IRC - Temppu ja miten se tehdään

Sillanrakentaja

Kontulainen
[MUOKS] Ooh, Käärmeessä yritettiin aloittaa uutta irkkauskeskustelua, vaikka tämäkin täällä näyttää yhä olevan. Ehkä jollakulla on sittenkin jotain keskusteltavaa tai kysyttävää irkkaukseen liittyen. Tuonne vain ketjun jatkoksi, tähänastinen keskusteluhan on käsitellyt lähes pelkästään sitä erästäkin välikohtausta tuolla kanavallamme joskus aikaa sitten. Mutta juu, rohkeasti vain, jos jokin mieltä askarruttaa. ^^ [/MUOKS]

------
Tässä voisi aloitella jonkinmoisen keskustelunpoikasen myös irkkauksen jalosta taidosta. Tai lienee täällä sellainen joskus ollutkin, mutta kadonnut sittemmin tuonne bittien taivaaseen tai jotain. Eli tähän nyt sitten kaikkea mahdollista (irkkaamiseen liittyvää) maan ja taivaan välistä.

Tulipa tässä tuolla rakkaan irc-kanavamme #konnun (irc.theoring.net) puolella tiistai-iltana puheeksi tuo etunimien käyttö nickien sijasta. Suurin osa - melkein kaikki - kanavan käyttäjistä on myös tämän foorumin käyttäjiä (melko luonnollista, etten sanoisi). Niinpä lähes kaikilla on sama nicki niin Käärmeessä kuin #konnussakin. Se on mielestäni myös erinomaisen luonnollista; kun juttelet vaikka Sillanrakentajalle #konnussa, niin tiedät että kyseessä on sama tyyppi kuin Käärmeessäkin. Poikkeuksiakin toki on, sillä kaksi samalla nickillä liikkuvaa henkilöä eivät voi olla samalla serverillä yhtäaikaa, ja tuolla irc.theonering.net -servulla kun on paljon muitakin kanavia, esim. The One Ring -nettisivuston omat kanavat (kansainvälisiä).

No, vaikka nyt ei irkissä sattuisikaan olemaan käytössä samaa nickiä kuin millä Käärmeeseen on rekisteröitynyt, niin kyllähän se äkkiä selviää. Eli se ei ole iso murhe laisinkaan. Sen sijaan jonkinmoiseksi pahaksi tavaksi on muodostunut se, että toisensa IRL (In Real Life, oikeassa elämässä) tuntevat ihmiset puhuttelevat toisiaan myös irkissä oikeilla etunimillään, nickeistä huolimatta. Tämä jos mikä on omiaan a) luomaan vaikutelman jonkinmoisesta elitistisestä sisäpiiristä, b) vaikeuttamaan tunnistamista tyyliin "Icegorn on näköjään siis Juuso, mutta keitä oikein ovat Jenni ja Senni?" ja c) saamaan uudet irkkaajat tuntemaan olonsa entistä ulkopuolisemmaksi.

Kyllähän ne nickitkin sitten aikaa myöten oppii yhdistämään oikeisiin etunimiin, mutta mikä mielekkyys niillä nickeillä sitten enää on? Yhtenä irkkauksen (ja oikeastaan koko netin) kantavista ideoista on ollut nimimerkillä (ts. anonyyminä) esiintyminen, joka luo aivan erilaisen vapauden tunteen, kuin mihin oli aikoinaan totuttu.

Ratkaisuksi on ehdotettu mm. sitä, että pistetään irkkinickiksi sitten se oikea etunimi. Haittapuolena tässä on tietenkin se, että Juusoja ja Jennejä on todennäköisesti enemmän kuin yksi kutakin, joten loppuviimeksi päädyttäisiin käyttämään jotain Anne1, Anne2 ja Anne3 -järjestelmää, joka romuttaisi koko idean. Poikkeuksena ovat tietenkin ne, jotka Käärmeessäkin tunnetaan "oikeilla" nimillään, kuten esim. Riku, Sami ja Aila (ent. Baila)...(lainausmerkeissä siksi, että mistäs sen oikeasti voi tietää...)

