Jamie Cullum

Danyan

Kontulainen
Ei voi olla totta! Täällä ei ole keskustelua Jampasta! Uskomatonta, kai täällä nyt muitakin faneja on?

Justiinsa tässä kuuntelen uutta Catching Tales -levyä ja voi että.. Jamppa antaa taas samanlaisella fiiliksellä kuin aikaisemmillakin levyllä. Tätä on ihan mielettömän ihana kuunnella, tulee niin hyvä fiilis.

Kesällähän Jamie oli keikoilla Tavastialla ja Pori Jazzeilla, itse olin jälkimmäisellä keikalla ja fiilis oli siellä aivan upea, pieni mies pianonsa kanssa lumosi koko Kirvatsin. Näkikö kukaan muu jompaa kumpaa keikkaa?

Lempparibiisejä no hmm, All At Sea on mun suuri suosikkini ja nyt uudelta levyltä Photograph.

Ja herra vetää muuten niin hienoja covereita, näistä esimerkkeinä Radioheadin High & Dry ja Jeff Buckleyn Lover, You Should Have Come Over. Oih.
 
mitää? ei kai se levy vielä ilmestynyt?? Mä luulin, että se tulee vasta lokakuussa! Ou nou!
oon kyllä hengannut siellä Jamin kotisivuilla, vai onkohan se Catching Talesin sivu, jossa on niitä lyhyitä pätkiä kappaleista. Kuulostaa lupaavalta tuo levy.

Miekin olin tuolla kesäisellä Pori Jazzin keikalla, Tavastiallekin pyrittiin kavereiden kanssa, mutta ne liputhan olivat menneet yhdessä hujauksessa. Siellä taisi aloittaa Frontin'-biisillä, mahtaapi olla levylläkin, en muista.

Mutta juu, Photograph jäi kyllä hyvin mieleen jatseilta. Mulle on tuttu oikeastaan vain tuo Twentysomething-levy, vaikka kerran olen saanut hätäiltyä sen Pointless Nostalgicin läpi. Siitä yhdestä aiemmasta ei ole femmellä viel tietoakaan. :| Joka tapauksessa, Twentysomethingilta taattuja ah-biisejä on ainaskin Wind Cries Mary ja Old Devil Moon -coverit, tosiaan tuo All At Sea ja Blame it on My Youth.

Mulla ei siis ole mitään erityisen hyvää Jami-tietämystä, mutta Pointless Nostalgic kai sisälsi vähän vähemmän covereita? Muutenkin se oli kokonaisuudessaan ehkä leikittelevämpi.

Kuitenkaan mikään ei voita Jamin live-esiintymistä! Se oli vallan muuta kuin mitä levyillä on kuultu. Kyllähän tosin siitä ihanasti hitusen karheasta nuoren miehen äänestä kuulee, että poika esiintyy rokisti, vaikka levyt ovatkin päällisin puolin olevinaan seesteisiä.

Jamie soma on kaikkien oma.
 
Joo, Catching Tales ilmestyi tämän viikon maanantaina. Äkkiä kauppaan siis!

Mä en tosta Pointless Nostalgicista itekään tiedä hirveesti, mulla ei sitä oo, mutta covereista siinä on ainaki just toi High & Dry.

Ootko nähny sitä DVDtä, Live at Blenheim Palace? Mä ostin sen tossa kesällä Jazzien jälkeen, en voinu vastustaa kiusausta.. Ja se on kanssa ihan mieletön. Jamppa lähtee juokseen pitkin yleisöä ja voi, se on niin yhtä ihana kuin Jazzeillakin. Oih.

Soundissa arvosteltiin uutta levyä ja se sai ihan hyvät arvostelut. Ei ehkä niin paljon jazzia, sanottiin, mutta ei sen niin väliä. Hieman keskinkertaiseksi arvostelija taisi haukkua, mutta en mä voi olla samaa mieltä. I Only Have Eyes For You, tän mä voisin kuvitella kuulevani New Yorkissa jollain hämyisellä jazz clubilla.. Baskeri päässä ja pitkulainen tupakka huulessa.
 
Ei ole minulla Blenheim Palacea.. :(
Mutta nyt on Catching Tales :D Sen mukana tullutta dvd:tä en ole vielä ehtinyt vilkaista, mutta levy näin ensituntumalta kuulostaa loistavalta! Siinä on paljon enemmän kokeiluja suuntaan ja toiseen (eli ehkä sit vähempi jazzia?), mutta kuitenkin kuulostaa ihan ehyeltä kokonaisuudelta. Jamien tyyli on kuitenkin sen verta omintakeinen, että eri tyylimausteilla tehdyt biisit kuulostaa sen omilta.

Kuuntelin levyn tosin ekaa kertaa yöpalaksi, joten en kaikkea oikein muista. Parhaiten jäi mieleeni tuo loistava Fascinating0Rhythm, joka herätti mut oikein makoisasti :). Myös tuo Nothing I do on aika jänskä. Ei ehkä niinkään samantyylinen kuin Mack the Knife (mitä Jami lähti ilmeisesti hakemaan), vaikka onhan sanoitusten ja musiikillisen toteutuksen välillä hieman sitä samaa kontrastia. (Voi muuten olla, että diggailen tuota Fascinating Rhythmia nyt niin paljon sen Porin jatsin takia, kun kappale tuo mieleeni sen osakseen improtun (?) esityksen sen ihme äänitysvempaimen kanssa, muistatko?)

