Gospel...

Amoren

Hobitti
[color=green:6e53b54d2f]Kun en aiheesta löytänyt keskusteluja, niin...

Kertokaa paras bändi, joka soittaa gospelia?!
Ja tietenkin se paras biisi on myös hakusessa...

Mä oon sitä mieltä, et audioslave, terapia,
the tribe, habakuk, laukkarinen ja robinson crew on toosi loistavia, mut mitäs mieltä te ootte??? Parhaast biisist en tiiä, ku niit on ihan sairaasti, kuten I am the highway, ja sydän särkynyt... yms...[/color]
 
Ai Audioslave gospelia?! En kyllä menisi ihan noinkaan sanomaan, tai sitten minulta on jäänyt jotain tooosi pahasti välistä..

Gospelista en niinkään välitä, sen ideasta siis, mutta joillain gospel-bändeillä on oikeasti hyviä biisejä. Ykkösenä mainittakoon Bass 'n Helen, jonka näin keikallakin tuossa loppusyksystä, oli vallan mainio keikka. Ostinpa sieltä sitten levyn, paidan ja julisteenkin, tykkäsin niin paljon.
 
En ole kristitty mutta kamulini on ja hänen luonaan tutustuin bändiin nimeltä DC Talk, joka on ihan mukava. Toby McKeehanilla on omaperäinen ääni ja esmes kornisti nimetyssä "Jesus Freak"-piisissä on aika hyvä melodia. Samoin kyseisestä kappaleesta tehdyssä parodia-versiossa.
 
Danyan sanoi:
Ai Audioslave gospelia?! En kyllä menisi ihan noinkaan sanomaan, tai sitten minulta on jäänyt jotain tooosi pahasti välistä..


[color=green:ea0047afab]Kyllä, se on gospelii... usko tai älä... [/color]
Rune MErenkulkija sanoi:
En ole kristitty mutta kamulini on ja hänen luonaan tutustuin bändiin nimeltä DC Talk, joka on ihan mukava. Toby McKeehanilla on omaperäinen ääni ja esmes kornisti nimetyssä "Jesus Freak"-piisissä on aika hyvä melodia. Samoin kyseisestä kappaleesta tehdyssä parodia-versiossa.

[color=green:ea0047afab]Täytyykin tutustua kyseiseen laulajaan, kun en oo tuollaista kuullut, mutta kokemusta rikkaampana varmasti joskus kun ehdin kuuntelemaan...
Siit Bass Žn helenist, onhan niil ihan hyvää musaa, ja sanotukset ok, mut terapia on parempi... :)[/color]
 
Millä perusteilla Audioslave on gospelia? Ei Chris Cornell minusta koskaan ole gospel-laulajalta vaikuttanut?
 
Oma suosikkini on Ahtopaine. Lisäksi The Rain, Terapia ja Bass 'n Helen ovat hyviä. Mutta en ole kyllä paljoa kuunnellut.
 
Just just. Mikähän sekaannus tässä nyt oikein on? Ei se Audioslave ole kyllä gospelia, ei sitten millään. Vaikka Cornell pistää välillä hyvinkin sielukkaasti tulkiten, niin sieltä taitaa se itse hengellisyys olla kuitenkin poissa... ;)

EDIT: Typo
 
Odottelinkin jo jonkun aloittvan tälläisen topicin, itsellä laiskuus iski.

En kovinkaan monia lauluja, ja bändejäkään kuunnellut, mutta tykkään hirmuisesti Bass'n Helenistä (Taisteluni-kipale on ihana) ja The Rainista (Tuuli kulkee- laulu on mahtava). Heitä tulee kuunneltua aika usein. Ahtopaine ainakaan nuitten musiikkinäytteitten puolesta ei kuulostanut kovin tyyliseltäni. En tykännyt.
Muista en ole niin kuullutkaan. Oikeassa mielentilassa hyvää kuunneltavaa nuot kaksi.
Vaikka en nyt tiedäkkään, mihin uskon, mihin en, uskonko Jumalaan jne. tykkään silti kuunnella. Vaikka yleensä en niin välitäkkään tälläisestä "mielenosoitus"-musiikista, tekee tämä pienen poikkeuksen.

Joskus vanha ja mukava opettajamme lauleli meille jotain tilkkutäkki-laulua. Tietääkö kukaan? Olisi mukava löytää se.
 
Onhan näitä, ainakin yksi. Nimittäin Tink tvais. Se ON pop. Ja jos kapteeni ä-ni lasketaan "herra on mun moottori":n perusteella, niin sitten sekin. Jou.
 
