Combat Rock Industry

KRO

Hobitti
En ainakaan haku-toiminnolla löytänyt aiheesta keskustelua, joten ajattelin aloittaa uuden. Voi olla kuolleena syntynyt ajatus, mikäli tämä ei ole tuttu kellekään. Mutta uskoisin, että on tuttu...

Combat Rock Industry on viisi vuotta sitten Riihimäellä perustettu levy-yhtiö/distro, joka on tässä vuosien mittaan kasvanut aika hyvin. Lähinnä CRI on painottunut punkkiin, punkrockiin ja hardcoreen. Perustajia ovat Endstand-bändin laulaja Janne ja Manifesto Jukebox ja I Walk The Line -bändeissä vaikuttava Jani. Jannen ja Janin lisäksi riveissä on mm. Ville (mm. Manifesto Jukebox -bändin basisti), joka vastaa lähinnä graafisesta suunnittelusta.

Vuosi sitten CRI avasi Helsinkiin Combat Rock Shop -kaupan ja distro onkin siirtynyt siis lähinnä sinne kauppaan, vaikka toki keikoillakin levyjä myydään. Kaupassa on CRI:n itse julkaisemien levyjen lisäksi hyvät valikoimat kotimaista ja ulkomaista punkkia, hardcorea ja myös metallia. Useita sellaisia levyjä, mitä ei muista levykaupoista uneksisikaan löytävänsä olen Combat Shopista löytänyt. Pojat myös tilaavat aika hyvin levyjä, jos vain nätisti pyytää ja varsinkin jos itse innostuvat bändistä... :p

Combat Rock Industry on julkaissut mm. seuraavien bändien levyjä tai aikoo niitä tulevaisuudessa julkaista:
Bombshell Rocks (Swe), Down My Throat, Endstand, From Ashes Rise (Swe), Hero Dishonest, I Excuse (Jap), I Walk The Line, I.R.D (Swe), Lighthouse Project, Manifesto Jukebox, Nine (Swe), Oi Polloi (UK), On A Solid Rock, The Phonix Foundation, Selfish, Umlaut, Unkind ja Wasted.
Noista bändeistä ainakaan On A Solid Rock ei enää ole toiminnassa.
Uusin julkaisu on Combat Rock Sound -kokoelma, jota on ollut jaossa keikoilla tässä toukokuun aikana.

Itse olen törmännyt Combat Rockiin noin nelisen vuotta sitten keikkojen merkeissä ja keikoilla olleen distron kautta, sitä ennen olin nähnyt ainakin Endstandin livenä. Combat Rockin riveissä on tällä hetkellä suuri osa kotimaisista lempparibändeistäni ja noista yllämainituista kolahtaakin ainakin Down My Throat, Endstand, From Ashes Rise, Hero Dishonest, Lighthouse Project, Manifesto Jukebox, Nine, Oi Polloi, On A Solid Rock, Unkind ja Wasted.

Lighthouse Project on suhteellisen uusi tuttavuus (bändi on ollut kasassa viime kesästä asti ja ensimmäiset keikat ovat olleet tässä alkuvuodesta). Oli ihan älyttömän hienoa kuulla, että ovat päässeet Combat Rockin suojiin. Lighthouse Projectin lisäksi en tiedä oikein muita bändejä, jotka tyylillisesti sopisivat Combat Rockille eli en osaisi oikein suositella mitään uusia bändejä kyseiselle lafkalle.

Itse olin lauantaina 5-vuotiskeikalla Tampereen Vastavirta-klubilla. Siellä soittivat Phoenix Foundation, Lighthouse Project ja Manifesto Jukebox ja oli kyllä tosi hyvät keikat, varsinkin Lighthouse Projectilta ja Maniboxeilta. Suunnitelmissa olisi lähteä lauantaina Helsinkiin Kipsarille katsomaan Manifesto Jukeboxia, Wastedia ja Down My Throattia, mutta voi olla, että ei saada aikaiseksi lähteä.

Onko kyseinen levy-yhtiö, distro tai kauppa tuttu muille? Entä bändit, oletteko nähneet livenä tai omistatteko levyjä? Mitä mieltä olette? Oletteko olleet jollain näistä 5-vuotiskeikoista tai oletteko suunnitellut menevänne? Minkälaisia bändejä tahtoisitte nähdä Combat Rockin riveissä jatkossa?

Lopuksi vielä nettisivut
Combat Rock Industry: http://www.fireinsidemusic.com (täältä myös linkit bändien sivuille)
Combat Rock Shop: http://fireinsidemusic.com/shop/
Villen sivut: http://www.angerdesign.com/
 
Kyllä tämä levy-yhtiö ja putiikki on mulle ihan tuttu. Kaupassa on tosiaan hyvät valikoimat punklevyjä, joita on muista Helsingin levykaupoista usein vaikea saada. Hinnatkin on ihan kohdallaan.

Mitä tulee levy-yhtiöön, sillä näyttää olevan melko suuri markkinaosuus suomalaisessa hardcoressa. Vähän ajan sisällä yhtiö on esitellyt useita kiinnostavia nuoria punk/hc -bändejä, mikä on tuonut ilahduttavasti liikettä maamme punk-skeneen.
 
