FOTR 2) Concerning Hobbits* ja FOTR 3) The Shire **

tmdoob

Kontulainen
Sekalaisten ajatusten pohjana on tuokio kera teatteriversion sekä pidennetyn version kommenttiraidoilla ja ilman. Täytteet katsoin jo muutama viikko sitten kun en meinannut malttaa tämän yhteisen projektin aloitusta. Lisäksi noita tiiliskivimäisiä kirjoja on tuossa pöydällä pinossa, eri asia tietysti on aukaisenko niitä. Ajatukseni todennäköisesti tulevat päästä ulos niin että jos jostain syystä unohdan mainita kummasta (teatteri vai pidennetty) on kyse, niin silloin kyse luultavammin on tuosta pidennetystä eli SEE:stä. Ja todennäköisesti puhun herkemmin roolihahmojen tekemisistä, kuin näyttelijöiden, jotka heitä näyttelevät, sillä se tuntuu minulle oikeammalta niin. Toki on eriasia sitten silloin kun arvioi sitä kuinka näyttelijä roolistaan suoriutui yms.


FOTR 2) Concerning Hobbits *
on täysin uusi pätkä. Kuvamateriaali on muutoin täysin uutta, paitsi Bilbon syntymäpäiväjuhlakyltin pystyttäminen on SEE:ssä siirretty The Shire pätkästä tähän.


Kartasta:

-Pätkä alkaa mielestäni hienolla kuvalla läheltä Repunpään/Konnun zoomauksesta siirtyen kauemmaksi koko Keski-Maan kattavaksi kartaksi. Kommenttiraidalla John Howe toteaa että koska LOTR on eräänlainen roadmovie, jossa liikutaan paikasta toiseen, joten on hyvä tietää jo alusta alkaen missä mennään. Muutenkin kartta ja siihen liittyvät Bilbon puheet kolmannesta ajasta yms. jotenkin antavat sopivan kokonaiskuvan tilanteesta, jossa ollaan elokuvan siinä hetkessä. Alun prologissa kun seikkailtiin paikoissa ja ajoissa, niin ainakin minä tykkään kartan tuomasta jämptistä alusta.


Länsikairan Punainen Kirja:

-Kartan jälkeen kuva siirtyy Repunpäähän, johon on sitten lätkäisty alaotsikko ”The Fellowship of the Ring.” Kuva siirtyy Bilboon ja kirjaan ”There and back again – a hobbits tale”. Henkilökohtaisesti olin pettynyt teatteriversion nähtyäni, kun siinä ei ollut Länsikairan Punaista Kirjaa. Kirja on kovin oleellinen osa tarinaa, monien muiden oleellisten asioiden joukossa. Alkaahan varsinainen kertomuskin Hobiteista, Bilbosta ja kirjasta. Ja onhan kirja esillä (joko konkreettisesti tai vaan puheen tasolla) myöhemminkin näissä elokuvissa. Ja kirja edustaa paljon isompiakin asioita. Sam ja Frodo puhuvat sitten jossain vaiheessa siitä kerrotaanko heistä sankaritarinoita, ja siitähän koko LOTR:ssa on kyse. Tarinoista ihmisistä ja hobiteista, jotka uskaltavat vaikka vaan ihan pienesti, ja joiden uskalluksella on merkitystä. Ja kirjoihin noita sankaritarinoita tallennetaan.

Muita huomioita:
-Bilbon repliikki ”Where to begin?” on jäänyt mieleeni. Osuvasti, tarkoituksella tai tarkoittamatta, kuvaa jotenkin koko ison projektin alkua. Mahtava tarina kerrottava, mistäköhän se pitäisi aloittaa.
-Concerning Hobbits antaa sopivasti lisämakua Konnusta, hobiteista ja maailman menosta. Erityisen tärkeänä minä pitäisin Samin ensi esiintymistä, vaikka kirjassa Sam ei ihan näin varhain tarinaan putkahdakaan. Puutarhuri Sam Gamgi on tässä kohtauksessa ainoan kerran koko leffojen aikana varsinaisesti siellä puutarhassaan. Ja toisaalta koska koko ROTK loppuu Samin paluuseen Kontuun, kotikoloonsa, sopii hyvin esitellä Sam jo alussa.
-Se Bilbon jatkuvasti keskeyttävä ovelle kolkuttelija on hauska yksityiskohta.
-Tekijät pallottelivat pitkään teatteriversion kanssa aloittaako prologilla vai aloittaako suoraan kartasta. Molempien laittamista epäiltiin, ettei tulisi tylsästi prologia prologin perään. Ehkä lopullinen ratkaisu oli hyvä jos ajattelee niitä elokuvan katsojia jotka ovat tulleet enemmänkin katsomaan jouheavasti etenevää seikkailua kuin Hobittilan myllyn visuaalista toteutusta.


