Evanescencen sanoituksista (ja bändistä muutenkin)

Dilraen

Hobitti
(Tästä bändistä oli jutustelua joskus, mutta nyt se näyttää hävinneen/kadonneen/hukkuneen.)

Evanscence on yksi suosikkibändeistäni, etenkin sanoitusten takia. Yleensä en kuuntele mitään gootti- tai dark-musiikkia, mutta tämä bändi pisti silmään (kaipa sen takia kun bändin biisejä soitettiin joka paikassa :oops: ). Hankin Fallen- albumin, ja huomasin suurimman osan kappaleista olevan hyviä. Aluksi vain kuuntelin musiikkia, ja nyt myöhemmin olen alkanut kuunnella sanoituksia, sekä miettiä mistä ne kertovat.
Mielipiteitä ja tulkintoja (en nyt tiedä onko tuo oikea sana):
1. Going Under
- Tähän lauluun tykästyin aluksi, mutta nykyään se ei kuullosta enää niin hyvältä. Minusta laulu kertoo aikoinaan toisiinsa rakastuneista miehestä ja naisesta, mutta tältä mieheltä on jo rakkaus sammunut ja hän pettää ennen rakastamaansa naista. Nainen selvästikin rakastaa vielä tätä miestä, ja yrittää saada tämän huomaamaan hänet. Lopulta nainen yrittää päästä irti miehestä, muttei pysty. Laulun lopussa nainen on kuitenkin lopultakin eronnut miehestä, ja mies taas on tajunnut, ettei pärjää ilman naista. Mutta nainen ei enää palaa tämän luokse, koska tietää kaiken kuitenkin palaavan ennalleen.
2. Bring Me To Life
- Hmm.. En ole ikinä tajunnut, miksi tätä biisiä hehkutetaan huippuhyväksi, sillä minusta tämä on vain keskinkertainen laulu. Sain sellaisen mielikuvan, että ”päähenkilö” potee vakavaa masennusta, ja tämän rakastama mies laulun lopussa tajuaa tämän masennuksen, ja nainen pyytää häntä parantamaan hänet masennuksesta.
3. Everybody’s Fool
- En osaa selittää miksi, mutta tästä kappaleesta minä pidän. Kaipa siinä on hyvä musiikki. Minusta tämä kertoo (taas) parista, ja toinen heistä on valehdellut toiselle miltei kaiken. Kun totuus lopulta selviää, rakkaus loppuu ja valehtelija jää yksin.
4. My Immortal
- Ihana laulu. Pelkkä piano säestys, eikä mitään rumpujen rämpytystä. Minä tykkään. Myös sanat ovat ihanat, täynnä kaipausta ja rakkautta (?) Selvästikin ”päähenkilö” on menettänyt rakastamansa ihmisen (mahdollisesti lapsuudenystävän, josta tuli lopulta kumppani), ja kertoo yksinäisyydestään, loputtomasta kaipauksestaan ja menetyksen tuskasta.
5. Haunted
- Tätä biisiä olen aina inhonnut ja hyljeksinyt, enkä ole koskaan pitänyt. Vaikka aavemainen alkumusiikki on upea, se ei silti pelasta tätä laulua. Muutenkaan en saa tästä laulusta mitään selvää.. minulle tulee sitä vaan mieleen kosto ja takaa-ajaminen.
6. Tourniquet
- Tämä laulu on ehkä liian nopea minun makuuni, ihan keskinkertainen biisi. En pidä erityisemmin kovista rumpujen rämpytyksistä tai kovista sähkökitaran äänistä biisin alussa ja kertosäkeessä. Laulussa on minusta nuori, jonka elämä on mennyt päin seiniä. Hän on varmaan tehnyt jotain todella pahaa, ja pyytää armahdusta tehdessään itsemurhan. Selvästikin hän haluaa epätoivoisesti kuolla. Varmaankin toivoessaan päästä eroon synneistään ja elämästä, joka on täyttä helvettiä.

