Aseet

Ronin

Hobitti
Muistaakseni tämän tapainen oli vanhassa vanhassakin. En muista nähneeni täällä ase-topicia. Sulkekaa rauhassa mielin tosin jos olen mokannut. :p

Eli aseet. Nuijista tikareihin, tikareista kirveisiin, kirveistä miekkoihin, miekoista jousiin, jousista ampuma-aseisiin ja niistä eteenpäin mihin tahansa muuhun.

Itse olen pienestä pitäen ollut innostunut aseista kun ne olivat niin cooleja monissa elokuvissa. Etenkin miekat, veitset ja pistoolit ovat olleet kiinnostuksen kohteina. Yhtään miekkaa en vielä omista (katanan haluaisin joskus), mutta veitsiä jonkin verran. Pistoolinkin haluaisin ostaa kunhan saan rahat kasaan. Muutaman kerran olen ampumaradalla ollut ja pidin erittäin paljon siitä puuhasta. Vaikken mitään vielä osaakaan, silti sen jälkeen kun olin oikeilla aseilla ampunut, monien action-leffojen ampumakohtaukset ovat lähinnä hymyilyttäneet epärealistisuudellaan.

Niin, omistaako kukaan mitään hienoja kapistuksia? Harrastaako kenties jotain kamppailulajia jossa käytetään aseita kuten esim. iaido, kendo, jousiammunta, practical jne? Onko enemmän kiinnostusta seinäkoristeisiin vai "käytettäviin" kapistuksiin? Miksi? Mistä kiinnostus niihin on lähtenyt? Miten muut ihmiset ovat suhtautuneet siihen? Stuff. 8)
 
Tar-Palantír sanoi:
Mökillä on ilmakivääri! :p

Konnussa on spämmäri!

______________________


Minulla on myöskin jonkin asteinen asefetissi. Minä tykkään itse eniten "funktionaalisista" aseista. Eli semmoisista joita ei vain roikoteta seinällä vaan joille joko on käyttöä tai ainakin "tarpeen vaatiessa" niitä voisi käyttää.

Puukkoja on monenlaisia, ja löytyy muutama metsästykseen soveltuva lyijynsyöksijäkin (Browningin kaksipiippuinen wanha haulikko, piekkari ja kivääri). Olen harrastanut ammuntaa käsiaseella, mutta jäi kyseinen harrastus joskus vuosia sitten.

Myöskin tonfa, vinyylipatukka, jne löytyy.
 
Roark, tarkoittanet veitsiä; kun suomalainen veitsivalmistaja Puukko on ainoa jonka veitsiä tulisi sanoa puukoiksi. Tosin tuo puukko-termi on juurtunut aika sitkeästi kansan muistiin. Eli siis kaikki, paitsi Puukon valmistamat veitset ovat veitsiä. Samoin kuin englannissakin on vain termi 'knife'. Piti vain oikaista tämä. :)

Roark, miksi käsiaseammunnan kohdalla innostus lopahti? Mielestäni se on sangen hupaisaa puuhaa...tosin en ole vielä joutunut puhdistamaan asetta ammunnan jälkeen kertaakaan kun aina on tullut ammuttua joko HSC:n tai kaverin aseilla. Ehkä se vaikuttaa asiaan. :D
 
Ronin, mitähän mahdoit tarkoittaa tuolla, että Puukko on ainoa valmistaja jonka veitsiä tulisi sanoa puukoiksi? Ainakin äkkiä tulee mieleen Iisakki Järvenpään upeat puukot, joita ei kyllä veitsiksi voi sanoa. Ja noin yleensäkin, suomalainen puukko on kyllä nimenomaan puukko, ulkolaiset voivat sitten niitä veitsiä ollakin. Suomalaisessa puukossa on ihan omat tunnuspiirteensäkin, joista sitten voi ottaa selvää tuolla osoitteessa. :) http://www.puukkosivut.net/

Itselläni on muutama puukko ja yksi veitsi. Kauniita kaikki, mutta olen kyllä enemmän puukkoihmisiä. Kuten Roark, pidän siitä että esine on kaunis mutta myös käytännöllinen. En välttämättä ottaisi Glockiani vaellukselle, mutta puukkoni ehdottomasti.