FOTR 3) The Shire **
on siis uudelleen muokkailtu teatteriversiosta SEE:lle.

Eroja:
-Jonkin verran Frodon ja Gandalfin dialogi on muuttunut, sekä joitakin teatteriversiossa Gandalfin sanomia lauseita on siirretty Bilbon suuhun. Bilbo kertoo lisää Konnun elämästä ja hobittien luonteesta. Ratkaisevin ero on kuitenkin siinä että Gandalfin kysyttyä Frodolta Bilbon kuulumisia, kuva siirtyy Bilboon ja tämän vanhoihin karttoihin, joiden parissa Frodo on huomannut tämän viimeaikoina viihtyvän. Tämän jälkeen Bilbo etsiskelee paniikissa Sormusta, joka sitten löytyykin lopulta taskusta. Kommenttiraidoilla kerrotaan siitä että SEE-versiossa Bilbo esiintyy ensin hitusen sekavana ja synkkänä, ja teatteriversiossa Bilbosta saatu ensivaikutelma on ehkä enemmän Bilbon todellisen luonteen mukainen, iloinen ja rakastettava.

Hobittien ja muun väen kokoeroista:
-Frodon ja Gandalfin ensi kohtaamisessa on ensikertaa hobitti ja ihminen samassa kuvassa. Mahdollistaakseen tällaiset kokoerot LOTR:ssa on käytetty monia erilaisia tekniikoita mm. väärää perspektiiviä ja yhdistekuvausta. Ja kaikenlaista rekvisiittaa ja lavasteita oli monenkokoista. Lisäksi kohtauksissa käytettiin erikokoisia sijaisnäyttelijöitä. SEE:n extroista löytyvä Scale-dokumentti antaa paljon lisätietoa näistä. Erityisesti monenkokoiset Repunpäänlavasteet tekevät vaikutuksen. Kaikki pienet yksityiskohdatkin oli tehty joka koossa. Ja vaikka lopputulosta katsoo kuva kuvalta, niin ei näytä huonolta. Hämmästyttävää. Ja hienoa oli myös tajuta että paras ratkaisu tällaisissa ongelmissa ei ole suinkaan aina nykytekniikka, vaan vanhat kikat toimivat loistavasti.

Kontu:
-Kontu ja Hobittila on kamalan kaunista katsottavaa. Muistan kun ensikertaa ihastelin kaikkia ihania värejä. Kommenttiraidalla joku näyttelijöistä (en juuri nyt muista kuka, olisiko Orlando) toteaa että Kontu näyttää sellaiselta paikalta missä kaikki toivoisivat saaneensa elää lapsuutensa. Kaunis, iloinen, turvallinen. Väittivät että Uusi-Seelanti olisi myös jotain sinne päin. Enpä tiedä kun en ole käynyt.
-Extroissa kerrotaan paljon esimerkiksi Hobittilan pystytyksestä. Enemmänkin maisemasuunnittelua kuin kuvauspaikan rakennusta. Hobittilan rakentamisesta käytetään monta kertaa termiä orgaaninen prosessi. Kaikki ruohot yms. on kasvatettu paikoilleen. Jos oikein muistan niin siihen meni vuosi ennen kuin sinne päästiin kuvaaman. Juhlakentän juhlapuu rakennettiin käsin vanhan jo kaadetun puun jäämistöistä. Puu tuettiin maahan metallirungolla ja jokainen lehti oli käsin kiinnitetty. Ei voi muuta kuin ihailla omistautumisen määrää.