Joten ihan tässä nyt kyselen vain ihmisten mielipiteitä asiasta. Pitäisikö ne oikeat nimet jättää oikeaan elämään ja jatkaa irkkailua ihan sillä samalla tutulla nimimerkillä, jonka muutkin saattavat jopa tuntea? Vai onko se ihan liian monimutkaista?

Liitän tähän nyt pienen esimerkin tiistai-illan 13.04.2004 keskustelusta klo 22.12 - 22.20:

[22] * Undo has joined #kontu
[22] <Taakka> Nuho, todella pitkästä aikaa, kyllä. ;)
[22] <Yavannie> Silttis o/
[22] <Yavannie> Undoo/
[22] <Entti> wb Undo =)
[22] <Nuho> np: Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus - Rajaton Rakkaus
[22] <Entti> *Nora ^^
[22] <Undo> Yava, kiits Anu ^^
[22] <Yavannie> Mira, Perttu on seitsemän aikaan tampereella
[22] <@Mirabella> Okei, kiitti, eli nähdään varmaan Rautatieasemalla
[22] * Icegorn has joined #kontu
[22] * ChanServ sets mode: +o Icegorn
[22] <@Sillanrakentaja> Ice. o/
[22] <Danyan> juuso!<3
[22] <Yavannie> Juuso! Huomenia
[22] <@Icegorn> Jenni <3
[22] <@Icegorn> Sillanrakentaja o/
[22] <Entti> Juuso =)
[22] <Neala> Icegorn .)
[22] <@Mirabella> Icegorn o/
[22] <@Icegorn> Lotta! Iltoja!
[22] <@Icegorn> Anu =)
[22] <@Icegorn> Neala. :)
[22] <@Icegorn> Mirabella o/
[22] * Taakka np: Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus ~ Hyvä Ihminen
[22] <Nuho> Iltaa Icegorn
[22] <Undo> IceJuuso :)
[22] <@Icegorn> Iltoja Nuho
[22] * Chendar has joined #kontu
[22] <@Icegorn> UndoNora :)
[22] <@Icegorn> Ville ^^
[22] <CAPS> terppa juuso
[22] <@Icegorn> johanna moi
[22] <@Mirabella> Chendar : ) *hali*
[22] <Chendar> Juspe ^^
[22] <Entti> Ville =) *halaa*
[22] <@Sillanrakentaja> Chendar. o/
[22] <Chendar> Mirabella :) *halaus*
[22] <Chendar> Anu :) *halaa*
[22] <Chendar> Sillanrakentaja \o
[22] <Undo> Rakkain :) *halisuukotus*
[22] <Chendar> Rakkainpani :) *halisuukotus*
[22] <@Icegorn> mitäs tänne kuuluupi näin iltasella?
[22] <Neala> Chendar o/
[22] <RuusaGamgi> Juuso, Chendar o/
[22] <Chendar> Neala \o RuusaGamgi \o
[22] <@Icegorn> Tuuli ystäväiseni :)
[22] <varvas> JUUSO! <3 ja chendarkinmoi :)
[22] * ElakNov has joined #kontu
[22] <@Icegorn> saara <3
Noin klo 22.33 osa valvojista koitti herättää keskustelua mahdollisesta ongelmasta potkaisemalla Icegornin (joka siis on myös valvoja) ulos kanavalta (mikä oli toki enemmän tai vähemmän tarkkaan suunniteltu juttu ^^), mutta moinen keskustelunavaus otettiin melko tyrmistyneinä vastaan. Uusi yritys lienee nyt paikallaan.

(Ja tuo halipusimoikkailu on kans aika jänskä juttu, ehkä jopa ongelma? ;))
 
Agh. Tuo keskustelunpätkä jonka Sillanrakentaja luovutti meille on kyllä kauheaa katsottavaa. Mielestäni oikeiden nimien käyttö on jotain sellaista joka pitäisi jättää kokonaan yleiseltä kanavalta kuten esimerkiksi #kontu täysin pois. Harrastetaan sitä sitten privassa tai pienillä inside-kanavilla kuten esimerkiksi vaikka #patonki.

