Avatarin vaikutus suhtautumiseen

squirrel

Hobitti
Keskustelupalstoilla ihmiset räppäävät usein viestiensä viereen avatarin.
Avatar voi olla naama tai symboli tai kukka tai maisema-käytännössä melkein minkälainen pikkukuva tahansa.

Koska avatar näkyy usein jokaisen lähetetyn viestin yhteydessä käy helposti kuten minulle,joka tunnistaa toisen helpommin avatarista kuin nimimerkistä.
Tämä aikaansaa tietysti mielenkiintoisia tilanteita,jos avatar vaihtuu usein-ja vielä hankalammaksi käy jos usealla on sama pikkukuva...

Kiinnitin aivan huomiota,kuinka suhtautumistapani erästä henkilöä kohtaan muuttui kun hän vaihtoi avararinsa goottimaisesta enemmän huumoripitoiseksi.
Vaikutti suorastaan siltä,että koko henkilön persoona olisi muuttunut avatarin myötä.
Mutta luulen että kyse on enemmän avatarista,kuin persoonanmuutoksesta...
Ainut isompi muutos oli siis vain korvieni välissä.
Avatar kun "kertoo" ympyräsymbolia enemmän esim. sukupuolesta.
(täällä luulin erästä postaajaa mieheksi,koska hänen avatarinsa on rehvakkaan miehekäs.
Vaikka se ympyrä ja risti väärinpäin onkin ihan näkysällä.)

Onko joku muu kiinnittänyt huomiota avatareihin?
Onko niillä merkitystä?
(vai merkitsevätkö ne vain niille jotka eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa?)
Onko avatarin hyvä olla informatiivinen ts. kertoa luonteesta tai ulkonäöstä irl?
Vai onko se vain sellainen pikkukuva jolla ei ole oikeasti mitään merkitystä?
 
Avatarit tosiaan vaikuttavat jonkin verrankin. Muistan joskus, kun vielä oli pystyssä jonkinlainen "Mitä avatar kertoo?" - topic, jossa ihmiset kertoivat näkemyksiään toistensa avatareista. Itse oikein hämmästyin kuvauksista, joita sijoittui omaan avaani, joka on aina ollut tuo sama vanha kissanpentu. Lähes kaikki kuvauksen olivat hyvin kaukana minusta.

Avatarhan antaa varsinaisen ensivaikutelman, ja saattaa joskus vaikuttaa kiinnostumiseen jopa enemmän kuin itsessään kirjoitukset.
Mutta kuinka moni oikeastaan pohtii syvällisesti itsensä ja avatarin suhdetta sitä valitessaan? Silloin neljä vuotta sitten, kun itse aloin käyttää tätä kissaa, ajattelin vain, että on söpö ja oman kissan pentu niin mikäs siinä. Noh, avatarini selkeät minusta luovuttamat tiedot lienevät vain se, että pidän mustasta ja valkoisesta ja olen kissaihminen. Hmm.

Kun aktiiviset postaajat vaihtavast avaansa, sitä aina tarvitsee toipumishetken. Itse olen niin tottunut omaan avaani, etten ainakaan ihan heti voisi kuvitellakaan vaihtavani sitä.

____

Lisäkommentti puolitoista vuotta myöhemmin: Hehheh, mukavaa lueskella omia paatoksiaan siitä, ettei avaa milloinkaan vaihtaisi, kun vaihtunuthan tämä nyt on. Sama symboliarvo tässäkin avassa tosin, yhä mustaa ja valkoista ja kissa, mutta tällä kertaa kissassa on enemmän oikeaa tunnearvoa. Nojoo, enää en vanno mitään, vaikkei minusta taas tälläkään hetkellä tunnu, että tätä hetkeensä vaihtaisin.
 
Kyllähän avatar on enemmän tai vähemmän kasvojen korvike tällaisessa kommunikaatiomuodossa. Sama nousi esille eräällä toisella foorumilla, jonne käyttäjät alkoivat postailla omia kuviaan. Aihepiiristä johtuen useimmilla käyttäjillä oli ihmistä kuvaava ava, ja siinähän sitten alkoivat silmät putoilla, kun väki oli täysin erinäköistä kuin odotettiin. :roll:

Lähinnä se häiritsee ihmisillä, jotka vaihtavat avaansa koko ajan. Puhu nyt sitten ihmiselle, jonka naama muuttuu päivittäin.