Luuttuaja sanoi:
Mitä tulee levy-yhtiöön, sillä näyttää olevan melko suuri markkinaosuus suomalaisessa hardcoressa.

Mielestäni CRI ei kyllä julkaise nykyisin enää hirveästi hardcorea, Fullhouse Records sensijaan julkaisee sitäkin enemmän ja nykyisin Suomessa on useampiakin hardcorea tai hardcorevaikutteista musaa julkaisevia levy-yhtiöitä, esimerkkinä vaikkapa jo 90-luvulla alkunsa saanut Brown Records, joka julkaisi jokin aika sitten Deathbed vs. Kolt splitin. Deathbed on aikamoinen allstars-bändi kun rivistössä on porukkaa niin Endstandista, On A Solid Rockista/Reboundista, Manifesto Jukeboxista kuin Hero Dishonestista ja I Walk The Linestakin. Ensi viikolla julkaistaan Satura Lanxin debyyttikokopitkä yhdessä Kireru Recordsin (julkaissut aikaisemmin mm. Satura Lanxia ja Callistoa) kanssa. Aiemmin Brown Recs on julkaissut mm. Wastedia ja Sweatmasteria.

CRI:n varsinkin tämän vuoden julkaisut ovat kuitenkin olleet vähemmän hardcorea ja enemmän punkrokkia, jos miettii. Alkuvuodesta on julkaistu CRI:n toimesta I Walk The Linen (vai tuliko tämä viime vuoden puolella, en ole varma), The Phoenix Foundationin, Ninen, Lighthouse Projectin, Endstandin ja Manifesto Jukeboxin levyt ja noista hardcoreksi luokittelisin oikeastaan vaan Endstandin. Loistavia levyjä tosin. Maniboxien ja Endstandin levyt on vielä hommaamatta, mutta ainakin ne mitä olen noilta levyiltä kuullut on kyllä vakuuttanut, vaikka Endstandia en oikein kotona jaksakaan kuunnella. Maniboxit sensijaan ovat jo useamman vuoden kuuluneet lempparibändeihini. :)

Luuttuaja sanoi:
Vähän ajan sisällä yhtiö on esitellyt useita kiinnostavia nuoria punk/hc -bändejä, mikä on tuonut ilahduttavasti liikettä maamme punk-skeneen.

Hmm, itse en keksi muita nuoria punk/harkki -bändejä kuin Lighthouse Project, jonka CRI olisi esitellyt viimeaikoina... Muutoin CRI on mielestäni viimeaikoina julkaissut lähinnä jo pidemään toimineiden ja useampia julkaisuja julkaisseiden bändien tuotantoa. Tällä hetkellä tuntuu, että uusimpiin ja nuorimpiin punk/hc -lupauksiin kuuluu ainakin Lappeenrannan suunnalta oleva Heads Down (ei levy-yhtiötä ainakaan vielä), joka tosin on soittanut jonkun keikan Lighthouse Projectin kanssa mutta myös If Societyn (Hero Dishonest), Fullhousen (Down My Throat) ja Brown Recsin (Deathbed, Kolt) bändien kanssa. Kannattaa tsekata livenä, jos on mahdollisuus. Jannut ovat noin 18-vuotiaita ja ainakin osa on allekin sen!

Nyt ajankohtaista olisikin sitten Endstandin 10-vuotiskeikka Nosturissa 22.4. Keikalla soittaa Endstandin lisäksi kotimaisista Manifesto Jukebox, Wasted ja Lighthouse Project. Noiden huikeiden bändien lisäksi koko komeuden kruunaa Ruotsalainen hardcoreklassikko Outlast, joka kokoaa rivinsä vain tuolle yhdelle keikalle. Onkos porukka menossa sinne? Itse ainakin olen menossa. Outlastin näkeminen (ylipäätänsä) on jo sen arvoista, sen lisäksi taitaa olla viimeinen keikka, kun Jani soittaa Manifesto Jukeboxissa (tilalle tulee Abduktiossa rumpujakin paukuttava Heikki) eikä Endstandia tai Lighthouse Projectiakaan voi hetkeen bongata Suomesta, kun molemmat bändit lähtevät Euroopankiertueelle keväällä. :)

Edittinä... Niin vai tarkoititko tuolla nuorien punk/hc -bändien esittelyllä niiden bändien tukemista ja ottamista keikoille..? Nyt vasta tuli mieleen, kun ensin tosiaan ajattelin vaan niitä julkasuja ja kaikki julkaisut on LHP:a lukuunottamatta kaikki tosiaan vanhempien bändien tuotantoa... Hyvä minä, en kai osaa ajatella :D
 
KRO sanoi:
Mielestäni CRI ei kyllä julkaise nykyisin enää hirveästi hardcorea, Fullhouse Records sensijaan julkaisee sitäkin enemmän ja nykyisin Suomessa on useampiakin hardcorea tai hardcorevaikutteista musaa julkaisevia levy-yhtiöitä, esimerkkinä vaikkapa jo 90-luvulla alkunsa saanut Brown Records, joka julkaisi jokin aika sitten Deathbed vs. Kolt splitin. Deathbed on aikamoinen allstars-bändi kun rivistössä on porukkaa niin Endstandista, On A Solid Rockista/Reboundista, Manifesto Jukeboxista kuin Hero Dishonestista ja I Walk The Linestakin. Ensi viikolla julkaistaan Satura Lanxin debyyttikokopitkä yhdessä Kireru Recordsin (julkaissut aikaisemmin mm. Satura Lanxia ja Callistoa) kanssa. Aiemmin Brown Recs on julkaissut mm. Wastedia ja Sweatmasteria.

