Arvoitus

Tässä olisi aidosti vanha arvoitus:

Kas tässä uusi metsästyksen muoto:
Jos saat sen saaliiksesi, et varmaan kanna sitä kotiin,
jos et saa sitä kiinni, viet sen mukanasi.

(Arvoitus on peräisin myöhäisantiikin ajalla eläneen Symphosiuksen kokoelmasta Aenigmata)
 
No joo, vastaus on kieltämättä aivan oikein, vaikka Symphosius ajattelikin täitä. Yhtä hyvin kyseessä olisi voinut olla kirppu tai punkki tai mikä tahansa samanlainen loisija. Joten @Luvailin on hyvä ja jatkaa!
 
Siirrytään vuosisatoja eteenpäin, mutta ei tämäkään arvoitus aivan uusi ole:

Kotini sävel soi, itse olen hiljaa.
Luoja meidät yhteen toi, siispä meidän täytyy
pysyä yhdessä. Minä olen nopeampi,
joskus vahvempi; hän kestää pitempään.
Aina kun lepään, hän jatkaa kulkuaan.
Asun hänen luonaan koko ikäni,
jos kuljen yksin, kuolen.
 
Tuleeko arvauksia? Tolkien on hyvin todennäköisesti nähnyt tämän arvoituksen - en tiedä osasiko hän myös ratkaista sen.
 
No heitetään nyt jotakin, vaikka vastaukseni sopii lähinnä arvoituksen alkupuoliskoon. Kellon minuuttiviisari.
 
Se on sydän?
(Ei kuulosta kovin järkevältä, mutta järjetönkin arvaus on parempi kuin istua varjoissa puhumatta mitään.)
 
Sepä juuri - kala ja joki!

Tämä löytyi eräästä muinaisenglantilaisten runojen antologiasta: kuulemma tämä ja monta muutakin arvoitusta löytyy samoista käsikirjoituksista, joista tunnetuimmat muinaisenglantilaiset runot löydettiin.

@Tik jatkakoon.
 
Nyt olisi tarjolla useampi arvoitus sarjatulena. Nämä ovat siis laulusta Vestmanviiki. Kuka muistaa? "Vestmanviiki tietä ratsasti..." No, toiselta kohtaamaltaan nuorukaiselta hän kysyy yhtä ja toista ja tämä mokoma vastaa kuin kunnankirjasto, suit sait sukkelaan. Kaikkia ei kuitenkaan tarvitse muistaa. Vuoron saa jos tietää oikean vastauksen yhteen arvoitukseen. Ja tässä nämä:

Mikä sitä lintua vikkelämpi on?
Mikä sitä korppia mustempi on?
Mitkä ovat valkeammat joutsenia
ja mikä huutaa kovemmin kuin kurki?

Mikä sitä ympyriäistä ympyriäisempi on?
Missä ne kirkkaimmat kynttilät on?
Missä ompi majansa auringolla
ja missä ovat kuolleen miehen jäljet?

Mikä se laviamman sillan rakentaa
Jonka alla kalaiset ain virras vaeltaa?
Mikä on se niin sangen lavia tie
Jota pitkin ihmiset aina keviäst vaeltaa?​
 
Kokeillaan keskimmäistä.
Ympyriäinen on vuoden/ajan kierto (tosin oikeasti se on lineaarinen, mutta ajatus ajasta joka kiertää on iskostunut aika vahvasti).
Kirkkaimmat kynttilät palavat aina vakan alla.
Auringon majasta en tiedä, mutta
kuolleen miehen jäljet ovat muistoissa.
 
Ensin offia!
(tosin oikeasti se on lineaarinen,
Jännä, minä olen aina ajatellut ajankulun eräänlaisena spiraalina? Aika lineaarisena on kuitenkin aika hassu, sillä esim aina syntyy uusia ihmisiä ja eläimiä ja tulee kevät ja homma alkaa kuin "alusta" mutta eri yksilöillä. Edit eli siis ajattelen niin kuin sinäkin, luin jotenkin hassusti että ajattelet ajan nimenomaan lineaarisena :D

Sanoisin että vastasyntynyt lapsi tai miksei vaikka koiranpentukin huutaa kovemmin kuin kurki, laveampi silta voisi olla jää, kuolleen jäljet voisivat olla jälkipolvelle säilyneissä muistoissa?
 
Last edited:
@Isilmírë heitti heti peliin kolme oikeaa vastausta ensimmäisestä säkeistöstä ja kaksi kolmannesta säkeistöstä. Tämä riittää paremmin kuin hyvin.

Ajatus sit lintua vikkelämpi on
Synti sitä korppia mustempi on
Enkelit ovat valkeammat joutsenia
Ja ukkonen huutaa kovemmin kuin kurki

Aurinko se pyöriä ja ympyriäinen on
Taivaalla ne kirkkaimmat kynttilät on
Idässä ompi majansa auringolla
Ja haudassa ovat kuolleen miehen jäljet

Talvi se laviamman sillan rakentaa
Jonka alla kalaiset ain virras vaeltaa
Helvetin tie on se lavia tie
Jota pitkin ihmiset aina keviäst vaeltaa​

Tämän laulun tulkitsee sangen jylhästi Jaakko Ryhänen Aulis Sallisen oopperassa Punainen viiva. Suosittelen:


Hieman toisenlaisen version esittää Niekku-yhtye. Se on hieman pidempi ja siinä on mukana myös ensimmäinen nuorukainen, joka ei ole oppinut vastailemaan...

 
Ylös