Ja mitä tulee pusipusihalihalimoimoi -kulttuuriin niin vastustan sitä henkeen ja vereen. Olen lopettanut kokonaan tervehtimällä #konnusta muuten kuin sanomalla "huomenta" tai jotain vastaavaa lyhyttä joka on omistettu koko kanavalle. Tietenkin joskus yöllä pikkutunneilla, kun porukkaa on vähemmän ja kanavalle liittymisetkin harvassa on asia toinen eikä tälläistä temppuilua niinkään esiinny. Silloin saatan muutamaa vähän tutumpaa henkilöä moikkastakkin. Harvinaista kuitenkin tämä minulta. Tämä PPHHMM -kulttuuria kyllä pitäisi rajoittaa jonkin verran. Tottakai halit ja vastaavat ovat irkissä suloinen asia, mutta kun ne alkavat ajautua yhtä yleisiksi kuin hymiöt ja menettävät samalla merkitystään samaa tahtia. Kickkiä niille ;)

Aika tehokasta keskustelua kyllä tuo Sillanrakentajan kopioima pätkä. Tuosta saakin varmaan hienoisen käsityksen miksi olen aina vain harvemmin keskustellut #konnussa ja siirtynyt pienemmille kanaville höpisemään. Yöllä taso on kuitenkin poikkeuksetta parempaa kun porukka alkaa valua nukkumaan.

Nimimerkki: #konnun puhdistusta odottava
 
Sillanrakentaja sanoi:
Ratkaisuksi on ehdotettu mm. sitä, että pistetään irkkinickiksi sitten se oikea etunimi.

Entäs ne, jotka eivät haluaisi omaa nimeään esille tuoda? Ei minulla ole nimessäni mitään salattavaa, mutta olen mieluummin Thali sekä täällä foorumilla että Ahvenessa, jos sinne ehdin. Jos sitten muut olisivat omilla nimillään, niin johan tuntisin oloni hölmöksi. Enkä sitäpaitsi jaksaisi enää opetella kaikkien nimiä uudelleen, hyvä jos tunnistan kymmenen nikkiä muutenkaan.

Käyn nykyään todella harvoin Ahvenessa, vaikka ennen olin siellä päivittäin. Tuli hankittua se elämä. Mutta muistaakseni tuosta halipusijutusta on keskusteltu joskus muulloinkin? Se ja valtava vokaalien käyttö tyyliin "Moiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!" taidettiin kieltää ihan säännöissäkin? Onhan se sööttiä saada iloinen tervehdys, mutta rajansa sillä siirapillakin. Muistelenpa, että aikoinaan jupistiin enemmän ja vähemmän suuttuneina siitäkin, kun minä ja Frank tervehdimme toisiamme hellittelynimillä. Oli kuulemma liian siirappista, ei sovi vanhuksille sellainen. ;)

Eli Teran kanssa samoilla linjoilla. Privaan/muilla kanavilla ylenpalttinen söpöily ja etunimien käyttö.
 
Minä jo kerkesinkin kummastelemaan etunimien käyttöä, mutta oletin sen olevan kanavan jokin "oma juttu". En harmistuisi jos sitä vaikka paheksuttaisiinkin. Minähän en omalla nimelläni irkkimään ala. Roark on Roark vaikka voissa paistaisi.

Eli siis olen linjoilla kaikkien niitten kanssa jotka ovat linjoilla kanssani.
 
Juu, kaipa sitä pitää alkaa käyttää vain nickejä, sille kun löytyy järkiperusteet.
Mutta Teran kanssa olen eri mieltä tervehtimisestä. Tottakai tuollaiset halipusuttelut ovat vähän ärsyttäviä, mutta mitä pahaa on tavallisessa tervehtimisessä? (Tai tavallisessa halaamisessa? En tajua.)
Kun täällä on otettu nyypät oikein sydämenasiaksi, niin perustelen tätäkin nyyppien kannalta. Kun itse ensimmäisiä kertoja tulin #kontuun, olin luonnollisestikin vähän paniikissa. Ajattelin, että on kamalan noloa tulla sinne kun ei tunne ketään jne... Iloinen tervehdys joltakin on siinä tilanteessa varsin mukava, ei tunne oloaan kamalan ulkopuoliseksi. :)
Eikä mielestäni tuttujenkaan tervehtimisessä ole mitään pahaa. Moikkailu ehkä on muodostunut #konnun yleisimmäksi "puheenaiheeksi", mutta vielä se ei ole ketään tappanut ja muutakin keskustelua löytyy. Tasa-arvon nimissä pitäisi sitten tervehtiä mieluummin kaikkia, eikä vaan niitä parhaita kavereita. Vaikka tiedän kyllä, että jollekin voi tuntua kummalta tervehtiä ventovierasta, ei siihen pakottaa voi. Kai sitä pitää hyväksyä, että vakiokäyttäjä saa enemmän tervehdyksiä kuin nyypiö.
 