Kuitenkin musta tuntuu, että tällä levyllä on enempi sitä jamia, jota saimme kokea Pori Jazzeilla. Tai kyllähän tästäkin puuttuu se hyperenergia, joka iski vastaan keikalla, mutta jotenkin tuntuu, et Jamista on tässä enempi itseään. Ehkä on löytynyt sitten enempi itseluottamusta kaiken suosion ja kannustuksen myötä? :)
 
Hetkinen, mikä improttu juttu? Äänitysvempain.. Et kai nyt vaan tarkota Nature Boyta, Moulin Rougesta?

Kyllä, olen samaa mieltä, että tämä on enemmän Jamie kuin mikään muu aikaisempi levy. Ja ihmettelen kyllä vähän sitä Soundin arvostelua, ettei ole paljon ollenkaan sitä jazzia.. Onhan sitä vähemmän kuin aiemmin, mutta selkeitä jazzikoukeroita kyllä kuultavissa.

Nyt pitää vielä toivoa, että Jamppa tulisi uudestaan keikalle Suomeen...
 
Höh, luulin laittaneeni tänne viestin mutta se katos ilmeisesti jonnekkin.

No, Jamiehan on loistava. Ostin viime jouluna itselleni Twentysomethingin joululahjaksi, ja voi, siitä ei ole ollut paluuta. Mieletön ketutus tuli kun olin töissä silloin, kun Jamppa tänne Suomeen tuli, vaan ehkä joku päivä tulisi revanssin paikka.

Mielestäni on sääli jos Jamie uudella levyllään on vähentänyt jazzin määrää, sillä se on yksi suurimmista tekijöistä hurjan lavakarisman ohella, mikä tekee Jamiesta Jamien. Muuten on vaarana hukkua massaan, etenkin kun olen ollut havaitsevani pianistimieslaulajia normaalia enemmän julkisuudessa.

Suosikkibiisit löytyvät vain tuolta 20 somethingiltä, kun en muita omista, eli All at sea, What a difference of day made sekä hieno cover Lover, you should have come over. Levyä olen kuunnellut enemmän kokonaisuutena, ettei nämä oikeastaan mitään ehdottomia ole.
 
Kyllä sitä jazzia siellä on, Jamie kuulostaa edelleen Jamielta. Soundissa oli ehkä hieman liioiteltu asiaa.
 
Ääh, huomasin tämän Jamie-keskustelun jostain syystä vasta nyt ja tajusin että täällä on kyselty, ketä kaikkia ovat olleet katsomassa Cullumia Porissa viime kesänä. MINÄ, MINÄ, MINÄ olin siellä! Tyypillisesti taas kerran yleisö sai vettä niskaan ihan kiitettävästi juuri ennen keikkaa, mutta onneksi Pori Jazzien tunnelma ei ole koskaan ainakaan minun nähdäkseni sateesta latistunut, ja olen sentään nähnyt aika monet Jazzit ja kaatosateet ja niiden yhdistelmän :p
Minulla ei ollut Jamie Cullumista paljoakaan tietoa tai käsitystä ennen keikkaa, olin vain kuullut että hän on livenä loistava ja siksi halusin sen shown nähdä. Olin aluksi hieman ennakkoluuloinenkin - "jaaha, taas joku ylimarkkinoitu nuori pianonsoittoihme, ettei olisi vaan taas mainettaan tylsempi". Olin väärässä. Minuun teki suuren vaikutuksen jo ennen keikan alkua se, että sain kuulla Jamien lukevan aina keikkoja odotellessaan takahuoneessa uusinta Harry Potteria :grin: Minut voittaa puolelleen pienillä asioilla... Muutenkin Jamie oli niitä harvoja huippusuosittuja nykymuusikoita, jotka ensinnäkin ovat OIKEASTI todella lahjakkaita ja OIKEASTI nauttivat siitä mitä tekevät. Huomasin heti, että kyseessä oli todella harvinainen monilahjakkuus. Esitetyistä kappaleista mieleen jäi jostain syytä erityisesti hieno versio Nature Boy-biisistä. Niin "suurta" laulua ei moni pysty uskottavasti esittämään. Niin, ja yleensä sellainen poikamainen söpöys ja karisma eivät mahdu samaan ihmiseen, mutta Jamien tapauksessa niin on käynyt. Sekin teki minuun suuren vaikutuksen. Jopa niin suuren, että ostin pari Jamien levyäkin jälkeenpäin.
Pieni mies tosiaan sekoitti ja lämmitti koko märkänä värjötelleen Kirtsin ja aurinkokin alkoi paistaa melkein saman tien. :)
 
Uskomatonta! Minäkään en ole aiemmin huomannut tätä topikkia. Jamie on ihana. Piti ihan kaivaa levy esille (Twenty something), vaikka ei se koskaan tunnu kaukana olevan. Jamie saa rennolla musiikillaan hyvälle päälle ja tanssimaan, mitä harvoin yksikseni kotona teen.
Biiseistä lemppareita ovat What a difference a day make, These are the days, Old devil moon, All at sea ja I could have danced all night.
Livenä en ole miekkosta nähnyt, en dvd:llä enkä ihan oikeasti. Mutta hän on ehdottomasti yksi niistä muusikoista, jotka haluaisin nähdä. Täytynee muuten metsästää tuota uudempaa levyä.
 
Ostin Twentysomethingin viikko sitten, ja pidän kyllä. Aika pitkälti juuri sellaista kuin odotinkin. Jostain syystä en pidä Singing in the Rain ja I Could've Danced All Night -versioinneista juurikaan. Everlasting Loven alkuperäistä versiota en ole kuullut, että ehkä siksi se miellyttää - toisaalta sitten taas High and Drysta olen pitänyt pitkään, ja Culluminkin versiosta pidän.

Muutoin levy on mielestäni hyvinkin tasavahva. Toistaiseksi ei ole mikään kappale noussut suosikiksi. Sopivasti venyvää ja toisaalta paukkuvaa. :p
 
Ylös