Devin Townsend - Astetta parempaa metallia

Sillanrakentaja

Kontulainen
Minun on jo pitkään pitänyt aloittaa tämä keskustelu, ja aika on nyt tullut.

Devin Townsend (s. 1972) on siis kanadalainen multi-instrumentalisti, -vokalisti(!), säveltäjä, sanoittaja ja tuottaja, joka nousi ensimmäistä kertaa suuremman yleisön tietoisuuteen oltuaan 19-vuotiaana mukana Steve Vain Sex And Religion -levyllä.

Townsendillä on kaksi aktiivista yhtyettä. Strapping Young Lad (ensimmäinen levy ulos vuonna 1995) on äärimmäisen raskasta ja rankkaa mutta melodista ja industrial-vaikutteista (kuolo-)metallia, kun taas jonkinmoiseksi sooloprojektiksi luokiteltava The Devin Townsend Band on jotain todella isoa, mahtipontista ja raskasta (ja samaan aikaan ilmavaa ja maalailevaa) progressiivista metallia pop-koukuin.

The Devin Townsend Bandia edelsi useampi pelkän Devin Townsend -nimen alla kulkeva levy (itse asiassa ensimmäisen, vuonna 1997 ilmestyneen levyn nyttemmin "virallistunut" nimi Ocean Machine oli ensin tarkoitettu yhtyeen nimeksi, levyn nimen ollessa taas tämän alaotsikko Biomech). Tämä sooloprojekti kokonaisuudessaan on eräänlainen vastakohta Strapping Young Ladin "negatiiviselle asenteelle", mutta molemmat yhtyeet kulkevat silti kuin käsi kädessä, ainakin luomiensa tunnetilojen alkukantaisuuden puolesta. :)

Townsendin erittäin tunnistettava soundimaailma on kuin yksi valtava, monikerroksinen äänimuuri, joka ei aukea heti ensimmäisellä (eikä vielä toisellakaan) kuuntelukerralla. Ja paitsi että Townsend on erittäin taitava kitaristi, hän käyttää myös ääntään varsin vaikuttavalla tavalla. Mielipuolisesta mutta täydellisesti sävelessä pysyvästä kirkumisesta ja örinästä mies pystyy siirtymään hetkessä puhtaaseen enkelikuorolaulantaan ja siitä vielä kunnon iskelmävibraan (ja sitten jälleen takaisin). Keuhkoja miehellä tuntuu riittävän, ja ääni tulee voimalla. Monen kuolevaisen mielestä aivan käsittämätön laulaja.

Strapping Young Ladin musiikkia leimaa kaiken edellisen lisäksi sangen isokokoisen rumpalin Gene Hoglanin ilmiömäinen työskentely. "Mies lyö rumpuja aivan kuin ne olisivat tehneet tälle jotain pahaa." Miestä tituleerataan usein atomikelloksi. :grin:

The Devin Townsend Bandilta ilmestyi juuri hiljattain uusi levy Synchestra. Arvioita voipi käydä lukemassa vaikka Arvostelut.netin kautta. Joka tapauksessa tutustumisen arvoinen artisti kaikille vähän raskaammasta (Strapping Young Ladin tapauksessa aika paljonkin raskaammasta ja rankemmasta) musiikista pitäville. Devin Townsend on jumala. :D

Lisätietoa löytyy esim. Wikipediasta.
 
"File under Metal"

Keskustelun valtavan suosion vuoksi taitaa olla tarpeen lisätä otsikkoon jotain, joka kertoisi esimerkiksi sen, mitä genreä Townsend pääasiassa edustaa. On nimittäin sääli, että kerrassaan mainio artisti tunnetaan näinkin huonosti Suomessa (varmasti myös muualla). Kävihän Synchestra kaikesta huolimatta ilmestymisviikollaan Suomen TOP-40:ssäkin sijalla 33...

Musiikkinäytteitä miehen projekteista voi käydä kuuntelemassa täältä (MP3-muodossa).
 
Strapping Young Lad on noista yhtyeistä mulle ennestään tuttu, mutta myös tuo Devin Townsend Band vaikuttaa ensikuulemalta mielenkiintoiselta. SYL on todellakin huomattavasti normaalia kekseliäämpää kuolometallia. Bändin tekninen taitavuus on omaa luokkaansa, ja mikä parasta, myös biisit ovat melkoisen hyviä. Tuo Devin Townsend Band vaikuttaa kyllä todella kiinnostavalta. Useinhan progemetallissa, varsinkin amerikan mantereelta tulevassa, keskitytään vain tekniseen kikkailuun ja mahdollisimman erikoisiin kappalerakenteisiin, ja samalla unohdetaan tehdä kunnollisia sävellyksiä. Townsendin bändi näyttää ainakin näiden näytebiisien perusteella välttävän pahimmat sudenkuopat. Pitäisi varmaan hankkia ihan kokonainen albumi kuunneltavaksi, niin saisi paremman kuvan bändin musiikista.
 
Itse olen aiemmin jo tutustunut Strapping Young Ladiin, joka on kyllä hauskaa metallia, hieman (normaalia) vinksahtaneempaa mättöä, jossa pääsee kieltämättä oikeuksiinsa virtuositeetin lisäksi kahjous.

Nyttemmin olen sitten tutustunut Devin Townsendiin arvon Sillanrakentajan minulle sangen laittomasti kopioituttaman <i>Terria</i>-levyn kautta, ja tykkäsin kovasti. Kuuntelin koko levyn läpi, ja se mikä alkuun kuulosti lähinnä kahjolta instrumenttien ja säröefektin rääkkäykseltä alkoi loppua kohti jo hahmottua ihan oikeaksi kokonaisuudeksi. Loppua kohti levy sitten nouseekin jo aivan omaan luokkaansa. Progemetalli on Townsendin oma kategoria. Mielikuvituksellinen yhdistely ja soittimien käsittely (ei siis "rääkkäys" :D) kehittävät aikamoisen sopan. Sanoja ei välttämättä edes tarvita, sillä kuten Silttis jo sanoi, on Townsend taitava vokalisti, joka kehittää suustaan ihan oikean instrumentin, toisin kuin useimmat laulajat.

Hienoa musiikkia. Joskin vähän turhankin hämärää, aina silloin tällöin. :D
 
Mieshän on nero! Strapping Young Ladiin tutustuin jo aikapäiviä sitten ja pidin kuulemastani jopa niin paljon, että nyt löytyy koko tuotanto..
Sittemmin hankin nuita "soolo" tuotoksia ja täytyy kyllä sanoa Ziltoid on täysi mestariteos!
En vain pysty tajuamaan miten yksi mies pystyy tekemään niin paljon hyvää musiikkia :) Myös koko Ziltoidin idea on absurdi ja sellaisena erittäin hyvin toteutettu! Oikeastaan ainoa arvelluttava tuotos on mielestäni tuo "Project Gaia" joka siis oli Accelerated Evolutionin kakkoslevynä..

Mutta propsit miehelle! Toivottavasti palaa pian kuvioihin.. :p
 
Ylös