Neala. sanoi:
Joskus vanha ja mukava opettajamme lauleli meille jotain tilkkutäkki-laulua. Tietääkö kukaan? Olisi mukava löytää se.

[color=green:ad503d2374]Löytyyhän tuo kipale sellaisesta punaisesta kirjasta, jonka nimestä en oo nyt ihan varma onks se tällänen, mut pitänee perjantaina tarkistaa... Muistaakseni sen nimi on nuorison veisukirja 2000 tai jotain... Mut tosiaan tarkistan sen vielä... :) Tilkkutäkki on ihana, mut siin kirjassa on muitakin tosi hyviä biisejä... [/color]

ARTzero sanoi:
Onhan näitä, ainakin yksi. Nimittäin Tink tvais. Se ON pop.


[color=green:ad503d2374]Kyllähän tuo kuullosti ihan hyvältä, kun olin maata näkyviss niit kuuntelees... Mut HB on kyll parempi!!! :) Otetaan vähän kotiin päin... :) Kun sattuu olemaan Forssasta tuo HB...

Danyan Ja sillanrakentaja
Siitä kapteeni Ä-nest en kyll tiiä, mut toi Audioslave on kyll gospelii... Käy vaik netist lukeen niitten sivuilta nee jutut, mitä siel on!!! [/color]
 
Lueskelin tässä Audioslaven levyn kansivihkosesta noita lyriikoita, eikä siellä ole tosiaankaan oikein mitään hengellistä. Kiitos-listalla ei edes kiitetä Jumalaa [22] enkä jostain syystä usko, että bändi edes esiintyisi Provinssissa jos se olisi gospelia. Nettisivuilta en löytänyt ainoatakaan mainintaa gospelista.
 
[color=green:90c47063bc]No ihan miten vaan... mut esim Juha Tapio... Se soittaa Gospelii... vaik sen uudella levyllä ei paljoo sitä ookkaan!!!No juu... Mut nyt tarvii jatkaa töitä... :) [/color]
 
Tuolla Ameriikan maalla eivät nämä gospel- ja maallisten yhtyeiden rajat ole ihan niin selkeitä kuin täällä kotopohjolassa, siksi en yhtään ihmettelisi jos joku USA:lainen gospelbändi voisi soittaakin Provinssissa, vaikka suomalainen ehkei. En minä kyllä sitäkään vastustaisi...
Suomessa Kapteeni Ä:ni tekee aika hienoa työtä siinä mielessä, että puhuu uskonasioista vaikkei olisikaan varsinainen gospel-yhtye. (Kyseisen artistin kaikista kannanotoista en sitten ole ihan yhtä hyvilläni...)
Onhan Suomessakin sillointällöin päässyt radiosoittoon joitakin kotimaisia gospelviisuja, ikäänkuin vahingossa, kun niissä ei ole ihan niin selvillä sanoilla asioista puhuttu. Esimerkkinä vaikkapa tuo Juha Tapio, Jack's of all trades ja Jumpin' China.
Ja jos oman suosikkini tähän loppuun, Bass'n Helenistä tykkään, Olethan-biisi on kantanut vaikeissa paikoissa. Mustarastas nimisen vanhan bändin löysin tässä juuri ja ihastuin kovasti, kun muutenkin olen vähän höpsähtänyt semmoiseen irkkumusaan.
 
Saanen näin tyhmänä tyttönä kysyä yhtä asiaa: Mitä gospel-musiikki on??
Mul tulee vaan mieleen sellanen Raamattu musiikki :oops:
Ei kai se oo sellasta??

Voi, ku mä kysyn tyhmiä :oops:
 
Imithuel sanoi:
Saanen näin tyhmänä tyttönä kysyä yhtä asiaa: Mitä gospel-musiikki on??
Mul tulee vaan mieleen sellanen Raamattu musiikki :oops:
Ei kai se oo sellasta??

Voi, ku mä kysyn tyhmiä :oops:

[color=green:2e72307f06]Kyllä hän tuo gospel on sitä musiikkia, jossa sanat on tärkeimmät!!! Eli hengellistämusiikkiahan tuo... :)
ja ainhan sitä kysyä saa, mikään kysymys ei ole turha...

mikä on suosikki biisinne, sanoman perusteella, vai muuten???[/color]
 
Niin, siis musiikillisesti gospel ei eroa muusta viihdemusiikista, genrejä on räpistä metalliin. Mutta sanoma tekee gospelista gospelin. Ei se siis mitään kirkkolaulantaa ole :D.

