä, espanjalaisia tai lähes ketä vain muita paitsi englantilaisia itseään, aina heillä on eri tapa lausua.

No niinpä! Me ollaan justiin tästä puhuttu kavereiden kanssa viime aikoina ja mietitty, että minkä ihmeen takia siihen oman kansan lausumiseen pitää kiinnittää niin älyttömästi huomiota. Joo se on erilainen, ja ööö ääää öö kuulostaa hassulta, mutta ihan samalla tavalla italialaiset sanovat koko ajan eeeee, ja saksalaisten englannista ei oikeastikaan meinaa aina saada selvää tiettyjen äänteiden vuoksi.

Ja sitä paitsi. Se Hanna Pakarisen lehdistötilaisuus (jota yllättäen hypetettiin ihan sikana..) ei mielestäni johtunut englannin kielen osaamattomuudesta, vaan enemmänkin hermojen pettämisestä. Enkä minä ainakaan näe sitä niin, että nyt on koko Suomen maine pilattu kun Hanna ei osannut sanoa mitään englanniksi. So what! Yksi lehdistötilaisuus sinne tänne.
 
Itse tein "virheen" ja menin hankkimaan sen ari koivusen uuden levyn kätösiini. Noh, olihan se eräänlaista rallatusta sekin. Toivon, että sekin poika olisi laittanut edes yhden kivan enemmän balladihenkisen kipaleen joukkoon niin minullekin olisi ollut enemmän tyksittävää. Virhe oli, että levy tuli näin kovin nopeasti ulos, tuntuu, että levylle on kertynyt vain hirmuinen kasa samankaltaisia kipaleita, joista mikään ei nouse esiin erityisesti.

Kyllähän se menee ihan kivana taustamusiikkina, mutta erilaisuutta ja vaihtelevuutta olisin kovasti toivonut. Ja tietenkin jos ihmisellä on tuollainen ääni, poikkeava ja mielestäni kaunis ja soiva, tulisi sitä tuoda enemmän kappaleissa esiin. Jos on äänialaa ni se tulisi näyttää.
Pelottaa, että tuostakin tulee vain yhden levyn ihme.
 
Tuo Arin levy tarttui käteen Helsinkivantaan lentokentältä kun olin Ruotsiin menossa ja siellä sitten Ruotsin suomalaisten sukulaisten kanssa sitä kuunneltiin. Tätini ihastui tuohon uuteen sovitukseen tuosta Kirkan vanhasta kappaleesta Hetki lyö. Samoin serkkuni, joka ei yleensä kuuntele oikeen minkäänlaista musiikkia.

Itse ensikuulemalta olin sitä mieltä, että levy on tasapaksu ja kaikki kappaleet muistuttavat toisiaan. Sitten otin yksi ilta kuulokkeet korville ja sanat käteen ja kuuntelin levyn läpi. Sen jälkeen olen ollut ihan koukussa. Vähintään kerran päivässä pitää joku Arin kappale kuulla.
Yleensäkin Arin äänestä pidin jo ihan Idolssin alusta lähtien, mutta en uskonut, että se(anteeksi), HÄN osaisi tehdä musiikkia josta pitäisin. Eli olin iloisesti yllättynyt :D Tuo on juuri sopivan raskasta minulle. Eli toisten mielestä ihan liian kevyttä ja toisten mielestä kamalaa räimettä :wink:
Yksi ehdottomista suosikeista on tuo Losing My Insanity. Siinä on jotain mikä kolahtaa minulle. Myös tuo Stay True on todella hyvä.
Uskoisin kyllä, että Arin taival ei ole ihan pelkkä tähdenlento. Tosin luultavasti suosio jossain vaiheessa laskee, mutta tuon kaltaisella musiikilla on se oma kuulijakuntansa joka varmasti osaa sitä arvostaa.

Mitä tuohon Arin englantiin tulee, niin itse olen enkussa TODELLA huono, mutta Arin ääntämisestä saan hyvin selvää ja ymmärrän aika hyvin kappaleet. Eli pystyn kyllä kertomaan mitä niissä lauletaan ja seuraamaan sanoja hyvin. Eli tuohon ääntämisasiaan voin vain sanoa, että minä ymmärrän sitä kyllä ja aina se paremmin ääntää kuin allekirjoittanut 8)
 
Ari on aivan ihana.Olen myyty. Voisin kuunnella Our beastia ja losing my insanitya jatkuvana soittona all night long.Ihana.
Ei mitään järkevää sanottavaa siis.
 
Nyt joudut kyllä antamaan Arille vähän risuja. Olin tuossa viikositten Imatralla Rock To THe Riverissä Aria katsomassa. No ensinnäkin miksauksissa oli jotain pahasti pielessä, mutta se nyt ei ollut Arin vika, mutta sen sijaan se miten hän lavalla käyttäytyi oli. Jäi jotenkin sellainen olo, että artisti on siellä lavalla korkealla yleisön yläpuolella ja katselee meitä nenänvarttaan pitkin. Tuntui, että se nyt vain oli sellainen rutiinikeikka mikä käydään heittämässä tuosta noin vaan ohimennen. Vähän voisi osoittaa arvostusta yleisöään kohtaan kun ilman meitä ei Arikaan pitkään ole listojen kärjessä.
Mitään konkreettisia esimerkkejä tuosta piittaamattomuudesta en nyt osaa oikeastaan sanoa muita kun, sen miten Ari kesken kappaleen poistui lavalta ja jätti bändin soittamaan itsekseen pitkät pätkät. Tosin syytä tähän en tiedä ja voihan sille olla hyväkin selitys, mutta silti jäi tosi tyhmä olo...
 