Muita huomioita kommenttiraidoilta:
-Howar Shore kertoo että Konnun tunnusmusiikki on tehty jo varhaisessa vaiheessa ja sen tarkoituksena on seurata Frodoa matkan varrella. Teema kehittyy ja muuntautuu tarinan mukana. Minusta Konnun teema antaa Konnusta pelastamisen arvoisen kuvan ja on turvallisen oloinen.
-Philippa Boyes kertoi että muutama hobittilan väkenä toiminut paikallinen avustaja meni keskenään naimisiin tavattuaan kuvauspaikalla. Aika moni varmaan toivoisi löytävänsä oikean oman pikku hobitin tuolta jostain kainaloonsa. Itse tahtoisin sellaisen jonkun söpön ja hupsun. Romanttinen ajatus että joku on sellaisen hobitin ihan oikeasti löytänyt :)
-Ian McKellen kertoi että Gandalfin piipun polttelua oli pohdittu jossain vaiheessa. Ja sen viestittämää sanomaa. Eihän sitä ihan tarkasti tiedä mitä siinä Pitkänpohjan pehkussa oikein oli. Välillä Ian kuulemma mutusti (mikäli oikein ymmärsin) toffeeta, kun piipun polttelu ei sopinut. Esimerkiksi Rivendell taisi olla savuton ympäristö. Ihan tarkalleen en kyllä ymmärtänyt että miksi Ian sitä toffeeta mutusti, ehkä saadakseen oikeanlaisen aksentin mutustelun seasta.



Näyttelijä valinnoista:
-Ian McKellen on minun pitkäaikainen suosikkini ollut jo pitkään, joten en parempaa Gandalfia keksi.
-Myös Ian Holm on loistava. Hänellä on ihana puhetapa Bilbona.
-Elijah Woodista varmaan löytyy monia mielipiteitä. Alkuun, FOTR:n aikaan minä pidin hyvänä valintana, mutta loppua kohden yksitoikkoiset ilmeet rupesivat ainakin minua tympimään. Mutta toisaalta en tiedä olisiko toisella näyttelijällä ollut sen parempi lopputulos.
-Sean Astin on just passeli Samiksi.
-Hobittilan asukkaat on aivan loisto löytöjä hobiteiksi. Ja ne lapset aivan ihanan aidon oloisia.

Yhteenveto:
-Minulle teatteriversio toimi näiltä kohdin aivan loistavasti, ja SEE senkun paransi tulosta. Ei valittamista.



Mitään suurta ihmeteltävää tai kyseltävää en kyllä näistä pätkistä oikein nyt keksi. Kysyn sitten myöhemmin jos tulee mieleen. Kauheasti tekstiä kyllä tuli, joten varmaan paljon kirjoitusvirheitäkin. Pahoittelen molempia. Pistäkee kellonajan ja/tai liiallisen innostuksen piikkiin.

Muoks. Kirjoitusvirheitäni vain korjailen.
 
Hyvin lyhykäisiä huomioita detaljeista, joskus myöhemmin ehkä enemmän juttua:

- Mountains of the East? Bilbon karttaan, joka kohtauksen alussa esitetään, on piirretty enemmän itää kuin Tolkienin omissa kartoissa. Siellä sijaitsevat näköjään Idän vuoret, joilta virtaa jokia Rhûnin järveen. Tuskin silti samat Idän vuoret joiden länsirinteillä haltiat aikanaan heräsivät...
Samainen kartta sisältää myös Vanhan Metsän ja Hautakerot oikeilla paikoillaan.
Sen sijaan Angmar on sijoitettu jokseenkin erikoiseen paikkaan, aivan kartan ylälaitaan Rautavuorten ja lohikäärmekuvion pohjoispuolelle, isolla kirjoitettuna (tosin näyttäisi se olevan myös normaalilla paikallaan, hyvin pienellä kirjoitettuna). Mahtoiko Noitakuninkaan valtakunta ulottua ihan noin laajalle? Entä mitä ovat kaikki muut Pohjoiselle Autiolle kirjoitetut nimet, niitä näyttäisi olevan peräti neljä (Northern Waste mukaan lukien)... Forochelin niemi on muuten jätetty piirtämättä.
- Nimi Eriador on kirjoitettu ulottumaan yli Minhiriathin ja Enedwaithin miltei Rohanin Aukolle saakka, siinäkin pieni virhe. Vaan voihan se olla Bilbon mokakin, eikä leffantekijöiden...
- Em. kartan yläpuolella pois zoomattaessa näkyy pinossa kulma Gondorin seudun kartasta (nimiosio näyttäisi tengwarilla kirjoitetulta), josta erottuu Anduinin suisto ja Tolfalasin saari sekä Mordoria etelästä rajanneita vuoria.

