Jääkiekko

Miellyttävää oli se, että kanukit eivät onnistuneet loppuottelussa tekemään yhtään maalia. :grin:

Tosin vielä sykähdyttävämpi tulos oli vuoden 1981 Canada Cupin loppuottelussa: Neuvostoliittoliitto - Kanada 8 - 1. :grin: :grin:

Vuoden 1987 MM-kisoissa Ruotsi voitti Kanadan 9 - 0, tosin tuolloin Kanada oli liikkeellä pilipalijoukkueella.
:grin: :grin: :grin:

(Jääkiekon ulkopuolella minulla ei ole yhtikäs mitään Kanadaa tai kanadalaisia vastaan.)
 
Makar sanoi:
(Jääkiekon ulkopuolella minulla ei ole yhtikäs mitään Kanadaa tai kanadalaisia vastaan.)
Voisiko joku kertoa pienelle lapselle, että mikä siinä Kanadassa jääkiekon sisäpuolella sitten nyppii? Itsekin toivoin kyllä Tsekin voittoa, mutta vain koska kolme voittoa kolmen vuoden sisällä on jo ihan tarpeeksi.
 
Tämä nyt on vain minun mielipide kanadalaisesta jääkiekosta.
Ne on aina *pelanneet* tuomari peliä. ainakin näissä kisoissa. melkein kaikki tuomarit on aivan polvillaan niitten kanssa. Varsinkin sen Nashin :roll:
Niin ja toinen aivan selkeä syy on että ne ei mielestäni arvosta Mm kisoja paljonkaan tai liian vähän(tänä vuonna alkoivat heti arvostaa kun ei NHL:ää pelattukkaan((kaatuis vaan koko NHL)) ). Noh niillähän on NHL tietty ja ne on väsyneitä kauden jälkeen, mutta osaavat joskus olla liian ylimielisiä niiden stanley cuppien kanssa. Oli varsinaista herkkua nähdä ne ihan masentuneina pelin jälkeen *mitä eikö me voitettukkaan*
Siinä lopussa nähtiin että ovat myös huonoja häviäjiä.
 
kaunopuheinen sanoi:
Niin ja toinen aivan selkeä syy on että ne ei mielestäni arvosta Mm kisoja paljonkaan tai liian vähän(tänä vuonna alkoivat heti arvostaa kun ei NHL:ää pelattukkaan((kaatuis vaan koko NHL)) ).
Tuo on kyllä niin totta! Vaikka USA taitaa kyllä olla vielä "pahempi" tässä asiassa. Ja jos kanadalaiselta kysyt, ei asia tietenkään ole näin! Ollessani kesävaihdossa Kanadassa tein galluppia (tästäkin) asiasta. Paljon vakuuteltiin, että kyllä seurataan ja arvostetaan. "Eikös me oltu neljänsiä tänä vuonna?" Hmm, vuosi oli 2003 ja Kanada oli voittanut.
 
Nieve sanoi:
Voisiko joku kertoa pienelle lapselle, että mikä siinä Kanadassa jääkiekon sisäpuolella sitten nyppii? .

Mitä? Ei kai tietyn palloilujoukkueen kannattaminen tai "vihaaminen" mitään järkiperusteita vaadi? Sehän on penkkiurheilijoiden omaa peliä.

Jos iloitsen Kanadan jääkiekkomaajoukkueen - melko harvoista - musertavista tappioista, niin tosiasiallisena syynä on ehkä lähinnä ärtymys NHL:n jumalointia ja apinointia kohtaan. Ja tämähän on tavallaan hassua, koska melkein kaikki NHL-seurat ovat nykyään USA:n puolella. Ehkä kanadalaiset joutuvat pohjoisamerikkalaisina ottamaan vastaan osan jenkkien muissa yhteyksissä herättämästä ärtymyksestä.