Laitoin tähän nyt ensimmäisen kuuden kappaleen mielipiteeni ja tulkintani. Jos tähän nyt ruvetaan kovastikin vastailemaan, voin laittaa myös mielipiteeni viimeisistä lauluista. Toivoisin, että muutkin laittaisivat tulkintojaan lauluista, sillä haluaisin mielelläni tietää, mitä muut näistä biiseistä ajattelevat.

Huh, sain kerätä pari päivää rohkeutta, ennen kuin uskalsin laittaa tänne tällaisen keskustelun. Toivottavasti tämä ei osoittaudu turhaksi…
 
Bändistä sen enemmän välittämättä tai sanoituksiin sen enempää lähentymättä, viime syksyisessä Bangin (brittiläinen musiikkilehti) numerossa esiteltiin kristillistä rokkia ja yhtenä näistä yhtyeistä oli mukana tämä Evanescence orkesteri. Artikkelia silmäilemällä taisi laulajaneiti jotain kristillisempään suuntaan olevia kommentteja heittääkin, mutta mua jäi slaitisti silti kaivelemaan tämä asia, varsinkin kun hevitytöt ja -pojat tuntuu tästä bändistä diggailevan. Onko kukaan muu tähän törmännyt?
 
Vuosi sitten tutustuin bändiin Daredevil-leffan ansiosta ja kuuntelin koneelta niiden musaa. Hyvä bändi, mutta ei se suosikkeihini kuulu, koska on niin massaa. Amy Leella on kaunis ääni ja melodioissa on jotain mystistä. Suosikkibiisini on ainakin "My importal", "Going under" ja "Talking over me."
Sanoituksetkin ovat hyviä ja bändi menestyy todella hyvin :)

Evaa en luokittelisi koskaan heavyksi, vaan ihan puhtaaksi rockiksi.
 
Minäkin Evanescenceen tykästyin, vaikken olisi arvannut siitä pitäväni. :? Pakkohan se oli sitten levy ostaa.
Muistaakseni jossain haastattelussa bändi kielsi olevansa millään lailla kristillisvaikutteinen.
 
Firena sanoi:
Hyvä bändi, mutta ei se suosikkeihini kuulu, koska on niin massaa.

Onpa todella loistava perustelu, miksi jostain bändistä pitää tai ei pidä.

Evanescence on vallan mukava orkesteri. Fallen-levyn omistan, ja se on kyllä hyvä. Amy Leen ääni on kaunis, ei mitään enkelihenkäilyä vaan kunnon vahvaa ja puhdasta laulantaa. Biisit ovat hyviä, omia suosikkejani ovat Going Under, Hello, My Immortal ja aikaisempaa tuotantoa oleva Anywhere.

Going Underin musavideo on myös jollain tapaa loistava. Ja Amy Lee on ah, niin kaunis!
 
I love this band!!

Oikeestaan kaikki biisit tältä Fallen -levyltä on aivan ihania.Mutta erityisiä suosikkejani on tietysti My Immortal,Going under,Bring me to life,My last breath ja Whisper.
My Immortalin sanat on niin uskomattoman koskettavaa tekstiä,videokin on niin kaunis että.Pieni kuva ote My immortal-videosta journalini taustana http://www.greatestjournal.com/~mew_secret/

Amy Leen ääni on puhdas ja kaunis,ei sitä voi selittää.
 
No, ihan kivan kuuloinen bändihän se on, ei suosikkejani, mutta ihan kuunneltavaa silti. Eräs teinigootti-kaverini on välillä vähän ärsyttävissäkin määrin ihastunut ko. yhtyeeseen, yleensä pelkkä bändin nimen kuuleminen saa minut näkemään punaista, varsinkin kun on koulussa pakotettu joka ikinen välitunti kuuntelemaan evanescencen (toivottavasti meni oikein) cd:tä...
Tänään kuitenkin yllätin itseni lauleskelemasta My Immortalin mukana sen tullessa radiosta, joten en taida ihan niin paljon evanescencea inhota kuin välillä näyttää. Evanescencen laulaja (Amy Lee jotain..?) kuulostaa harmikseni aika usein melko nuhaiselta. Minulla nimittäin on nuha ja yskä ja ääni painuksissa ja ääni kuulostaa yllättävän paljon samalta... :wink:
Ja Going Under on muuten aivan ihana.. Opin tuosta sanat heti ensimmäisellä kuuntelukerralla ja lauleskelin sitä itsekseni kuukaiden sen jälkeen... Siskolta meinasi mennä hermot minun ihanaa lauluääntäni kuunnellessa. :p

