Coldplay

Enfirith

Hobitti
On ollut jo pitkään aikeissa aloittaa kyseisestä bändistä aihe, mutta silti se on aina jäänyt. Nyt en voinut enää vastustaa. Ostin tänään jo kauan himoimmani Coldplayn Parachutesin ja olen onneni kukkuloilla! Tuon laulajan [jonka nimeä en nyt kuollaksenikaan muista] ääni on aivan jumalainen. Jonain kauniina päivänä aion kyllä hyökätä levykauppaa ja ostaa The Rush Of Blood To The Headin myös. En pysty olla ilman.

Niin, mitä siis te olette mieltä kyseisestä bändistä? Vihaatteko, rakastatteko? Miksi? Miten pitkään viha- tai rakkaussuhteenne on ollut kohdistuneena kyseiseen bändiin?
 
Oih, täällä on muitakin tämän hienon bändin ystäviä.
Bändiin tutustuin n. puolitoista vuotta sitten, kun kaverilla kuulin biisit Trouble, Yellow, sekä Shiver. Ihastuin heti sillä hetkellä bändiin ja lainasin Parachutesin.
Chris Martinin ääni on todellakin aivan upea. Muutenkin hyvin hyvin hieno mies, ainakin sellaiselta vaikuttaa. :)
Omistan molemmat levyt, Parachutesin, sekä A Rush of Blood to the Headin. Näistä tuo Parchutes on kyllä parempi, mutta A Rush of... ei paljoakaan jää Parachutesille loistavuudessaan.
Levyt ovat loistavia kokonaisuuksia, joista en millään voisi valita niitä parhaita kappaleita. Kaikki ovat onnistuneita tavallaan.

Loistava bändi. Suosittelen.
 
Bändi on yksi lempibändeistäni. Chrisillä on tosi hieno ääni ja kappaleet ovat melkeimpä kaikki tosi hyviä. (Sattumalla koneella soi juuri Yellow...)
En omista kumpaakaan levyä, mutta suurin osa biiseistä on imutettuna. A Rush of Blood to the Head (Kappale) on... Jotenkin mystinen... Warning sign kaunis...

Sori, en voi vastustaa kiusausta....

A Rush Of Blood To The Head

You said I'm gonna buy this place and burn it down
I'm gonna put it six feet underground
I'm gonna buy this place and watch it fall
Stand here beside me baby in the crumbling walls
Oh I'm gonna buy this place and start a fire
Stand here until I fill all your hearts desire
Because I'm gonna buy this place and see it burn
And do back the things it did to you in return

Huuuhhhh [x4]

You said I'm gonna buy a gun and start a war
If you can tell me something worth fighting for
Oh and I'm gonna buy this place is what I said
Blame it upon a rush of blood to the head

Honey, all the movements you're starting to make
See me crumble and fall on my face
And I know the mistakes that I've made
See it all disappear without a trace
And they call as they beckon you on
They say start as you need to go on
Start as you need to go on

Said I'm gonna buy this place and see it go
Stand here beside me baby, watch the orange glow
Some'll laugh and some just sit and cry
You just sit down there and you wonder why

So I'm gonna buy a gun and start a war
If you can tell me something worth fighting for
I'm gonna buy this place is what I said
Blame it upon a rush of blood to the head
Oh to the head

Honey, all the movements you're starting to make
See me crumble and fall on my face
And I know the mistakes that I've made
See it all disappear without a trace
And they call as they beckon you on
They say start as you need to go on
As you need to go on
As you need to go on

So meet me by the bridge
Meet me by the lane
When am I gonna see that pretty face again
Oh meet me on the road
Meet me where I said
Blame it all upon a rush of blood to the head
 
Ah, äskeinen biisi on oma suosikkini coldplaylta. Itseltäni löytyy molemmat levyt ja täytyy sanoa että pidän coldplayn musiikista paljon. Ainoa huono puoli on se, että kappaleet ovat joskus liiankin samantyylisiä. Sopii hyvin jos haluaa rauhoittua oikein kunnolla.
 
Alcie sanoi:
Sopii hyvin jos haluaa rauhoittua oikein kunnolla.

Todellakin.. Tämä musiikki rauhoittaa, mutta samalla myös masentaa/alakuloistaa jos on ns. paska fiilis päällä.. Itselläni ainakin tällaiset vähän hempeämmät biisit (esim. CMX:än Ruoste sekä Pelasta maailma) tuppaavat kovastikin tuomaan haikean fiiliksen esille..
Coldplay on kyllä musiikkia mistä tykkään.. En vain ole hirveästi kerennyt perehtymään, mutta In My Place, Trouble ja Don't Panic ovat ainakin hyviä biisejä..
 