Toinen tekijä asenteessani liittyy historiaan. Kun olin nuori poikanen, niin jääkiekon MM-turnauksissa tosiasialliselta tasoltaan melko keskinkertaiset, (NHL:n huiputhan eivät Euroopan puolelle tulleet, Challenge Cupia lukuunottamatta) "Kanadan ammattilaiset" saivat yleensä Suomen leijonat antautumaan jo ensimmäisessä erässä, lähinnä koska suomalaiset pelkäsivät vastustajan mainetta ja väitettyä "kovaa peliä". Tämä oli tavallaan nöyryyttävämpää kuin oikeasti huippukuntoiselle ja huipputaitavalle punakoneelle häviäminen.

Mutta kyllä minua 80-luvulla ilahduttivat myös eräät Neuvostoliiton harvalukuiset tappiot MM-kisoissa. 1985 NL jäi pronssille (kultaa Tshekkoslovakia, hopeaa Kanada). Jostain syystä mieleeni on jäänyt Raimo Häyrisen (oliko se Häyrinen?) hihkaisu Kanadan tehdessä 3-1 -voittomaalin NL:ää vastaan:
"Kun Kanadan tykki sanoo pum pum pum niin neuvostoalus sanoo pul pul pul."

Jääkiekosta puheen ollen, en malta olla lainaamatta Tapio Liinojan tämän päivän Metro-lehden kolumnia, jossa hän ehdotti machohomoja TV:n jääkiekkokommentaattoreiksi.

"Nelosen pitää valita Saukkosen ja Jutilan seuraajiksi kunnon mahtihomot. Ei mitään änkyttäviä ja pehmoja vaatetus- tai sisustushomoja, vaan saukkoseksi Tom of Finland -tyyppinen varmaotteinen, bodattu, viiksekäs ankkuri ja jutilaksi edeltäjäänsäkin pulskimpi lipevähuulinen maalaishomo, joka jokaisen "lapa jäähän ja mummo ylös" -kommentin perään katsoo hetken sillä silmällä. Kuvittele lihava loomanni...Ajattele, miten pariairokaksikko lähtee lintuparvelta syvähaastatteluihin loppusummerin soitua...Neloskentän NHL-puurtaja puristelee jo levottomana finnejään huoneessaan. Voi asshole ne tulee tänne ja mä en voi mitään..."

[No, eihän Suomen neloskenttään yleensä NHL-miehiä riitä]
 
Makar sanoi:
Mitä? Ei kai tietyn palloilujoukkueen kannattaminen tai "vihaaminen" mitään järkiperusteita vaadi?
Sanoo herra ja luettelee pitkästi syitä "vihaamiseensa". :grin: Tuollaisia syitä minä juuri hain. Ihan järkeviltä kuullostavat ainakin minun korvaani. Sen verran olen oppinut tässä vuosien aikana, että jos penkkiurheilialla on jotain suuresti toista joukkuetta vastaan, kyllä siihen on aina jokinlainen peruste (vaikka se sitten niin kutsuttu järkisyy ei olisikaan). :)
 
Höh, mitä perussuomalaista Ruotsi-vihaa täällä on? Se on taitava joukkue, joka pelaa hyvää kiekkoa. Ja sitä kannatetaan aina Suomen ja Slovakian jälkeen. :wink:

Ja ihan hyvä, että Tshekki voitti mestaruuden, vaikka Kanadasta joukkueena pidänkin. Mutta parempi voitti.

Tuohon Westerlund-kysymykseen sen verran, että annetaan miehelle aikaa. Valmennusmetodit ovat erilaiset kuin Summasella, mutta voivat silti toimia. Vaikka en voi kieltää, etteikö Summasta kaivattaisi, sillä valmennusjohdosta puuttuu sytyttäjä. Noh. Menestystä odotellessa.. :)
 
Westerlund ei ole kuin keskinkertainen SM-Liiga tason valmentaja. Ei sitä olis ikinä sinne pitänyt päästääkään. Ja samalla kun Westerlundille annettaisiin kenkää niin samalla voisin käydä vaikka itse monottamassa sen Kummolan ahteria. Se mies on yksistään syypää siihen, että Suomen maajoukkueen ja SM-Liigan taso huononee.
 
