Era

Eraa en ole kuunnellut mitenkään mainittavasti, kotoa löytyy tosin yksi levy mitä tulee silloin tällöin vaihtelua haettaessa iskettyä soittimeen..
Era tekee mielestäni kaunista ja tietyllä tavalla myyttistä musiikkia. Pidän paljon unenomaisen raskaasta tunnelmasta, joka on yksi Eran omaleimaisimmista piirteistä.
Näin joskus männä vuonna Eran "Amenon" musiikkivideon, ja jostain syystä se tuntui aivan upealta..
Kuitenkin juuri Gregorian vetoaa minuun jostain syystä syvemmin kuin Era. Gregorianin mieskuoro on jotenkin laahaavampi ja venytellympi, mikä saa väreet kulkemaan selkäpiissä..
 
Era. Oi, se tuo hyviä muistoja.

Tutuistuin siihen ensimmäisen kerran, kun Amenon soi radiossa.
Olin silloin nuori ja ihmettelin suuresti, että miten voi olla niin ihana tunnelma. Äitinikin tykästy tähän ja osti Eran kasetin.
No, se unohtui siihen, kun kasetti hävisi. Mutta edelleekin mietin noita hetkiä, kun Era soi ja oli kynttilä palamassa.

Oiskohan Amenon netissä? *lähtee etsimään*
 
Eraa olen kuunnellut jo ties kuinka kauan. Erityisesti kuuntelen sitä kun haluan rahoittua. Enigma uppoaa myös minuun aika hyvin, Gravity Of Love on kestosuosikkini. Te jotka pidätte Erasta, kuunnelkaa ihmeessä myös Adiemusta. Se on melko samanlaista. Gregoriania olen vasta hiljattain alkanut kuuntelemaan. Siihen olen mieltynyt ja se soi välillä unimusiikkinani, Moment Of Peace mainittakoot tässä suosikkinani.
 
ERA! IIK, siis aivan mielettömän kova yhtye! Parempi kuin Gregorian! Ahh, pitääpä pistää levy soimaan. Milläs kielellä nämä laulut sitten ovat, jos joku sattuu tietämään?
 
Era on hieno yhtye, itse tulin aloittaneeksi topicin sille... :oops: Eli siis pidän, todella paljon. Kappaleet ovat kauniin melodisia, tyylikkäitä ja sojuvia. Ameno on ihan hieno, mutta itse pidän eniten Cathar Rhythmistä ja Champions-kappaleesta. Itselläni se avaa luovuuden melkosien vahvasti. oli yllätys kuulla, että Tha Mass on noin uusi levy, siispä on toivoa, että uutta musiikkiakin olisi vielä tulossa. :) Jotkin sanoitukset (käännettynä englanniksi) ovat kyllä melkoisen synkkiä, mutta kaikkihan me siihen sorrumme joskus. Eraa ja ŽGregoriaania on paljon verrattu keskenään, mutta yksi perustava ero on se, että Era tekee sanoitukset itse. Toinen taas se, että Eran tyyli vaihtelee melkosesti. Esimerkiksi Mother-kappaleessa vosiin sanoa kuuluvan melkeinpä räppiä... :D ja Don`t you forget-kappaleen alk uon tietysti oma lukunsa. Se on koskettava, oli sitten klise tai ei. nyt kyllä lopetan, ennen kuin tämä viesti menee pelkäksi fanittamiseksi, niin kuin placebon kanssa kävi... *huokaa* mutta muistakaa, että Era ei tosiaankaan ole pahuutta ylistävää musiikkia.
 
Olin pohtinut pitkään, mikä yhtye oli tehnyt takavuosien hyvän Ameno-kappaleen (ei, en tiennyt sitäkään nimeä), kunnes sitten Vehka sattui sen kertomaan.
Koska olen Gregorianin neljän ensimmäisen albumin vannoutunut fani, minuun iskevät eniten kuorolaulua sisältävät kappaleet. Tähän yhdistettynä yksinkertainen, mutta tunnelmallinen instrumentaalitausta sekä mukavan usein esiintyvä vinkuva sähkökitara tuottavat reseptin, jonka kanssa ei voi mennä vikaan. Toki myös teknohtavammat kappaleet ovat meneviä, sillä etsin loppujen lopuksi musiikilta en sanomaa, en tiettyä tyyliä, en "rankkaa menoa", vaan vahvaa tunnelmaa. Sitä Eralla riittää, erikoismainintana vaikka Cathar Rhythm ja Enae Volare Mezzo, jotka ovat ehdottomasti lempikappaleeni ko. yhtyeeltä.
 