Muokkis. Mitä firmaa muuten tarkoitit tuolla Puukolla? Kainuun Puukkoa, Lapin Puukkoa vai jotain muuta?

Muokkis lisää. Englanniksi muuten suomalainen puukko on puukko-knife ja saksaksi Finnmesser. Puukko roks. :D
 
Ronin sanoi:
Roark, tarkoittanet veitsiä; kun suomalainen veitsivalmistaja Puukko on ainoa jonka veitsiä tulisi sanoa puukoiksi. Tosin tuo puukko-termi on juurtunut aika sitkeästi kansan muistiin. Eli siis kaikki, paitsi Puukon valmistamat veitset ovat veitsiä. Samoin kuin englannissakin on vain termi 'knife'. Piti vain oikaista tämä. :)

McVesi on lanseerattu! Enää ei voida puhua vedestä vaan jos tarkoitetaan sitä litkua mitä ennen vesi sanan lanseerausta kutsuttiin vedeksi täytyy nykyään kutsua mieluummin sen oikealla nimellä Divetyoksidi!

Tai sitten en jaksa välittää koko jutusta. Jos tarpeeksi moni pitää lamppua gröitrinä vakiintuu gröitri normaaliksi hyväksytyksi sanaksi jonka jälkeen sen etymologialla ei ole merkitystä kuin etymologeille.

En ole tuota kuullutkaan ennen. En kyseenalaista ennen kuin tiedän tarkemmin. Mutta silti puhuttaessa puukosta ihmisille tulee mieleen jotain muuta kuin veitsestä, joten sanalle on jopa tilaus.

Roark, miksi käsiaseammunnan kohdalla innostus lopahti? Mielestäni se on sangen hupaisaa puuhaa...

Ehkä sen hyödyttömyys. Ei käsiaseella juuri kannata metsästää (jollei oteta huomioon jotain Freedom Armsin Casull .454 tai kumppaneita...) joten ainoaksi "funktioksi" jää ihmisten ampuminen johon käsiaseet on parhaimmillaan. Onhan ampuminen kivaa mutta mutta...

Sitä paitsi olin kokenut kaiken kun poliisisetäni YK kaveri lainasi minulle IMI:n Desert Eaglen .44:ta. ISO ase. Joskin sen massiivinen koko mukavasti imi rekyyliä. Olisi tosin eräs ase jolla en ole päässyt ampumaan mutta jolla haluaisin ampua. Semmoinen hirviö kuin Wildey .475... Gööglätkää ja kauhistelkaa.
 
Jees, puukkoja löytyy monta, kaikki ite tekemiä. Pisimmät 22- ja 29-senttisiä (terät). Mökillä ilmakivääri, hyllyssä ritsa :p. Ei juuri nyt tule muita mieleen.

BTW, 39-senttisen tupen ompeleminen on kyllä semmonen pain in @$$, että en suosittele ammatiksi muille kuin ompelufriikeille. Semmosen tupen ompelu kesti puoltoista tuntia.
 
No joo, miekkoihin ja jousiin on aina ollut kinnostusta. Omistan yhden miekan, mutta se on tylppä ja huotra on hiukan lommoilla... Jousia ei ole, mutta haluaisin sellaisen. Käyttöaseet ovat kiehtovampia kuin seinäkoristeet, jostakin selittämättömästä syystä.
 
Minunkin täytynee myöntää että minulla on pahan laatuinen teräase fetissi :p
Mutta pidän siitä...

Omistan itse Yhden äpärä miekan jonka olen takonut itse ja yhden virosta tuodun Viikinki tyylisen Broadswordin ja yhden katanan tyyppisen miekan.
Minulla on myös yksi tikari Yrjänä Ermalan tekemä, hieno vaikka sitä ei olekkaan viimeistelty täydellisesti. Yksi tikari meni rikki juuri sen epä käytännöllisyyden takia :x

Minun mielestäni meikan tai tikarin pitää olla terotettu ja tappo kunnossa, vaikka enhän minä ketään tapa, mutta jos aloitetaan niin pelataanhan loppuun asti :D