*vilkuilee omaa kuvakettaan* Jahas, minkähänlaisen kuvan minä itse asiassa olen täällä itsestäni antanut...
 
Avatarit vaikuttavat aika paljonkin. Minä tahtoisin epätoivoisesti eroon tästä Arwenistani, mutta kun ei ole mitään toistakaan... :urg: Pitäisi pikkuhiljaa alkaa jostain hankkia. Avatareista tosiaan tunnistaa nopeammin ja alkaa olettaa ihmisten luonteita, (useimmiten väärin) vaikka se ei olisi todellistakaan. Se on omituista. Aluksi hyppäsin lukiessani keskusteluja läpi helposti yli ne viestit, joiden lähettäjillä ei ollut avatareja. Jäivät vaan luonnostaan välistä, epähuomiossa ja huomaamattomuudessa. Avatar on kuva mikä kuva, ja yksi kuva kertoo tuhat sanaa, joten miksipäs ei.
 
Teinpä sitten niin, että menin ja lukitsin sen aiemman avatar-topikin, tämä uusi kun vaikuttaa paljon lupaavammalta ketjulta. Jatkakaa hyvin, keskustelkaa. :)
 
Minä olen huomannut ainakin että minusta on monella aika virheellinen kuva täällä Konnussa, eikä varmaan vähiten avani takia (ei nickikään kyllä varmaan auta oikean kuvan luomisessa). Idea että ne, joilla on elokuva-ava ovat ilmiselvästi kaikki sellaisia, jotka eivät ole lukeneet kirjaa ja ovat täällä vain elokuvien takia tuntuu levinneen aika laajalle. Aikoinani kun mooonta vuotta sitten valitsin tämän avan, ei pidennettyä ollut vielä edes ilmestynyt, enkä siis tiennyt, että avani oli juuri kyseisestä elokuvasta (arvasin sen kyllä). Nyt en kyllä lähde luopumaan tästä.
Ei kai sitä leimaamista avan perusteella voi kokonaan välttää, vaikka se suotavaa olisikin. Tunnistan kyllä henkilöitä paljon avan perusteella, mutta katson myös usein henkilön allekirjoituksen perusteella, mikä vähentää aika paljon avan merkitystä. Yleinen periaatteeni on lukea kaikki viestit keskusteluista, joita yleisesti luen, joten myös näin avan merkitys vähenee, koska kaikki minua kiinnostava tulee kuitenkin luettua kyseisestä henkilöstä. Ja jos tämä ei vielä riitä vähentämään avan merkitystä, luen vielä todella paljon profiilejen kuvauksia.
Uskoisin että avaa valittaessa, ottaa kuvaksi jotain, mikä kiinnostaa itseään, näin ava kertoo kyllä jotain henkilöstä. Tämä jokin tosin voi olla lempiväri, jotain henkilön ulkonäöstä, kiinnostuksen kohteet... Koska asioita, joita ava voi kertoa on niin paljon, on ymmärrettävää, että syntyy niin paljon väärinkäsityksiä kuvaa tulkittaessa. Ongelmanahan tässä on se ettei tiedä, miksi kyseinen henkilö on juuri sen kuvan valinnut, tuntematta henkilöä paremmin. Tämä on ehkä syynä avatarin selitys -keskustelujen suosioon. Onhan avatarin valitsemiseen aina joku syy, ellei sitä nyt aivan summassa jostain listasta valitse tyylillä: "Otan sitten sen kuvan, joka on 98 listan alusta..."
On se elämä vaan niin vaikeaa, kun ei tiedä edes miten avoihin pitäisi suhtautua.
 
elfi sanoi:
On se elämä vaan niin vaikeaa, kun ei tiedä edes miten avoihin pitäisi suhtautua.

Mutta silti ilman niitä olisi hankalampaa.

Nimimuistini on todella huono, että ava + nimi on vallanmainio yhdistelmä. ( +esittelyketju, profiili, kuvagalleria ^^ )
Minua ei häiritse jos en tiedä miksi juuri se valitsi avakseen tuollaisen kuvan. Tulkitsen sen siten, että henkilö on saanut jotain viboja kuvasta ja se on vaan kolahtanut kohdalleen.

Avojen vaihtaminen kyllä ärsyttää. Joskus ihan liikaakin. :roll: Siinä menee pienempikin pää sekaisin. Jotenkin niihin vaan kiintyy niin paljon ja sitten pitää ihan pohtia, että kukas tuo nyt olikaan.

