Festarikesä 2008

Frankie

Hobitti
Etsin kuumeisesti äsken festareita käsittelevää topicia, mutta sellaista ei löytynyt. Muutama topic tuli vastaan provinssiin liittyen, mutta muuten ei.

Keskustelkaamme siis tulevan kesän festareista, niiden esiintyjistä ja ajankohdista sun muutama mukabaa. vaihtakaamme yleisiä festarimuistoja ajalta nakki, mikä olikaan se kaikista hauskin festarielämys?

Itse olen aika mitätön festareilla kävijä vielä toistaiseksi, on vain kahdet festarit takana tässä. Viime kesänä kävin Tuskassa katsastamassa Blind Guardianin. Olisin halunnut nähdä Waspinkin, mutta Blackie sattui eri päivälle eikä rahat riittänyt. :) Edellisenä kesänä sitten kävin Heinolassa joillakin kesäfestareilla, jotka kesti yhden päivän tai jotakin. En itse ollut aamulla sinne lähdössä, mutta äitini ja siskoni ottivat sitten mukaan. En edes muista maksoiko se mitään.O.o Mutta kaipa se jonkin sortin festaritapahtuma oli.

Ensi kesänä suuntaan Sauna Open Airiin, koska sitä ei nyt vaan voi jättää väliin. Suurin syy tähän on se, että yksi elämäni suosikkimuusikoista saapuu esiintymään lauantaina 7.6 sinne; Sebastian Bach. Samalle päivälle sattui vielä Sonata Arctica ja Scorpions, joten miten voisi jättää väliin? Taas kuitenkin jäi harmittamaan hieman se, että Whitesnake on toisella päivällä. Mutta kaikkeahan ei voi saada?

Luulisin että Miljoona Rock vetää mut myöskin mukaansa tuossa ensi kesänä. Nyt sitten kyseenalaistaisin tästä festarista vähän. En ole koskaan aiemmin käynyt Miljoonassa, joten kertoisiko joku ystävällinen ihminen sen, kuinka kauan se kestää ja missåä se tarkalleen ottaen on ja milloin? Yritin urkkia sieltä sivuilta, mutta joko olin täysin väärillä sivustoilla tai en osannut kunnolla käyttää niitä. Kuitenkin, apua tarvittaisiin!
Tosiaan olen menossa Miljoonaan, koska kuulin huhua että Twisted Sister rantautuisi sinne tänä vuonna. Nightwishkin esiintyy siellä muistaakseni, joten mahdollisesti kaksi kärpästä yhdellä iskulla.^^
 
Ai..O.o Olin lueskelevinani että siellä puhuttiin edelleen provinssista, mutta en kyllä lukenut viimeisiä viestejä. Noh, anteeksi tämmöinen sekaannus.^^'' Mutta kaipa tälle nyt käyttöä kuitenkin löytyy. :D
 
Ei tarvitse herättää henkiin vanhoja keskusteluita jos ei halua, ajattelin vain että jos jotakuta kiinnostaa :)

Vähän voisin kirjoittaa aiheestakin: en ole mikään festari-ihminen mutta olen joskus muinaisessa nuoruudessani niilläkin käynyt, ehkä vähän siihen tapaan kuin Frankie, katsomassa tiettyjä bändejä eikä festareilla sinällään ollut niin väliä. Ne olivat oikeastaan se välttämätön paha. Olen sen verran mukavuudenhaluinen että inhosin leirintäalueita ja humalaisia ja viimeiset festarini olen ollut yöpymässä isäni luona. Enää minulla ei ole oikeastaan sellaisia bändejä joita jaksaisin mennä katsomaan mutta toisaalta nyt minun olisi helppoa mennä vaikka Ruisrockiin kun asun paikkakunnalla. Pitää varmaan ottaa selville keitä siellä on tänä vuonna. Olisikohan viimeisin festarikokemukseni ollut vuonna 2003, aika kuluu aika järkyttävän nopeasti.
 
Ereine sanoi:
... nyt minun olisi helppoa mennä vaikka Ruisrockiin kun asun paikkakunnalla. Pitää varmaan ottaa selville keitä siellä on tänä vuonna.

Se käy helposti Ruisrockin verkkosivuilta:

http://www.ruisrock.fi/

Mitä nyt ulkomaisista yhtiöistä mainitaan merkittävimpinä Interpol ja Bullet For My Valentine (kumpaakaan en tunne, mutta olenkin testatusti 89-prosenttisesti tylsä ihminen) ja kotimaisista joltistakin suosiota saavuttaneet Him ja Nightwish (tunnen, sentään, mutta koska olen 89-prosenttisesti tylsä ihminen, en mene katsomaan, en kuuntelemaankaan).
 