- Olikos tuolla Bilbon työhuoneen takan yläpuolisella puutaululla jokin esikuva? Tolkienhan itsekin piirteli kyllä dekoratiivisia puita, muttei kai ihan tuollaista löydy.
- Kun satunnainen hobittiparka yrittää kiskoa sikaansa liikkeelle Virranvarren toriaukiolla, taustalla näkyy aika hieno Vihreän Lohikäärmeen mainostolppa lohikäärmeineen - näkyykös moista muissa kohtauksissa?
- Bilbo ei taida olla ihan turha piirtäjä, kirjoituspöydällä Punaisen vieressä näyttäisi olevan irtopaperilla kohtalaisen hieno pärstäpiirros. Howen, Leen vai jonkun muun tekosia?
- Oluttynnyri josta hiprakkainen hobitti ryystää on varustettu Kultaisen Ahvenen etiketillä. Mahtoi Ahvenen olut olla todellakin Pippinin kehujen veroista jos sitä tuotiin Rungosta saakka Hobittilaan.
- Kuka tunnistaa pelin jota hobittiukot pelaavat? Entä minkä lajin kukkaa Sam niin kovasti ihastelee?
- Piipunpolttajien pöydässä on muotoilultaan tosi hauska kannu!
 
Kontu! *inner squee*

Mistä aloittaisi? Nämä kaksi kappaletta ovat todellista silmäkarkkia. Miljöö paitsi koostuu kauniista yksityiskohdista niin myös on toimiva kokonaisuus. Sanoisin että kaikista LotR:ia varten rekonstroiduista kulttuureista hobitit ja rohanilaiset toimivat parhaiten. (Ainakin osaksi koska molemmat on rakennettu kokonaisuudessaan aitoon ympäristöön niin että kamera voi kuvata yhteisön toimia missä lystää 360 asteen taltioinnein.) Kuitenkin. Hobittila jyrää. Tekisi todellakin mieli päästä tuonne poluille ja kujille tutkiskelemaan tai vain haistelemaan aamua. Erityisesti tykkään siitä ihanasta laastittomasta kiviaidasta jonka ohi Gandalf ja Frodo ajavat. Se tuo minulle aina mieleen Irlannin ja Aran saarten heinikkoiset haat ja kiviaitalabyrintit.

Gandalfin saapuminen on aina yhtä taianomainen hetki. Vinosti oksien lomitse siivilöityvä valo, rauhaisa kärripolku ja linnunlaulu ovat varmasti osasyyllisiä. Kärryt ovat herttaiset, samoin poni. Partaisten kasvojen paljastuminen hatunreunan alta saa ainaskin minut hymyilemään jostain sisäisestä ilosta.
Matkalla Repunpäähän hobittilapset tulevat kinuamaan raketteja. Minua aina riepoo kaksi asiaa: yhdellä lapsella on VALKOINEN peruukki (wtf) ja tehostepaukut pamahtavat hiukan liian aikaisin verrattuna lasten reaktioihin - tai sitten lapset reagoivat keskenään eri aikaan. Miten Gandalf muuten saa raketit räjähtämään liikauttamatta evääkään? Nehän toimivat ihan tavalliseen tapaan sytytyslangalla ja tulitikulla, kuten Merri ja Pip kohta puoleen demonstroivat.
Repunpään sisälläkin on todella kaunista. Tosin järjestys on kuin poikamiesboxissa ikään, mikä on aika sympaattista. Bilbo on helppo kuvitella sellaiseksi joka jättää tavarat siihen mihin ne kädestään laskee, ja tuskin Frodokaan mikään siisteysvimmailija on.
Elin muuten pitkään siinä käsityksessä, että Bilboa niin häirinnyt koputtelija oli Gandalf, kunnes pikkuveli huomautti tämän olevan vasta jossain kärrypolulla. No sehän olisi ollut helposti selitettävissä sillä että kameran siirtyessä Frodoon se ei vain vaihtanut paikkaa vaan myös aikaa ''hetkeen ennen''. Mutta sitten tajusin että Gandalf kolkuttaa oveen vain kerran pari eikä suinkaan joudu uhkailemaan Bilboa oven iskemisellä kukkulan toiselle puolen, kuten erästä toista Reppulia.


Niin monta kertaa kun tämäkin on nähty, niin aina riittää ihmettelemistä.

- Mountains of the East? Bilbon karttaan, joka kohtauksen alussa esitetään, on piirretty enemmän itää kuin Tolkienin omissa kartoissa. Siellä sijaitsevat näköjään Idän vuoret, joilta virtaa jokia Rhûnin järveen. Tuskin silti samat Idän vuoret joiden länsirinteillä haltiat aikanaan heräsivät...

