Huuliharppu ja sen soittaminen

Micco

Verkostelija
Suomen Tolkien-seura
Hmm. Nyt on huuliharppu, mutta sitä pitäisi vielä oppia soittamaan. Varsinkin näin aluksi oikeita ääniä on melko hankala saada soimaan ja harpun reiät tuntuvat liian pieniltä. Nenällä soittaminen onnistuu paremmin, mutta en usko sen olevan kovin korrekti tapa. :D Lisäksi pari reikää ei soi ollenkaan hengittäessä toiseen suuntaan. Onkohan vika minussa vai soittimessa? Sattuuko täällä olemaan kokeneempia huuliharpisteja, jotka voisivat auttaa neuvoakaipaavaa aloittelijaa? :p
 
Itelläni on parikin harppua, joita tulee aina joskus soiteltua yksin ja bändin kanssa soolonomaisesti. Nuoteista en ole oppinut kummallakaan harpulla soittamaan (se lienee mahdotonta), joten improvisaation voimalla eteenpäin mennään. E-vireisellä harpulla on järkyttävän helppo soittaa sooloja 12 tahdin blueskuvioon perustuvaan rokkiin ja bluesiin. Toinen harppu on C/D-vireinen ja se on vähän hankalampi soitin. Toisaalta silläkin pystyy ihan järkeviä "nuuskamuikkusmaisia" melodioita tuottamaan, kunhan jotain ymmärtää harmoniasta.
 
Minä olin vuosi pari sitten isän kanssa mummolaa siivoamassa, ja sieltä löyty ihan tyylikäs huuliharppu. Se vain oli tunnistamattoman mönjän peitossa, joten sitä sai kotona pestä todella paljon, että sen uskalsi viedä edes lähelle suuta. Soittaa minä en todellakaan osaa, voisin halutakin, enkä siis sen suhteen osaa antaa neuvoja. Etenkin ne kappaleet, joita Nuuska Muikkunen soitti Muumeissa olisi kiva soittaa. Erityisesti huuliharpun ääni ei minua viehätä sellaisissa miksi-niitä-nyt-kutsutaan-viihteellisissä-laulullisissa-biiseissä sooloina, mutta Muumeissa se on ihana (miksen tiedä muita esimerkkejä kuin Muumit?). Nyt sain yllättäen tästä keskustelusta innoitusta kokeilla taas soittaa sitä harppua...
 
Ei ole mulle vielä tähän päivään mennessä selvinnyt, minkälaisella harpulla Muikkunen soittaa :) Olen monella erilaisella kokeillut soittaa sitä mukavaa pientä melodiaa, mutta ei ole toistaiseksi onnistunut...
 
Ylös