Frankie sanoi:
Nyt sitten kyseenalaistaisin tästä festarista vähän. En ole koskaan aiemmin käynyt Miljoonassa, joten kertoisiko joku ystävällinen ihminen sen, kuinka kauan se kestää ja missä se tarkalleen ottaen on ja milloin? Yritin urkkia sieltä sivuilta, mutta joko olin täysin väärillä sivustoilla tai en osannut kunnolla käyttää niitä. Kuitenkin, apua tarvittaisiin!

Sijaintihan ei ole Miljoona, vaan Tuurin kyläkauppa (Hei Vesa, mikä on vikana Tuurirokissa nimenä?!). :p Julkisilla kulkuneuvoilla voi olla hiukan hankalasti saavutettavissa, mutta veikkaisinpa vaikkapa Seinäjoelta olevan bussikyytejä tuonne tapahtuman aikana, ehkäpä jopa "pakettimatkoja" kauempaakin. Vaikuttaisi olevan vain yhden päivän kestävä tapahtuma (9.8.08 ).
 
Douv, tiedän toki ettei "Miljoona" ole paikka, mutta viittasin nyt festareihin. ;) Mutta kiitoksia avusta. Kyydit kyllä sinne suuntaan hommailen jostakin, joten niiden kanssa ei pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa.
 
Festarit ovat hieno asia. Tässä sitä on pitkin talvea katseltu Extra Live yms. -tallenteita ja lukuisia DVD-keikkoja ja odoteltu kesää ja festareita. Jotenkin tuollainen suurien massojen ulkoilmatapahtuma vaan on hienompi, kauniimpi yms.yms. kuin talven klubi-keikat. Enemmän. Niin sen voisi sanoa. Useampia bändejä, hyvä keli - myös sade on hyvä.

Itselleni vakiofestariksi on nyt muodostunut Klustermus. Ensimmäistä kertaa olin paikan päällä -05. Huomattavaa ko. tapahtumassa on se, että se on ilmainen pienempien, vaihtoehtoisempien artistien festari. Siellä on nähty mm. Itkevä Tyttö, Kuolleet Intiaanit, Fun, Sweatmaster, Lapko, Delicious Orange, One Taste, No Shame etc.

Viime kesällä, kun kerrankin oli aikaa, kalenterissa oli myös Provinssi, Ruis, Ilosaari ja Ankka. Näistä Ilosaari ja Provinssi ovat ehdottomasti tämänkin kesän ohjelmistossa, jo pelkästään fiiliksensä puolesta. Ruissin esiintyjäkaarti oli 2007 varsin vaikuttava, mutta muuten Ruis - ja Ankka - jättivät hieman kahta muuta kitkerämmän maun suuhun. Tosin, mukavia elämyksiä kaikki.

Aiemmin mainittu Klustermus on kesän ensimmäinen, yksipäiväinen festivaali. Jos en jo mainostanut, niin nyt suosittelen kaikille, jotka vain Raumalle itsensä silloin raahattua saavat. Toinen on tosiaan Provinssi, tämä mukavan rento ja täyteläinen pohojammaan festivål. Tänä kesänä se on tosiaan pakkofestarikin, kun siellä on mm. Foo Fighters. Olihan siellä liuta muitakin kovia nimiä
Ilosaari on tunnettu siitä valtavast artistirepertuaarista, joka siellä joka kesä on. Ehdottomasti kesän paras festari; rennoin, monipuolisin , jne.
Ruisrock taitaa jäädä tänä vuonna väliin, jos ei ihmeitä tapahdu, nyt kun Broken Social Scene peruutti esiintymisensä. Tilalle oletettavasti Roskilde. Siellä alkaa näyttää tarjonta jo sen verran hyvältä. Ja Roskilde nyt on Roskilde: kerran elämässä se vähintään on koettava.
Loput festarit on sitten vähän sellasia "jos nyt on aikaa ja rahaa ja kiinnostusta ni mennään" -tyypin tapahtumia. Näihin kuuluvat mm. Karmarock, DBTL, Ankkarock ja Riihimäkirock.
Pori Jazz, jos ne nyt festareiksi luetaan, on luonnollisesti ohjelmassa, paikkakunnalla kun asun. RMJ sen sijaan ei, ellei sinne satu tulemaan jotain sellaisa PAKKOKATSOA-artistia. Taidan paeta jussiksi järven rannalle nukkumaan.
 