Itsekin olen kiinnittänyt huomiota noihin vuoriin. Luulen niiden todella olevan itse the Orocarni, joilta virtaavien vesien solina oli ensimmäistä mitä haltiakorvat kuulivat. Perustelu: mitä muutakaan ne voisivat olla? Ardassa vuoristot eivät vain kohoile ajan mittaan, joku aina pystyttää ne. Haltioiden vaeltaessa itään he ylittivät Sumuvuoret ja Sinivuoret, ja molemmista nousi haloo. Mitään aikaisempaa estettä ei mainita. Sen jälkeen ei kerrota uusien vuoristojen nostattamisesta muuta kuin Mordorin ympärille. (Mitä muuten kertoo Sauronista että hän voi tällä lailla vaikuttaa maankamaraan? Yleensähän siihen pystyvät vain valar.)

- Bilbo ei taida olla ihan turha piirtäjä, kirjoituspöydällä Punaisen vieressä näyttäisi olevan irtopaperilla kohtalaisen hieno pärstäpiirros. Howen, Leen vai jonkun muun tekosia?

Näyttää epäilyttävästi Alan Leeltä. Vertaa vaikkapa RotK:n lopputekstien aikana näkyviin vastaaviin.

-Elijah Woodista varmaan löytyy monia mielipiteitä. Alkuun, FOTR:n aikaan minä pidin hyvänä valintana, mutta loppua kohden yksitoikkoiset ilmeet rupesivat ainakin minua tympimään. Mutta toisaalta en tiedä olisiko toisella näyttelijällä ollut sen parempi lopputulos.

Lol. Elijah on kyllä angstin prinssejä. Ehkä nuo FotR:n hämmentyneen oloiset sinisilmätuijotukset ovat hieman puuduttavia, mutta kun hän pääsee kunnolla angstaamaan niin se on niin suloista etten jaksa valittaa vaikka se jatkuukin kohtauksesta toiseen. Angstiset hobitit ovat melkein kuin kärsiviä pehmoisia pikkueläimiä.
 
Mitä tästä voi sanoa? Kontu ei ole enää elokuvaa, se on niin totta ja todellista, että minulle ainakin jää selkeä olo, että jos nyt lähden tästä vaeltamaan samanlaisena, aurinkoisena kesäpäivänä, ennen pitkää tulen johonkin tuollaiseen paikkaan. Täysin ihmettelemättä mitään.

Repunpään arkkitehtuurista.
Kuten mainittu, ekstroissa näytetyt erikokoiset versiot -whoa! :o Missään vaiheessa en olisi uskonut, jos en olisi itse noita ekstralevyjä nähnyt. Muuten, mielenkiintoisena yksityiskohtana heti alussa karttakohdan jälkeen: pyöreässä käytävänpätkässä seinissä on kaiteet, jotka tekevät siihen selkeämmän kulmauksen. Olen ehkä hieman hidasälyinen, mutta onko se nyt kovin käytännöllistä? Tietty joo, ei kompastu pyöreän käytävän kulmiin, jotka näyttäjän hobitinkorkeudelta olevan viivottimen mitan päässä, mutta alaspäin se kiertääkin sopivasti kynnykseksi kompastuttamaan pahaa-aavistamattoman Reppulin...
Onko missään mainittu, kuinka monta kävelykeppiä Bilbolla on?? Niitä näyttäisi olevan mieletön määrä, kun karttojen vieressä jo on ainakin neljä!
Mahtaa Reppuli Seniorilla olla kuuma kirjoittaessaan. Ulkona paistaa aurinko, ja takassa ihanan räiskyvä takkatuli. Ei siinä, sehän on omiaan luomaan tunnelmaa, mutta tuleeko teille lämpimänä päivänä ensimmäisenä mieleen laittaa takkaan tuli? Eipä siinä näytä mitään sapuskaakaan kypsentyvän.