Minun miekkani ovat kaikki hiili rautaa ja sen huomaa, jos kaksi sellaista kohtaa niin siitä syntyy iso lommo joka on hyvin vaikea hioa ja teroittaa pois näkyvistä...
Mutta esimerkiksi jousiteräs miekat ovat niin pirun kalliita...
Suomessa hyvin taotun miekan hinta lähtee tuhannesta eurosta, mikä ei tee minun lompakolleni hyvää :D
 
Meitsillä on kaksi puukkoa ja sveitsiläinen peruslinkkuveitsi. 8)
 
Tar-Palantír sanoi:
Mökillä on ilmakivääri! :p

Tar-Palantír sanoi:
Meitsillä on kaksi puukkoa ja sveitsiläinen peruslinkkuveitsi.

Tuota, tuota... Späm? Jos viestisi sisältää vain yhden luettelomaisen virkkeen kannattaa miettiä laittaako sitä. Ja ei ainakaan kahta kertaa samana päivänä samaan topikkiin.
 
Onelinereistakin voi tehdä Taidetta, mutta täytyy kyllä sanoa, ettei Tar-Palantirin viesteissä ollut sitä huumoriarvoakaan.

Minä pidän aseista, ja on hankalaa sanoa kummat ovat enemmän mieleeni, tuliaseet vaiko perinteisemmät sepustukset kuten miekat ja keihäät. Ehkä kuitenkin kallistun jälkimmäiselle kannalle, sillä komea piikkipallo on seinällä hienomman näköinen kuin sinko. Lisäksi perinteisistä mättöaseista voi tehdä ihan mukavia leikkikäyttöön tehtyjä versioita (ns. boffereita). Onhan toki kuula-aseetkin, mutta toisen lyöminen miekalla on hienompaa kuin häntä kohti ampuminen.
 
Tuota, tuota... Späm? Jos viestisi sisältää vain yhden luettelomaisen virkkeen kannattaa miettiä laittaako sitä. Ja ei ainakaan kahta kertaa samana päivänä samaan topikkiin.[/quote]

Eipäs viisastella, Keisari Palpatine! Keskusteluhan on "Aseet" ja niistä minä keskustelinkin. Olisiko selittää tarkemmin noistakin veitsistä ja ilmakivääristä?! Aika tiukkapipoja näillä foorumeilla sitten tapaakin! 8)
 
Tar-Palantír sanoi:
Aika tiukkapipoja näillä foorumeilla sitten tapaakin! 8)
Tiukkapipoisuus on kuule poika ihan hyvästä. Sillä karsitaan pois huonot yksilöt ja saadaan foorumilla Lebensraumia niille, jotka myös osaavat keskustella. Ja ei, yksi ainoa itsessään mitäänsanomaton virke ei ole keskustelu. Kannattaa ottaa selvää keskustelu-termin varsinaisesta sisällöstä.
 
Olen kyllä tietoinen näistä keskustelualueiden tarkoitusperistä ja säännöksistä, mutta kuten olen jo joskus aikaisemminkin todennut niin Lohharissa ollaan tiukkapipoisimpia kuin muilla foorumeilla joissa olen keskustellut tai käynyt. No joo...ehkä meitsin ei pidä enää enempää purnata tästä kun kaikki näyttäävät olevan tänään mua vastaan. Keskustelkaa sitten oikein lebensraumin kanssa ja pitäkää piponne kireällä! :wink:
 
Mene sitten muualle missä ei ole tiukkapipoja. Täällä on säännöt, ei kukaan pakota tänne jäämään.

--

Mutta tuota. Aseista minulla ei ole kokemusta, mutta jonkinsortin kiinnostusta tunnen kyllä niitä kohtaan. Haluaisin ihan mielettömästi päästä ampumaradalle kokeilemaan. Joskus vielä menenkin.

Ja kaikenlaiset miekat. Oioi, ne ovat niin hienoja. Kuten Ronin, minäkin ihastelin jo pienenä elokuvien miekkoja ja pistimiä. Oih. Jotain miekkailujuttujakin olis mahtavan hieno kokeilla joskus. Taitaa vaan olla aika tyyris harrastus tuo.
 
