Disco Ensemble

Vána

Hobitti
Olin hyvin epäileväinen kun en löytänytkään keskustelua bändille, mutta kai se on sitten uskottava jollei silmissäni ole jotakin vikaa.

Disco Ensemble on siis ulvilasta alunperin itänyt yhtye joka lähti liikkeelle punkista ja on nykyisin kasvanut alternative rockin genreen. Bändi on julkaissut nyt yhteensä 3 täysmittaista levyä, joista viimeisin, Magic Recoveries tuli juuri vasta markkinoille.

Kai täältäkin löytyy itseni lisäksi muita Disco Enseble -faneja, onhan se sentään suomen kuumimpia alternative-poppoita tällä hetkellä! Mitäs muut ovat mieltä yhtyeestä?

Itse pidin jo Viper Ethicsistä ihan älyttömästi ja nämä kaksi jälkimmäistä, erityisesti viimeisin, nostivat innostustani vaan lisää. Olen nyt kaksi päivää kuunnellut Macig Recoveriesiä ja olen ihan fiiliksissäni koko albumista. Erityisesti pidän siitä, kun ekan levyn punk-meininkiä on tullut joihinkin biiseihin taas mukaan, unohtamatta kuitenkaan ihan mahtavia hittikertosäkeitä. Ah mikä levy. Tuliko muilla samoja fiiliksiä?

Livenäkin bändi on ihan mahtava, ja meininki on yleensä keikoilla kova ja vauhdikas. Ja ihailtavan paljon keikkoja ovat pojat jaksaneet heittää. Oli varsin ihanaa varsinkin sen ajan keikoilla kun pojat olivat vasta tajuamassa omaa suosiotaan ja he vaikuttivat niin vilpittömän yllättyneiltä ja onnellisilta. Suosittelen keikkoja kaikille, itseasiassa tässä kuussa he heittävät ympäri Suomea useita konsertteja. Etsikää lähinnä olevat <a>täältä</a>.

Siitä vaan keskustelemaan mahtavasta suomalaisesta nousevasta yhtyeestä!
 
Itse en kutsuisi Disco Ensembleä ehkä enää edes nousevaksi bändiksi. Keikat ovat jo useita vuosia olleet loppuunmyytyjä eikä levymyynnissäkään käsittääkseni ole ollut ongelmia :)

Tutustuin Disco Ensembleen ensimmäistä kertaa joskus vuonna 2000 kun soittelivat vielä aiiika erilaista musiikkia kuin nykyisin. Olin silloin paljon kavereideni bändin kuskina ja soittelivat aika paljon DE:n kanssa, joten tuli tutustuttua sitäkin kautta. Lempparilevy on varmaankin Ghosttown Effect, joka on julkaistu joskus 2000-luvun alkupuolella TreChords-merkin alla.

Sen jälkeen tulleet sinkut ja ep:t (Turpentine, joka on sinkku Ghosttown Effectiltä), Transatlantic ja Mantra, ellen ihan väärin muista, olivat hauskoja nekin. Viper Ethicsin julkaisupäivänä DE heitti keikan Kiasman pihaan kasatulla lavalla ja oli hassua tuntea lähestulkoon kaikki biisit, kun olivat niitä soitelleet keikoilla.

On myös ollut hauska huomata, miten keikkameininki on kasvanut ja kasvanut. Joskus 2000-luvun alussa ihmiset eivät juurikaan välttämättä edes noteeranneet koko bändiä, jo vuoden 2003 syksyllä porukka lauloi mukana.

Yksi hienoimmista hetkistä oli varmaan syksyllä 2003 kun DE soitti Endstandin ja Sunriden kanssa Turun TVO:lla. Bändi soitti Transatlantic-biisiä ja eräässä kohdassa biisiä bändi pysähtyy ja Miikka (DE:n laulaja) laulaa yksin sanan "Transatlantic". Tuo oli varmaan ensimmäinen keikka, jossa porukka oikeasti LAULOI mukana. Miikka ehti laulaa "Trans" kun yleisö lauloi niin kovaa päälle, että Miikka jäi vain suu auki katsomaan ja kuuntelemaan.

Viper Ethicsistä tykkäsin, First Aid Kit (toinen levy) jäi itseni kohdalla aika vaisuksi ja uusinta levyä en olekaan vielä edes kuullut. FAK tuntui jotenkin toistavan samaa ideaa, joka yhden biisin kohdalla (We Might Fall Apart, ensimmäinen biisi tuolta levyltä, jota livenä soittivat) oli erittäin hauska ja hyvä idea.

Viime vuosina on jäänyt tuon bändin näkeminen vähemmälle, kun keikat ovat olleet aika pitkälti loppuunmyytyjä. Ehkä sitä taas jossain vaiheessa pitäisi käydä katsomassa. Taitavia muusikoita ovat kaikki ja ihan taatusti yhtä energisiä kuin ennenkin :)
 
KRO sanoi:
Itse en kutsuisi Disco Ensembleä ehkä enää edes nousevaksi bändiksi. Keikat ovat jo useita vuosia olleet loppuunmyytyjä eikä levymyynnissäkään käsittääkseni ole ollut ongelmia :)

No totta, onhan DE Suomen jo valloittanut, mutta itse olen aikalailla optimistinen bändin tulevaisuuden suhteen. Veikkaisimpa että ulkomaanmarkkinoilla voisi olla kysyntää vielä aika paljon enemmän kuin nyt. Sen takia sanoisin bändiä nousevaksi.

En itse ole tuntenut bändiä kovin kauaa, että noita vanhoja keikkoja olisin nähnyt, mutta muistan erään Nosturin keikan kun Miikka oli kanssa ihan myyty siitä kun sai yleisön huutamaan/matkimaan huutamiaan melodioita. Oli aika hienoa nähdä siinäkin että he nauttivat lavalla olemisesta ihan vilpittömästi.
 
Olen fanittanut DE:ä jotain abt kaksi vuotta, en ole ikinä käynyt DE:n keikoilla, enkä omista ensimmäistä albumia.
Uusi levy on kyllä tajuttoman hyvä, vaikken ole viel ehtinyt sitä hirveästi kuunteleen. Mäkin oon kyllä ihan äimän käkenä, ko täällä ei tosiaan ole sitten ollut aikaisemmin DE-keskustelua? :O Kyllähän DE on kumminkin todella suosittu näin Suomessa. Hmm.. Enpä sitten tiedä, ehkä tänne ei vain ole sattunut DE:n faneja?
 
Ylös