Jazz

Sourcils

Hobitti
Funkille ja soulille kyllä löysin ketjut, mutta ilmeisesti Suuren Harvennuksen aikana poistui vanha jazz-aihekin, joten täytyyhän sitä uutta laittaa, jos vaikka tulisi enemmän keskustelua.

Ihan aluksi mainostan YLE Teemalta huomenna, tiistaina, 20.00 alkavaa "Jazzin vuosisata"-ohjelmaa, joka, vaikka käsitteleekin pääasiallisesti vain amerikkalaista jazzia, oli aikoinaan ykköseltä tullessaan hyvä kannustin jatkamaan kuunteluharrastusta vasta jazzin löytäneelle noviisille (siis itselleni).

Ja sitten itse asiaan. Nuoruusvuosien hairahdusten (Hansonin joululevy!?) jälkeen, funkin, soulin ja bluesin kautta löysin aikoinani vihdoin ja viimein jazzin, ja siltä tieltä ei ole pois tulemista. Itse pidän enemmän vanhasta, tai sen kuuloisesta, jazzista. Big Band- ja swing-yhtyeet ovat erittäin lähellä sydäntä, mutta myös "after midnight"-tyylinen tumma maalailu iskee. Artisteista mainittakoon vaikka kaikki isot saksofonistit (kotiin päin menee, menköön) kuten Sonny Rollins, Lester Young, Coleman Hawkins, John Coltrane, Charlie Parker jne. jne. Myös Miles Davisin tuotanto monimuotoisuudessaan on alkanut lähivuosina aueta. Ja unohtamatta tietenkään Glenn Millerin, Duke Ellingtonin ja vaikkapa Count Basien yhtyeitä. Listaa voisin jatkaa loputtomiin, melkein kaikki "suuremmat nimet" ovat jossain vaiheessa jollain kappaleellaan iskeneet, mutta mainitsenpa vielä uusista suomalaisista artisteista erinomaisen U-Street All Starsin, ja virtuoosimaiset Antti Sarpila, Jukka Perko ja Severi Pyysalo, joihin tutustumista suosittelen kaikille.

Pori Jazzissa, tai muilla jazz-festareilla, en ole liiemmälti käynyt, koska niissä on kaikkea Don Johnson Big Bandia ja muita ah niin jatseja artisteja. Toisaalta Pori Jazzkin on aikas lailla kallis, mutta ensi vuonna, Pori Jazzin täyttäessä 50 vuotta, aion mennä vaikka sitten puolipakolla. Jos vaikka olisi isompia artisteja enemmän. Kerran olin Joroisten Musiikkipäivillä kuuntelemassa jonkun navetan ylisillä Pyysaloa ja Sarpilaa, kokemus sekin.

Vaikka vanhempi jazz onkin se suurin juttu, melkein kaikki jazz avant gardea / free jazzia ja muuta rääyntää lukuun ottamatta on jotenkin kuunneltavissa. Fuusio ehdottomasti, osa-aikaisena funk-fanina, mutta esimerkiksi joku ylielektroninen nu-jazz ei iske sitten millään.

Ja varmasti olisi vielä paljon sanottavaa, mutta kun tulee noin paloitellen ja ajatus ei kulje, niin ojennan vuoron nyt teille. Laitanpa silti loppuun äidinkielen (kiitettävän) aineeni otsikolla "Miksi minä kuuntelen jazz-musiikkia", jonka osittainen tarkoitus oli tosin puhtaasti propagandaa.
 
Pfft. Ei kaikki nu jazz ole ylielektronista. Esimerkiksi nyt Suomen oma Five Corners Quintet, Saksan Jazzanova (jolla on kyllä elektronisempaakin tavaraa) tai Ruotsin toivot Koop. Sormet pois korvista ja hyvää musaa sinne tilalle.

Ja joo, jatsi on kovis myös.
 
Gandar sanoi:


Tähän vain tämmöinen kysymys Parkerin ja Davisin kuuntelijoille:
Niin siis..en itse ole kuunnellut juurikaan Parkeria, enkä Davisia, (kun
pidän enemmän modernimmasta jazzista,) eli siis kun jotkut sanovat että
Parker ja Davis soittaisivat blues-musiikkia, niin kumman tyylisuunnan edustajia nämä kaksi oikeastaan enemmän ovat??????


Noh..minun on jotenkin todella vaikea perustella, miksi kuuntelen niin paljon jazzia..Sanoisin, että Jazz on musikaalisin (musikaalisimpia) tyylisuuntaus
musiikin lajeista..olen itse jazz-muusikko ja voisin sanoa, että jazzia soittaessa täytyy olla jo opinnoissa pidemmälle kyennyt..
Kukaan tuntemistani jazz-muusikoista ei ole huono muusikko. Tätä on tosi
vaikeata selittää, mutta toivottavasti ymmärsitte.

