Ex libriksistä

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
En ole varma kantaako tämä keskustelu mihinkään, mutta tuossa kun liimailin noita ex libriksiä uusiin kirjoihin niin tulin ajatelleeksi että onkohan monilla kontulaisilla ex libristä ja jos on niin millainen?
Ja niille jotka esittävät kysymyksen "mikä on Ex libris?" niin ainakin yksi vastaus löytyy täältä
Lyhyesti ex libris on merkki joka kertoo kuka kirjan omistaa. Tuolta linkistä löytyy myös monia esimerkkejä ex libriksistä. Googlettamalla niitä löytää vaikka kuinka paljon. Ja niin näyttäviä että melkein oman katsominen hävettää :hups: .

Mutta kertokaahan omista ex libriksistänne jos teillä sellainen on tai vielä kivempi jos saisi kuvan tai linkin sellaiseen. Niistä voisi saada hyviä vinkkejä omaankin (vaikka tietenkään suoraan kopioiminen ei ole reilua ja kivaa :wink: ). Ja tietysti jos jollain on jotain kysymyksiä aihetta koskien tai muuta sanottavaa tai kommentoitavaa niin antaa tulla vaan. Itse en ole asiantuntija, mutta eiköhän joku kontulainen aina osaa vastata tai etsiä tietoa.

Oma ex librikseni on tällä hetkellä muutostyön alainen joten en laita siitä minkään laista kuvaa mutta kunhan joskus saan sen valmiiksi niin voin pompauttaa sen vaikka tauluseinälle niin näette sitten. Mutta sen verran voin kertoa että omassani on tuo avatarini lohikäärme kokonaisuudessaan valkoisella pohjalla ja yläreunassa mustalla pohjalla ja valkoisella fontilla lukee EX LIBRIS ja alhaalla samalla tavoin oma nimeni. Nyt haluaisin siitä jotenkin mielenkiintoisemman. Mutta lohikäärme pysyy edelleen samana. Tekstit vain muuttavat ulkonäköään ja katsotaan nyt mitä vielä keksi siihen.
Itse suosin itse piirrettyä enemmän kuin valmista kuvaa, koska silloin se on aina henkilökohtaisempi. Mutta toki myös jonkun juuri sinulle/minulle piirtämä ex libris olisi varmasti ihan yhtä oman tuntuinen. Omani on musta valkoinen koska se on helpointa tulostaa suoraan tietokoneelta. Muuten värillinen voisi olla hienompi. Mutta olisiko liian räikeä joihinkin kirjoihin? En tiedä.
 
Serkkuni teki minulle ex libriksen. :) Hän taiteilee muutenkin (jopa ammatikseen), ja teki myös isälleen hienon ex libriksen jossa on muistaakseni saunan kiuas.

Muistan yläasteelta kun käsittelimme äidinkielen kurssilla ex libriksiä, taisi olla ensimmäinen kerta kun moisista kuulin. Itsestäni idea on mahtava. Eikös ex libris pitäisi liimata vain yläreunastaan kiinni, ja aina vanhan päälle jos sellainen on? Eli jos kirja vaihtaa omistajaa, muodostuu tavallaan vihko niistä ex libriksistä, joten voi tietää kenellä kirja on omistuksessa ollut. :) Minun pitäisi tulostaa omiani uusi erä ja laitella, varmaan 98 % hyllyni kirjoista on ilman. Serkun isä tulosti niitä myös tarra-arkeille, ja liimaili DVD-kotelojen sisäpuolelle. Todella kätevää kun lainaa leffojaan, paranee mahdollisuudet saada takaisin.

Liitän omani tähän alle näkyviin... Kuva puhukoon puolestaan. Tykkään tosi paljon. Copyraitti siis serkullani ja eräällä hyvin tuntemallamme herra Tolkienilla (tai no, hänen perikunnallaan kai). ;)

exlibris.jpg
 
Tuosta vihko ideasta en olekaan kuullut, mutta kuulostaa tosi hyvältä.
Ja itsekin olen laittanut ex libriksen elokuviin joita olen ottanut miitteihin mukaan tai lainannut jollekin. En siis ihan järjestelmällisesti ole niitä kaikkiin liimannut, mutta tarpeen mukaan. Pitäisi nyt vaan saada ne uudet valmiiksi niin olisi mukavampi liimailla.
 
