FOTR 35) Balin's Tomb** ja FOTR 36) The Bridge of Khazad-dûm

Steelsheen

teräskiiltovotjake
FOTR 35) Balin's Tomb** ja FOTR 36) The Bridge of Khazad-dû

Materiaalina sekä teatteri- että EE-versio ja kommentaarit.

Balin's Tomb

Käsittää muutoksen rauhaisasta etenemisestä läpi Morian kaivosten hurjaan pakoon. Gimli huomaa sukulaismiehensä haudan, Gandalf lukee Mazarbulin kirjaa ja Pippin herättää örkit (aika pienestä sekin luuranko romahti kaivoon).

Kammiossa käyty taistelu on ensimmäinen elokuvan ensimmäinen kunnon mättökohtaus ja siinä on pari aika mielenkiintoista asiaa: kamera on lähes koko ajan käsivaralla ja musiikki on pitkän aikaa poissa taustalta. Tästä tuli sellainen fiilis, että siinä missä myöhemmät taistelut ovat jotenkin tarkoituksellisia, tämä oli tosiaan vain mättämistä – musiikki tuli takaisin kuvioihin kun Frodo joutui varsinaiseen vaaraan.

EE-versiolla ei ollut hirveän paljon lisää, pikkuisen lisää luolapeikkoa (jota kaikki sympatiseerasivat kommenttiraidoilla) lähinnä. Minä väitän etten aikaisemmilla katselukerroillani ole huomannut Samin käyttävän paistinpannua aseena, mutta tulipahan nyt huomattua sekin. Merrin & Pippinin kivienheittely oli myös aika hurmaavaa, mutta Frodo ei tainnut taaskaan saada mitään aikaan.

Kommentaareissa huomauteltiin mm. että Viggo oli telonut itseään surffilaudalla, minkä takia hänestä nähdään kohtauksen alussa vain vasenta puolta. Ian McKellen ihasteli ”Fool of a Took” -lausahdusta ja PJ väittää Glamdringin hohteen puutteen johtuvan säästösyistä. Varmaan hauskinta oli design-porukan muistelo siitä, kun vähän kaikki höynäytettiin kuvittelemaan, että jossakin kohdassa seinien riimuissa luki jotakin mallia ”Joe was here” :grin:

The Bridge of Khazad-dûm

Moriasta on kai turha kuvitella pääsevänsä ulos jäämällä yhteen huoneeseen lorvimaan, joten matka jatkuu kohti portaikkoa ja kuuluisaa siltaa. Gandalf tajuaa että heillä on vastassaan balrog, ja lopulta putoaa itse sen kanssa kuiluun.

Kohtauksessa nähdään silloin tällöin otoksia, jotka ovat täysin tietokoneella väsättyjä, esimerkiksi miljöön valtavasta koosta johtuen. Lähiotoksia varten rakennettiin sitten kahden pylvään jalustat. Ja nousevatko örkit mystisesti lattiasta pylväitä alas kiipimisen lisäksi? Morian örkit ovat ihan mielenkiintoinen yhdistelmä torakan ulkonäköä ja opossumin ääntelyä.

Portaiden laskeutuminen on aina kovin vaikuttavaa, ja Fellowship-teema kuullaan koko loistossaan viimeistä kertaa tässä kohdassa. Sillan yli juoksevat hahmot ovat taas tietokoneanimoituja – muistaakseni Merri katsoo juostessaan aika pitkään alas/sivulle, hui. Tulee mietittyä sitäkin, kuinka moni kääpiö tuolla on aikoinaan mennyt vähän liian reunalle... Balrog on myöskin aika kiintoisa ilmestys, mutta en minä siitä osaa mitään sanoa.

Ulospääsyn jälkeen tunnelma on musiikkeineen sydäntäsärkevän surullinen. Kyseinen kuvauspaikka oli ilmeisesti aika epävakainen säältään, mutta nätti kuin mikä.
 
