Bullet For My Valentine

Deepdelver

Hobitti
Pakko mainostaa vihdoin ja viimein tätäkin bändiä täällä, kummallista kun kukaan ei ole tehnyt sitä minua ennen.

Bullet for My Valentine, Walesin Bridgendissä vuonna 1998 perustettu metalcore-, tai melodicmetal-yhtye. Kokoonpano on neljän miehen vahvuinen; Matthew Tuck: kitara ja laulu, Michael Paget: kitara, Jason James: basso, Michael Thomas: rummut. Vuonna 2005 kyseinen poppoo julkisti debyytti albuminsa. The Poison nimistä albumia on povattu moneen otteeseen metalliyhtyeiden parhaaksi esikoislevyksi. Itse voin allekirjoittaa tämän täysin, ja suosittelen kaikille lämpimästi levyyn tutustumista. The Poison oli ympäri maailmaa positiivinen yllätys, ja se nosti bändin nopeasti suurten bändien keskuuteen. Maailmanlaajuisesti esikoislätty on tähän mennessä myynyt yli miljoona kappaletta. Aivan puskista pompannut walesilaisporukka toimikin jo seuraavana vuonna mm. Metallican ja Guns N' Rosesin lämppärinä. Uskomaton suosion kasvu koki kuitenkin kovan kolauksen kun loppuvuodesta 2006 Bulletin laulaja/kitaristi Matt Tuck kärsi kurkunpään tulehduksesta. Monet keikat jouduttiin perumaan 2007 vuoden puolella, jolloin Tuckilta leikattiin nielurisat.

Tammikuussa 2008 Bullet For My Valentine julkaisti toisen albuminsa, Scream Aim Firen. Scream Aim Fire on nopeatempoisempi, "raskaampi" ja aggressiivisempi kuin edeltäjänsä The Poison. Tosin Scream Aim Fire albumilla on vähemmän ns. "huuto-osuuksia", johtuen juuri laulaja Matthew Tuckin "nielurisaongelmasta". Täytynee silti mainita että nykyään hänen äänensä on toipunut jo melkein täysin, ja hän kuulostaa jo melkein samalta kuin debyyttialbumin aikoihin. Luulen että seuraava levy (jota odotan kuin nousevaa kuuta) sisältää taas enemmän Tuckin "huuto-osuuksia". Maailmanlaajuisesti Scream Aim Fire on myynyt vajaa miljoona kappaletta.

Siinä pientä bändiesittelyä. Löytyykö Käärmeestä muita Bulletin kuuntelijoita? Onko joku nähnyt kyseisen porukan livenä? Itse en ole nähnyt vielä. Lähellä oli jo kerran kun Bullet kävi Suomessa viime syksynä, mutta liput menivät yksinkertaisesti liian nopeasti. Ensi kerralla sitten.. Suosikkibiisejä bändiltä löytyy tasaisesti molemmilta levyiltä. Ashes of the Innocent, Waking the Demon, The Poison. Ei saa tietysti unohtaa hidastempoisempia melodisia balladintapaisia Hearts burst into Fire, Say goodnight ja Forever and Always kappaleita.

Hieno bändi, todellakin.
 
Niin, uudemmalla levyllä. Ainoana poikkeuksena uudella levyllä "Ashes of the Innocent", jolla Matt vetää huudot nätisti. The Poison levyllä huuto-osuudet ovat paljon parempia kun Matt laulaa ne kaikki itse. Onneksi Jamesin ääni on kyllä kehittynyt sen verran että sekin kuulostaa toisella levyllä ihan hyvältä. Ne eivät ole mielestäni silti mitään verrattuna Matthewin lauluun ekalta levyltä.
 
Ylös