Itse olen tutustunut gospeliin jonkin verran, vaikken sitä kovin aktiivisesti kuuntelekaan. Silloin tällöin. Omistan kaksi gospel-levyä, molemmat brittiläisiä, Kindle ja Delirious?. Jälkimmäinen taitaa olla yksi maailman tunnetuimmista gospel-bändeistä.

Maata näkyvissä -festareilla tulee tutustuttua aina uusiin gospel-artisteihin, mutta muuten en yritäkään tutustua gospeliin sen kummemmin. Gospelia kun on niin paljon erilaista, aika ei riitä.
Ja itse pidän musiikissa tärkeinpänä itse musiikkia, joten pelkän sanoman takia en kuuntele yhtään mitään, mikä myy itseään musiikkina. Hyvässä gospel-musiikissa sanoma tulee mukavana lisänä, itse musiikkia se ei paranna tai huononna.
 
Ruusa Gamgi sanoi:
Ja itse pidän musiikissa tärkeinpänä itse musiikkia, joten pelkän sanoman takia en kuuntele yhtään mitään, mikä myy itseään musiikkina. Hyvässä gospel-musiikissa sanoma tulee mukavana lisänä, itse musiikkia se ei paranna tai huononna.

[color=green:79d4ec4845]Sori nyt vaan, mut musaa tehdään ylipäätään sen sanoman ei itse musiikin takia!!! Ei muuten, mut toisaalta saundit voi olla huonot, mut sanat tosi hyvät... Et tekisitkös itse musiikkia sanoittaen, mut et silti merkkais niillä sanoilla yhtään mitään...??? Turhauttavaahan tuo on!!! no mut ihan miten vaan... Kyll ymmärrän, et joku tekee pelkkää musaa ilman mitään sanotuksia... Ja ihanhyvä niin... Mut ne missä on sanoja, niin niitä vois kuunnellakin... Ei ne oo tarkotettu täytteeke... Ne on sen musiikin ydin!!![/color]
 
No minä olen ainakin käsittänyt, että esim. musikaalisesti lahjakkailla säveltäjillä on pääasiana itse musiikki. Ei Sibeliuskaan mitään sanoja pahemmin pohtinut.
Itselleni musiikki on hyvin tärkeää, ei vain yksi monista viihdykkeistä. Tämän takia pidän musiikissa tärkeinpänä melodiaa ja soundeja. Mielipidekysymyshän tuo on, mutta missään nimessä se, että musiikkia tehdään vain sanoman takia, ei ole totta. Gospelinkin tekijät ovat musiikki-ihmisiä: varmasti he harrastaisivat musiikkia, vaikkeivät olisikaan uskossa/haluaisi julistaa mitään sanomaa.

En kuuntele mitään, missä soundit ovat huonot mutta sanat hyvät. Tämä on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni, mistä ei kannata loukkaantua.
Gospelin, jota kuuntelen, on oltava musiikillisesti hyvää. Sanat ovat tietenkin plussaa, vaikkeivät itse musiikkikokemukseeni merkittävästi vaikutakaan.

Pitää vielä täsmentää, että kyllä sanoillakin on tietenkin oma merkityksensä. Tämän merkityksen suuruus vain vaihtelee kuuntelijan mukaan. Jos sanat ovat todella huonot, keskinkertaisen ok musiikki ei pelasta kappaletta. Jos sanat taas ovat mestarilliset ja musiikkikin kohtalaisen hyvää, voi lopputulos olla aivan kuunneltavaa.
 
[color=green:a8d921a85c]En nyt tarkoittanut, etteikö itsestään musiikilla olisi mitään merkitystä, mutta gospelissa tärkeimmät ovat itse sanat...
Kyllä beethowen sibelius, yms on ihan hyviä, mut se musiikki on taas toisenlaista kategoriaa...!!! Eikä niitä voi arvioida samalla lailla kuin niitä, jotka on ensin sanotettu, ja sit vast sävelletty... Just niinkun kaikki Exitin, Bass Žn Helenin, Terapian, yms ne sanottaa ensin, koska ne pitää sanomaa tärkeimpänä, mut ne nyt vaan tuo sen sanoman musiikin kautta, kun se nyt vaan sattuu sitä kautta jollekin oleen paljon helpompi ymmärtää... kun lähtee jonnekin messuun, tai johonkin seurakunnalliseen tapahtumaan kuunteleen jumalan sanaa!!! Se nyt vaan on helpompi käsittää musiikin kautta!!! [/color]
 
Ylös