Eli asiaan: Miekat on kyllä meikäläisenkin mielestä aika mageita! :p Kerran jossain kirpputorilla oli erilaisia miekkoja ja aika hintaviakin olivat...en vaan nyt muista kuinka hintavia mutta kalliita ainakin. Tai oikeastaan ne olivat hiukan sellaisia samuraisapeleita. Jossain museossa olen nähnyt keskiaikaisia miekkoja, joita on hiukan entisöity. Kyllä tuo miekka on aseiden kuningas! Mikään ampuma-ase ei voita vanhaa kunnon perinteikästä miekkaa! 8)
 
Harmin paikka. En edes tiennyt että se vanha teräase-threadi on kadonnut konnusta. Siellä oli paljon mielenkiintoista keskustelua. :shock:

Olen itse oikeasti aika fanaattinen kaikenlaisten terävien kapistusten suhteen ja olen väsäillyt teräaseiksi luokiteltavia kapistuksia jo ihan pikku naperosta saakka, ja keräillyt jonkun verran myös kaikenlaisia tehdastekoisia veitsiä. Ensimmäiset alle kymmenkesäisenä tehdyt viritelmät oli tehty puusta tai jopa littanaksi hakatusta vesijohtoputkesta etc. mutta kun menin ylä-asteella, niin aloin opettelemaan jo kaikenlaisia monimutkaisempiakin metallitöitä, ja metalliala vei kokonaan mennessään.
Olen suorittanut tähän mennessä jo pari ammattitutkintoakin metallialalta. Ihan ensimmäisenä oli 3-vuotinen metalliamis Imatralla. (koneistaja-linja) Ja armeijan jälkeen opiskelin Joensuun KäTa:lla pari vuotta artesaaniksi/sepäksi.

Heh.. Olen postaillut tänne teräasekuviani jo pari kertaa aikaisemmin, mutta jos se threadi on jo kadonnut, niin tässä sama linkki taas uudestaan, koska täältä varmaan löytyä uusia jäseniä jotka eivät ole niitä vielä nähneet. http://koti.mbnet.fi/wfan/seka1.html

Tein kaikenlaista fantasia/keskiaikasälää, varmaankin aktiivisimmin ihan 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa, mutta sen jälkeen tässä on ollut jo pitkä tauko välissä. (Johtuu siitä kun opiskelin välillä kuvataiteita, ja olen itse asiassa juuri nytkin eräässä Kivi/korualan koulussa) Minulla on ollut esimerkiksi yksi piilukirves keskeneräisenä jo viime keväästä saakka, mutta se varmasti muuttuu kesällä, koska rakennan ihkaoman sepänpajan yhteen vanhaan Kivinavettaan Simpeleellä jo ensi kesäloman aikana. :)
Ostin nimittäin viime hiihtolomalla ahjo/puhallinkoneiston, kaasuhitsausvehkeet ja teollisuudessa käytettävän nauhahiomakoneen yhdeltä vanhalta sepältä Imatran lähellä, ja olisi vakava tarkoitus alkaa tekemään itsekin sitä samaa hommaa jo parin vuoden päästä kunhan olen valmistunut Etelä-Karjalan Ammattikorkeakoulusta korutaiteilijaksi. (Teen siis varmaankin myös hiekkavalutöitä pronssista ja alumiinista sekä kaikenlaisia hopeasepäntöitä ja kiviveistoksia jos saan hommattua kultasepän työkaluja jostakin halvalla.)

Nyt olen suunnitellut jo semmoista, että takoisin ensi kesän aikana vaikka jonkinlaisia tulusrautoja hiiliteräksestä ja myisin niitä syksymmällä esim. Ropeconissa ja eräässä Itä-Suomen keskiaikatapahtumassa. Lisäksi ajattelin valaa pronssista heloja yhteen kaverin miekkaprojektiin, ja on minulla pyörinyt suunnitelmissa myös semmoinen suuri fantasiahenkinen tappara, jonka terän profiilit ovat hieman kuin hämähäkinseittiä.
Olen ajatellut myös viikinkimiekan takomista vanhasta kuorma-auton lehtijousesta.
 
Minä harrastan ammuntaa, pienoispistoolilla, KouMAS... Lisäksi kotoani löytyy kasakkasapeli, sanoisin 1800-luvun lopulta, Kaakkois-Venäjältä.
 
Ylös