Tuosta halipusuttelusta minä en ole koskaan pitänyt. En ymmärrä miksi se on niin kivaa. Kyllähän sitä toki saa tervehtiä toisia, mutta tuollainen on minusta liikaa.

Mutta ihmisten oikeita nimiä käytän kyllä joka tapauksessa edelleenkin, ellei sitä erikseen kielletä [mikä taas olisi jo aika naurettavaa]. On outoa ja sekavaa kutsua tuttua ihmistä nikillä, ja käytän muutenkin paljon mielummin oikeita nimiä. Itse ainakin pidän enemmän siitä, että minua kutsutaan Senniksi kuin Lunaksi.
Ymmärrän tietysti, että se antaa kuvan sisäpiiristä, ja että uusien on vaikea tietää kuka on kuka, mutta minusta on aivan luonnollista, että tuttuja ihmisiä kutsutaan, jopa irkissä, oikeilla nimillä.
 
Ruusa Gamgi sanoi:
Mutta Teran kanssa olen eri mieltä tervehtimisestä. Tottakai tuollaiset halipusuttelut ovat vähän ärsyttäviä, mutta mitä pahaa on tavallisessa tervehtimisessä? (Tai tavallisessa halaamisessa? En tajua.)

Ei minustakaan tavallisessa tervehtimisessä mitään vikaa ole, mutta ymmärsin että tässä tapauksessa tarkoitettiin sellaista ylimenevää hehkuttelua ja pusuttelua. En minua haittaa irl, jos hyvät ystävät tervehtivät toisiaan iloisesti tai pariskunnat halaavat/antavat suukon. Mutta nolottaisi kyllä, jos riemunkiljahduksista tai söpönöpömusipusittelusta ei tulisi loppua lainkaan. :)
 
Thali sanoi:
Ruusa Gamgi sanoi:
Mutta Teran kanssa olen eri mieltä tervehtimisestä. Tottakai tuollaiset halipusuttelut ovat vähän ärsyttäviä, mutta mitä pahaa on tavallisessa tervehtimisessä? (Tai tavallisessa halaamisessa? En tajua.)

Ei minustakaan tavallisessa tervehtimisessä mitään vikaa ole, mutta ymmärsin että tässä tapauksessa tarkoitettiin sellaista ylimenevää hehkuttelua ja pusuttelua. En minua haittaa irl, jos hyvät ystävät tervehtivät toisiaan iloisesti tai pariskunnat halaavat/antavat suukon. Mutta nolottaisi kyllä, jos riemunkiljahduksista tai söpönöpömusipusittelusta ei tulisi loppua lainkaan. :)

Muistan kun joskus suosi sitten valitin tästä, silloinhan tuollaiset ~40 riviä pitkät tervehdysbakkanaalit olivat ihan arkipäivää. Luojan kiitos eräät henkilät ovat kanavalta jo poistuneet.

Pelkkä "moi" riittää vallan mainiosti.

Etunimien käytössä en sen sijaan näe mitään pahaa. Vai joko sekin rinnastetaan "sisäpiiriläisten" elitismiksi?

-Ville
 
Itse inhoan juuri noita etunimiä ja halipusutteluja. Sen takia en käykään enää ahvenessa. Ei jaksa roikkua irkissä, kun ei ole mitään mielenkiintoista.
 
Tuota noin. Mä en kertakaikkiaan käsitä, miksi omia nimiä ei voisi käyttää. #kontu ei todellakaan ole ainoa paikka, jossa käytetään etunimiä nikkien sijaan tervehtiessä. Ei siitä minusta pitäisi mitään ongelmaa tehdä. Mitä väliä sillä on, käyttääkö nikkiä vai etunimeä? Itse pyörin myös sellaisilla kanavilla, joilta en tunne ketään IRL, eikä minua silti haittaa vaikka jotkut kutsuvat toisiaan etunimeltä. Ei siinä ole mitään elitististä, voi hyvänen aika.
 