Pelottavaa edes ajatella mitä muut avastani ajattelevat.
 
Minäkin kyllä tunnistan ihmiset täällä avan perusteella, ja kuva antaa minulle ikään kuin käsityksen toisesta ihmisestä. :urg: vaikea selittää.. mutta ava vaikuttaa kyllä aika paljon siihen millaiseksi kuvittelen kyseisen ihmisen, vaikka eihän ava välttämättä mitenkään kuvaa sitä henkilöä.. En minäkään muistuta avaani sitten yhtään... :)
Siinä menee kyllä loistavasti sekaisin jos ava vaihtuu tiuhaa tahtia. Minullakin on paha tapa vaihtaa avaa useasti mutta nyt olen vähän hidastanut tahtia..
 
Kyllähän tuolla avalla tuntuu olevan voimakas ja ehkä hiukan "sitovakin" merkitys.
Tarkoitan että jos esim. joku on saanut tuon omani mukaisen kuvan minusta henkilönä ja sitten kirota päräytän kiihtyneenä jostain asiasta :roll: , niin olen kyllä saanut hämmästelyä osakseni :o

Saattaapa olla että jokin osa minua on tuon avani tyypin oloinen, mutta vain osa :wink: ja ne muut osat aina silloin tällöin tupsahtelevat esiin nekin :grin:

Minusta olisi kuitenkin kiva jos avoilla olisi jokin "tausta" ja että ne kuitenkin jollain lailla kuvaisivat käyttäjäänsä.
Jos kuva on vain ihan satunnainen poiminta tai että sitä tosiaan vaihdellaan usein, vie se kirjoittajan persoonasta osan pois.
Kuva on kuitenkin aina tärkeä, vaikkei näin kirjoitetun rinnalla mikään välttämätön tietenkään.

Ihan omaa valokuvaa parempana pidän kyllä hyvin valittua muuta kuvaa, olen huomannut.
Sillä se oma valokuva saattaa olla vanha tai epäonnistunut otos tai muuten vain liian vähän kuvaava.
 
mulla ei ole avataria koska avatari on valhekuva todellisesta minästä. avatarista on oikeestaan vaan haittaa. ei herrallakaan ole kuvaa itsestään, herra vaan on ja meidän täytyy toimia herramme mukaan joten avatari on jumalanpilkkaa.
 
Bramblerose Goldworthy sanoi:
Kyllähän avatar on enemmän tai vähemmän kasvojen korvike tällaisessa kommunikaatiomuodossa.

Mites jos se on molempia? Tai siis kasvot on se avatar? :sänki:

Minullahan oli alunperin sellainen TTT:n Aragorn julisteesta kaapattu kuva, minkä taustan editoin oman pärstäni ympärille. Tällöin nimi Icegorn ja se avatar sai aikaan mielikuvia, että olen jonkinlainen jäämies tai jotain muuta hauskaa vastaavaa.
Moni on yllättynyt millainen olen, kun ensi kerran ovat nähneet.

Tuon avan vaihdoin pois jo aikoja sitten, koska halusin hieman vaihtelua. Ja se naaman kuvani siinä oli niin vanha, että ei se oikein vastannut kuvaani. Itseasiassa kokeilin tuota avataria tässä kuukausi-kaksi sitten uudelleen ja pidin sitä muutaman päivän täällä Käärmeessä taas avatarina, mikäli joku kiinnitti huomiota.

Mutta tosiaan, sitten vaihdoin uudempaan ja täs välis on nyt ollu muutamia erilaisia mistä parhain oli niin sanottu kuu-Ice, jonka ansiosta sain Kontumme kartalla oman kuun. :p (mikä on toki nyt uusimmassa päivityksessä vaihdettu, koska kyseistä avataria ei enää ole.)

Tämä mikä minulla nyt on, kuvastaa ihan hyvin itseäni, enkä ole heti vaihtamassa.