Nyt munkin on pakko tehdä Ex Libris! :p Aloin jo suunnitella, ja olen jo aika tyytyväinen, vaikka vähän pitää muokata. Siihen tulee kumminkin lokki, sillä lokit ovat lähellä sydäntäni (eikä se johdu Legolaksesta). Alaosaan ajattelin laittaa merta ja kenties kallion tai pari. Suurin ongelma tällä hetkellä on, että lokkini tuppaa turpoamaan aivan hillittömästi piirrettäessä ja siitä tulee väkisinkin koko ajan paksu kuin mikä.

Tekninen puoli on vähän hakusessa. Te puhutte koko ajan tulostamisesta, siis päättelen, että te teette Ex Libriksenne koneella. Huu, kuulostaapa tekniseltä. Kai ne voisi tehdä myös käsin paperille? Varmaan musta tussi olisi paras väline - onko kukaan täällä väkertänyt Ex Libriksiään käsin? Olisiko suosituksia? Tai mitä piirto-ohjelmaa te olette käyttäneet? Mä en osaa käyttää muuta kuin Painttia, koska olen sillä lailla urpo :|
 
Itselläni ei ole ex libristä, mutta äidilläni on ollut useampiakin. Ne ovat vaihtuneet sen mukaan kun hänen "persoonansakin" on vaihtunut.

Mutta: olen itsekin haaveillut omasta ex libriksestä. Pitkään ajattelin pyytäväni tätiäni piirtämään minulle sellaisen, mutta se aina vaan jäi ja jäi ja nyt todellakin on liian myöhäistä. Itse en osaisi ex libristä piirtää. Mustavalkoinen ehdottomasti, jotain fantasia-aiheista (kuinka ollakaan). Ehkei lohikäärmettä eikä sormusta, mutta jotain muuta...? Ja jotain kissa-aiheista, tietysti. :)
 
Minullakaan ei ole ikinä ex libristä ollut, mutta olisihan sellainen mukava =)

Kai minullakin fantasia varmaan siinä näkyisi. Ainakin siinä olisi tähti. :D

Tai jos jostain huovutustyöstä ottaisi kuvan ja sitä muokkaisi!

Te joilla niitä on, niin tulostatteko ihan peruspaperille ja liimaatte sen kiinni vai käytättekö paperia jossa on liimaa - vai miten ne kiinnitetään?
 
Minulla oli joskus Ex libris, mutta sitten se kuva (omenapuun oksa) alkoi näyttää vähän vieraalta eikä tuntunut kovin omalta, joten luovuin siitä. Olen uutta kaipaillut mutta en ole saanut vielä aikaiseksi - varmaan teen pastelliväreillä luonnoksen linnusta ja otan siitä sitten mustavalkoisia kopioita. Mukava idea kuitenkin, hyvä kun Jaamar tällä topikilla muistutti. :)
 
Päärynä sanoi:
Tekninen puoli on vähän hakusessa. Te puhutte koko ajan tulostamisesta, siis päättelen, että te teette Ex Libriksenne koneella. Huu, kuulostaapa tekniseltä. Kai ne voisi tehdä myös käsin paperille? Varmaan musta tussi olisi paras väline - onko kukaan täällä väkertänyt Ex Libriksiään käsin? Olisiko suosituksia? Tai mitä piirto-ohjelmaa te olette käyttäneet? Mä en osaa käyttää muuta kuin Painttia, koska olen sillä lailla urpo :|
Tulostaminen on käytännöllinen ja moderni tapa monistaa. Kukaan tuskin jaksaisi väkertää uniikkeja piirroksia jokaiseen kirjaan kuitenkaan. Perusmenetelmä siis lienee: piirrä käsin, skannaa, tulosta. Tulostaminen tarrapaperille on erityisen kätevä ratkaisu.

Itselläni ei ole ex-libristä - valmista. Pöytälaatikossa on puolivalmis hahmotelma, jonka keskiössä on tuo vasemmalla näkyvä joutsenembleemi. Rohkeus on vain aina pettänyt, kun olisi pitänyt alkaa hahmotella pihlajanoksia "vaakunan" ympärille. Ehkä elättelen yhä toivoa, että saan jonkun pätevämmän piirtäjän huiputettua viimeistelemään vaakunan. Myös tekstiosuuksien tyylittely vähän hirvittää. Vaikka olisihan täydessä omatekoisuudessa oma hienoutensa.
 