No eihän siinä tervehtimisessä mitään pahaa olekaan, itsekin olen kanavalla jatkuvasti käsi pystyssä. Muistan, kun ensimmäistä kertaa #kontuun eksyin joskus viime syksynä, niin taisipa siellä jo silloin joku minullekin sanoa että moi. Se oli erittäin mukavaa, tällainen nyypiökin tunsi itsensä tervetulleeksi ja saattoi sen myötä itsekin uskaltaa yrittää ottaa keskusteluun osaa.

Tuollaiset useiden kymmenien rivien mittaiset moikkailumessut eivät sinänsä ole ollenkaan huono juttu, kun sitä muutakin keskustelua kuitenkin siellä saa yrittää herätellä. Nyt kun itsekin toimin #konnussa valvojana, niin pyrin aina moikkaamaan kaikkia, ehkä omista myönteisistä kokemuksistani johtuen. Kuten Ruusa Gamgikin tuossa jo sanoi, niin eihän ketään voi pakottaa moikkaamaan tuntemattomia ihmisiä, jos se ei luontevalta tunnu. Mielestäni kuitenkin ihan kiva tapa, joka ei ketään tapa.

Tuosta etunimien käyttämisestä kuitenkin sen verran, että mikä perustavaa laatua oleva hyöty siitä sitten oikein saadaan? Jos ihmiset kerran tuntevat toisensa entuudestaan, niin kai he sen nyt itse varsin hyvin tietävät ilman oikeiden nimien käyttämistä tervehdittäessä tai muuten keskusteltaessa? Kyse on kuitenkin kaikille avoimesta kanavasta, jonka käyttäjistä suuri osa ei tiedä toistensa oikeita nimiä, saati sitten olisivat oikeassa elämässä tavanneet. Etunimien käyttö vaikeuttaa keskustelun seuraamista ja siihen osallistumista. Useinhan nämä etunimillä käytävät jutut ovat luonteeltaan sellaisia, että muiden ei ole tarkoituskaan tietää mistä puhutaan, mikä taas sotii hieman tätä avoimen kanavan periaatetta vastaan. Mutta mahdollinen haitta olisi puolet vähäisempi, jos puhujat käyttäisivät niitä samoja nickejä, jotka heillä kuitenkin käytössään on. Siinä ei tule niin helposti sellaista tunnetta, että muut kanavalla olevat suljettaisiin jonkin ulkopuolelle (vaikka niin ei todellisuudessa haluttaisikaan tapahtuvan). Itse en koe oikeilla nimillä käytäviä keskusteluja elitistisiksi, sillä olenhan jo pidemmän aikaa seurannut kanavan kummallisuuksia laidasta laitaan. Niihin tottuu.

Lunatic sanoi:
On outoa ja sekavaa kutsua tuttua ihmistä nikillä.
Oikeassa elämässähän se olisikin todella kummallista, ellei nick satu sitten olemaan henkilön ihan oikea lempinimi tai jotain. Mutta kun kyse on irkistä, niin siellä kaikilla on ihan oma irc-nickinsä. Miksi niitä ei käytetä? Tutut ihmiset kuitenkin tietänevät olevansa keskenään tuttuja, kuten tuossa aikaisemmin jo arvelin. Omaa irkkinickiään voi kuitenkin aina vaihtaa, vaikka sitten omaksi etunimekseen.

Thali sanoi:
Entäs ne, jotka eivät haluaisi omaa nimeään esille tuoda?
Aivan. Kaikki jotka haluavat käyttää irkissä vaikka nyt sitten tuota Käärmeen nickiänsä, niin se heille (meille) suotakoon. Ne jotka haluavat itseään kutsuttavan etunimellä oikean elämän lisäksi myös irkissä, niin ottaisivat sen sitten myös nickikseen. Nimimerkistään käyttäjä tunnistetaan.
 