Olen huomannut itse myös sen, että muiden avatarit tuovat aina jonkinlaisen mielikuvan ihmisestä ja että ne eivät todellakaan aina sovi ihmisen omaan minäänsä niinkään hyvin, mutta sillä nyt ei liene niin väliäkään. :)

Hyvä avatar on hyvä avatar, oli se sitten synkkä, elokuvista otettu tai huumoripitoinen. Lähinnä pääasia on se, että sen oppii muistamaan ja yhdistämään johonkin henkilöön. :)
 
Mulla on aina ollut Gríma-avatar kaikissa foorumeissa. Ei siksi, että kyseessä on leffaihQtus. Ei siksi, että esittäjä on Derf. Eikä siksi, että käyttäjänimenikin on Gríma. Vaan siksi, koska Wormy on mahtava hahmo. Avatar kuvaa käyttäjää? No juu, totta, koska meikäläinen on sen verran herkkä, reppana ja siipeensaanut (ja kova neuvomaan), että vallan grimamaisuutta löytyy.

Gríma on kaunis omalla tavallaan. Melko outoa mutta olkoon.

Avatar kertoo kyllä käyttäjästä, esim. kiinnostuksen kohteesta (joillain on avana anime-kuva: he pitävät ilmeisesti animesta).

Vaihtaminen... Jollain foorumilla joku tyyppi vaihtelee päivittäin avatariaan, ja se ärsyttää siksi, koska kerran erehdyin luulemaan häntä ihan uudeksi jäseneksi kun äkkiä katsoin, ja melkein painelin heittämään tervetulot kehiin... Joskus saa vaihdella kun kyllästyttää, muttei päivittäin. Minä vaihdan joskus, mutta sama idehan mulla on silti kyseessä. Esimerkiksi, jos on tottunut näkemään jonkun avana Mikki Hiiren ja yhtäkkiä se sitten onkin Marco Bjurström (tosin kellään ei varmaan ole sellaista avatarta....) eli totaalisen eri, niin hämäähän se.
 
No, tuo oma avatarini viittaa paitsi nimimerkkiini, myös harrastukseeni. :D Kuva oli ehkä hieman hätäisesti valittu, olipa vain selkein, minkä silloiseen hätään löysin. Luultavasti korvaan sen toisella samankaltaisella, kunhan löydän selkeän kuvan, missä ei ole tuota typerää taustaa... :urg:
 
Mm :) Kovin näköinen ei tuo ava ehkä ole, poimin sen vain kun Smeagol niin kovin herttaiselta näytti. Ja pitää nyt avoihin muidenkin kuin hymytyttöjen tai -poikien päästä. Jossain vaiheessa mietin vaihtavani tuon Elsa Beskowin jonkin kirjan kuvaan, mutta enpä ole ehtinyt.
 
Olen huomannut ihan saman. Siksipä menikin vuodet ennen kuin vaihdoin nykyiseen. Itseasiassa vastahan tuon vaihdoin. Siitä söpöstä mustahiuksisesta animetytöstä beer, cigs&videos for rent -kuvaan :D.
On tosiaankin helpompi muistaa tyyppi avatarin kautta. Visuaalinenmuistihan onkin yleensä parempi. Ja se, että avatar muodostaa myös jonkinlaisia persoonia, johtuu siitä että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ja kyllähän avatarilla jotain merkitystä on. Se kai kertoo jotain ihmisestä. Tai.. sitten ei. Tai siis, jos ei ihmisestä, niin ainakin kiinnostuksen kohteesta se yleensä kertoo.

(niin, millaisenkohan kuvan tuo minun avatar antaa... :roll: )
 
Minusta avatareista on paljon hyötyä silloin, kun selaan huoneita ja katson, onko tullut uusia viestejä keskusteluihin, joita seuraan. Harvemmin luen niitä nimimerkkien nimiä silloin, kun katson uusia viestejä. Sen sijaan katson avat ja tunnistan käyttäjät niiden mukaan. Osaisin vaikka heti luetella kontulaisten avatareja ulkomuistista. :D

Omastani sanon sen sanasen, että se ei tosiaankaan kuvaa minua itseäni! En minä nyt mikään käärme ole kuitenkaan..... En ihan, mutta melkein. :) Se kuvaa lähinnä nimimerkkiäni. Rupesin vasta tätä keskustelua lukiessani miettimään, miksi ihmeessä nimeni on Boah. Keksin sen kauan ennen Kontua muistaakseni siksi, että minua ärsyttää yleinen käsitys siitä, että käärmeet ovat pahoja. Käärmeethän ovat hienoja eläimiä, mutta se voi olla sitten huonompi juttu, jos tunkee liian lähelle käärmettä.
 