Tänään tuli Sauna Open Airiin lauantaille lippu tilattua. Torstaina olisi määrä hakea nuo Kouvolan Tikettipisteestä, Peltirummusta. Eikös nuo liput kuitenkin ole aikas nopeaan noissa pisteissä?

Kumma muuten että kun tilasimme viime kesänä Tiketistä lippuja Tuska Open Airiin, lippujen tulo tuntui kestävän ikuisuuden.O.o Ja nyt ne pitää hakea käsittääkseni mx 4 arkipäivän sisällä. Kummallista.
 
Frankie sanoi:
Kumma muuten että kun tilasimme viime kesänä Tiketistä lippuja Tuska Open Airiin, lippujen tulo tuntui kestävän ikuisuuden.O.o Ja nyt ne pitää hakea käsittääkseni mx 4 arkipäivän sisällä. Kummallista.

Joku muukin tässä juuri kummasteli samaa asiaa jokin aika sitten, ihan naamatusten tosin. Mutta eipä siinä oikeastaan mitään kummallista ole, toimintatavat erilaisten asioiden suhteen muuttuvat silloin tällöin.

Ja vahvistetaan nyt edellisessä viestissä sanomani asia, että pakenen oletettavasti jussiksi jonnekin kuuseen. RMJ'hin kun nyt ei näytä tulevan yhtään katsomisen arvoista artistia, jota ei näkisi paremmilla festareilla. Turhat pileet siis.

Ja Pori Jazz-rumba on tänä vuonna varsin mielenkiintoinen, vaikka viime vuoden kaltaista minua kiinnostavien artistien tulvaa nyt ei tänä vuonna olekaan. Kuitenkin mm. Carlos Santana ja San Fransisco Jazz Collection ovat kyllä molemmat ehdottomasti katsomisen arvoisia. Luonnollisesti myös Ted Cursonin jamisessiot ovat jokavuotinen mast.
Riihimäkirock ja Jyväskylärock ovat kaksi sellaista festaria, jotka leijuskelevat kesäohjelmassa joko-tai/sekä-että -akselilla. Molemmissa kun on samat näkemisen arvoiset artistit (eli Maj Karma, Von Hertzen Brothers, Underwater Sleeping Society ja YUP). Aika näyttää. Edelleen silti odotetaan, miltä Karmarockin, Ankkarockin ja DBTL'n ohjelmatarjonta tälle vuodelle näyttää.
 
Ereine sanoi:
en ole mikään festari-ihminen mutta olen joskus muinaisessa nuoruudessani niilläkin käynyt, ehkä vähän siihen tapaan kuin Frankie, katsomassa tiettyjä bändejä eikä festareilla sinällään ollut niin väliä.

Minä kuulun siihen päinvastaiseen festarikävijöiden sarjaan: minulle esiintyjillä ei niin suuresti ole väliä, kunhan karkeloissa on hyvä tunnelma ja saan viettää kolme päivää aamusta iltaan ja illasta aamuun todellisuuspakoista rokkielämää (enkä tarkoita todellisuuspaolla tolkutonta alkoholin litkimistä, vaan täydellistä arjen ulkopuolelle heittäytymistä hyvän musiikin tahdissa). Siis sillä ei ole väliä, ketä festareilla esiintyy, kunhan pääsen kuulemaan hyvää livemusiikkia. En siis suinkaan kuulu siihen porukkaan, jotka menevät festareille lähinnä viettämään leirielämää ja juhlimaan ja missaavat suurimman osan esiintyjistä. Musiikkiaddiktina keskityn enimmäkseen nimenomaan musiikkiin, fanittamiseen ja eturivin paikoista kilpailemiseen. ^_^

Tänä vuonna suuntaan oman kylän festareille eli Simerockiin. Budjetti ei oikein salli kauemmas lähtemistä eikä minulla edes ole sellaista fanituksen kohdetta, jonka näkemisestä haluaisin maksaa itseni kipeäksi, kun kerran kotikulmillakin järjestetään hyvät kemut. Tähän mennessä varmistuneista esiintyjistä Hanoi Rocks on minulle ykkönen, koska en ole heitä vielä koskaan nähnyt livenä erinäisten epäonnisten aikataulusotkujen vuoksi. Sonata Arctica on myös hienoa päästä vihdoin näkemään.

Festarit ovat oiva tilaisuus tutustua uusiin bändeihin. Yllättävän usein festarien parhaaksi kokemukseksi on noussut jonkun ennenkuulemattoman pikkubändin keikka.
 