Westerlundista minulla on se käsitys, että hän osaa kaiken mitä valmentajan tarvitsee, mutta että kenen tahansa valmentajan voi olla vaikea ylläpitää auktoriteettia nyt, kun Summanen erotettiin yksittäisten pelaajien tyytymättömyyden (ja ehkä myös Kummolalle kettuilun :wink: ) takia. Minä siis spekuloin tässä suomalaisten jääkiekkoilijoiden sielun(?)elämällä, että ne kaipaisivat ylleen auktoriteettia. Ehkä Hannu Jortikka olisi sopiva mies.
Haluaisin myös arvioida Jari Kurrin hyödyllisyyttä maajoukkueelle. Onhan hän kaikkien aikojen menestynein suomalainen kiekkoilija, mutta hyvä pelaaja ei automaattisesti ole hyvä valmennusportaassa.
 
Makar sanoi:
Westerlundista minulla on se käsitys, että hän osaa kaiken mitä valmentajan tarvitsee, mutta että kenen tahansa valmentajan voi olla vaikea ylläpitää auktoriteettia nyt, kun Summanen erotettiin yksittäisten pelaajien tyytymättömyyden (ja ehkä myös Kummolalle kettuilun :wink: ) takia.
Viime kädessä Summanen erotettiin sen takia, että häntä pidettiin hankalana. Tapaus Niinimaa olisi kyllä unohdettu mutta Summanen yritti hyödyntää World Cup -menestystä esittämällä lisävaatimuksia ja kasvattamalla valtaansa maajoukkueen päätöksenteossa. Tapahtumien yksityiskohdat ovat toki vielä suurelti epäselviä, samoin pelaajien yleinen mielipide. Joka tapauksessa Summasella itsellään oli aktiivinen rooli tapahtumissa, hän ei ollut pelkkänä potkujen saajana.

Haluaisin myös arvioida Jari Kurrin hyödyllisyyttä maajoukkueelle. Onhan hän kaikkien aikojen menestynein suomalainen kiekkoilija, mutta hyvä pelaaja ei automaattisesti ole hyvä valmennusportaassa.
Varsinaisestihan Kurri ei ole valmennusportaassa vaan ns general manager. Kyseinen rooli oli jo syntyessään epäonnistunut, eihän se ollut muuta kuin yritys apinoida Kanadan järjestelmää. Se taas ei voi onnistua kun Kurri ei edes itse ole halukas ottamaan samanlaista roolia kuin Gretzkyllä on. Alun perinhän Kurrin ottamisella mukaan haluttiin lisätä maajoukkueen johdon arvovaltaa NHL-pelaajien silmissä ja siten lisätä maajoukkueen houkuttelevuutta heidän silmissään. Ongelma on siinä ettei Kurrilla ole mitään varsinaista tehtävää vaan hän on jäänyt eräänlaiseksi maskotiksi. GM hän ei missään nimessä ole kuin nimellisesti. Itse olen sillä kannalla että ellei hänelle löydetä mitään järkevää roolia joukkueen johdossa niin hänet olisi syytä jättää kokonaan ulkopuolelle. Sama koskee Jutilaa jonka tehtävä lienee lähinnä palkintona annettu.
 
Manee nyt ihan asian vierestä mutta minua todellakin häiritsee.

Jääkiekkoaloituksessa kun on niitä tyyppejä aloittamassa ja sivuilla vastaamassa syöttöihin ja olemassa mukana tilanteessa. Joskus ne äijät kuitenkin vaihtaa paikka keskenään. Miksi ihmeessä? Siis ihan juuri ennen aloitusta.