Tera sanoi:
Mielestäni oikeiden nimien käyttö on jotain sellaista joka pitäisi jättää kokonaan yleiseltä kanavalta kuten esimerkiksi #kontu täysin pois. Harrastetaan sitä sitten privassa tai pienillä inside-kanavilla kuten esimerkiksi vaikka #patonki.
En tahdo näsäviisastella, mutta eikö tuo olisi loppujen lopuksi aika turhaa? :) Elitistisillä inside-kanavilla porukka yleensä kuitenkin tuntee jo toisensa, joten tarvetta etunimille ei siinä mielessä ole, eivätkä siitä hyötyisi uudetkaan irkkaajat, ja sitä ymmärsin tässä topikissa haettavan.

Minulla on aika harvinainen ja omasta mielestäni aivan tarpeeksi irc-kelpoinen nimi nickinä käytettäväksi, joten jos muutkin, niin miksen minä. Se ei tietenkään ole aivan yhtä persoonallinen kuin Hilgaria, mutta whaddaheck.

Vaan entäpä eräs aika ilmeinen ongelma: koska lähes kaikki irkkaajat ovat myös foorumilla, niin mistä minä saan tietää mikä nick on jokaisen etunimen takana? Ei kai foorumeilla olevien pitäisi sentään pitää oikeaa etunimeäänkin signussaan?
 
Danyan sanoi:
Mä en kertakaikkiaan käsitä, miksi omia nimiä ei voisi käyttää. #kontu ei todellakaan ole ainoa paikka, jossa käytetään etunimiä nikkien sijaan tervehtiessä. Ei siitä minusta pitäisi mitään ongelmaa tehdä. Mitä väliä sillä on, käyttääkö nikkiä vai etunimeä? Itse pyörin myös sellaisilla kanavilla, joilta en tunne ketään IRL, eikä minua silti haittaa vaikka jotkut kutsuvat toisiaan etunimeltä

Niin mutta kun ne muutkin... :roll:

Mutta Teran kanssa olen eri mieltä tervehtimisestä. Tottakai tuollaiset halipusuttelut ovat vähän ärsyttäviä, mutta mitä pahaa on tavallisessa tervehtimisessä? (Tai tavallisessa halaamisessa? En tajua.)

Ei alkoholissakaan ole mitään pahaa kohtuullisesti nautittuna. Mutta eikös normaalin moin sanominen riittäisi eikä jokaisen tervehtiminen henkilökohtaisesti kuten esimerkiksi:

[17:05:45] * Erestor (paperiarkk@a80-186-8-202.elisa-laajakaista.fi) has joined #kontu
[17:05:57] <Danyan> miikka<3<3<3<3
[17:06:07] <Erestor> Topicin kanssa ollaan vähän etuajassa. :p
[17:06:11] <Erestor> Jenni<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3
[17:06:23] <Hellas> Miikkeli : )
[17:06:37] <Erestor> Henna : )
[17:07:25] <Mederit> Erestor
[17:08:26] <Erestor> mede : )
[17:08:26] <Nessie> Miikka : ))
[17:08:30] <Erestor> Anna : )

Tälläinen ei välttämättä anna hyvää kuvaa kanavasta uudelle käyttäjälle. Itse jos olisin ilmaantunut kanavalle ensimmäistä kertaa vähän ennen tuollaista halispämmiä jonka Sillanrakentaja esitti ensimmäisessä viestissään olisin luultavasti kaikonnut aika nopeasti kanavalta ja etsinyt sellaisen jossa tervehtiminen olisi korvattu keskustelulla. Ja mitä tulee tuohon viestien venyttämisen kieltämiseen ei se ole näköjään kovin hyvin mieleen painunut.

Ei ole välttämättä kauhean helppoa keskustella toisen henkilön kanssa kun viestin välit täyttävät armottomalla tahdilla lisääntyvä hali-späm. Ja kaiken tämän olisi saanut huomattavasti pienempään tilaan tervehtimisien suhteen:

[17:05:45] * Erestor (paperiarkk@a80-186-8-202.elisa-laajakaista.fi) has joined #kontu
[17:05:xx] <Erestor> Moi.
[17:05:57] <Danyan> miikka<3<3<3<3
[17:06:07] <Erestor> Topicin kanssa ollaan vähän etuajassa. :p
[17:06:23] <Hellas> Miikkeli : )
[17:07:25] <Mederit> Erestor
[17:08:26] <Nessie> Miikka : ))
 