Minusta tuo Morian portaiden romahtaminen on loputtoman tylsä kohtaus (haukottelin jo ensimäisellä katselukerralla) mutta muuten en keksi kritisoitavaa. Balrog on ihan onnistunut pahis, ilkeän näköinen ja hönkäilee niin että ilma väreilee kuumuudesta. Pistää miettimään, haiseeko monsterin hengitys ja jos kyllä, niin kuinka pahalle...

Siirtyminen luolien pimeydestä ulos päivänvaloon tekee myös mukavan säväyksen, minun silmiäni joskus ihan häikäisee tuo äkillinen kirkkauden muutos. Jonkinlaista kontrasti-efektiä lienee visuaalisen puolen jengi hakenutkin. Mene ja tiedä, minulla ei (edelleenkään) ole niitä kommenttiraitoja kuunneltavana.

Tykkäsin kovasti Billy Boydin näyttelemisestä, tyyppi on juuri sopivan näköinen ja oloinen Pippiniksi. Hykerryttävän hauskoja ne hobitin ilmeet ja eleet, kun "Tukintolvana" tajuaa möhlineensä ja aavistaa, että Gandalf suuttuu hetkellä millä hyvänsä. :lol:
 
Minuakin on elokuvaversioissa kautta linjan harmittanut Frodon ponnettomuus. Kirjassa jo pelkästään tähän astisissa kohtauksissa Frodo oli käydyn haudanhaamun kimppuun, sohaissut miekallaan Mustaa Ratsastajaa ja osallistunut myös tähän Morian taisteluun. En voi ymmärtää sitä syytä miksi on päädytty tähän ratkaisuun. Jossain kommenttiraidassa oli, että sormuksen mahtia haluttiin elokuvassa korostaa ja siksi joidenkin hahmojen "luonnetta" viilattiin vähän eri suuntaan kuin kirjassa. Minulla on tästä eriävä mielipide, jonka varmasti tulette huomaamaan jatkossakin...

Yksi suosikkikohtiani tässä elokuvassa on Gandalfin ja balrogin kohtaaminen sillalla. Ja yleensäkin minua värisyttävät ne kohtaukset, joissa Gandalf osoittaa voimansa. Onhan hän kuitenkin mahtava maia, eikä mikään pilipalipiipari.

Vähän ohi aiheen, mutta olen miettinyt joskus sitä, miksi Sauronia ei saatu kuriin jo ajat sitten. Sauronhan oli myös maia ja vastassa oli kuitenkin koko joukko samantasoisia vastustajia. Eikä Sarumankaan alkujaan ollut korruptoinut. "Pelkät" haltiatkin olivat pistäneet kampoihin itse Melkorille, vaikka siinä tapauksessa lopullinen apu tulikin ylempää.
 
Sauronin voimien suuruus ei ole ihan yksinkertainen asia.

Kuten muistatte, Melkor aikoinaan luovutti suuren osan omista voimistaan palvelijoilleen, sekä maahan itseensä, niin että kaikessa Ardassa on ikään kuin liuonneena Melkorin voimaa. Hän ei siis päättänyt taistella vihollisiaan vastaan yksin, yhtenä ylivoimaisen voimakkaana olentona, vaan delegoi voimiaan palvelijoilleen taistellakseen ikään kuin heidän kauttaan. Niinpä Beleriandin suurten taistelun aikaan Melkor itse oli jo aika heikko, niin että Eönwë kykeni sitomaan hänet. Muutama kymmenen tuhatta vuotta aikaisemmin edes kaikki valar yhdessä eivät kyenneet voittamaan häntä.

Sauron ovelana olentona päätti hankkia itselleen hiukka lisää habitusta ja ''kerätä'' Melkorin poisluovuttaman voiman itselleen tekemällä pikku Sormuksen niitä kanavoimaan. Se on koko Sorumuksen kuningasidea. Sen avulla Sauron pystyy hallitsemaan voimia, jotka ovat paljon suuremmat kuin hänellä luonnostaan on. Niinpä silloin kun Sauronilla on Sormuksensa, hän todella on täysin voittamaton yhtään kenellekään Keski-Maan asukille.