Varmaan minäkin tykkäisin Erasta, aika paljonkin, mutta kun en ole kuullut muuta kuin Amenon. Harmi. Mutta Gregorian on kans tosi hyvä, tuommonen musa yleensäki.
Eikö Gregorian ole muuten tehnyt omia versioita joistakin pop-biiseistä, olisinko jostain lukenut että siinä olis myös Robbie Williamssin Angels? en nyt ole ihan varma mutta luulisin...
Miten on?
 
Era on tuttu juu.. vaikka olenkin tutustunut siihen ainoastaan yhden levyn kautta. en nyt tiedä mones levy se on, (mutta se jossa on Ameno) levyn nimeäkään en katsos muista. ja siitäkin on liian kauan aikaa kun viimeksi olen sitä kuunnellut, itse kun en sitä omista. sen onneksi kuitenkin muistan että Era on hemmetin hyvä, yleensä kun en sen tyylistä musiikkia kuuntele ollenkaan.
Enigmaa taisin kuunnella pari päivää sitten.. taisinpa myös ihastua siihen. äiti ja isä saivat levyn joululahjaksi, joten niinpä myös minä kuuntelin levyn läpi.
 
Aredhel sanoi:
Eikö Gregorian ole muuten tehnyt omia versioita joistakin pop-biiseistä, olisinko jostain lukenut että siinä olis myös Robbie Williamssin Angels? en nyt ole ihan varma mutta luulisin...
Miten on?

Gregorian on tehnyt oman version Angels-kappaleesta. Löytyy heidän Masters of chant chapter IV-levyltään :)
 
eilenpä huomasin kaupassa, että Eralta on tullut "very best of Era" kokoelma cd. Siinä oli ainakin Ameno ja The Mass, eli jos joku niitä kaipaili kannaattaa ostaa. Kansikin oli ihanan keltainen. :D
 
Taitaa mennä hivenen otsikon vierestä, mutta kun täällä näytetään puhuvan gregoriaanisesta musiikista yleensä, niin uskaltaudun kysäsemään, että tunteeko kukaan Lorena McKennitin musiikkia? Itselläni on yksi cd, ja olisi mukava tietää jos niitä on enemmänkin. Lorenan äänen voi bongata Avalonin usvat -elokuvasta, useammasta kohtaa. Sillä naisella on upea ääni. Gragoriania ei voi edes verrata siihen! (Tahtomatta loukata ketään. En vain voi sietää Gregoriania...)
 
Era on hyvä! Ameno on paras biisi. Mulla kesti kauan löytää tuon biisin esittäjä, koska heti ekana tuli Gregorian mieleen. Mutta löytyihän tuo Era sitten.

Loreena McKennittiltä en oo kuullu kuin kaks biisiä; The mystic's Dream (ihan huippu!) ja Skellig. Ne on mulla Celtic Circle levyllä.... Tykkäsin kyllä, upea ääni.
 
En oikein ymmärrä miten Loreena McKennitt liittyy näihin vale-munkkikuoroihin tai gregoriaaniseen lauluun mutta minusta hän on aika hyvä artisti. Ainakin moninkertaisesti parempi ja musiikillisesti kunnianhimoisempi kuin Enya, joka näyttä tekevän saman levyn uudestaan viiden vuoden välein. McKennittin musiikissa on mun mielestä hyviä melodioita, ja ollakseen new age-musiikkia, kohtalaisen kekseliästä orkestrointia.

McKennitt on tehnyt lukuisia levyjä, niistä saa tietoa ja ääninäytteitä osoitteesta http://www.quinlanroad.com/

Erasta en muuta tiedä kuin että niillä oli joskus sata vuotta sitten se (omasta mielestäni kaamea) Ameno-hitti jota kaikki hittiradiokanavat soitti kerran puolessa tunnissa.
 
[offtopic]
Bragolroswen sanoi:
Lorenan äänen voi bongata Avalonin usvat -elokuvasta, useammasta kohtaa.

Avalonin Usvat? Onko se tehty sen hillittömän paksun romaanin pohjalta? Mietin vain, sillä kirja ainakin on mahtava, joten haluaisin nähdä myös elokuvan jos siitä sellainen on tehty
[/offtopic]

Niin, asiaan. Era on mahtavaa musiikkia, varsinkin kappale Mother. En ensin oikein saanut sen viestiä selville, mutta sitten se aukeni ja siitä lähtien se on soinut koneellani miltei jatkuvasti :D

Gregorian on myös ihan kuunneltavaa, mutta meinasin saada raivokohtauksen kun kuulin ensimmäistä kertaa sen tekemän version Himin Join Me In Death :stä :x piti mennä ulos rauhoittumaan, etten ruvennut hajottamaan mankkaa..

Enigma: Ah mitä musiikkia! Rakastan sitä, se on todella tunnelmallista ja laulajalla on upea ääni :)
 
Ylös