Edit:
Korjasin kirjoitusvirheet (olisivat voineet vähän helpomman nimen bändilleen valita...)
 
Danyan sanoi:
Firena sanoi:
Hyvä bändi, mutta ei se suosikkeihini kuulu, koska on niin massaa.

Onpa todella loistava perustelu, miksi jostain bändistä pitää tai ei pidä.

Kyllä minä Evasta pidän, mutta en niin paljoa. Kaikki tuntuvat kuuntelevan sitä ja se soi niin paljon radiossa :roll: Enkä minä niin paljoa pidä niistä yhtyeistä, jotka saavat paljon radiosoittoa. >_< No ehkä tämä nyt ei enään niin kovinkaan paljoa, kun sillon kuukausia sitten..
 
No joo.. Mulla nyt vaan on itselläni se periaate, että musiikista pidetään sen musiikin eikä muiden seikkojen takia. Mutta eipä siitä sen enempää.
 
Evanescence on kaikin puolin oikein kivainen bändi.
Musiikki on hyvää. En sitten tiedä luokitteleeko sen heavyksi vai rockiksi vai itkuvirsiksi, hyvää musiikkia se silti on.

Sanoituksista sen verran, että ne ovat aika vaihtelevasti fanitettavissa. Nimittäin oman mielialan mukaan. Jos on oikein masentunut, niin tuntuu olevan ihan kirkkaassa yhteydessä näiden sanojen kanssa, ja ne ovat puhdas totuus. Sitten taas kun nousee ylös elämänsä kuiluista, niin nuo lyriikat kuulostavat välillä naurettavilta. Sitähän se on: valitetaan ja kerjätään huomiota, kun menee huonosti. Tietysti sieltä löytyy kokonaisiakin tarinoita jne., mutta noin pääpiirteittäin, kyllä.

Ihan yksittäisinä kappaleina pari niin...
My Immortal on kyllä jotain aivan omaansa. Erittäin kaunis kappale, niin musiikiltaan kuin sanoiltaankin. Aika helppo siihen on samaistua, maassa tai ei.
Going Under. Monen mielestä hirveen ihana biisi. Itse en ole koskaan tajunnut. Sanat ja tarina, well, ihan ok, mutta musiikki. Wääh, se on kamala. Kyllä sitä nyt kuuntelee, mutta ei minun mielipiteenäni hyvä. Se luo jotenkin vääränlaisen tunnelman.
Imaginary on jotenkin kiehtova. Se on samalla kuvaus jostain ihanasta unimaailmasta, mutta samalla se muuttaa sen jotenkin painajaismaiseksi.
Whisper sitten taas on aika ristiriitainen biisi. Musiikki on ihan ok, sanoihin en ole suuria tutustunut, kun ko. kappaleessa on paljon sitä kaksikerroksista laulantaa, mistä en koskaan ole pitänyt, kun ei mistään saa mitään selvää. Mutta sanojen perusidea on kyllä hieno. "I know I can stop the pain if I will it all the way"
 
Firena sanoi:
Kyllä minä Evasta pidän, mutta en niin paljoa. Kaikki tuntuvat kuuntelevan sitä ja se soi niin paljon radiossa :roll: Enkä minä niin paljoa pidä niistä yhtyeistä, jotka saavat paljon radiosoittoa. >_< No ehkä tämä nyt ei enään niin kovinkaan paljoa, kun sillon kuukausia sitten..

