Gorillaz

femme_noir

Hobitti
Kummaa kyllä keskustelua tälle yhtyeelle ei löydy. Onpa siis aika omistaa uusi tai ensimmäinen.

Gorillaz on taas ajankohtainen tuoreen Demon Days -lättynsä vuoksi. Itse en ole vielä rahallisen tilanteeni vuoksi kerennyt levyyn tutustua, vaikkakin luultavasti jo ensi viikosta alan kiristää nälkävyötä soinnullisten elämysten puolesta. Radioissa ahkeraan soinut Feel Good Inc on melkoisen hyvää gorillakamaa, eipä turhaan soi. Levyltä soisin kuitenkin löytyvän vielä enempi pahisnauruja ja alakuloista fiilistelyä.
Itseltäni löytyy vain Gorillaz-levy, sepä kai se kaikkein kuuluisin kokoonpanolta onkin. Myös G-Sides on tullut tutuksi: gorilloilla tapana julkaista jokaisesta levystään kaksi versiota?

Onko kelle tuttu tuo 'Laika come home'-levy, sellainenkin ilmeisesti bändiltä on tullut. Olisiko se debyyttialbumi?
Gorillatietouteni on kovasti vajavainen, en yleensäkään malta keskittyä tyyppeihin musiikin takana (musiikki itsessään olennaisinta). Senpä verran tiedän, että suuresti bändin sisällä vaikuttaa Damon Albarn, tuo iki-ihana Blurin laulaja.
 
Gorillazistahan piti alunperin tulla "anonyymi" projekti, jossa muusikot eivät esiintyisi itsenään, vaan pelkän animoidun alteregonsa kautta, mutta homma kaatui Damonin helposti tunnistettavaan ääneen. Ovat silti pitäneet uniikin tyylinsä ja hyvä niin. Virkistävää musiikkia.

Niistä levyistä... 'Demon Days' vaati kyllä useamman kuuntelukerran ennenkuin aukesi. Hyvä vaihteleva levy. 'Laika Come Home' taasen on aika ihmeellistä dub reggaeta. Itselleni ei oikein uponnut.
 
Mina en ole kuullut muita kuin radiossa soitettuja lauluja ja yleensa olen niisdta pitanyt. Kokonaisten levyjen kuuntelu ei ole tullut mieleen, se vaikuttaa liikaa hiphopilta :)
Kun ensimmaisen laulun kuulin tiesin heti etta laulaja on Damon Albarn, hanella on todellakin aika tunnistettava aani. Ikava juttu jos haluaa tehda tyota anonyymisti. Oikeastaan hanen aanensa sopii melkein paremmin Gorillazin musiikkiin (vaikka vanha Blur-fani olenkin).
 
Tosiaan. Minä en pahemmin ole kuullut Gorillazia, mitä nyt nuo hitti biisit. Aiemman levyn hitti biisejä en edes enää muista... mutta tämä Feel Good Inc uudelta levyltä on aika hyvä. Todella hieno kersti. Tykkään. Jää soimaan mieleen.
 
Uudelta levyltä ainakin Feel Good Inc, O green world, Dare ja Kids with guns ovat erittäin hyviä kappaleita. :)
Tuota räppiä on tosin vähän liikaa.. itse kun en erityisemmin rap-musiikista pidä. Mutta ehkäpä Gorillaz onkin räppiä lisäämällä halunnut kasvattaa suosiotaan teinifanien keskuudessa.. :?
 
Hunajalusikka sanoi:
Tuota räppiä on tosin vähän liikaa.. itse kun en erityisemmin rap-musiikista pidä. Mutta ehkäpä Gorillaz onkin räppiä lisäämällä halunnut kasvattaa suosiotaan teinifanien keskuudessa.. :?

Häh? Siis miten rap olisi juuri nimen omaan teinien musiikkia?

Sitä paitsi koko Gorillaz lähti juuri räppäri Del the Funkee Homosapienin science fiction-vaikutteisesta "oopperahiphop"projekti Deltron 3030:sta, jossa olivan niin ikään mukana Dan Nakamura, Damon Albarn, Sean Lennon (Johnin poika), Prince Paul ja Kid Koala. http://www.hieroglyphics.com/features/deltron_3030/

Itselleni Del on nimittäin juuri legendaarisin hahmo koko Gorillazissa. Mies on nimittäin julkaissut soololevyjä 15 vuotta ja vaikuttanut myös Hieroglyphicsissä, jonka 3rd Eye Vision-levyä pidetään eräänä kaikkien aikojen parhaista raplevyistä.

Siis juuri Delin takia Gorillazissa on niin paljon räppiä.
 
Olifantor sanoi:
Siis juuri Delin takia Gorillazissa on niin paljon räppiä.

Ja homma toimii. 'Demon Days'kin on aukoton kokonaisuus, jota kuuntelen mielellään, vaikken minäkään ole rapin ylin ystävä.
 
Jos Gorillaz toimii, kannattaa myös tutustua tuohon Deltroniin. Vähän saman tyylistä kategorioihin sopimatonta hämyistä musiikkia.
 
femme_noir sanoi:
Onko kelle tuttu tuo 'Laika come home'-levy, sellainenkin ilmeisesti bändiltä on tullut. Olisiko se debyyttialbumi?

Mulla on aikalailla sellanen käsitys, että tuo "Laika come home" koostuu vanhojen biisien uusista versioista.

Pidän Gorillazista kyllä. Parasta tässä bändissä on musiikin vaihtelevuus. Etteivät levyt ja biisit kuulosta kaikki ollenkaan samanlaisilta.
Tottakai sellainen tuttu samanlainen tyyli on joka biisissä, mutta kuitenkin ne ovat niin erilaisia.
Hienoa. :)
 
Gorillazia on mielestäni vaikea kuvata sanoin. Ensinnäkään minulla ei ole aavistustakaan, mihin kategoriaan sen voisi laittaa, ja toisekseen bändi tuntuu tekevän toinen toistaan poikkeavampia biisejä.

Ikuinen kestosuosikki on kuitenkin "Clint Eastwood", jonka sanoitukset ovat edelleen yksiä parhaimpia In My Humble Opinion. Kertosäkeen kertojan maailmankatsomus nostattaa vieläkin joskus niskakarvojani pystyyn.

Demon Days ei iskennyt ihan niin paljoa, toisaalta en ole sitä ehtinyt vielä ajatuksella kuunnella... ehkäpä lähipäivinä.

Ja btw, mikään ei voita fiilistä kun voi laulaa kaverin kanssa kesäpäivänä autoa ajaessa biisin "19-2000". :)
 
Gorillaz, lempibändini! Mukavaa saada sillekin oma palsta :yay:
Omistan kaikki ko. bändin levyt ja olen tykännyt todella paljon,
kun muutenkin rakastan rap ja hiphop musiikkia ;)
Oma henkilökohtainen lempibiisini on Rock it, jota ei valitettavasti
löydy miltään albumilta, mutta Gorillojen virallisilta webbisivuilta
musiikkivideon kera kylläkin.

I'm walking to the something bla bla bla bla bla bla bla
Collapse
I'm feeling really bla bla, I want to bla bla bla...


Uudelta levyltä myös El Mañana on suosikkilistani kärkipäässä.
Vanhalta kärjessä ovat Punk ja Clintti.

Mitä mieltä olette Gorillazin hahmojen (Noodle, 2D, Russel & Murdoc) ulkonäöstä? Olen monilta palstoilta saanut heidän erikoisuudestaan välillä aika rajuakin palautetta, mutta kertokaa tekin omanne. :)
 
Ylös