Aika vasta vaihdoin oman avatarini. Siitä syystä, että yksinkertaisesti kyllästyin entiseen. Tokihan minä edellisestä pidin, mutta kun minulla on niin paljon muitakin kuvia jotka miellyttävät silmääni.
Vaikka pyrin siihen, etten vaihtele avatarejani, niin joskus vain tulee se tilanne että tuo ei ole hyvä. Kai minut sitten tunnistaa siitä, että minun avatarini ovat aina tulkinnanalaisia ja synkähköjä, tai muuten mystisiä.. Buu.
Pienemmissä foorumeissa jopa muistan kävijöiden nimiä, ja avatar on vain silmäniloa. Mutta näinkin iso paikka kuin Kontu, niin hankalaa tulisi olemaan ilman minkäänlaista avataria. Avatar vaikuttaa muutenkin, jos en pidä yhtään toisen avasta, niin silloin on myös mahdollista että en pidä yhtään itse ihmisestä. Pahimpia taitavat olla ne, joilla ei ole avataria ollenkaan. Se antaa hätäisen ja mitäänsanomattoman kuvan keskustelijasta, tuntuu kuin se keskustelija olisi vain pikavisiitillä eikä häntä silloin osaa ottaa kovin vakavastikaan edes.

Ja tämä ava mikä minulla nyt on, ei pidä yhtään mitään yhteyttä nimeni kanssa. Sekin taitaa kertoa siitä, että haluan tuoda esiin sekaisen vaikutelman. Kaiken lisäksi pidän tuosta kummituksesta.
 
Kyllähän tuo ava tahtoo jotakin ihmisestä sanoa. Monesti jos jollakulla on joku naama avassa, sitä tahtoo kuvitella ihmisen itsensäkin sen avanaamakkeen näköiseksi. Sitä en tiedä, miten moni minua luulee tuon van Zantin näköiseksi, mutta tiedä vaikka joku ehkä joskus jossakin.

Joku väläytti muuten, että ava olisi jumalanpilkkaa... Entistä enemämmän syytä minulle käyttää avaa. Minä kun pidän avaa lähinnä ilmaisemaan arvostukseni tai kiinnostukseni kohteita, kuten monessa paikassa ja aiemmin täälläkin käyttämäni Unabomber ja tuo nykyinen Ronnie van Zant, joista molemmat ovat suuresti arvostamiani ihmisiä. Joissakin paikoissa on Konfederaation lippu, joissakin on hilpeä sinettikuvio ja muuta sellaista.

Samoin signaturea käytän ilmaisemaan mielipiteitäni. Lisäksi kaikki signatureni ovat olleet lainauksia, jotka kiteyttävät mieltäni tarkemmin kuin itse osaan.
 
Herra teki ihmisen omaksi kuvakseen
(Oma kantani tosin on että ihminen teki jumalan omaksi kuvakseen mutta se on vain merkityksetön subjektio)
Ihminen teki avatarin omaksi kuvakseen.
Avatar on siis mutkan kautta jumalan kuva :)
Eli ei ihme että joku keksii tuollaistakin...

Avatar on myös siitä näppärä,että voi välttää niitä viestiketjuja joissa esiintyy ihmisten kuvia joista ei pidä...
Tämä on yksi syy sille miksi pidän oman avani vaihtamatta.
(minulla olisi pari odottamassa.
Yksi jossa mallina on psykologian kirjasta napattu homunculus jossa mittasuhteet sen mukaan mikä määrä on hermosoluja kyseisellä alueella.
Toinen on piirustusoppaasta mallinsa saanut naamakarrikatyyri,jossa on niitä mittasuhdeviivoja.)
 
Entäs kun ei löydä sopivaa kuvaa. Kyllä siihen toivoisi jonkinlaisen siteen pystyvän luomaan. En nyt ihan huvikseni haluaisi leimautua joksikin.

Tosin lisäksi tällainen tietokoneita nihkeästi käyttävä vanha koira ei opi niin helposti uusia temppuja. Täällä ilmeisesti voisi sen (jos löytäisi) laittaa suoraan omalta koneelta, mitä mahdollisuutta ei ole toisella liikkumallani palstalla (ainakaan ollut kun viimeksi vilkaisin profiilin muutostietoja).

Erottumisesta arvelisin kuitenkin, että suomenkielinen nikki on eduksi. Näitä lukuisia sinänsä kiehtovia fantasianimiä kun on vaikea äkkipäätä toisistaan erottaa, jolloin avattaresta lienee suurta hyötyä.
 
Ylös