Firefly

Quidam

Hobitti
Keskustelua siis otsikon mukaisesti Buffyn luojan Joss Whedonin Fireflystä...

Nyt kaksi ensimmäistä jaksoa nähtyäni en vielä ole osannut tarkkaa mielipidettä muodostaa, mutta mielenkiintoiselta vaikuttaa. Ei tosin Buffyn veroiselta, mutta toisaalta on kyse aika erilaisesta sarjastakin. Tosin molemmissa on mielenkiintoinen yhtälälisyys, että sarjat sekoittavat mukavasti eri genrejä.

Tämäniltaista jaksoa hehkutettiin faninettisivuilla parhaaksi ja samaa sanoo itse kirjoittaja Whedonkin. Odotan innolla..
 
Minä kuulin mainostettavan tätä scifiwesterninä, ja koska kummatkin kolahtavat, olen seurannut sarjaa. En ole ihan vielä päässyt siihen sisälle - ehkä sarjassa on liikaa kauniita nuoria ihmisiä, mikä laskee aina sarjan tasoa itselleni (ja minulla on paha tapa verrata scifi-sarjoja Babylon 5:een..), ja romanssit tuntuvat kovin selviltä ensimmäisen jakson 12 ensimmäisen minuutin jälkeen..

No kun se tuli sanottua :p, pidän sarjasta ja sitä katsoo ihan mielellään. Idea on mielenkiintoinen ja hahmoissa on potentiaalia, odotan mielenkiinnolla että niihin tutustutaan paremmin. Harmi että Adam Baldwinin on pakko esittää sitä pakollista idioottia..

Eilinen jakso OLI hyvä, varsinkin se alku oli hauska. En tiedä mikä Jaynessa ja Washissa on, mutta se tapa millä ne sanovat vuorosanansa on ihana. Hihittelin pitkään itsekseni Jaynen "thatŽs why I never kiss anyone on lips" jälkeen.. (Edit; se oli oikeasti hauskempi kontekstissaan. :mrgreen:)
 
Piti ihan tämän topikin vuoksi katsoa eilen ensimmäistä kertaa tuota sarjaa. Ei kovasti vakuuttanut, ainakaan vielä. Onhan se nokkela idea yhdistää noinkin erilaisia genrejä, mutta jotenkin ohjelmasta kuulsi läpi sellainen kliseekimppujen sumppu, että huh. Rohkea ja ärhäkkä naistaistelija, tietysti tekniikkaa tunteva mies, viisauksia lateleva vanhempi herra, aseiden kanssa intoileva typerys ja niin nokkela kapteeni että hurmaa kaikki neidot pelkillä leukaperillään. Niin ja tietysti kipinää miehistön jäsenten välillä sekä pelastus ihan viime sekunneilla. Ääh.

Ehkä pitää antaa sarjalle vielä toinen mahdollisuus. Jos vaikka ensi jakson katsoisi vähemmän väsyneenä. Tällä hetkellä se on minulle samaa luokkaa Farscapen sun muiden sarjojen kanssa, joita katselee jos ei muuta tekemistä ole. :)
 
Thali sanoi:
Piti ihan tämän topikin vuoksi katsoa eilen ensimmäistä kertaa tuota sarjaa. Ei kovasti vakuuttanut, ainakaan vielä. Onhan se nokkela idea yhdistää noinkin erilaisia genrejä, mutta jotenkin ohjelmasta kuulsi läpi sellainen kliseekimppujen sumppu, että huh. ... Ehkä pitää antaa sarjalle vielä toinen mahdollisuus.

Ei eilinen jakso niin hyvä olllut kuin ehkä etukäteen sain kuvan. Tosin pyrin aina pitämään odotukset mahdollisimman matalalla kaikesta niin ei pääse pettymään. Ja nyt kun luin tarkemmin niin fanisivuilla sanottiin "best episode so far" eli ei paras kaikista.. Whedonin mielestä paras koskaan. Saa sitten nähdä miten on kun sarja etenee.