Ärsyttää kun ei tiedä. :)
 
Kynteli sanoi:
Jääkiekkoaloituksessa kun on niitä tyyppejä aloittamassa ja sivuilla vastaamassa syöttöihin ja olemassa mukana tilanteessa. Joskus ne äijät kuitenkin vaihtaa paikka keskenään. Miksi ihmeessä? Siis ihan juuri ennen aloitusta.

Tuomari voi vaihtaa aloittajaa ellei tämä toimi aloituksessa sääntöjen mukaisesti. Käytännössä kyseessä on yleensä se, että pelaaja ennakoi liikaa.
 
Siis voiko tämä olla totta ettei jääkiekosta olla kirjoitettu vuoteen mitään?

Leijonilla on ollut hyvä vuosi, ensin olympiahopea ja sitten MM-pronssi. Ruotsalaiset kyllä ottivat sitten taas jättipotin. Westerlund on kyllä täyttänyt paikkansa ja toivottavasti menee Leijonilla menee tulevaisuudessa yhtä hyvin ja jopa paremmin. Hyvältä näyttää. Ja KalPa rämpi taas siellä pohjamudissa loput puoli vuotta. Tällä kertaa on onneksi päästy hankkimaan pelaajia samaan aikaan kuin muutkin joukkueet. Erinomainen SM-liiga-kausi muuten. Mahtavia yllättäjiä, kaiken olisi kruunannut vielä Ässien mestaruus, mutta kaikkea ei voi saada. Kyllä se Pronssikerho :)P) sen mestaruuden kai ansaitsi vihdoin.

PASSHON sanoi:
pikkuleijonien mitalit
Ensi vuonna tavataan Moskovassa! Sieltä se kultapoju kotiin tulee ;>
Pakko vähän kehaista. Täältä Kuopiosta pikkuleijonien hopeajoukkueessa kolme pelaajaa ja yksi oli vielä varalla. Ja semmonen kutina kyllä on että seuraavana vuonna Leijonille kultaa!
 
Minustaki kyllä aivan mahtava vuosi. Vaikka kaikki tyrmäsikin Erkan heti sen ekan MM-turnauksen takia, niin kyllä se usko omaan tekemiseen. Leijonat on rautaa. Ne näytti kaikille että kyllä meki voidaan voittaa, kun vaan joukkuehenki löytyy. Melkein ihan sama ketä äijiä siellä kentällä on kunhan henki on kohdallaan. MM-kisoissakin muutama uusi pelaajaki nousi pinnalle, kuten Bergenheim. Monta hienoa hetkeä tänä vuonna koettu. Ikimuistoiset Olympialaiset <3 me oltaisi ansaittu se kulta. ; D

Kiitos Leijonat.
 
Oivoi, mahtava kausi leijonilta. Ensiksi olympiahopea, pikkuleijonien mitalit sekä nyt tämä mm-pronssi. Kiitokset siis.
Onneksi tuota Ruotsin tuplaa ei hehkuteta liikaa tai se ei muutenkaan pursua yli. Mielummin olisin antanut Tsekeille mm-kullan.
Muttapa eipä voi mitää :> Tämön hieno suoritus leijonilta.

Ensi vuonna tavataan Moskovassa! Sieltä se kultapoju kotiin tulee ;>
 
Loistokausi on kyllä ollut. MM-kisoissa oli mahdollisuuksia vaikka mihin. Pitkälle päästiin, mutta moraalisesti meidän olisi kuulunut olla kahden parhaan joukossa. Pelattiin Tsekkiä paremmin. Norre kyllä täytti paikkansa, ei kaatunut Niittymäen loukkaantumiseen Suomen mestaruushaaveet, vaikka niin manailtiin. Todellisia maalintekijöitä vain ei Suomelta tuntunut löytyvän ratkaisun hetkillä.