Minua Coldplayn biisit eivät koskaan masenna, vaan tekevät ehkä vähän nostalgiseksi ja niiden tahdissa rupean aina väkisinkin haaveilemaan.
[what an important thing to know, eh?]
 
Abikeväänä olin kuunnellut Mafiaa vähän enemmän kuin olisi kenties ollut terveellistä (f-f-f-f-f-f-alling yms.) ja sieltä bongannut mm. Coldplayn. Levykauppaan mennessäni vakaana aikomuksenani oli kuitenkin ostaa Manboyn levy, jota siellä ei kuitenkaan ollut. Lähdin sieltä Parachutes kourassa enkä ole katunut.

Parachutesilta on todella vaikea nimetä lempibiisiä, koska ne tosiaan ovat aika samanlaisia, mutta kaikki myös niin kovin hyviä. Rakastan piano"sooloja", ja siksi Trouble ehkä on ykkönen. We Never Change on kuitenkin parasta fiilistelymusaa.

A Rush... on myös hyvä, mutta nimikappaleesta en pidä, liian häirintynyt sanoitus kenties. Clocks, A Warning Sign, Green Eyes... Laatu on hyvin tasaista. :D Tosin In My Place on aivantäysin puhkikulunut. Minäkin pidän laulajan omintakeisesta äänestä. Ja minutkin Coldplay saa yleensä rauhoittumaan. Ja ajattelemaan kesää - ostin Parachutesin kesällä.

Coldplay on minulle sellainen bändi, jonka kuvittelen/lin "löytäneeni" ennen kuin siitä tuli iso juttu Suomessakin, ja siksi ärsyttää ne kommentit, että se on valtavirtaa, mitäänsanomatonta massaa jne. Ei! Se on Walesista ja se on Merkittävä! :wink:
 
Mäki tykkäsin siitä tosi paljon (vieläkin vähän...) mut iskä raiskas molemmat CD:t kun se kuunteli niitä koko ajan! Siis, autossa, sisällä... siin meni hulluks!
 
Mahtanet tarkoittaa God Put A Smile Upon Your Facea? Kyllähän YleX muutakin Coldplayn biisejä soittaa, mutta tuota se nyt on eniten soittanut, kun on uusin sinkkukin. Paitsi nyt tuli kyllä mieleeni pieni epäilys; En ole kuunnellutkaan YleX:ää kauheasti viime aikoina, joten saattaahan siellä joku muukin biisi soida. Höh, älkää minulta kysykö! :D
 
Coldplay on kiva bändi. Ei niin kiva, että levyä välttämättä ostaisin, mutta hyviä biisejä niillä on.

Coldplaytahan on verrattu mm. Radioheadiin aika rankalla kädellä... Mitä mieltä olette tästä vertauksesta? Itse kuuntelen ja olen kuunnellut Radioheadia paljon, ja samankaltaisuuksia löytyy joo, mutta ei niin paljon, että sanoisin Coldplayta "Radioheadin seuraajaksi". Coldplaylla on imho paljon positiivisempi meininki kuin Radioheadilla.
 
Aivan, kyllähän niistä samankaltaisuuksia löytyy, mutta eipä paljoakaan. Ehkä vähän samantyyppistä musiikkia tekevät, mutta ei ole kyllä itse asiassa koskaan tullut mieleenkään verrata niitä toisiinsa. Nyt kun sitä rupesin miettimään, niin eihän ne mitenkään kauhean kaukana toisistaan ole, mutta eipä kovin lähelläkään.

[taisin toistaa samaa lausetta kolme kertaa vain vähän eri muodossa, mutta antaa nyt olla :roll: ]
 
Samoilla linjoilla olen Enfirithin kanssa Onhan niillä joitakin yhtäläisyyksiä, mutta kuitenkin ovat aika kaukana toisistaan.

Coldplay on kyllä helpompaa kuunneltavaa, kuin Radiohead. Omalla kohdalla on ainakin näin.
 
Aah, en olekaan vielä kirjoittanut tänne.

Coldplay on yksi parhaimmista bändeistä, mitä tiedän. Molempia levyjä on tullut kunneltua, uudempi minulla on aito ja vanhempi poltettu. Olen kyllä miettinyt Parachutesin ostamista aitona versiona, koska pidän sitä yhtenä parhaimmista levyistä ikinä. Se menee Rushinkin edelle, sillä on ensinnäkin enemmän tunnearvoa minulle, toiseksi olen kuunnellut sitä enemmän, ja kolmanneksi se on mielestäni nyt vaan kaikilla muillakin tavoilla (ainakin jonkin verran) Rushia parempi.

