Juhannusyössä on taikaa

Ruby

Hobitti
Nyt taas tämä maaginen yö lähenee.
Joten minkälaisia taikoja tiedätte ja kokeiletteko niitä mahdollisesti?
Jos olette kokeilleet, ovatko ne näyttäneet mitään?
Minä en muista oikeastaan kuin tämän perinteisen 7 kukkaa tyynyn alle ja tarkoituksena on kokeilla tänä vuonna toimiiko se. :p Eihän sitä koskaan tiedä.
 
Ruby Sandybank sanoi:
Minä en muista oikeastaan kuin tämän perinteisen 7 kukkaa tyynyn alle ja tarkoituksena on kokeilla tänä vuonna toimiiko se. :p Eihän sitä koskaan tiedä.

Ei toimi, ellei kukkien poimija ole kerännyt kasveja täysin puhumatta ja ylittänyt seitsemän aitaa ennen kuin on laittanut kukat tyynyn alle. Kukkienhan on oltava myös erilaisia, joten seitsemän kissankelloa ei juurikaan auta asiaa.

Joskus nuorempana vietimme kavereiden kanssa juhannusta tehden jos jonkinlaisia taikoja, mutta muistaakseni tuo kukkatemppu kariutui, koska emme löytäneet seitsemää aitaa ylitettäväksi. :) Kokeilimme myös, näemmekö tulevaisuuteen pitämällä pienempää peiliä isomman edessä niin, että ne peilaavat toisiaan eli muodostavat "käytävän". Kynttilänvalossa sitten tuon käytävän päässä olisi pitänyt näkyä ties mitä tulevasta sulhosta lähtien, mutta eipä tainnut sekään toimia.

Oli vielä jokin kolmaskin taika, jonka jälkeen näin unta jostain pojasta, mutta enpäs muista mikä se taika oli tai kuka tuo poika oli. :D
 
Eikös sitä niin sanota, että jos löytää juhannusyönä neliapilan niin löytäjästä tulee loppuelämänsä varrella tavattoman onnekas. Nää on taas näitä vanhankansan viisauksia! :D
 
Tai sitten poimitaan yhdeksän eri kukkalajia ja asetetaan kimppu tyynyn alle niin tuleva sulhanen näkyy unissa. Jos haluaa nopeuttaa taikaa niin kerää kukat eri niityiltä niin sulho ilmestyy jo juhannusyönä! :)

Minä en ole koskaan taikoja tehnyt, mutta aina ne on kyllä kiinnostaneet. Nyt sulhon näkemistä ei sitten enää tarvitse kun on jo sellainen, joten ei taikojakaan hyödytä tehdä. Nuo taiat liittyvät kai usein tulevan puolison näkemiseen vai mahtaako olla taikoja johonkin muuhunkin?
 
Kuulemma on sellanenkin, että pitää kerätä seitsemän eri kukkaa, pyöriä kolme kertaa ympäri ja kävellä sit takaperin silmät kiinni kaivolle tai lähteelle. Sit kun avaa silmät ja katsoo kaivoon, niin peilikuvanaan näkee tulevan sulhonsa. En oo kyllä koskaan kokeillu, kun ei ole sattunut kaivoa tielle juhannuksena :p

Sit toinen vanha suomalainen uskomus on kanssa sellanen, et jos on jotenkin sairas, niin pitää ottaa mukaan hopeaa (vaikka hopealusikka) ja mennä juhannusyönä suolle. Sit se hopea pitää upottaa suonsilmään ja mennä nukkumaan johonkin sen silmän läheisyyteen. Siinä nukkuessa sen lähteen hengetär nousee suonsilmästä ja tulee nukkujan uniin ja parantaa sen kiitokseksi hopeasta. Oli muistaakseni jotai muitakin vastaavia parannuskonsteja, jotka toimi vaan juhannusyönä, mut ei juuri nyt muistu mieleen / oo lähdemateriaalia tarpeeks lähellä.
 
Tlaloc, tuohan oli nätti uskomus, en ole kuullut sitä aiemmin. Pitäisi ehkä tutustua omaan kansanperinteeseensä vähän laajemmin.