No joo..itse en kuuntele niinkään foni-jazzia, vaan pikemminkin tällaista uudempaa, missä soolosoittimia ovat esim Viulu, huilu yms.
Njooh, mutta kyllä se saxo-jazzkin puree, jos ei ole liikaa sellasta bluesin kuulosta..että semmosta.
 
Kyllä minulle Davis ja Parker ovat puhtaasti jazz-muusikoita. Heidän musiikissaan saattaa tietysti olla joitain bluesmaisia piirteitä, mutta koska jazz pohjautuu mm. bluesiin, tuon ymmärtänee. Samaa mieltä on All Music Guidekin, joka ainakin minulle tälläisissä rajanvetämisissä (, joka on aika vaikeaa muutenkin) suuri auktoriteetti.

Ja mitä vaikkapa viulun olemiseen soolosoittimena vain nykyjazzissa, kyllä esimerkiksi Stephane Grappelli soitteli sooloja viululla jo 30-luvulla. Myös huilu oli käytössä joillain artisteilla (muisti pätkii). Saksofonihan vakiintui kunnolla soolosoittimeksi vasta Coleman Hawkinsin ja Lester Youngin jälkeen, sitä ennen varsinkin trumpetti ja klarinetti olivat yleisempiä.

/edit: Ja kaidosedälle on vastattava, että huonohko asenteeni nu-jazziin johtuu kokemusten puutteesta. Toisaalta en ole jaksanut perehtyäkään, levynostossa mahdollisuus mennä harhaan on suurempi kuin varmoilla nakeilla.
 
Huh huh, tulipas taas hankittua ehkä maailman hienointa musiikkia: Béla Fleck & The Flecktonesia, banjojatsia. Jokaiselle, jolle tulee banjosta mieleen "Syvä joki" ja "What's for dinner sister-momma, not roasted swamp rat again?" -tyyliset assosiaatiot, niin kannattaa kyllä päivittää mielikuvat Fleckin avulla. Käsittämättömän hienoa tavaraa.

Soittajakaarti on kanssa aika hurjaa: mukana on tuvalaista kurkkulaulua, Vic Wootenit, Adrian Belew't ( mm. King Crimson, F . Zappa jne.), Jon Andersonit (Yes) ja kaikki. Toimii kuin gin ja tonic, ja potkii pakaraa vähintään yhtä kovaa kuin Bruce Lee. Ihan ässää.
 
Hoh, paras musiikkihan tulee Amerikan takamailta, sukurutsaisten ja hampaattomien pontikankeittäjien kotikonnuilta, ja siinä kaikuvat sisällissodan juoksuhautojen ja suuren lamakauden soppajonojen äänet. Siellä ovat jatsinkin juuret, tietty, ja monen muun mukavan jutun.

Tuo Béla Fleck on nimenä hämärästi tuttu. Pitänee ottaa selvää. Banjojatsi on ainakin ajatuksena virkistävä. Ja melkoinen uskottava tuo vierasmuusikoiden lista. King Crimsonin Discipline muuten onkin 80-luvun parhaita rocklevyjä.

Mitä tulee Gandarin ja Baleronin aikaisempaan keskusteluun, niin kyllähän legendaariset Charlie Parker ja Miles Davis olivat nimenomaan jazz-jätkiä. Heidän kaudellaan, bebopin ja cool jazzin vuosina, jatsimusa oli edennyt jo aika kauas blues-juuristaan.
 
Onko kenelläkään mitään hajua myydäänkö missään levy-kaupassa suomessa Paul Hanmerin albumeita??
Kaveri on siis Etelä-Afrikan tasavallasta, Cap Townista lähtöisin oleva jazzari, pianoa soittaa..harmi, että tietoa hänestä ei ole levinnyt euroopaan juuri yhtään.. muutaman kilpailunkin on voittanut..
Itse omistan vuoden 1998 albumin "Window To Elsewhere", mutta sekin on poltettu eräältä tuntemaltani vanhukselta, joka itseasiassa tuntee itse mestarin..
 
Baleron sanoi:
Onko kenelläkään mitään hajua myydäänkö missään levy-kaupassa suomessa Paul Hanmerin albumeita??
Kaveri on siis Etelä-Afrikan tasavallasta, Cap Townista lähtöisin oleva jazzari, pianoa soittaa..harmi, että tietoa hänestä ei ole levinnyt euroopaan juuri yhtään.. muutaman kilpailunkin on voittanut..
Itse omistan vuoden 1998 albumin "Window To Elsewhere", mutta sekin on poltettu eräältä tuntemaltani vanhukselta, joka itseasiassa tuntee itse mestarin..

Baleron ei taida täällä enää hengata mutta veikkaisinpa että Digeliukselta http://www.digelius.com/ saa ainakin tilauksella. Ainakin sen verran näyttää miehellä olevan meriittejä että on Etelä-Afrikan tunnetuimpia jazzareita ja tehnyt yhteistyötä mm. Miriam Makeban kanssa.
 
Ylös