Firefly näyttää kuuluvan niihin sarjoihin, joista on vaikea nopeaan päättää millaisia ne ovat. Jotkut kun sytyttävät heti ensinäkemällä, mutta Fireflyn kipinästä en ole ihan varma. Maailma on mielenkiintoinen, mutta hahmot tosiaan ehkä häiritsevänkin klisheisiä. Täytyy nyt katsoa josko niitä kehiteltäisiin johonkin suuntaan, tuotaisiin jotain uusia puolia esiin tai jotain.. En yleensä tykkää kantaa sarjojen seuraamisen taakkaa harteillani ja seurata sarjoja, joiden suhteen en ole varma, mutta Firefly on jotenkin häiritsevästi sellainen, että pitää vielä antaa mahdollisuuksia.

Eilisestä jaksosta sen verran, että juoni voisi antaa aihetta erinäisille moraalisille pohdinnoille. "Maalaistyttövaimo" paljastui huijariksi, mutta vaikutti kuitenkin siltä, että tytön kuvaamat tavat olisivat jossain frontierin perukoilla mahdollisia. Miten tällaisiin pitäisi suhtautua, milloin on kyse hyväksikäytöstä jne. Myös kapteenin asema oli jaksossa mielenkiintoinen. Häntä huijattiin, mutta missä määrin kyse oli kuitenkin "omasta mokasta" kun meni tyttöä suutelemaan? Hyväksikäytön yrityksestä..?
 
Quidam sanoi:
Ei eilinen jakso niin hyvä olllut kuin ehkä etukäteen sain kuvan. Tosin pyrin aina pitämään odotukset mahdollisimman matalalla kaikesta niin ei pääse pettymään.

Sama täällä. Ei minullakaan mitää kummempia odotuksia ollut, mutta mielenkiinto heräsi tämän topikin vuoksi. Ehkä tosiaan pitää katsoa vielä seuraava jakso, ennen kuin tietää onko ohjelma seurattavan arvoinen. Toisaalta, minulla on vain pari "pakko katsoa"-ohjelmaa, vaikka televisiota melko paljon seuraankin, että luultavasti tämä sarja uppoaa niiden monien muiden satunnaisseurattavien joukkoon. (Jestas mikä lause!)

On se harmi kun keskittymiskyky on nykyään niin heikko. Jos ei hetijustpaikalla ole jotain valtavaa koukkua, niin ei kiinnostuskaan herää. :roll:
 
Mie taidan katsoa loputkin 12 jaksoa - kun sarjaa ei ole tehty enempää kuin 15 jaksoa (jostain syystä sarjan idea (kapinalliset taistelemassa liittoumaa vastaan) ei aivan uponnut katsojiin yhdysvalloissa.. :D), voin hyvin seurata sen loppuun asti. Ja minä pidän Baldwinista. (*fan girl moment ohi* :p)

Toisaalta 15 jakson aikana ei hirveästi ehdi vielä hahmoja tai sarjan juontakaan syventämään, voi jäädä vähän pintapuoliseksi raapaisuksi, mutta kuka tietää. Katson silti. ;)
 
Wilwarin, meillä taitaa olla melko samanlainen miesmaku, kun Baldwin oli suht viehättävä minunkin silmääni tässä sarjassa. Juu juu, isot aseet ja sitä rataa. :D Tosin tätä ei saa kertoa kenellekään, minä kun julkisesti yritän kovasti vähätellä Baldwinin veljeksiä. ;)
 
Thali sanoi:
Wilwarin, meillä taitaa olla melko samanlainen miesmaku, kun Baldwin oli suht viehättävä minunkin silmääni tässä sarjassa. Juu juu, isot aseet ja sitä rataa. :D Tosin tätä ei saa kertoa kenellekään, minä kun julkisesti yritän kovasti vähätellä Baldwinin veljeksiä. ;)

Sori että murskaan sun haaveet, mutta tämä Baldwin ei ole sukua niille toisille.
 