Ilman Sormustakin hän on tavattoman vahva - varmasti hän on saanut leijonaosan Melkorin optioiden jaussa. Tolkien kirjoitti, että Kolmannen Ajan Sauron oli väkevämpi kuin Ensimmäisen Ajan Melkor.

Ja kuitenkin hänetkin on ''saatu kuriin'' jo monen monta kertaa. Gil-Galad ja númenorilaiset tuhosivat hänen ensimmäisen Keski-Maan valloitusretkikuntansa. Seuraavaksi númenorilaiset olivat niin vahvoja, että hän antautui ilman taistelua. (Vaikka mukana olikin jälleen tuo ihana ketunhäntä.) Ja Viimeinen Liitto piiritti häntä kahdeksan vuotta ja lopulta tuhosi hänen kehonsa, niin että hänen oli pakko paeta kauas itään vahvistumaan.

Takaisin aiheeseen: balrog nousemassa tulisesta kuilusta on upea. Ja se zoomi roihuavaan kitaan. Ja oikeastaan kaikki. En ole mikään erityinen balrog-fani, pidän enemmän lohiksista, mutta tämä kyseinen yksilö tässä kyseisessä kohtauksessa on kyllä tyly pahis. Laittaa miettimään, että kyllä se Glorfindel oli aika poika. Ja Echtelion. Ja Fëanor nyt tietty. ;)
 
Onhan tuo saattueen riehuminen Balinin haudalla taisteluineen komeaa katsottavaa, mutta PJ:n tiimi on tehnyt tässä projektissa ns. valtavirtaelokuvaa suurella sydämmellä ja kirjan henkeä kunnioittaen. Ei pidä odottaakaan Braindeadin kaltaista veri-showta vaikka tässä kohtauksessa olisi voitu eritteellä mässäillä enemmänkin.

Ötököiden rynnäkkö taisteluvalmiin saattueen tykö on kaikessa sekavuudessaan kiitettävä. Onhan vihollisen joukoissa jos jonkinnäköistä ryömijää.

Hiisiltä vielä hyvä yksityiskohta: ne antavat haavoitetun ja pillastuneen peikon riehua kammiossa taistelun loppuvaiheessa. Ne huomasivat ettei ole hyvä mennä lähelle sitä, kun jo ensimmäisen taisteluaallon hyökkääjät saivat osumia omalta peikolta. On siis parempi väijyä ulkopuolella ja odottaa mahdollista selviytyvää vihollisjoukkoa suuremmalla miehityksellä tilavassa salissa kuin rynniä ahtaaseen hautakammioon.

Se sortuva siltakohtaus on mielestäni turhaa ajanhaaskausta. Käsikirjoittajat ovat ajatelleet että: "Tehdäänpä tuosta vaarallisen näköisestä kuluneesta sillasta vielä jännittävämpi ja hajotetaan se, tuleehan siitä jännittävämpi kun ei tiedä selviävätkö kaikki sen yli." Kohtaa olisi voinut tiivistää ja jättää silta ehjäksi. Nuoliammunta on kieltämättä hienon näköistä. Etenkin se kamera-ajo, joka seuraa nuolen matkaa kohti vihollisen kuuppaa.

Eiköhän Legolas ole kuolemaa nähnyt läheltäkin jo aiemmin, mutta hän on tässä tapauksessa erityisen järkyttynyt koska nyt uhrautuvasti menehtyi Gandalf.

Oliko se juuri tuo näyttävän Kuvastajan laakson kuvauspaikka, joka tuotti Sean Beanille lisähaasteita. Kuvausporukka saapui nimittäin kyseiselle alueelle normaalisti helikopterikyydillä viimeisen vaiheen, mitä ei autoilla päässyt. Mutta tämä mies ei suostunut häkkyrän kyytiin nousemaan vaan kipusi vaikeakulkuisessa maastossa vaaditun siirtymän alempaa autoilta. Toiset naureskelivat yläilmoissa kun kärpäsen kokoinen hahmo kipuaa rinnettä ylöspäin Boromirin vermeet yllään. (Sekin on sitä todellista hahmon sisäistämistä vrt. Mr. Mortensen.) Tästä kiipijätapauksesta taisi olla mainintaa EE:n extroissa.
 
