Hobitti-henkinen näytelmä?

Amroth

Vaeltava haltianeito
Hei, ikuisuusprojekti aka Leffaprjoektista mieleeni juontui, että taipuisiko the Hobbit näytelmäksi?

Mukaan tarvittaisiin vähän kaikkea, ja lähtökotana olisi se, että lähdettäisiin suunnittelemaan ihan harrastelijaporukalla tehtyä näytelmää.
Prologin pätkä

On vuosi 2018, ja tavallinen kaupunkilaistyttö Anna on juri tullut koulusta kotiin, ja lukee kirjaa kaakaota siemaillen kun ovelta kuuluu luja koputus.
Anna menee varovasti avaamaan, ja näkee portaalla rypistyneen kirjeen.
Anna pelästyy ja jätaää kirjeen siihen paikkaan pamauttaen oven kiinni- ja toteaa vanhan, kumaraslkäise ukkopahan istua nököttävän keittiössä hörppimässä termoskannusta teetä kuin itsestäänselvyytenä, ja seikkailu alkaa..


Juoni siis viittaisi Hobittiin, mutta olisi kuitenkin selvästi erilainen, jätän loput juonesta käsikirjoitusteamin huoleksi.

Voisi olla kivaa, ja idean äitinä olen luonnollisesti mukana. Varsinkin Arkkikiven löytämiskohtauksen olen jo muotoillut päässäni mahtavaksi;
Anna astuuu suureen Örkkimonsterin lilliputeilta ryöväämään (kovasti Yksinäisen vuoren kääpiösalin näköiseen) saliin Örkkimonsterin ollessa hätistelemässä apuun tulleita jättiläispeikkoja toisaalla, ja löytää Taikapaperin, joka on Lilliputtikuningattaren vallan sydän.

Ei omaperäistä, mutta helppoa toteuttaa.

Kaipaan vain mielipiteitä ideastani?
Muusta voinee puhua, jos tämä idea saa jouskus niin paljon tuulta purjeisiin, että sitä aletaan toteuttaa.
 
Idea on hauska, mutta pieni realisti sisälläni pohtii miten näytelmän teko onnistuu tällaisella ympäri maata hajaantuneella väellä. Ehkä jos saisi jostain yhdeltä seudulta suurimman osan porukkaa ja sitten muutamia jotka jaksavat matkustella edestakaisin. Pitäisi myös tietää missä tämä olisi tarkoitus esittää. Rekvisiittaahan voi valmistaa missä päin maata vain, mutta esimerkiksi mahdollisten lavasteiden säylytys voi osoittautua hankalaksi.
Jos tämä toteutuisi niin ehdottaisin esityspaikaksi The Miittiä vaikka parin vuoden päähän. Käsikirjoitukselle n. vuosi aikaa ja harjoituksille ja lavastukselle ja puvustukselle toinen. Vai onko hirmuisen tiukka aikataulu? Vaatisi myös porukalta todellista halua sitoutua tähän. Henanella voisi olla ammatillista silmää tähän ja ymmärtääkseni Heppuli on myös ollut teatterihommissa?
Ehkä lähtisin ensin siitä että jos saa pienen porukan joka hioisi käsikirjoituksen valmiiksi ja sitten vasta katsottaisiin onko se mahdollista toteuttaa ja millaisella aikataululla.
Itse en voi luvata että olisin mukana vaikka kuinka haluaisin. Ensinnäkään en ehdi ja toiseksi olen äärimmäisen laiska matkustamaan eikä sitä kannata Hämeessä varmasti harjoitella ja kasata.

Oli miten oli ja kävipä tälle kuinka vain niin se olisi ihan mahtava lisä The Miitin ohjelmistossa.
 
Aikataulu kuulostaa toimivalta, ja mitä väen kokoamiseen tulee, viin jos esim. eteläisen Suomen Tolkien-fanit ottaisivat projetin harteilleen, niin sen voisi saada The miittiin aikataulussaan valmiiksi.
muoks
Itse pystyisin ainakin pukuja säilyttämään, ja pienempi rekvisiitta kuuluisi kanssa kategoriaan, jota pystyn säilyttämään, mutta apu tämän idean luonnostelussa, ja mahdopllisessa toeutuksessa on enemmän kuin tervetulluttta.:)
 
Oi tämä kuulostaa varsin hyvältä! Jaamar muisti oikein, olen harrastanut pitkään ja opiskellut vuoden näyttelijäntyötä ja se on toivottavasti vielä tulevaisuudessa minun ammattini.

Olen samaa mieltä sitoutumisen kanssa, koska näin isot jutut eivät onnistu ilman kaikkien mukanaolijoiden sataprosenttista panostusta, ja hieman epäilyttää myös porukan hajanaisuus, vaikka idea on mahtava. Mutta yleensä näistäkin selvitään, varsinkin jos kaikilla riittää innostusta ja yksi ihminen voi tehdä useammankin roolin. Itselläni on kanssa nyt vähän hankala tilanne, että muutan näillä näkymin ensi syksynä Helsingistä Ypäjälle hevosia opiskelemaan ja ymmärtääkseni se koulu on aikaa vievä ja sitova myöskin, eli näyttää vähän pahalta oma osallistumiseni. Mutta voisin olla alustavasti mukana!

