Joulukalenteri 2020 + Kontu 20 vuotta

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Joulukuu on tässä vajaan parin kuukauden päässä, joten nyt lienee hyvä ajankohta alkaa valmistautua siihen mitä edessä on. Tässä on tosiaan kohta 20 vuotta taivallettu täällä Internetissä ja merkkivuosi sattuu vieläpä hauskasti vuodelle 2020.

Konnun syntymäpäivä on 19.12.2000 ja se sattuu varsin hyvin yksiin myös joulunajan kanssa. Niinpä tässä pohdiskelin, että mitäpä jos meillä olisi tänä vuonna tuplakalenteri? Joulukalenteri kulkisi perinteisesti 1.12. - 24.12. 24 luukun kanssa, mutta Kontukalenteri voisikin alkaa jo 30.11. ja päättyä 19.12. jolloin saataisiin 20 luukkua.

Hankala puoli tässä ajatuksessa on toki sitten se, että touhu tämmöisessä muodossaan vaatisi 44 kuvaa ja/tai tekstiä. Potentiaalista materiaalia meillä on toki olemassa jo vanhastaan varsinkin jos Kontukalenterissa nostetaan esiin vanhoja hyviä tai hauskoja muistoja vuosien varrelta. Toisaalta toki olisi mukavaa jos tämänvuotinen tempaus olisi tavanomaista huolellisemmin ja ajatuksella kasattu, erityisesti kun voi hyvinkin käydä niin, että emme pääse viettämään edes Vuosijuhlamiittiä.

Joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista:
  • Kehitellään lyhyt tarina joka jaksottuu 20 päivän ajalle ja jokaiselle päivälle tarinankulkua heijastava kuva
  • Muistoja vuosien varrelta uusissa vaatteissa, esim. leffajonotukset, otoksia Käärmeestä vuosien varrelta, tunnelmaotoksia miiteistä esim. käsin piirrettynä, yhdistystoiminta ym.
  • Kontulaisten omia kertomuksia ja kokemuksia kontulaisuudesta

Miltä tämmöinen ajatus kuulostaa, kannattaako tämmöistä pistää hautumaan?
 
Ajatus kuulostaa hienolta. Voisin varovasti lupailla jonkinlaista osallistumistakin, mutta minulla on perhepiirissä jo yksi kalenteri kyhättävänä, ja se on kyllä ykkösprioriteetti. Mutta ehkä vähän aikaa liikenisi toisellekin kalenterille...
 
Minäkin saattaisin saada jotain aikaan jos tarpeeksi ajoissa vaan tietää mitä pitää/saa tehdä. Tämän kuun lopussa alkaa opiskelut ja muutenkin on monta rautaa tulessa niin tarvitsen aikaa että voin tehdä silloin kun on aikaa.
Minulle olisi helpompaa tuottaa tekstiä kuin kuvaa.
 
Mahdollista joulukalenteria varten minulla olisi tarjota kaksi aiheideaa. Ensimmäinen olisi kaivaa Tolkienin kirjeitä joulupukille ja valita sieltä aiheita luukkuihin (tosin minulla ei kyseistä teosta ole). Toinen olisi kaivella Tolkien-aiheisia numeroita ja löytää luukkuja varten merkityksellinen taustaidea, ehkäpä vaan yksittäinen sana jonka jakaa sitten luukuntekijälle.

Tehtävänjaossa voisi myös tarkoituksellisesti rajoittaa käytettäviä työkaluja, koska olen ollut havaitsevinani että jos antaa liikaa "tee miten haluat" -tason juttuja, niin sellaiset ei oikein tahdo innostaa. Jos sen sijaan heittääkin että tee käyttäen X, niin siinä voi saada mielekästä haastetta tekemiselleen.

Toinen tehtävien jaon haaste on sitten siinä, että haluaako mennä täydellä mysteerilinjalla, tyyliin antaa valinnanvaraa korkeintaan luukun numeron osalta, vai tekeekö sitten valmiiksi julkisen listan sekä numerosta, aiheesta että luukun tekemiseen käytettävästä työkalusta. Pitäisi tämmöinenkin osaa päättää, hiisi vie!

Kontukalenterista puolestaan aloin pohtia, että sen voisin väkertää kokonaan itse. Lukkoonlyötyähän tämä ei vielä ole, mutta tämän alkavan viikonlopun lopussa pitäisi tietää mitä tehdään, niin pääsisi jahkailuvaiheen ylitse :)

DEADLINE: se mitä tehdään ja miten tehdään pitää olla tiedossa 11.10. klo 23.59.59 mennessä!
 
Minä en ehkä uskaltaisi lähteä mukaan jos on täysi arvoitus mitä ja millä välineellä pitää tehdä. Esimerkiksi jos tulisi vesivärimaalaus, hiilipiirros tai äänitetty runo niin ne toisivat minulle hankaluuksia. Animaation vääntäminen tietokoneella toisi teknisiä haasteita.
Olen tällaisissa asioissa aika inspiraation mukaan menijä että jos tuntuu että ei vaan irtoa piirrosta niin sitä ei oikeasti irtoa. Tai tulee sen tasoista että en kehtaa kenellekään julkaista. Jos taas tulee inspiraatio niin innostun täysillä ja teen ja ilolla jaan työn tulokset mielelläni.
 
Sepä siis puoltaisi sitä, että tekisi listan aiheita, joissa sitten olisi vain ehdotus käytettävästä välineestä helpottamaan tai vähentämään jahkailua.
 
Nonniin, pykään sitten jonkunmoisen listan aiheita ensi viikon aikana plus ilmoittautumislistan ja säännöt siihen, sekä erinäisiä deadlinejä sillä haluan varmistaa että joulukalenterin luukut valmistuvat ajallaan. Tosin jätän myös jonkunlaisen rajan sille tuleeko joulukalenteria ollenkaan, koska siitä ei tule kivaa jos joudun tekemään todella paljon paikkaavia luukkuja puuttuville päiville. Eli tämän voi myös lukea niin päin, että jos joulukalenteri tulee, niin olen se joka viimekädessä tekee luukun jos tekijää jollekin päivälle ei löydy tai luukku jää syystä X toteutumatta alkuperäisen tekijän toimesta.

Kontukalenteria taas lähden väkertämään kokonaisuudessaan, siihen kun minulla löytyy nyt ajatus ja sen pystyn väkertämään sellaisella "mitäköhän sieltä huomenna tulee?" jännitteellä.
 
Ylös