Hobitit ovat itsessään kertakaikkiaan symppiksiä. Jotenkin ihanan "tuttavallista", kun naishobitti, joka ei välttämättä edes tunne sian taluttajaa, pysähdyy taputtelemaan töpselikärsää noin vain kyselemättä. Ystävällistä kansaa. Teepä sama tänäpäivänä, tai yritäpä ylipäänsä nähdä joku taluttamassa sikaa! :D
Pistittekö merkille pienen hobittipojan haravan? Liekö tehnyt itse, mutta söpis se on sekin. Lyhyt puukepukka ja pari oksaa, that's all you need.
Eivätkös nuo hobitit ihan shakkia pelanne? Tai liekö Keski-Maassa koko peliä tunnetukaan, mutta nappuloiden kokoerot viittaisivat mielestäni siihen. Isoin on tietty kunkku ja pienet solttuja. Jotain tällaista.
Kukkakysymykseen minun varmaan pitäisi osata vastata puutarhalla koko ikäni kasvaneena (siis ihan myyntipuutarhalla, ei sellainen vanhemmillani-on-hullu-himo-kasvattaa-kukkia-joka-puolella-pihaa-puutarhalla), mutta vaikeaksi meni. Veikkaisin jotain leijonankidan alalajikkeita, tosin leijonankitoja en ole nähnyt vaaleanpunaisena, enkä kyllä noin pieninäkään. Mutta kaikki kehittyy, kaikki kehittyy. Ja minä vielä jonain päivänä tiedän, mitä kasveja nuo ovat! :grin:

Siirrytäänpä sitten harppoen eteenpäin. Frodo istuskelee puun varjossa lukemassa -lukemassa mitä? Mutta ah, ne silmät! Minkäs minä sille voin, kuulun siihen joukkoon, joka näki elokuvat ennen kirjaa, ja ensivaikutelmistaan ei pääse eroon. Frodo on minulle aina yhtäkuin sinisimmuinen Elijah Wood.
Mitä Gandalfin kärryissä roikkuu? Jotain koristeita, vai? Tarkoitan siis niitä nauhoja, jotka liehuvat tolppien kärjissä molemmin puolin kärryä. Tai siis itseasiassa, tästähän huomataan ensimmäinen elokuvantekijöiden virhe. Ensimmäisen kerran, kun kärryjä näytetään, nauha liehuu oikealla puolella, seuraavissa se on vasemmalla. Hahaa, PJ ja porukat, jäitte kiinni.

Kumma kyllä, siitä asti kun sain SEEt, en vain ole osannut olla ainakin hymyilemättä Frodolle: "Puolet Konnusta on kutsuttu. Ja loput saapuvat paikalle muutenkin."
Ja kun ylitetään Virran siltaa, liehuva nauha puuttuu taas. Thaijai, mihis jäi?

Frodon ja Gandalfin seuraavasta keskustelusta on vaikea sanoa mitään. Suomentajalle ei kyllä ainakaan pisteitä tästä, oikeasti Frodo sanoo kutakuinkin "Hän tutkistelee karttoja aina kun luulee, etten näe", ja suomentaja on kuitannut tämän "Hän tutkistelee karttoja tuntikaupalla".
Ja sitten yhdytäänkin poikamiesboksimeininkiin. Kun ollaan mitä ollaan (Bilbo jättää tavarat lojumaan ja Frodo viihtyy paremmin varmasti kavereidensa kanssa ulkona), ei löydä enää taskuistaankaan mitään.

Mutta, minä lopetan wnb-tietäväisen tieteilysepustukseni ja referoin, että kohtaukset ovat päällisin puolin kaiken kaikkiaan allright. En olisi itse tehnyt paremminkaan, vaikka olisin mahiksen saanutkin :p
 
tmdoob sanoi:
Juhlakentän juhlapuu rakennettiin käsin vanhan jo kaadetun puun jäämistöistä. Puu tuettiin maahan metallirungolla ja jokainen lehti oli käsin kiinnitetty.

Selvyyden vuoksi on kyllä pakko sanoa, että ulkokuvissa näkyvä juhlakentän puu on aito. Kasvaa edelleen samalla paikalla missä ennenkin. Repunpään katolla näkyvä puu sen sijaan oli feikki, se roudattiin paikalle vain kuvauksia varten, pystytettiin ja liimailtiin lehtiä oksille. Studiossa kuvatut "ulkoilmaotokset" (ja niitä varten rakennetut feikkipuut) ovatkin sitten jo ihan oma lukunsa, näitä en lähde repostelemaan.

Anteeksi pilkunviilaus, kävin lomalla Uudessa-Seelannissa. Matkaohjelmassa oli vierailu 30 eri kuvauspaikalle ja kierros WETAn studiolla. Kaikkea sisäpiirin tietoa en uskalla vieläkään huudella julki, tulee muuten vielä haaste oikeuteen New Linelta... :p
 
Ylös