Voi, et murskannut haaveitani, päinvastoin pelastit päiväni. Olen aina luullut, että Adam on jotenkin oudosti erinäköinen velipoika niille muille Baldwineille, mutta ei näköjään. Heeh. Saan siis rauhassa myöntää, että Adam oli suosikki jo Full Metal Jacketissa. :D
 
kun sarjaa ei ole tehty enempää kuin 15 jaksoa (jostain syystä sarjan idea (kapinalliset taistelemassa liittoumaa vastaan) ei aivan uponnut katsojiin yhdysvalloissa.

Ymmärtääkseni kyse on enemmän tuotantoyhtiö Foxista, mutta antamasi syy lienee oikeanlainen. Foxhan on TV/tuotantoyhtiöistä vahvimmin tukenut harjoitettua politiikkaa. Hieman yllättävää ylipäätään, että Fox alunperin on lähtenyt hankkeeseen..

Katsojia olisi kai riittänyt tarpeeksi. Myös Whedon koittaa saada sarjan takaisin tyytymättömänä sen keskeyttämiseen. Toivotaan, että saisivat jonkun toisen yhtiön suostuteltua ostamaan sarjan oikeudet ja jatkamaan sarjaa, vaikken nyt vielä varma olekaan tulenko sitä seuraamaan edes 1. kauden loppuun, mutta kapinallisasenne on aina paikallaan :wink:

Nyt sarjaan pohjautuen on suunnitteilla spin-off elokuva "Serenity", jonka on kuitenkin tarkoitus toimia itsenäisenä elokuvana, ei vain sarjaa seuranneille suunnattuna. Tuottajana Universal Pictures ja julkaisu suunnitelmien mukaan ensi vuonna.
 
Thali sanoi:
Wilwarin, meillä taitaa olla melko samanlainen miesmaku, kun Baldwin oli suht viehättävä minunkin silmääni tässä sarjassa. Juu juu, isot aseet ja sitä rataa. :D Tosin tätä ei saa kertoa kenellekään, minä kun julkisesti yritän kovasti vähätellä Baldwinin veljeksiä. ;)

Ihan totta, Verassa (siis tämä iso ase.. :mrgreen: ) oli sitä jotain.. *L*. (Heh, minä muistan kun ihastuin Stephen Baldwiniin (joka *on* yksi Baldwinin veljeksistä) nolossa nuoruudessani kun tämä näytteli Pony Express-sarjassa.. *poistuu vaivihkaa takavasemmalle..*)

kaidosetä, eikö tämä Baldwin olekaan sukua niille muille? Minä ihan luulin että se on yksi niistä neljästä.. no ei mahda mitään. :p

Quidam, kiitti lisätiedosta, minun infoni on peräisin lähinnä Suomen Länkkäriseurasta. Voin sanoa että katsoisin ainakin mielelläni elokuvan, mikäli se joskus tehdään.
 
Olen nyt sarjaa katsonut ja vieläkin lopullinen tuomio on auki.
Toisaalta pidän kovasti ideasta, koska samankaltaiseksi ole itsekin kuvitellut avaruuden. Toisaalta jokin kipinä puuttuu, se jokin joka saisi jäämään koukkuun.
Nyt katson lähinnä, koska televisiosta ei koskaan tule liikaa scifiä.
Kyllä silti mieluummin valitsisin Farscapen tai tähtiportin.
 
Wilwarin sanoi:
kaidosetä, eikö tämä Baldwin olekaan sukua niille muille? Minä ihan luulin että se on yksi niistä neljästä.. no ei mahda mitään. :p

Ainakin herran IMDB:n bio väittää ettei olisi.
 
joo no täytyy myöntää että minusta on tullut sarjan fani. aluksi kun katsoin ensimmäistä jaksoa eka ajatus oli että "mikä hiton ohjelma tämä on!?!?!" mutta kun katsoin pidemmälle tuli fiilis et tää on just hyvä sarja. Nyt oon koukussa. ihan paras kohta ensimmäisessä jaksossa oli se kun se yks tyyppi oli huumattu (en muista nimee mut oisko näyttelijänä ollut Alec Balwin tms.) ampuu sitä rosvoa jalkaan ja sille sanotaan "hyvin osuttu" ja hän vastaa "t-tähtäsin p-päähän". ei ehkä tässä kuullosta hauskalta mutta sillon kun katsoi niin nauroin vissii 10min jälkeenpäin ^^
suosittelen!
 
kaidosetä sanoi:
Ainakin herran IMDB:n bio väittää ettei olisi.

