Jäsensälä 1: Sormus

Nerwende

Kontulainen
Viimeisimmässä Vesilahtimiitissä koettiin viime hetkillä pieni "miksei tämä ole aiemmin tullut mieleen?!"-hetki. Alkuperäistä ehdottajaa en enää muista, mutta päätimme, että ensimmäiseksi Kontu-yhdistyksen tuotteeksi hommataan Sormukset kaiverruksineen kaikkineen. Lupasin hieman penkoa asiaa, tässä tuloksia. Sormukset toteutetaan jäsenetuna, eli sellaisen voi tilata kuka tahansa kontulainen, mutta hinta tulee olemaan yhdistyksen jäsenille hieman edullisempi.

Kaiverrukseen on ehdotettu tekstiä "Kontu" tai "kontulainen" ja omaa nickiä. Useimmilla valmistajilla on 20-25 merkin rajoitus (välilyönteineen!). Jos nicki on todella lyhyt siihenhän voi ympätä vaikka liittymispäivänsä. ;)

Nyt pitäisi sitten valita valmistaja. Jos jollain on tuoretta kokemusta luokkasormusten tai muiden ryhmäkorujen hankkimisesta niin niiden jakaminen olisi nyt suorastaan kullanarvoista. (Missä palvelu pelaa, laatu on hyvää, toimitus nopea jne.) Tässä löytämiäni vaihtoehtoja.

*) Luokkasormus.fi.
+ halvat hinnat, voi tilata vaikka kaikki eri mallia
- toimitukset vain muutaman kerran vuodessa (olemme myöhässä sesongista)

*) KM-Koru
aika normaali hinta, valikoima & kaiverrukset

*) Kultasepänliike B&C Lilja
aika normaali hinta, valikoima & kaiverrukset

*) Kultasepänliike L. Dahlstedt
aika normaali hinta, valikoima & kaiverrukset

*) Kalevala Koru
+ kaiverrukseen (sormuksen ULKOPUOLELLA) tarjolla myös jotain pseudo?riimuja. lisäkaiverrus sisäpuolelle mahdollinen 2€/kpl
- luokkasormuksen suunnitteluohjelmassa on vain kaksi mallia (kapea/leveä). "tavallisen" sormuksen suunnitteluohjelma esittelee hintoja jotka ylittänevät budjettimme :shock:

* H&H Silver
+ edullinen, valikoima normaali

* DragonMetals
+ mallin voi suunnitella itse
- kaiverruksesta ja hinnoista ei tietoa

* Kimmox
+ mallin voi suunnitella alusta itse
- kaiverruksesta ja hinnoista ei tietoa

Kyselyn tarkoituksena on kartoittaa kiinnostuneiden määrää. Osa valmistajista ottaa vastaan niinkin pieniä kuin kymmenen kappaleen tilauksia. Jos kiinnostus kallistuu tuonne originaalin designin puolelle niin otan sitten yhteyttä valmistajiin ja kyselen lisää.
 
Juuri kun meinasin herätellä keskustelua aiheesta, Ankka olikin ehtinyt ensin. Ja olikin ottanut asioista selvää oikein urakalla! Hienoa. :)

Kenen idea sormus olikin, alkuperäisen ajatuksen mukaan Shailin olisi valmistanut ne. No, Shailin ei tainnut siihen suostua, mutta pidän silti kiinni itse suunnitellun, uniikin mallin hankkimisesta. Kontusormuksessa pitää olla luonnetta.
 
Uniikki tietenkin. Sellainen jollaista ei varmasti tule vastaan kuin toisen
kontulaisen sormessa.
 
Ehdotan jotain vastaavanlaista kuin tämä: http://www.tolkientown.com/ttp/The-Ring-of-Aragorn-Silver/products_id/705.html [22]

Se on suhteessa rumiin sormuksiin aika kallis, mutta kai hienoja ja halvempiakin on olemassa.