Tervetuloa Punainen lohikäärme! The more the merrier!

Punainen lohikäärme sanoi:
Eiköhän Legolas ole kuolemaa nähnyt läheltäkin jo aiemmin, mutta hän on tässä tapauksessa erityisen järkyttynyt koska nyt uhrautuvasti menehtyi Gandalf.

Paitsi että PJ:n versiossa Legolas nimenomaan EI ole nähnyt kuolemaa, eikä siksi osaa suhtautua siihen. Tästä on tehty hänen hahmonsa kehityskaari. Sitä myös asetetaan vastakkain Gimliin, jonka on määrä olla kaiken kokenut vanha soturi. Toki on ymmärrettävää, että Legsielle haluttiin antaa jonkinlainen kehityskertomus. Mutta jotenkin ristiriitaiselta tuntuu, että he ensin päättävät, että hän on 2931-vuotias (kirjoissa hänet lanseerataan nuorukaisena....) haltiasoturi vaarallisesta Synkmetsästä, ja kuitenkin yrittävät syöttää meille, ettei hän ole koskaan nähnyt kuolemaa. Perustelut: hän haltia. Haltiat ovat kuolemattomia. Niinpä haltiat eivät ole tottuneet näkemään kuolemaa. Wtf, Peter.

Tai nyt keksin! Oropherin kuolemasta järkyttynyt Thranduil kasvatti poikansa pumpulissa, turvassa pahalta maailmalta. Leggy on Synkmetsän ainut haltia, joka ei ole koskaan kuullut suurista hämähäkeistä tai pohjoisen lohikäärmeistä tai vuorten örkeistä tai samassa metsässä majailevasta Sauronista. Niinpäti tietysti. Sen tähden häntä ei nähdä Hobitissakaan: isäpappa ei halunnut poikansa näkevän huonokäytöksisiä ja nääntyneitä kääpiöitä. Se olisi ollut liian ahdistavaa pikkuprinssille. :grin:

Ei minulla ole sinänsä mitään tätä Legolas-versiota vastaan. Se on vain epäuskottava, ja sitäkin käsittämättömämmältä (huh mikä sana) tuntuu, että he tekivät hänestä niin vanhan. Minun pollaan ei vain mahdu.
 
Uuups, tein Sauronin ja sormuksen suhteen Boromirit :hups:! Ajatuksena minulla oli Sauronin kukistamista pohtiessani tuo maia vastaan maia. Tosiaan Gandalf/Saruman-osastohan tuli mukaan vasta kun sormus oli jo olemassa. Oliko Sauronilla esiaikojen jälkeen (mutta ennen sormusta) maian veroista vastustajaa vai oliko mukana "vain" haltioita ja ihmisiä (vaikkakin númenorilaisia)? Anteeksi, jos tämä nyt karkaa sivupoluille...

Noista kohtauksista vielä... oliko se Seanin kiipeily kuvauspaikalle Moriasta tullessa vai oliko se siellä Caradhrasin rinteillä? Hauska juttu joka tapauksessa!
 
Hmmm.... Siis henkilö vs henkilö kamppailu..... Mietitäänpäs Sauronin tarinaa. Beleriandissa hän voittaa Finrodin, mutta häviää Lúthienille, joka on vain puoleksi maia (kuinka noloa, hävitä nyt tytölle ;)). Tosin Lúthienilla oli apuna Huan. Voiko sitä siis laskea? Joka tapauksessa tärkeää on, että Sauron voittaa Finrodin, mahtavan valohaltian ja Galadrielin veljen. Thangorodrimin murruttua hänet saadaan kiinni ja hän pyytää anteeksi, mutta Eönwë sanoo ettei voi tuomita veroistaan. Käsitän tuon niin, että Eönwë ja Sauron ovat samassa asemassa: korkemman voiman palvelijoita, eikä Eönwëlla niin ollen ole valtuutta määrätä Sauronia vapaaksi tai vangiksi. Sen jälkeen Sauron pakenee ja on 500 vuotta piilossa.