Sûlwen Niniel sanoi:
En siis suinkaan kuulu siihen porukkaan, jotka menevät festareille lähinnä viettämään leirielämää ja juhlimaan ja missaavat suurimman osan esiintyjistä.

Minä en ylipäätään edes ymmärrä ihmisiä ketkä maksavat (joskus jopa satoja euroja) päästäkseen vaan ryyppäämään jonnekin festareille kolmeksi päiväksi. Voihan sitä tehdä kotonakin tai lähikapakoissa ihan pienellä pääsymaksullakin?

Minä olen ollut festareilla vain kerran silleen, että olin koko festareiden ajan paikan päällä. Eli sen kolme päivää. Se oli viime marraskuun Maata Näkyvissä-festareilla missä tosiaan Stryper esiintyi. Täytyy kyllä sanoa että sunnuntain puolella alkoi olla jo hieman tylsyyttä ilmassa, vaikka ilmapiiri olikin mitä mainioin. Tai ehkä vaan väsytti aivan mielettömästi, joka voi olla suurin syy tylsistymiseen. :)
 
On tullut käytyä Saunassa ja Tuskassa joinakin vuosina, ja samat tapahtumat ovat tulevana kesänä tiedossa :) Kallista hupiahan tuo on, mutta itsehän ihminen päättää mihin sijoittaa (ja missä sitten kituuttaa seuraavan puolivuotta); ts. maksan siitä, mitä kuuntelen eli metallifestareille osallistun ainoastaan...

Tuoreimpana muistissa (yllätysyllätys) on 2007 kesän Sauna Open Air. Todella mainio bänditarjonta, ja Type O Negative kolisi suoraan sydämeen.
 
Frankie sanoi:
Minä en ylipäätään edes ymmärrä ihmisiä ketkä maksavat (joskus jopa satoja euroja) päästäkseen vaan ryyppäämään jonnekin festareille kolmeksi päiväksi.

Tätä se mieki jaksan ihmetellä. Taaskin on useampi tuttu uhonnut, ettei aio muistaa festariviikonlopusta mitään. Eikö tosiaan halvemmallakin voisi moista harrastaa? On festarileireilyssä toki se jokin ihan oma tunnelmansa, joten sinänsä ymmärrän, jos se musiikkipuoli joillakin jää vähemmälle. Mutta en minä ainakaan pelkän oheistoiminnan takia sadan euron lippua maksaisi.
 
Onkos ketkään muuen käynyt ulkomailla festareilla? Ruotsissa, Saksassa..?
Itse suunnittelin lähteväni kesällä 2009 Sweden Rock Festivaleille. Harmittaa tänä vuonna kun siellä on aivan mielettömät esiintyjät, joista ainakin 10 olisin halunnut nähdä.. Kyseessä on siis ainakin Judas Priest, Def Leppard, Poison, Whitesnake, Saxon, Ace Frehley, Tesla, Sebastian Bach, RATT ja Hanoi Rocks. Enkä yhtään epäile etteikö sinne mahdollisesti tulisi vielä jotakin minulle suuria nimiä. Pistää todellakin harmittamaan kun ei rahat riitä Ruotsin reissuun. :) Ja viime vuonna samaisilla festareilla oli mm. Quiet Riot, Skid Row ja White Lion (sekä Blind Guardian, mutta se ei niinkään sureta kun he olivat Tuskassakin viime kesänä ja näin heidät).
 
Frankie sanoi:
Onkos ketkään muuen käynyt ulkomailla festareilla? Ruotsissa, Saksassa..?
I...Pistää todellakin harmittamaan kun ei rahat riitä Ruotsin reissuun...

Tosiaan, kallistahan se on. Ehkä liiankin. Voi tosiaan minultakin jäädä jo mainostamani Roskilde (Tanskassa) väliin ihan sen takia, että halvimmat liput tulisivat maksamaan euroissa yli 220e + postikulut. Se on jo vähän liikaa. Mutta kyllä Roskilde on koettava, kerran elämässään.
Muuten voi olla vähän hiljaista ulkomaisten festarien suhteen, koska en tiedä Roskilden lisäksi yhtään ulkomaista festaria, jonne haluaisin mennä (edes Wackeniin, koska minulle metalli on jo passé), ellei...
a) jollakin kesäreissulla random festari satu osumaan sopivasti matkan varrelle, tai
b) jokin absolutely-must-see-bändi, jota olen fanittanut vuosia, ilmoiteta jonnekin niin, että se olisi ainoa mahdollisuuteni päästä katsomaan sitä (tottakai silläkin festarilla olisi oltava muitakin hyviä esiintyjiä).
[off-topic]Esimerkiksi L'Arc~en~Ciel on nyt tulossa 9.5. Pariisin Le Zenithiin, mutta en pääse rahapulan vuoksi katsomaan. HarmittaaKO? *kyynelöi* ... joten uusintamahdollisuus esmes jollain festarilla olisi kiwa.[/off-topic]
 