Suosittelen, että joku ottaa vastuun ohjaamisesta ja vastuun näytelmän valmistumisesta, esimerkiksi Amroth idean kehittelijänä, sillä on hyvä, että joku on sanomassa lopullisen sanan kohtausten sisällöstä, vaikka näyttelijöille saa ja pitää jättää tarjoamismahdollisuus omista rooleistaan ja tekemisestä. Ja vaikka harrastajaproduktiosta kyse onkin eikä tätä tarvitse tehdä turkkalaisesti verta, hikeä ja kyyneliä säästelemättä, suosittelen myös varomaan kohtausten liiallista etukäteensuunnittelua ennen varsinaista harjoituskauden aloittamista, koska kaikki ideat eivät valitettavasti aina toimi konkreettisesti lavalla, vaikka ne tuntuisivat alkuun hyvältä. Enkä nyt missään nimessä tarkoita, ettei Amrothin Örkkimonsterin sali-kohtaus tulisi toimimaan, sitä ei vain kannata kuvittaa tässä vaiheessa enää pidemmälle.

Voi kumpa tämä saataisiin toteutettua, olisi ihan huikeata!!!
 
Ohoh, enpäs arvannut, että ideani saisi oikeasti kannatusta.:)
On kyllä totta, että porukka on hajallaan, ja vähääkään mahdollisesti tämäntyylisestä esityksestä kiinnostuneet henkilöt pitäisi jotenkin saada koottua niin, että harjoitukset olisi helppo organisoida eikä homma kaatuisi yhden ihmisen varaan. Itse opiskelen viimeistä vuotta ammattiopistossa, mutta pystyn henkilökohtaisesti säätelemään vapaa-aikaani siten, että projektille jäisi aikaa.

Kun minua kerta ehdotettiin, niin voin suostua ohjaamaan näytelmän, sikäli kun tarpeeksi porukkaa näytelmää varten sattumalta omaisi aikaa ja halua osallistua projektiin.
Olen myös valmis ryhtymään käsikirjoittajan, tai yhden käsikirjoittajan, tehtäviin, ja osaanpa muuntautua näyttelijänkin saappaisiin tarvittaessa, vaikken ole ikänä näyttämökoulutusta saanutkaan.
Muttamutta. Katsotaan nyt kuinka tämän käy.

On myös totta, ettei kohtauksia kannata vielä suunnitella kovin pitkälle, esimerkiksi otetun Örkkimonsterin sali-kohtaus voi toimia,
tahi sitten ei, mutta itse ajattelen, että on hyvä, jos näytelmällä on jonkinlainen runko, josta lähdetään aikanaan muovaamaan toimivaa esitystä, etteivät näyttelijät sun muut ihmiset vain pöllähdä tositilanteeseen, että oho, tällainen pläjäys pitäisi sitten vetää kunnialla läpi.
 
Tämä kuulostaa hyvältä. Olen mukana.

Konnussahan on esitetty yhdissä pikkujouluissa Tiernapojat. Olemme Jaamarin kanssa olleet mukana tässä kokonaisuudessa. Myös Ereinion ja douv osallistuivat kyseiseen kokonaisuuteen.

Itse olen myös ollut kauan teatteriporukoissa mukana. Kirjoittanut monta näytelmää sekä ollut monissa monissa asioissa mukana. Jos tarvitsee apua, minun hihastani voi nykiä myös.
 
Itse haluaisin tulla mukaan, näyttelemään ja käsikirjoittamaan, mutta omalla pessimistisellä realismillani voin todeta, että ei tule onnistumaan ainakaan tuo näyttelijän puoli
a)olen vain 13v espoolaistyttö eli ihan jo reissaamismahdollusuudet ovat varsin rajalliset
b)ei siis näyttelemistä kokemusta parin kaverin kanssa pihalla omaksi huviksi kuvattuja puoli-improvisaatio videoita lukuuottamatta
c)koulu vie paljon aikaa ja huomiota ja energiaa, joten aktiivinen osallistuminen ois hankalaa
d)ja vielä harrastuksetkin kaiken päälle

~huokaa~

No, onnea projektille, toivon että onnistuu vaikka itse en luultavasti paljonkaan voi osallistua!:)
 
Tulipa tuossa mieleen että olen nähnyt Lappeenrannassa näytelmän joka oli käsittääkseni käsikirjoitettu improvisaatiolla. Minusta se oli hyvä ja toimiva (Koivu Sputnik ja tähti), mutta arvosteluissa ei saanut hirmuisesti kiitosta. Se voisi olla toimiva tapa käsikirjoittaa tässä tilanteessa. Jokaiselle vaan rooli ja joku lähtötilanne ja sitten lähdetään katsomaan mitä tulee. Kirjoitetaan hyvät ideat ylös ja hiotaan niitä ja huonot tiputetaan pois. Tietysti niin että on se yksi ohjaaja joka tekee lopulliset päätökset siitä mitä otetaan mukaan. Improvisoidessa kun homma lähtee helposti lapasesta.
 
Aha.:)
Meil kavereitten kesken se oli vaa jotai et katottii ne videot kerran tai kaks ja poistettiin et ei niit kukaa muu koskaan nähny. Se oli kyl ihan mielenkiintost et ku meit oli kolme yhteensä kuvaamiseen ja näyttelemiseen nii hahmoi saatto silti tulla kuus:D
 
Ylös