Itse olen ihan paperiliimalla kiinnittänyt. DVD-koteloihin läpinäkyvällä teipillä tai kontaktimuovilla. Pariin kirjaan myös hyvin moukkamaisesti teipillä kun ei liimaa ole ollut.
Ja tosiaan tuo skannaus on kätevä tapa. Itselläni siis lohikäärme piirretty käsin ja nyt koneella lisäilen tekstejä ja muuta.
 
Haltiamieli sanoi:
Tulostaminen on käytännöllinen ja moderni tapa monistaa. Kukaan tuskin jaksaisi väkertää uniikkeja piirroksia jokaiseen kirjaan kuitenkaan. Perusmenetelmä siis lienee: piirrä käsin, skannaa, tulosta.

Örr. Kuulostaahan se kyllä käytännölliseltä ja modernilta, mutkunmäenosaakäyttääskanneria :) No ei auta, pitää sitten kai opetella. Mutta uusiin kirjoihin mä ainakin väkerrän käsin, sehän on vaan hauskaa kunhan ei osta kirjoja niin kovin usein (tai niin väitän vielä tässä vaiheessa).

Vai pihlajanoksia, omenanoksia, tähtiä ja kissoja ja lohikäärmeitä. Aika monella tuntuu olevan jokin luontoaihe. Tosin Fican sormus poikkeaa kyllä muista.
 
Omasta ex libriksestäni vielä sen verran (viitaten Päärynän kommenttiin), että itse en ollut suunnitteluprosessissa mukana. Tämä oli ihan yllätyslahja, en muista oliko kyseessä joulu vai synttärit. :) Ja tuo on käsin piirretty, koneella varmaan siistitty skannauksen jälkeen. Itse ajattelin tulostaa ihan tavalliselle paperille, koska tosiaan haluan liimata vain ylälaidastaan kiinni. Tarra-arkeille tulostan jos haluan DVD:t merkata. Pitää katsoa jos löytyy sopivan mallisia tarroja. :|
 
Päärynä sanoi:
Örr. Kuulostaahan se kyllä käytännölliseltä ja modernilta, mutkunmäenosaakäyttääskanneria :)
Kuten sanoit, kaikenlaista voi opetella kun on siihen tarvetta. Käsi olen minäkin skanneria käyttelemään kun sellaista niin harvoin tarvitsee ja jokainen tuntuu olevan oma erityistapauksensa, mutta ainahan sitä opettelee uudestaan.

Mutta uusiin kirjoihin mä ainakin väkerrän käsin, sehän on vaan hauskaa kunhan ei osta kirjoja niin kovin usein (tai niin väitän vielä tässä vaiheessa).
Tämä toki riippuu hirmuisasti siitä millainen ex-libris on kyseessä, ne kun vaihtelevat yksinkertaisuudessaan hyvin simplistisistä varsinaiseen taidegrafiikkaan. Fican mallia ehkä vielä käsin piirtelisikin jos olisi oikein ahkera, mutta sitten taas minulla tekeillä on kyllä jo siinä määrin monimutkainen tekele ettei sen manuaalisessa toistamisessa olisi järin järkeä. Puhumattakaan vaikka, pikaisen googlauksen poimintona, J. Edouard Diamondin ex-libriksestä. Eikä edes mennä vielä monimutkaisuuden huipussa :)
 
Jep, kyllähän sitä toki voi skannaamaan opetella, ja varmasti kirjastossakin auttavat kaltaistani nyypiötä, jos pyydän.

Haltiamieli sanoi:
Fican mallia ehkä vielä käsin piirtelisikin jos olisi oikein ahkera, mutta sitten taas minulla tekeillä on kyllä jo siinä määrin monimutkainen tekele ettei sen manuaalisessa toistamisessa olisi järin järkeä.

Totta kyllä. Minun ex-libriksestäni näyttää tulevan lievästi sanottuna yksinkertainen tuohon antamaasi linkkiin verrattuna ja selityksesi perusteella myös yksinkertaisempi kuin siitä sinun mallistasi :) Onko kukaan muuten kokeillut painaa itse ex-libristään? Me ainakin tehtiin joskus koulussa kovertamalla levyihin kuvia, jotka sitten painettiin paperille. Ehkä sitenkin voisi ex-libriksen tehdä. Kiinnostaisi tietää, onko joku kontulainen käyttänyt muuta menetelmää kuin tuota skannausta, vaikka sekin on varmasti oikein hyvä keino.
 