Totta, Fullhouse taitaa keskittyä noihin core-juttuihin enemmänkin. Mulla menee nuo kaksi yhtiötä välillä sekaisin, enkä nyt muista tarkkaan mitkä bändit on milläkin. Tuo Brown Records mulle taas on tuntematon, vaikka on näköjään julkaissut jopa Sweatmasteria ja Wastedia (en niiden julkaisujen aikoihin kyllä ollut kuullut vielä kummastakaan bändistä).

Hmm, itse en keksi muita nuoria punk/harkki -bändejä kuin Lighthouse Project, jonka CRI olisi esitellyt viimeaikoina... Muutoin CRI on mielestäni viimeaikoina julkaissut lähinnä jo pidemään toimineiden ja useampia julkaisuja julkaisseiden bändien tuotantoa. Tällä hetkellä tuntuu, että uusimpiin ja nuorimpiin punk/hc -lupauksiin kuuluu ainakin Lappeenrannan suunnalta oleva Heads Down (ei levy-yhtiötä ainakaan vielä), joka tosin on soittanut jonkun keikan Lighthouse Projectin kanssa mutta myös If Societyn (Hero Dishonest), Fullhousen (Down My Throat) ja Brown Recsin (Deathbed, Kolt) bändien kanssa. Kannattaa tsekata livenä, jos on mahdollisuus. Jannut ovat noin 18-vuotiaita ja ainakin osa on allekin sen!

Kun puhuin "nuorista bändeistä vähän ajan sisällä" ajattelinkin itse asiassa aika pitkää aikaväliä (mulla kun koko 2000-luku on mennyt niin nopeasti), niitä on tässä muutaman viime vuoden sisällä tullut aika paljon, tai jos osa niistä on (niinkuin mainitsit) jo pidempään toimineita niin mä olen sitten vasta nyt kuullut niistä. Ajattelin lähinnä kun vielä 90-luvun lopulla ainakin mä kuulin tosi vähän uusista kotimaisista punkbändeistä. Voi tietty olla että CRI osaa tuoda näitä bändejä vain paremmin julkisuuteen, vaikka ne olisivat jo aikaisemmin tehneet levyjä. Ja tuo Lighthouse Project oli kyllä juuri yksi niistä bändeistä mitä mulla oli mielessä. Ja ehkä mä vaan ylipäätään jotenkin miellän virheellisesti "hardcoreksi" kaikenlaisen rajumman ja modernimman punkin. Toisaalta en nyt niin hirveän perillä ole koko tuosta vähemmän mainstreamista punkista, kun kuuntelen aika paljon vain tosi tunnettuja bändejä.

Nyt ajankohtaista olisikin sitten Endstandin 10-vuotiskeikka Nosturissa 22.4. Keikalla soittaa Endstandin lisäksi kotimaisista Manifesto Jukebox, Wasted ja Lighthouse Project. Noiden huikeiden bändien lisäksi koko komeuden kruunaa Ruotsalainen hardcoreklassikko Outlast, joka kokoaa rivinsä vain tuolle yhdelle keikalle. Onkos porukka menossa sinne? Itse ainakin olen menossa. Outlastin näkeminen (ylipäätänsä) on jo sen arvoista, sen lisäksi taitaa olla viimeinen keikka, kun Jani soittaa Manifesto Jukeboxissa (tilalle tulee Abduktiossa rumpujakin paukuttava Heikki) eikä Endstandia tai Lighthouse Projectiakaan voi hetkeen bongata Suomesta, kun molemmat bändit lähtevät Euroopankiertueelle keväällä. :)

Tuonne on kyllä tulossa niin superkovia bändejä että varmaan pitäisi mennä katsomaan. Varsinkin kun en ole punk-keikalla käynyt pitkään aikaan.

i]Edittinä... Niin vai tarkoititko tuolla nuorien punk/hc -bändien esittelyllä niiden bändien tukemista ja ottamista keikoille..? Nyt vasta tuli mieleen, kun ensin tosiaan ajattelin vaan niitä julkasuja ja kaikki julkaisut on LHP:a lukuunottamatta kaikki tosiaan vanhempien bändien tuotantoa... Hyvä minä, en kai osaa ajatella :D[/i]

No tarkoitin kyllä ihan vaan julkaisuja. Tosiaan en ole keikoilla edes viime aikoina käynyt. Mutta tuo on kyllä hienoa, jos tukevat nuoria bändejä ottamalla niitä mukaan keikoille.
 
Ylös