Itse olen harrastanut lähinnä tätä seitsemän vaiti kerättyä kukkaa tyynyn alle-lajia. Ongelmaksi tosin muodostuu se, että juhannuspaikkani, sukuni mökkisaari on niin pikkuinen, että seitsemää erilaista kukkaa voi oikeasti olla vaikea löytää etenkin jos alkukesä on ollut kylmä ja sateinen. Ja kun mansikankukkia ei viitsi poimia, jotta heinäkuussa tulisi marjojakin :). Kerran pienempänä taika meinasi raueta siihen, että olisi pitänyt kysyä äidiltä, minne hän on laittanut hammasharjani kun olin menossa nukkumaan. En muista nähneeni mitään kovin erikoista juhannusunissani. Ainakaan en nähnyt kihlattuani etukäteen. Juhannustaiat ovat kivoja, perinteitä pitäisi pitää määrätietoisesti yllä.
 
Ruby Sandybank sanoi:
Minä en muista oikeastaan kuin tämän perinteisen 7 kukkaa tyynyn alle ja tarkoituksena on kokeilla tänä vuonna toimiiko se. :p Eihän sitä koskaan tiedä.

No tuota olen koittanut joskus kauan sitten, melkein voisi jo sanoa että edellisessä elämässä. Kyllä se toimi, unessani näin erään miehen. Myöhemmin tapasinkin sen miehen ja menetin neitsyytenikin hänelle :wink: Että kyllä ne joskus toimivat nuo vanhat taiat.
 
Tlaloc sanoi:
Kuulemma on sellanenkin, että pitää kerätä seitsemän eri kukkaa, pyöriä kolme kertaa ympäri ja kävellä sit takaperin silmät kiinni kaivolle tai lähteelle. Sit kun avaa silmät ja katsoo kaivoon, niin peilikuvanaan näkee tulevan sulhonsa. En oo kyllä koskaan kokeillu, kun ei ole sattunut kaivoa tielle juhannuksena :p

Eikös tuollainen taika ollut joskus Muumeissa? :p Muistelisin näin.
Pienempänä sitä tuli kokeiltua kaikkia taikoja mitä joku vain tiesi, mutta vaikka mikään ei koskaan toiminutkaan, niin silti vielä ehkä nelisen vuotta sitten keräsin kaverini kanssa ne 7 kukkaa, ihan vain keräämisen ilosta ja osittain jo perinteestä.
 
No minä kerään uskollisesti 9 kukkaa tyynyni alle (onko se muuten 7 vai 9? Jos se on 7, niin ei ihme ettei ole toiminut.. :p) joka Juhannus, ja sen jälkeen olen puhumatta.. aitoja en kyllä ole ylitellyt, sitä en ole edes kuullut ennen.

Amerikkalainen kaverini oli viime kesänä kylässä juuri juhannuksena, ja hänestä suomalaiset juhannustaiat oli oikein ihastuttavia.. hän lupasi kerätä kukkaset myös tänä juhannuksena. :)

Minusta sananjalan kukan etsiminen on aina ollut herttainen idea, vaikka itse en sitä koskaan harrastakaan. Lähimetsässä kyllä kasvaa sananjalkoja, joten sinnehän periaatteessa voisi lähteä valkoisen lakanan kanssa väijymään.. hmm. :p
 
Itse keräsin toissa juhannuksena tyynyn alle seitsemän kukkaa ja näin unta David Beckhamista. :roll: Joo, eipä taida hän olla tuleva mieheni.

Voisi tänä vuonna kokeilla jotain taikaa. Tosin jos sataa kaatamalla, niin voi kyllä jäädä pelkäksi mökissä istumiseksi koko jussi.
 
Hienoa, ihania taikoja.
Päätin tuota 7 kukkaa-taikaa kokeilla monen vuoden jälkeen. Mietin kovasti että löytyisikö niitä aitoja.. naapurista löytyy kaksi, päiväkodilta yksi. Ehkä minä olen sitten ensi yönä loikkimassa ympäriinsä aitoja etsimässä. Kerron sitten toimiko se. :p
Eikös joku taika ollut että piti niityllä juoksennella alasti? Mutta en muista mitä se sai aikaan tosin. Hhhmm, miulta löytyisi kyllä niitty-tyyppinen juttu tuosta takapihalta. Ehkä unohdan tuon ajatuksen heti alkuunsa.
 
Re: Tekstiviestit...