Ihme periaatteita. Tulee mieleen ihan pikkusiskon kaverit, jotka dissaa nykyään kaikkea suosittua musiikkia. Aika lapsellista minusta. Olen danyanin kanssa samaa mieltä, että musa on tärkeintä ja sit tulee kaikki muut seikat.

Itse en bandista hirveemmin pidä. Pari hyvää rallia, mutta jo pelkästään My Immortal biisin takia voi olla kuuntelematta. Kauhea kura biisi
 
No reps. Ensin valitat, miten lapsellista on, jos ei pidä bändistä ihan vaan sen takia, että se soi paljon radiosta. Sitten kuitenkaan ite et suostu kuuntelemaan bändiä, koska heillä on yksi surkia kappale. :wink:
 
Ostin bändin levyn kun olin kuullut Bring me to life:n muutaman kerran.
Se oli ja on edelleen hyvä biisi niinkuin kaikki muutkin.
Mut My Immortal'ista en ole ikinä oikein tykänny ja nyt kun se soi koko ajan radiossakin :roll:
Amy Lee'llä on aivan mahtavan kaunis ääni ja myös sen takia kuunteln tätä.
Lempi biisejä on mm. Taking over me, ja My last breath.
Haunted'istä ja Whisperistä saan aina kylmiä väreitä :shock:
Mut silti kuunneltavia :)

Että tällasta...
 
Aila sanoi:
No reps. Ensin valitat, miten lapsellista on, jos ei pidä bändistä ihan vaan sen takia, että se soi paljon radiosta. Sitten kuitenkaan ite et suostu kuuntelemaan bändiä, koska heillä on yksi surkia kappale. :wink:

Juuri niin. Sitähän minä tarkoitinkin
div20.gif
 
Kerran katsoimme perheen kanssa televisiosta Levyraatia tai jotain, jossa oli sitten myös tuo Evanescencen My Immortal. (On muuten ärsyttävän tyypillinen kappale, kuulosti ensimmäisellä kuuntelukerralla siltä kuin saman biisin olisi kuullut jo 56 kertaa aiemminkin). Äiti sanoi nähneensä aiemmin jonkun Grammy-gaalan tai vastaavan, ja kehui, miten viehättävältä ja vaatimattomalta persoonalta Amy Lee oli vaikuttanut. Isä totesi siihen: "Niin. Tolla äänellä sietäiskin olla vaatimaton." :p
Ja kyllähän se joo laulaakin vähän nasaalisti.

Evanescence ei minua oikein hetkauta suuntaan eikä toiseen. Siinähän se menee, en välttämättä vaihtaisi kanavaa jos sattuisi joku heidän biisinsä tulemaan radiosta.
 
Evanescence = vuosisatamme paras bändi? (ehkä) :)

Mahtava Bändi hyppäsi suoraan jaetulle ykkössijalleni (Iron Maiden, Linkin Park ja Evanescence)!
Mutta siis lainasin kaverilta levyn ja kuuntelin sitä pari päivää (ajatellen: -H******n hyvä!).

2 Bring me to life
Hieno biisi! Bändi itse sanonut sen olevan eniten heitä itseään.
Ainoa biisi missä Ben Moody laulaa.

5.Haunted
Upea biisi! Hieman synkähkö ja sanoma epäselvä mutta toimiva!
"Watching me , Wanting me...."

7.Imaginary
Kertoo mielestäni ihmisestä joka pakenee todellisuutta omiin kuvitelmiinsa.
Hiano kertsi alku hieman hidasveteinen mutta yhtä kaikki: hieno. "In my field of paper flowers......"

8. Taking Over Me
Alku hieman tylsä piano-soitto mutta sähkis mukaan ja sitten mennään!
Kertoo (kait) tytöstä/pojasta joka on hukannut toisen, ja kaipaa tätä toista.
"I believe in you, I'll give up anything just to find you, I'll have to be with you, to live, to breathe....."

9. Hello
Synkkä, sanat jotenkin ahdistavat...
"Hello, I'm your mind giving you someone to talk to. hello... --- ...givin you a lie so you can hide..."