Hilgaria sanoi:
Vaan entäpä eräs aika ilmeinen ongelma: koska lähes kaikki irkkaajat ovat myös foorumilla, niin mistä minä saan tietää mikä nick on jokaisen etunimen takana? Ei kai foorumeilla olevien pitäisi sentään pitää oikeaa etunimeäänkin signussaan?
Niinpä, selkeintähän olisi, jos nick on sama molemmissa. ;)
 
No voi morjes. En mä kyllä noista moikkailuista urputtamistakaan niinkään ymmärrä, eihän sieltä irkistä tila lopu. [22]
 
Djaa-ah. Etunimien käyttöä vastaan olen minäkin. Minulla on muutenkin surkea nimimuisti, eikä minua laisinkaan riemastuta se, että joudun Ahvenen keskustelua kunnolla ymmärtääkseni opettelemaan kasan irl-nimiä irc-nickien lisäksi - ja kyllä, monesti keskustelusta todellakin on pihalla, jos ei ymmärrä keihin Iinoihin ja Lasseihin ja Kalleihin ja Lauroihin milloinkin viitataan. Enkä nyt itseäni edes aivan nyypäksi koe, joten ongelma ei rajoitu pelkästään uusiin tulokkaisiin.
Toki minä olen yleensä muutenkin aikalailla ulkona keskusteluista, mutta irl-nimet ovat yksi lisäseikka häiritsemässä. Henkilökohtaisesti minun on myös melkolailla vaikeaa ymmärtää, miten se nickin käyttäminen tuntuu muka niin oudolta. Olen tuntenut esimerkiksi Emen jo reippaasti päälle vuotta irl, päiväkodista saakka, muttei minulle tuota ihmeemmin ongelmia kutsua häntä DarkElfiksi irkissä - vaikka tuskin käyttäisin hänestä tuota nimeä irl, paitsi kenties viitatessani häneen irkkaajana. Ilmeisesti tämä on jotenkin yksilöllistä. Mutta yleisen ymmärrettävyyden ja selkeyden nimissä ei luulisi olevan ylitsepääsemättömän vaikea juttu käyttää nickejä yleisessä keskustelussa.
Minä toki olen sikäli kummallinen, että ihan oikeasti pidän nimimerkistäni, niin paljon, että tuen sen käyttöä myös irl - muutamat Kotkan Tolkien-smialilaiset kutsuvat minua Haltiksi, vaikkeivät ole koskaan jutelleet minulle irkissä tai netissä muutenkaan. Sen sijaan minusta tuntuu kovin oudolta, jos joku kutsuu minua netissä Jaakoksi, ikään kuin väärältä; irl olen Jaakko tai Haltiamieli, mutta netissä yksinomaan Haltiamieli.

Tervehtimisen suhteen itse pyrin pitämään jotakuinkin sen linjan, että tervehtiä toki sopii, hymyillä ja *halatakin* (vaikka oma mielipiteeni onkin, että "virtuaalihalit" ovat vähän surkuhupaisia), mutta tervehdystä ei tarvitsisi pompotella edestakaisin (ie. paikalle saapunut tervehtii ensin kaikkia kollektiivisesti (mikä on hyvä tapa imo) ja sen jälkeen vastailee jokaiselle tervehtijälle erikseen takaisin). Ei tässä toki tarvitse pilkkua nussia, mutta vähän "puhtaampaan" tervehdysperinteeseen voitaisiin pyrkiä.
 
Tässäpä teille hauska juttu: minua ei haittaa pätkän vertaa, että kontulaiset kutsuvat minua niin irkissä kuin irl ihan vain reippaasti Merriksi. Minähän tuon nimimerkin itselleni valitsin, sillä nimellä minua myös kutsutaan. Ei hävetä sitä omaa nimimerkkiä! Ja kyllä, minäkin olen lähes sataprosenttisesti pihalla kun aletaan käyttämään oikeita nimiä. Vain rautaisella päättelyllä saattaa saada jonkun ihmisen nikin selville erikseen kysymättä (yleensä ihan sillä, että joku "lipsauttaa" nimimerkin jossain vaiheessa). Toisaalta, yleensä kyseessä on asia, johon en muutenkaan ottaisi keskustellen osaa.