Juu, en minä epäillytkään etteikö niin olisi - vaikka postini taisikin kuulostaa siltä. ;)

Eilinen jakso toimi hyvin omaan huumorintajuuni, varsinkin ensimmäiset 40 minuuttia. Yläkerran naapurini varmasti pitävät minusta naurettuani kuuluvalla äänellä balladikohtaukselle.. Se on muuten jännää että oli sarja mikä tahansa, niin aina siinä epäkelvoimmassakin tyypissä on jotain hyvää pinnan alla..
 
se onkin siis adam baldwin.
hei tietääkö kukaan muuten että mistä vois sitä alkumuusiikkia ladata tai edes nimeä? kun ainaskaan kazaasta ei kuulemma löydä... :(

/Gandar edits: Google on tälläisessä etsinnässä aikas lailla haka, ei tarvitse tukeutua mihinkään hieman kyseenalaisiin ohjelmiin. Hakusanoilla "Firefly theme" löytää paljon tietoa ja ihan ensimmäisestä linkistä löytyy jo jotain:

http://www.average-bear.com/wiki/index.php/FireflyThemeSong
 
Olenpas tätä jonkin verran katsonut.. Laittanut nauhalle ja sillain.. Eipä tuo äiti ole oikein ollut iloinen ja tätä uusinta jaksoa ei anna katsoa. Hiiten äidit ja yöllä tulevat ohjelmat! No ei nyt vasikaan. Aika erikoinen ohjelma.. Sinänsä mielenkiintoinen, mutta ei kuitenkaan kovin.. Pari jaksoa on jäänyt välistä ja muutama on ollut niin huuhaata ettö huhhuh.. Ja se jakso joka tuli viime viikolla.. Blaah.. Tuon uusimman jakson katson sitten vaikka yömyöhällä slaa äänettömänä kun kaikki on nukkumassa.. :twisted: Erh.. Ehkä tämä riittää ennen kuin sekoan täysin.. :roll:
 
On muuten aika peloittavaa:
Fireflyn Jayne-hahmo käyttäytyy suunnilleen samalla tavoin,kuin minä livenä.

Se pastori on aivan varmasti paavi.
Se ei ole mikään paha olento,mutta tosi outo.
Toinen salaliittoteoriani asiaan liittyen on seuraava:Se onkin itse keisari.
Varmasti paljastus on jotain aivan muuta.
(JA nyt voinkin sitten sanoa suorittaneeni onnistuneen ennustuksen.)
 
:shock: Jayne on kyllä mainio..

Mie veikkaisin että pastori on entinen rikollinen. Tai se olisi kai liian loogista.. mutta minä menen aina tuollaiseen halpaan.
 
Juu, ei tuota sarjaa kovin kauaa jaksaisi ilman Jaynea. Vaikka äijä onkin yltiöväkivaltainen hahmo, on hän ainoa siedettävä tyyppi koko joukossa. Tsih ja hih ja muuta tirskuntaa.

Sarja on meinaan vähän liian tylsän ennalta-arvattava. Ärsytti sen lentäjän "pakko tulla jossain vaiheessa esiin"-mökötys, kun vaimo on läheinen kapteenin kanssa. No voi voi, jos naisellas on komea miespuolinen työkaveri. Tai ehkä minulla on hieman liian läheisiä kokemuksia tuollaisesta mustasukkaisuudesta.

Ja en kyllä kovin kauaa kestä kapteenin ja seuralaisen "ollaako vai eikö me olla" -peliä. Sais lähteäkin alukselta koko nainen, jos se olo on nyt niin kamalan tuskaista. Kaikkihan sen tietää, että sarjan meno laskee, jos kissaa ja hiirtä leikkivät menevätkin yhteen. Puuh.

Kamala nillitys päällä nyt. Pahoittelen. :)
 
Ylös