10. My Last Breath
Levyn PARAS kappale!
Mahtava kitarariffi kertsissä!
Toimiva ja hieno alku, kertsi mahtava ja sanat upeat.
"Say goodnight" -kohta todella kaunis!
"Holding my last breath, save inside my self....."

11. Whisper
Hyvä kappale en osaa selittää mutta toimiva biisi.
Kuoro hienosti mukana!
"Don't turn away, don't give in to the pain....."

My Immortal on muuten kaunis laulu!
Upea bändi!
Amy Lee laulaa kuin jumala!
Kuorot kappaleissa: Haunted ja Whisper (ja muissa joissa se on)
laulaa hienosti!

Ai niin: HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ!!!

"How can you see in to my eyes,
like open doors?
Leadin you down in to my core,
where I become so numb without soul.
My spirit sleeping somewhere cold,
until you find it there and lead it back home."
(Eka säkeistö kappaleesta "Bring Me To Life".
 
Dissasin evaa (kyllä, en vieläkään osaa kirjoittaa sitä) aluksi ihan turhaan, koska kaverini ylisti sitä maasta taivaisiin samalla kun haukkui minun lempimusiikkiani, mutta sitten kun kuulin My Immortal (pikkusen hauskaa kun joku oli kirjoittanut sen "My Importal" *kjäh kjäh*) -biisun tiesin, että levy oli saatava nyt eikä heti. Sitten ostin sen stockan hulluilta päiviltä 9 euron hintaan, ja nyt kuuntelen sitä aina ihan fiilareissa. Siinä vaan on sitä jotain särmää. Amy Lee on tosi kaunis ja mikä lauluääni. Olin jo käymässä erään nimeltämainitsemattoman radiojuontajan kurkkuun kiinni (mitenhän se käy kun toinen istuu kotna ja toinen radiostudiossa?) kun hän vertasi Amy Leetä Hanna Pakariseen, sen verran suri loukkaus tuo oli. En osaa nimetä lempi biisuja, koska kaikki on niin hyviä, mutta vähiten diggailen 'Bring me to life' ja 'Going under' biisuista.

Munkin mielestä on naurettavaa dissata bändiä tai sanoa ettei tykkää siitä koska sitä soitetaan radiosta. Kuten monet viisaammat minua edellä ovat sanonet, ensiksi tulee musiikki, sitten ne muut seikat. :D
 
...

En ole oikeastaan koskaan ollut mikään suuri fani, mutta "My Immortal" on yksi suosikeistani. Kaunis ja koskettava, vaikka en ehkä kaikkia sanoja ymmärräkään. Melodia yksistään on jo kuuntelemisen arvoinen.
 
Evanescence. Hyvä bändi ja hyvää musaa. En toisaalta ole kuullut kuin nuo kolme suosituinta biisiä (Bring Me to life, My Immortal ja Going Under, joista keskimmäinen ehdoton suosikkini), mutta pidän kovasti. Amy Leellä on niin ihanan kaunis, syvä ja sointuva ääni, joka sopii lyriikoihin loistavasti. Eikä minua juuri häiritse tuo massajuttu, kaikki saavat tylätä tai olla tykkäämättä, miten mielivät. Musiikki on pääasia. 8)
Pitäisi kai hommata tuo cd:kin...

ja niitä lyriikoita saa sitten laittaa tänne jos huvittaa.
 
wihii..

tämä evanescence on mun parhaita bändei! :p
amylla on kaunis laulu ääni ja hän todellakin osaa laulaa.... :wink: :)
olen kuunnellut tuota toista evanescencen cd:tä (fallen) kesästä asti enkä ole vieläkään kyllästynyt. :p paras kappele fallenilta tataa olla Haunted, se vaan on niin ihanan synkkä ja en tiiä.. se vaan on :D pitäs kyllä hommata jostain vielä se ensimmäinen cd (original) muistaakseni.. :roll: ja en tiiä milloin mutta jossain vaiheessa ilmestyy kolmaskin cd Evanesenceltä :wink:
 
Ylös