Köyhän hedelmän skanneriksi ehkä kelpaisi myös digikamera, jos Päärynällä sattuisi sellainen olemaan. Niihinhän on saatavilla myös erilaisia jalustimia ja tukia, jotka vähentävät kuvan tärähtämisen riskiä.

Me taas teimme koulussa perunanpuolikkaisiin koverruksia. Se on ainakin suhteellisen ekologinen valinta :)
 
Voi teitä kun herätitte taas mun ex libris -haluamisen! Oon jo pitkän aikaa halunnut, mutta kun ei piirtäjänlahjoilla ole siunattu eikä oikein tiedä ketä pyytäis. Täytynee lyöttäytyä jonkun taiteilijan kaveriksi 8)
 
Tuo painaminen kuulostaa oikeasti mielenkiintoiselta menetelmältä. Itsekin siis olen sitä kokeillu, mutta ei ole tullut mieleenkään että sitä voisi käyttää ex libriksen tekoon. Tulisi varmasti hienolla tavalla uniikkeja, mutta silti samanlaisia ja pienellä vaivalla.
 
Väkersin tässä illalla Ex libristä, ja hieno siitä tulikin (omasta mielestäni). Lähetän sen heti kun saan sen koneelle.
 
Tytär teki minulle muutama vuosi sitten Ex Libriksen joululahjaksi. Siinä on kuvana Corto Maltese lukemassa (muka kirjoittamaani) kirjaa.

Ensimmäinen "painos" siitä tehtiin kopiokoneella alkuperäisestä pienentämällä tavalliselle valkoiselle kopiopaperille. Painojälki olisi voinut olla parempikin, mutta lopputulos oli kuitenkin kelvollinen. Kun ensimmäinen painos oli käytetty loppuun, skannasin alkuperäisen ja siistin sitä hieman kuvankäsittelyllä (Gimpillä), pienensin kuvan sopivan kokoiseksi ja kopioin sen Wordiin, jolloin sain sopimaan yhdelle A4-arkille 12 kpl sopivan kokoista Ex Libristä. Paperina olen edelleenkin käyttänyt tavallista valkoista kopiopaperia lähinnä siksi, että en ole tullut hankkineeksi parempaa paperia.

Todennäköisesti tuon kuvan siirto-operaation olisi pystynyt skannauksen jälkeen toteuttamaan jollakin muulla tavalla kätevämmin ja ammattimaisemmin, mutta en silloin muutakaan osannut tehdä. Lopputulokseen olen tyytyväinen. Seuraavalla kerralla ajattelin kokeilla jotakin hienompaa paperia.
 
Harmaatakki sanoi:
Köyhän hedelmän skanneriksi ehkä kelpaisi myös digikamera, jos Päärynällä sattuisi sellainen olemaan.

Jep, onhan mulla kyllä sellainen. Kuvaa pitäisi varmaan muokkailla hiukan kuvauksen jälkeen, olettaisin, koska kun olen piirustuksiani joskus kuvannut ne eivät kuvassa näytä piirustuksilta. Siis, valaistus ja kaikki ovat omituisia. Mutta kiitos ideasta, kyllä se varmaan voisi onnistuakin :D Perunanpuolikas-ex-libris olisi myös tosi jännittävä, joskin varmaan aika pieni :wink:

Pitää vielä miettiä myös sitä painamista. Sekin voisi olla hauskaa. Voisi painaa välillä eri väreilläkin jos huvittaisi, tai valita painamisvärin teokseen sopivaksi.
 
Oikeastaan voisin laittaa tuon oman nykyisen ex libriksen kuitenkin tänne niin voisin saada sitten vähän kommenttia muutoksesta kun saan uuden valmiiksi. Saan huomenna lopultakin tulostuksen tuosta käärmeestä ja pääsen piirtämään siihen ympärille :)
Ja tässä siis tämä vanha versio.
001386.jpg
001388.jpg


Edit. Ja nyt myös uusi tähän viereen niin vertailu on helpompaa.
 
Ylös