Don't Panic on aivan ihana biisi. Enkäpä paras koskaan kuulemani jonkun bändin kappale. Se on kaikilla tavoilla täydellinen.

En siedä musiikkia, jossa on vain laulu ja lattea taustamusiikki (pahimmassa tapauksessa vain jonkun kiimaisen muijan ähkyntää + bassonjyskytys). Coldplay on kaukana tästä. Coldplayn musiikissa on paljon melodiaa, sellaista "syvyyttä" ja huolitellut soundit. Ja kaiken kukkuraksi pidän laulajan äänestä.

Se, että Coldplay näyttää olevan hyvän asian puolestapuhujia, lisää kunnioitustani bändiä kohtaan entisestään. En ainakaan usko, että he vain yrittäisivät feikaten luoda itselleen hyvisten mainetta.

Niin ja tästä Radioheadin ja Coldplayn yhtäläisyydestä... En ole kovinkaan paljon Radioheadia kuunnellut, mutta samantyylistä musiikkiahan nuo ovat. Samantyylistä, mutta erilaista.
 
Narqúil sanoi:
Coldplay on kyllä helpompaa kuunneltavaa, kuin Radiohead. Omalla kohdalla on ainakin näin.

No joo, riippuu vähän levystä. Radioheadilta esim. The Bends ja Pablo Honey on aika helppoa kuunneltavaa, niiden tyyli "vaikeutuu" mitä uudempi levy on.. Ja Coldplayltahan on ilmestynyt kaksi levyä, saas nähdä käykö niille samoin. :wink:
 
Danyan sanoi:
... niiden tyyli "vaikeutuu" mitä uudempi levy on...

Pitää kutinsa. Siinä menee useampi kuuntelukerta, ennenkuin alkaa äkkäämään kaikkia hienoja soundeja. Kuuleehan sen levyiltäkin, että uutta suuntaa haetaan jatkuvasti. Esimerkiksi "Amnesiac" albumilta käy selväksi, että pojat vihdoinkin saivat sen takaperoisen soiton toimimaan tehokkaasti. Uusi albumi on ehtaa tavaraa ja mielestäni helpommin lähestyttävissä kuin edellinen.

Vaan Coldplaysta. En ole tarkemmin orkesteriin tutustunut, mutta sen tusinan kappalta mitä olen kuullut, olen pitänyt. Ei sellaista musiikkia, mitä jaksaisin "huvikseni" tai rentoutuakseni kuunnella, mutta hyvää silti.
 
Itse alunpeirn vihasin Coldplaytä ( älkää nyt kukaan suuttuko!) ehkä sen takia että silloin sellainen musiikki tuntui tylsältä. Sitten eräänä sateisena kesä päivänä serkkuni soitatti minulle Rush Of Blood To The Head :in...
Saatte arvata mitä kävi.

Enpä tiedä miksi aloin edes pitämään siitä, ehkäpä kaipasin harmonista musiikkia ympärilleni.
Sellaistahan se on. Tämän halusin vain sanoa, mutta en vielä ole fani! Ehkä ensi kesänä..
 
Ihan näin off-topikkina noista Radiohead-vertailuista.

Luin yhtenä päivänä Rumbasta (en muista oliko uusin numero) Muse-juttua, jossa oli mainittu muutamia bändejä, joita on uusiksi Radioheadeiksi myös kutsuttu ja löytyihän sieltä aika monta nimeä Coldplayn lisäksi. (Mm. Muse ja Travis)
Vaikuttaa vähän siltä, että jokainen enemmän tai vähemmän uusi brittipopin tulokas on uusi Radiohead.
 
Narqúil sanoi:
Ihan näin off-topikkina noista Radiohead-vertailuista.

Luin yhtenä päivänä Rumbasta (en muista oliko uusin numero) Muse-juttua, jossa oli mainittu muutamia bändejä, joita on uusiksi Radioheadeiksi myös kutsuttu ja löytyihän sieltä aika monta nimeä Coldplayn lisäksi. (Mm. Muse ja Travis)
Vaikuttaa vähän siltä, että jokainen enemmän tai vähemmän uusi brittipopin tulokas on uusi Radiohead.

Niin tunnettuun nimeen on helppo verrata. Varsinkin, kun jokaisen tuon kaltaisen bändin tyyliä on tavallista vaikeampi lokeroida.
 
Ylös