Kannattaa miettiä mitä siihen kaivertaa, kun eikös ainakin Incánus ja Pagba vaihtele suhteellisen usein nimimerkkiään? ;)
 
Jotenkin Aragornin sormuksesta tulee sellainen fiilis, että se vaatisi seurakseen isot aurinkolasit, paksun kultaketjun kaulaan ja runsaat, rehottavat rintakarvat.

Kaiverrus tosiaan vaatii mietintätyötä. Pitää lainata mietintämyssyä Pelle Pelottomalta.
 
Pagba sanoi:
Jotenkin Aragornin sormuksesta tulee sellainen fiilis, että se vaatisi seurakseen isot aurinkolasit, paksun kultaketjun kaulaan ja runsaat, rehottavat rintakarvat.

Kyllä. Eikä takaharadilaisesta perimästä ainakaan haittaa olisi. Mutta sormuksen kantajalla pitäisi olla vähintään yhtä isot vehkeet kuin Sänkimiehellä. :p

Takaisin aasiaan. Ehdotan sormukseen samaa lohikäärmekuviota, joka koristaa alkuperäisiä Kontu-paitoja. Eli tätä:
loharifl2.png
Joko yhtä ylänurkkaa kohti kurkottavaa, jolloin viesti on "<i>yksi Käärme, yksi yhteisö</i>", tai kahta toisiaan kohti kurkottavaa (pienellä välillä): "<i>kontulaiset on kivoja, halitaan!!</i>"

Sormuksen ympärillä voisi olla vielä joku tyylikäs köynnöskuvio, tietenkin niin, että se ei mene lohikäärme(id)en kanssa päällekkäin.
 
Hathan ehdotus on todella hyvä :) Mie kannatan sitä.. iteki ajattelin jotain, mihin liittyis lohikäärme, mut kannatan Hathaldirin ideaa :)
 
Olen edellisten kanssa samoilla linjoilla. Sormuksen pitäisi jotenkin tuoda mieleen fantasia maailman ja toisaalta liittyä myös Tolkieniin, mutta ei kuitenkaan ehkä mitään suoraan sieltä kopioituakaan.
Jotain sellaista mihin ei törmää kuin kontulaisilla. Ja jos tuota lohikäärmettä on käytetty konnun jutuissa ennenkin niin mikäs sen parempi. Mutta mitenkähän tuo kuvan kaiverruttaminen käy..? Kun en asiasta mitään tiedä.
 
Yksi vaihtoehto olisi tietysti kantasormus, jossa yhdistyksen logo. Tosin tätä tuskin haluaa ne, jotka eivät kuulu yhdistykseen. Eli voinemme hylätä tämän samantien. :)
 
Tuo lohikäärme on tosiaan soma :)

Nerwon kaikkia ehdotuksia en ehtinyt katsella läpi, mutta "pseudoriimut" Kalevala Korun luokkasormusmallissa oli aika vekkuleita. Pelkässä nikissä ei oikein ole ideaa, muttei liioissa koukeroissakaan. Yksinkertainen köynnoskuvio tms. sopisi tyyliin, vaikka alkuperäisessä Sormuksessa oli vain tekstiä.

En tiennytkään, että Sänkimies oli bling-bling-äijiä. :p
 
Lohikäärme on hieno. Mistä materiaalista se pitäisi valmistaa? Hopeaa tai kultaa? :p

Nerwen sanoi:
Jos nicki on todella lyhyt siihenhän voi ympätä vaikka liittymispäivänsä. ;)
Tai viestimäärän. :D
 
Mitä muuta pseudoa niissä riimuissa on kuin se että th:sta on tullut x? Ainakin itse olen kuvitellut futharkin vanhemman version ihan yhtä aidoksi ja riimukivistä löydettävissä olevaksi kuin nuoremmankin futharkin.

Henkilökohtaisesti suhtaudun hiukka epäröiden niin monimutkaisen jutun kuin lohharin laittamiseen sormukseen, ellei sitä sitten tyylitellä todella raskaalla kädellä. Muuten lopputulos alkaa herkästi muistuttaa koottikaupoissa myytävää tinasälää.
 
