Ensiferum

Geldron

Hobitti
Eli Ensiferum on suomalainen folk/viikinki metallia soittava yhtye, joka on perustettu vuonna 1995. Bändin nimihän on latinaa ja tarkoittaa miekankantajaa.

Bändistä sain tietää eräältä kaveriltani, joka oli kuunnellut jo vähän pitempään kyseistä bändiä. Paras levy mielestäni on vanhin levy nimeltä Ensiferum. Uusinkin levy (Victory Songs) on todella loistava.

Tässä olisi "maistiaisia" bändin tuotannosta:
http://www.ensiferum.com/e_html/e_downloads.htm

Eli tämmöinen bändi olisi kyseessä.
 
Itse tutustuin enskaan muutamia vuosia takaperin, oikeastaan ensimmäinen oikeasti raskasta metallia edustava levy jonka olen ostanut oli juuri kyseinen debyytti. Ironin ostin kun se tuli, mutta ei se vedä ensimmäiselle vertoja. Ei oikeen homma toimi ilman Mäenpäätä.

Pari kertaa nähnyt bändin livenä ja kyllä uppoaa. Muutama kaveri oli kesällä pop&jazz leirillä nakkilassa ja leirin sisäsen valinnan kautta pääs soittaan Ensiferumin "Token of time" biisin pori jazzeille. Kyseisestä tapahtumasta on video, jonka voi katsoa YouTubessa (kliks).

Kuten sanoin, on tuo ensimmäinen levy aivan mahtava. Ironissa näkyy vielä Mäenpään kädenjälki ja soittajan taito, mutta siinäkin ollaan jo poikettu ensimmäisen levyn folkahtavilta riffeiltä. Uutta materiaalia en pahemmin ole kuullut, etten voi sen enempää kommentoida. Jokatapuksessa yksi parahita Kalevala aiheisia metalli bändejä mitä löytyy.
 
Ensiferum on "ihan jees" minun pakanametallikategorioissani. Ei vedä vertoja Korpiklaanille, Moonsorrow'lle tai Turisakselle kylläkään. Ekasta ja tokasta levystä tykkäsin, kolmatta en ole jaksanut hommata. Musiikki ja melodiat ovat hyviä, mutta sisältö on jotenkin tyhjää. Olen ollut pettynyt bändin live-esiintymiseen: kaikki biisit kertovatkin vain joko ryyppäämisestä tai tappamisesta eikä sitä aitoa pakanameininkiä oikein ole. Silti ihan kuunneltava bändi.
 
Ensiferumiin tutustuin sellaiset viitisen vuotta sitten ja tykkäilin kovasti, tuli keikatkin aika hyvin kierrettyä kunnes toisen levyn jälkeen Jari Mäenpää lähti yhtyeestä. Livenä tuo uusi laulaja osaa rääkyä ihan kivasti, mutta eipä sitten oikein muuta. Jostain syystä Ironin jälkeen nämä tuotokset ovat maistuneet turhan monotonisilta, yllätyksettömiltä ynm.
 
Itse tutustuin Ensiferumiin pari vuotta sitte ja omistuksesta löytyy kaksi ensimmäistä levyä, mutta kaverilta lainattuna tullut kuunneltua uusintakin jonkin verran.
Omasta mielestäni eka levy on paras Enskan tähänastisista levyistä. Iron on myöskin todella hyvä levy, mutta kyllä Ensiferum vetää pisteet kotiin. Victory Songs sitten taas kuuluu sinne keskitasolle. Siinä ei ollut kauheana yllätyksiä vanhempaan tuotantoon verrattuna ja pidän enemmän Jari Mäenpään kuin nykyisen laulusta. Kuunneltava lätty kuitenkin.
Livenä en ole päässyt kyseistä bändiä näkemään, mutta suunnitteilla on kyllä mennä, kunhan tulisivat jollekin lähipaikkakunnalle.
 
Ylös