Mutta olipa vuosisadan tylsimmät loppuottelut, Tsekkiä ja Kanadaa vietiin semmoista kyytiä, ettei siinä juuri jännittämään ehtinyt kotikatsomossa. Noiden pelien perusteella Suomi tosiaan olisi kuulunut loppuotteluun. Toisaalta olen vähän huojentunutkin, ettei Torinon toisintoa tullut näin pian. En olisi kestänyt katsoa, jos Suomi-poikaa olisi pyöritetty samaan tyyliin kuin Tsekkiä. Sitä paitsi pronssi on todella hieno saavutus olympiahopean jatkeeksi, edellisistä mm-mitaleista olikin jo luvattoman kauan.

PASSHON sanoi:
Mielummin olisin antanut Tsekeille mm-kullan.

No höh! Minä ainakin kannustin Ruotsia. Tsekin pojat voittivat viime vuonna, Ruotsi viimeksi mm-kultaa 1998 - ja muutenkin, naapuria pittää kannustaa. Ruotsalaiskatsojatkin pomppasivat pystyyn tuulettamaan, kun Suomi räiski maaleja Kanadan verkkoon pronssimatsissa. 8)
 
Murrin, NHL- ja SM-liigakausi olivat todella hyviä molemmat, uutta ja tuoretta fiilistä ja joukkueita. Uusien pelaajien esiinmarssia myös paljon molemmissa.
Nyt kun sitä tulis enemmän telkkarista ilman canal+:aa :|
 
PASSHON sanoi:
Mielummin olisin antanut Tsekeille mm-kullan.
Minustaki olisi ollu paljon parempi fiilis, kun olisi nähnyt Ruotsin pojat tappion hetkillä. Otti päähän nähdä kaikki ruotsalaiset kultamitalit kaulassa. Varsinki kun Tsekki pelasi niin onnettomasti!

Sûlwen Niniel sanoi:
Noiden pelien perusteella Suomi tosiaan olisi kuulunut loppuotteluun.

Aivan samaa mieltä. Suomi taisteli välierissä Tsekkiä vastaan, loi enemmän maalipaikkoja ja kaiken järjen mukaan olisi pitänyt tehdä enemmän maaleja. Tsekit puolusti ja teki muutaman helpon maalin. Ei sen pitäisi mennä näin. Mutta jos ei kerta onnistu se maalinteko niin se ei onnistu, Tsekin mokkeki päätti pelata sinä päivänä hyvin. Finaalissa näki kyllä että Tsekit oli ihan väärässä paikassa. Pronssi ottelusta olisi löytynyt Ruotsin pojille vastusta. Ei olisi tunnetta ja taistelua pelistä puuttunut, siitä olen varma.

Mutta mitäpä sitä jossittelemaan, pronssiin on hyvä päättää tämä kausi. Olen myös iloinen siitä että kummatkin Amerikan joukkueet jäivät sekä Olympialaisissa että MM kisoissa ilman mitaleita. 8)

Niin, tulisikohan NHL finaali pelit neloselta? Onko kellään mitään tietoa? kun jostaki kuulin että näin olisi, mutta epäilen kyllä vahvasti. Pitäisi kyllä sitäki mielestäni nähdä ilman Canal+:aa.
 
No höh! Minä ainakin kannustin Ruotsia. Tsekin pojat voittivat viime vuonna, Ruotsi viimeksi mm-kultaa 1998 - ja muutenkin, naapuria pittää kannustaa. Ruotsalaiskatsojatkin pomppasivat pystyyn tuulettamaan, kun Suomi räiski maaleja Kanadan verkkoon pronssimatsissa. 8)

Niin, hyvä sentään että Ruotsalaiset kannattajat olivat Suomen puolella, tietty ku rajanaapureita ollaan :> Mutta kismittää se siinä että ne voitti vielä olympiakultaaki : D
 
kaunopuheinen sanoi:
Niin, tulisikohan NHL finaali pelit neloselta? Onko kellään mitään tietoa?

En ole kuullut eikä Nelosella ole käsittääkseni oikeuksiakaan tällä hetkellä. Mitään tietoa ei löydy joten tuskin.
 
Ylös