Anteeksi, sanoin hiukan rumasti noita riimuja pseudoksi, lähinnä siitä näkökulmasta, että kun Kontu-tuotteissa on ennenkin käytetty nimenomaan Tolkienin itsensä kehittämiä riimuja ja kirjaimia.

Luulen, että koska uniikki-idea on saanut noinkin paljon kannatusta, tiedustelen lähiaikoina noilta parilta taholta mitä vaikkapa parinkymmenen sormuksen valmistaminen oman mallin pohjalta tulisi maksamaan ja miten eri koot, kaiverrukset jne hoidettaisiin. Lisätietoa aiheesta varmasti kaivataan ennen lopullisen päätöksen tekemistä.
 
En muista tiedä, jos rahatilanne on huonompi, mutta itse olen ainakin valmis maksamaan enemmänkin, jos teetetään uniikki. Siinä olisi luonnetta. Jos taasen päädytään luokkasormuksiin, jättäytyy allekirjoittanut ainakin todennäköisesti pois. Oletteko huomanneet, kuinka huonolaatuisia ne monesti ovat? :(

(hehee, löytyykö mistään enää vanhaa Käärmettä, että voisi vilkaista alkuperäisen liittymispäivänsä? ;))
 
Mederit, vilkaisepa tätä. :) Toimintoa käytettyäsi vanha liittymispäiväsi näkyy viestien vieressä näkyvässä profiilissa. Vanhat Käärmeet löytyvät täältä ja täältä.

//lis. Oopsa, vanha vihreä täytyi käydä aktivoimassa näkyviin. :o
 
Hathaldir sanoi:
Kenen idea sormus olikin, alkuperäisen ajatuksen mukaan Shailin olisi valmistanut ne. No, Shailin ei tainnut siihen suostua, mutta pidän silti kiinni itse suunnitellun, uniikin mallin hankkimisesta.

No enhän minä suoralta kädeltä kieltäytynyt sormusta tekemään. Se vain että tällä hetkellä mulla ei ole teknisesti mahdollista tehdä mitään, paitsi jos pajoja alkaa kasvaa kuin sieniä sateella porukoiden takapihalle :p

Eli siis mielelläni tekisin sormukset, jos vain olisi mahdollista. Mahdollisista kouluihin pääsemisestä en saa tietää ennen kuin heinäkuussa.

Ja luultavasti joltain pienmmältä firmalta kuin noilta yllä mainituilta voisi mahdollisesti saada laadukkaampaa tavaraa edullisemmin.

Sikäli jos haluatte käyttää guuglen sijaan jotakin niinkin vanhanaikaista keinoa kuin asiaa tuntevalta henkilöltä kysymistä
haluisin muistuttaa myös FreakyMiken olemassa olosta.
 
No en minäkään pysty tekemään juuri tällä hetkellä muuta kuin takorautatuotteita. Olen ehtinyt hankkimaan korualan työkaluja vasta niin vähän, että mitkään monimutkaisemmat jalometallityöt eivät onnistu. (Jostain sarjatyöstä nyt puhumattakaan.)

Loppukesästä olisi tarkoitus hankkia niitä lisää ja kunnostaa autotalliin pieni korupaja. Aika näyttää mitä siitäkin lopulta tulee..
 
Kai se sormus sitten valetaan aidosta nikkelistä ettei sekaan vahingossa pääsisi mitään sellaista mikä ei aiheuttaisi allergiaa ihan kaikissa?

Henkilökohtaisesti maistuisi (täys)kultainen sormus johon olisi haltiariimuilla kirjoitettu notta Roark.

Mikäli joku osaa haltijariimuille kääntää Roarkin niin otetaan kuvatiedostona vastaan.

Joku rrrautainenkin koru voisi olla kyllä himpuran miehekäs.
 
Paras olisi kyllä ehdottomasti Kontulaisten itsesuunnittelema, "uniikki" sormus. Se tavallaan yhdistäisi kaikkia. Luonnollisesti kaikille samanlainen.
 
Ylös