Tuona aikana, onko hänelle ketään veroista vastustajaa? Keski-Maassa ei ollut tietääkseni ketään maiaa ennen istarin saapumista. Luulen, ettei Elrondista ole Sauronia vastaan, samoin ei Gil-Galadista, jonka mahti on enemmän hänen kansansa voimassa ja verenperintönsä antamassa laillisessa ylikuninkuudessa. Mutta Galadriel? Jos kummallakaan ei ole sormusta, niin miten kävisi? Se voisi olla aika tasaväkinen kamppailu. Galadriel mainitaan yhtä suureksi kuin Fëanor, ja nämä kaksi mainitaan yhdessä Lúthienin kanssa eldarista mahtavimmiksi. Enpä osaa sanoa.
 
Valië Nienna sanoi:
Hmmm.... Keski-Maassa ei ollut tietääkseni ketään maiaa ennen istarin saapumista. Luulen, ettei Elrondista ole Sauronia vastaan, samoin ei Gil-Galadista, jonka mahti on enemmän hänen kansansa voimassa ja verenperintönsä antamassa laillisessa ylikuninkuudessa. Mutta Galadriel? Jos kummallakaan ei ole sormusta, niin miten kävisi? Se voisi olla aika tasaväkinen kamppailu. Galadriel mainitaan yhtä suureksi kuin Fëanor, ja nämä kaksi mainitaan yhdessä Lúthienin kanssa eldarista mahtavimmiksi. Enpä osaa sanoa.

Mielenkiintoisia pohdiskeluja (heh, siis minusta)... Olen samaa mieltä, että Galadriel oli ainoa mahdollinen Sauronin uhmaaja. Eikö ole niin, että Galadriel oli ainoa jäljellä oleva lännestä tullut haltia? Ja vielä sieltä vaikeimman kautta tullut? Eli siis korkeimmalle rankattu haltia Keski-Maan mittapuulla. Ja Galadrielhan oli paikalla jo ennen sormuksia. Pitäisi varmaan tutkia tarkemmin Silmaa, jotta hahmottaisi ajat, tapahtumat, kuka oli missä milloinkin... Mutta tosin aivan kaikki ei tainnut olla selvää itse JRRT:llekaan.

Gandalf mitteli voimiaan Sauronin kanssa kääntääkseen Sauronin katseen pois Frodosta ja oli sen jälkeen äärimmäisen väsynyt. Vaikka olikin entistä voimallisempi valarin lähetettyä hänet takaisin. Hmmm... yritän löytää, muistan Gandalfin sanoneen jotain tässä yhteydessä... niin tässä se on "Minä olen Gandalf, Galdalf Valkoinen, mutta Musta on yhä mahtavampi".

Jaa, mutta nyt taidan olla kaikkien pohdiskelujeni päässä. Oli miten oli, koska Sauron oli sitonut itsensä ja mahtinsa kokonaan sormukseen eikä enää omannut näkyvää muotoa, niin taidan päästää koneelle seuraavan käyttäjän (yritän tässä samalla pohtia talokauppoja, joten ajatus harhautuu). Kiitos Valië Nienna, kun olet jaksanut märehtiä tätä! :D
 
RE: FOTR 35) Balin's Tomb** ja FOTR 36) The Bridge of Khazad-dû

Steelsheen sanoi:
Varmaan hauskinta oli design-porukan muistelo siitä, kun vähän kaikki höynäytettiin kuvittelemaan, että jossakin kohdassa seinien riimuissa luki jotakin mallia ”Joe was here” :grin:

Suokaa anteeksi nekropostaus, en vain malta olla mainitsematta kuinka Legon suunnittelijat elättivät vitsiä edelleen Mines of Moria-setissä: riimuissa oven yläpuolella lukee "Djordje was here."

Tämä herra siis.
 
Ylös