Tuo tervehtiminenhän menee jo netiketin piikkiin: ajatellaan niitä muita kanavalla olevia. Mikään ei pysäytä keskustelua paremmin kuin kahdenkymmenen rivin tervehdysfloodi. Olen nähnyt tämän monen monta kertaa tässä irkkivuosieni varrella ja sama kaava toimii jokaisella kanavalla. Mikä tahansa kanavan yllättäen täyttävä katkaisee edellisen keskustelun yleensä varsin tehokkaasti, oli kyseessä vahinkopastetus tai tervehdyssuma. Tervehditään, mutta tervehditään tyylillä ja kohteliaasti, muistaen myös niitä joilla on ajatusta vaativa keskustelu kesken ;)
 
Hmm.. Mitähän tähän sanoisi. Tuona tiistai iltana reagoin tähän aika vahvastikin, mutta se nyt johtui lähinnä muista asioista kuin siitä, että tästä tuli puhetta (tai että minut potkaistiin ;)).

Mutta olen silti sitä mieltä, että etunimillä on toisinaan helpompi kutsua. Itse ainakin olen ihan mielissäni kun osa kutsuu Juusoksi, ei siinä mitään sen puolesta että Icegornissa jotain vikaa olisi, mutta oma nimi on aina oma nimi.

Mitä tulee tuohon tervehtimiseen jne, niin sen voisi tosiaan ehkä hoitaa paremminkin. Mikäli ihmiset ovat muilla kanavilla myös (eli siis on) niin he voisivat tervehtiä tätä tullutta henkilöä vaikka siellä. Kyllä nyt pari kolme moikkausta vielä menee, mutta kun Sillanrakentajan laittamasta logistakin käy selville niin minullakin tuli noita tervehdyksiä heti alkuun 12 kpl niin silloin se menee jo ehkä hieman yli.

Tai mikäli ihmisen (tässä tapauksessa minun) on pakko vastata kaikkiin niin homman olisi voinut hoitaa sillain, että laittaa vaikka kaikki tervehtijät samaan lauseeseen ja tervehtiä sillain yhdellä kertaa.

Parempaa irkkausta odotellessa :D
 
Minulla on hieman omalaatuinen tervehtimis tapa, (sanasokea keksii aina itselleen helpoimman tavan ;) ) ja minun linjani on se että tervehdin ihmisiä vain kerran päivässä, tai ainakin yritän toimia niin.

Minua sinäänsä ei häiritse (ainakaan paljon) se että toiset käyttävät oikeita nimiä, mutta minulle on helpomi käytää nikkiä jota ei tarvitse kirjoittaa (eläköön Tab-näppäin!) tai kirjoitan sellaisena kun osaan.

Halaamisesta: Itse en hali kuin yhtä tiettyä kontulaista hyvästä syystä. Minua toki saa halia mutta itselleni tulee pedofiiliolo jos rupean kauheasti halailemaan. Saman ikäiset halailkoon toisiaan, sehän voi olla hyvinkin terapeuttista tässä kylmässä maailmassa.
 
Etter nesten tre år

Lukekaapa edelliset viestit ja pohtikaa, että mikä tilanne on nyt vajaat kolme vuotta myöhemmin. Tässä muutaman kuukauden sisällä olen päiväsaikaan roikkunut #konnussa ja noihin logeihin verrattuna meno on ollut aika hillittyä. Jopa Dannykin on rajoittanut sydänten määrää :) eikä etunimien käyttöä juuri harrasteta. Nickit hieman poikkeavat Käärmeessä käytetyistä ainakin allekirjoittaneella, mutta ei liiaksi (oma lehmä ojassa arvioijalla). Omaan nickiini olen mieltynyt niin että harkitsen nykyisen käyttäjätunnukseni korvaamista sillä ja olen käyttänyt sitä muilla foorumeilla. Vielä on selvittämättä nickin yleisyys noin maailmanlaajuisesti. Eihän sitä tiedä vaikka se olisi tavallinen tytönnimi Brasiliassa.

Muuten olen sitä mieltä, että irc.theonering.net:issä sijaitsevalla #kontu-nimisellä kanavalla olisi kiva nähdä uusiakin ihmisiä.
 
Ylös