Nyt on kyllä pakko aktivoitua tänne välillä kommentoimaan, lähinnä tuota Jaamarin viestiä. En Imatran keikalla ollut, joten en voi tietysti omakohtaisesti sanoa, mutta tällä hetkellä neljä Arin keikkaa nähneenä en voi kuin ihmetellä noita väitteitäsi.
En jaksaisi rampata keikoilla jos ne olisivat huonoja, tai varsinkaan jos Ari suhtautuisi yleisöönsä jotenkin ylenkatseellisesti. Ja näin ei ole tosiaankaan ollut. Päin vastoin, moneen muuhun esiintyjään verrattuna täytyy antaa hänelle propsit siitä että muistaa aina ottaa yleisön huomioon, panostaa keikkoihin täysillä, eikä ole ottanut mitään tähden asennetta vaan on aivan otettu siitä että jengi diggaa. Mainitsit siitä että Ari saisi olla kiitollinen myyntilukujensa johdosta, heh, enpä muuten ole ollut vielä yhdelläkään keikalla jolla poika ei olisi erikseen kiittänyt yleisöä listasijoituksestaan.

Ari ei ole mitenkään säästellyt tai vetänyt rutiinilla milloin minä olen paikalla ollut, enkä ole tällaista kuullut muualtakaan. Bändihän vetää nyt 2-4 keikkaa viikossa mikä on aika karmea tahti, mutta soraääniä ei silti ole katsojilta kuulunut. Paitsi nyt tällainen. Imatran keikasta olen tosin lukenut sellaista että yleisö oli melkoinen pettymys, lähinnä porukka jatkoi ankaraa ryyppäämistä paikallisen festarinsa hengessä eikä ollut ihan täysillä mukana bändien keikoilla. Tiedä sitten, en ollut paikalla, mutta ei välttämättä maailman inspiroivin ympäristö sellainen.

Uh, ai Ari osoitti piittaamattomuutta kun antoi kitarasoolossa valokeilan bändiläisilleen? :roll: Ihan mielenkiinnosta, kuinka usein olet käynyt keikoilla? Oletko käynyt hevibändejä ja eritoten power metallia soittavia katsomassa aiemmin? Kyllähän siellä sen ilmiön saattaa nähdä että laulaja poistuu lavan taakse juomaan yms. jos biisissä vaihteeksi on pieni suvantokohta hänen kannaltaan, soittajathan silloin ovat ne joille huomio kuuluu. Genre on laulajalle aika vaativa keikkaoloissa eikä mitään helppoa rallattelua, tämän lisäksi Ari vetää aina täysillä sen verran mitä minä olen ehtinyt näkemään. Hetken breikin tässä ei luulisi haittaavan ketään, tietty ellei keikan pointti ole se että IhQ Aria on pystyttävä tapittamaan joka sekunti.

No, se siitä asiasta. Kuten huomata ehkä saattaa pidän Arista ja bändistään kovasti. Kyllä se alkoi jo varhain Idolsin aikaan mutta sitten tuli ihan positiivisena yllätyksenä miten hyvä levystä saatiinkaan tehtyä, varsinkin noin vähässä ajassa. Tosin biisit alkavat keikoilla kuulostaa jo paremmilta kuin levyllä, kun niitä on vähän muuteltu ja Arikin luonnollisesti ehtinyt sisäistää ne paremmin.
Suosikkibiisini ovat Stormwind, Angels Are Calling, Our Beast ja Fuel For The Fire. God Of War ja Losing My Insanity ovat todella hyviä myös.

Toivon, että sekin poika olisi laittanut edes yhden kivan enemmän balladihenkisen kipaleen joukkoon niin minullekin olisi ollut enemmän tyksittävää
Levyllä on yksi balladi ja toinen vähän balladihenkinen. Arilla ei ollut biisien valintaa lukuunottamatta paljon mahdollisuutta vaikuttaa siihen millainen levystä tuli, koska se purkitettiin kuukauden aikana ja Idols-voiton jälkeisenä päivänä alkoi heti kuumeinen valkkaaminen demobiiseistä.

Tuosta englanninkielestä... Ulkomaalaisten korvaan meidän aksentti ei ole yhtään sen kummempi kuin kaikkien muiden maiden kansalaistenkaan. Englanninkielisiä valtioita on maailmassa kuitenkin suht vähän, ja nämäkin ääntävät sitä kaikki eri tavoilla. Sehän on vain rikkaus. Luojan kiitos suomalaiset eivät kuulosta teksasilaisilta vai miltä ihmeiltä jengin mielestä tässä pitäisi kuulostaa.

Arin ääntämys on ihan hyvää ja sujuvaa varsinkin muistaen sen ettei hän ole sitä koulussa ollut pänttäämässä aivan viime aikoina... Kukaan joka on kuunnellut vähääkään Tony Kakon, Timo Kotipellon tai monen muun suomalaisen hevivokalistin lausumista ei voi väittää että Ari jotenkin erottuisi joukosta, päin vastoin, on kyllä noita mainittuja vanhempia kollegoitaan huomattavasti parempi tässä asiassa.
 
Ylös