Todellakin. Kallista lystiä. Ja kun ajattelen vielä että jos lähtisin ulkomaille festareille, kannattavinta olisi sinänsä olla siellä koko sen festareiden ajan. Ihan vain koska esim. tämän vuoden Sweden Rockissa ne esiintyjät, jotka haluaisin nähdä, ovat levittäytyneet jokaiselle päivälle. Noh, siinä tapauksessahan olisin ollut koko viikonlopun siellä. :) Mutta tämä nyt jäi vain unelmaksi.

Mutta koska Sweden Rockissa on ollut jo useampana vuonna aika rautaiset esiintyjät niin oletettavasti siellä on myös ensi vuonnakin. Jos on, niin kuin todennäköisesti on, minä ja poikaystäväni suunniteltiin lähteä sinne päin. Ylioppilaskirjoitukset kun ovat ohi niin pieni viikon lomareissu ei tekisi pahaa ja on sitäpaitsi ihan ansaittukin. :D Ensin suunnitelmissa oli Los Angeles, mutta nykyään enemmänkin se Sweden Rock koska rahat ei tosiaankaan riitä Losiin saakka. ;P
 
Olen käynyt tasan kaksilla festareilla elämässäni. Ankkarockissa joskus vuosia sitten ja viime kesänä Belgiassa Pukkelpopissa. Pukkelpop oli mielestäni todella hyvin järjestetty festari, jossa tunnelma oli kohdallaan. Siellä oli tarpeeksi tilaa vaan hengailla, mutta myös monta lavaa täynnä mahtavaa musiikkia aamusta iltaan. Päällekkäisyyksiä tosin oli jonkin verran. Mielestäni pukkeli oli juuri sopivan kokoinen festari; siellä oli toki paljon porukkaa, mutta jos todella halusi pästä eturiviin katsomaan suosikkiartistiaan, se onnistui melko kivuttomasti (päälavaa tosin emme testanneet) Kolmenpäivän lipun hinta oli 130e ja siihen siältyi bussi tai junamatka mistä tahansa Belgiasta tapahtumapaikalle. Haluaisin mennä sinne uudestaan tänä vuonna, koska viime vuonna yöelämä jäi aika lailla kokematta, koska olimme kaverin kanssa niin poikki festaria edeltävästä interrailmatkasta. Vielä en ole tosin löytänyt tälle kesälle matkaseuraa. Kerron mielelläni lisää tapahtumasta halukkaille.
 
Elena sanoi:
...Belgiassa Pukkelpopissa. Pukkelpop oli mielestäni todella hyvin järjestetty festari, jossa tunnelma oli kohdallaan. Siellä oli tarpeeksi tilaa vaan hengailla, mutta myös monta lavaa täynnä mahtavaa musiikkia aamusta iltaan.
--
Kolmenpäivän lipun hinta oli 130e ja siihen siältyi bussi tai junamatka mistä tahansa Belgiasta tapahtumapaikalle.
--
Kerron mielelläni lisää tapahtumasta halukkaille.

Tästä lähdetään, kiitos pienestä informaatiosta, mutta mielellämme haluaisimme lisää tietoa. Sitä vartenhan tämä ketju on.

Elena sanoi:
Haluaisin mennä sinne uudestaan tänä vuonna, koska viime vuonna yöelämä jäi aika lailla kokematta, koska olimme kaverin kanssa niin poikki festaria edeltävästä interrailmatkasta. Vielä en ole tosin löytänyt tälle kesälle matkaseuraa.

No, jos kertomuksesi perusteella festivaali alkaa kiinnostamaan enemmän (se on sentään Roskildea halvempi), niin tässähän sitä olisi potentiaalista matkaseuraa tarjolla, luonnollisesti ajankohdasta riippuen.
 
Minulla on tulevana kesänä edessäni elämäni ensimmäiset festarit, ja ne kuluvat työn merkeissä, järjestystä valvoen. Olkaa siis kauniisti, festarikansa.
 
Ylös