Nenya sanoi:
Minkäslaisia tekstiviestejä olette näin jussina saaneet?
Lähinnä rasittavia vihjailuja jotka tulevat sellaiselta, joka ei yksinkertaisesti tajua etten ole tippaakaan kiinnostunut minkäänlaisesta intiimistä suhteesta hänen kanssaan. No kunhan olen tarpeeksi vähäpuheinen enkä vastaa ellei ole äärimmäinen pakko, niin eiköhän se lähde pois.

Juhannusloitsuja en ole kai koskaan harrastanut, mutta saniaisen kukintoa olen yrittänyt juhannusyönä etsiä. Tuloksetta.
 
Ruby Sandybank sanoi:
Eikös joku taika ollut että piti niityllä juoksennella alasti? Mutta en muista mitä se sai aikaan tosin. Hhhmm, miulta löytyisi kyllä niitty-tyyppinen juttu tuosta takapihalta. Ehkä unohdan tuon ajatuksen heti alkuunsa.

Se taisi mennä niin että pitää kieriä alasti ruispellossa, niin tapaa tulevan sulhasensa - sinnepäin ainakin. Olen kyllä miettinyt että jos ennen vanhaan tosiaan juoksenteli alasti ruispellossa keskellä kylää, niin ihan varmasti ainakin jonkun tapasi..
 
Ja urbaani juhannustemppu meni niin, että jos kierii alasti puistossa nurmikolla, niin saa helposti hullun maineen :mrgreen:
 
Ahaa, eli minun unellinen saldoni tänä juhannuksena oli: yksi suuri tuntemattomuus, näyttelijä Matti Ristisen kanssa olin laskuvarjoilemassa ja Ilkka Alangon kanssa olimme hiihtämässä. :D
Aitojen yli meneminen jäi ja hiljaakaan en ollut, mutta 7 kukkaa kuitenkin tyynyn alta löytyi. Jäämme jännityksellä odottamaan kuinka tämän sulhasjutun kanssa nyt käy..
 
Tuo alasti ruispellossa kieriskeleminen on varmaan ennen ollut hyvinkin tehokas taika. Luulisin, että kylien nuoret miehet ovat innolla menneet peltojen laitamille odottelemaan alastomia neitosia. Kyllä siinä on potentiaalisia sulhasehdokkaita varmasti löytynyt. :D

Joskus hirmuisen kauan sitten serkkutytön kanssa keräiltiin yrttejä ja etsittiin sananjalan kukkaa, mutta eipä näkynyt sulhoja silloin.
 
Huumorilehti Pahkasiassa oli aikoinaan juhannususkomus:
"Jos juhannusyönä saavut seitsemän tien risteykseen, jossa velloo juopunut skinilauma niin olet todennäköisesti vaikeuksissa."

Tekstiviestejä olen saanut tai nähnyt monenlaisia ja yhden jopa keksinytkin. Yritin saada siitä mahdollisimman kehnon ja se alkoi "Juhannuksena on festareilla kiva hillua kun tytöiltä saa helposti kannustusta" ja jatko oli vieläkin kömpelömpi.
 
Juhannus taioista on lienee jäänyt mainitsematta se että peruuttaa alasti halkopinoon ja jos tökkää halkaistuun puuhun menee leski/ukkomiehen kanssa naimisiin, jos pyöreään, saa poikamiehen :)
Eipäs tullut kokeiltua, koska talouden miehet ja pojat ystävineen olivat heittämässä tikkaa halkopinon vieressä :oops: , sitäpaitsi kaikki puut taitavat olla halkaistuja.
 
Kyllä on magiaa!

Kyllä näitä maagisia aikoja pitää hyödyntää, aina uudenvuodenvaihteessa, pääsiäisena ja juhannuksena olen jossain metsällä loitsimassa.
Keksin itse jokusen rituaalin, ja tein muutaman ihan impro loitsun kun katsoin tarpeelliseksi. Luin innokkaasti enteitä ja pyysin suurinpiirtein anteeksi jokaiselta taimelta jonka taitoin metsässä rämpiessäni.
Myös kiinnitin huomiota eläimiin, naapurin katteihin, tien ylittävään rusakkoon ym.
Sitten etsin määrätistoisesti tarkoituksiini sopivaa loitsimis paikkaa rituaali esineideni : omena, puukko, tummanpunainen/violetti, keltainen ja vaaleanpuinainen ruusunterälehti ja tulitikkuaski , mukanani.
Loitsin sitten vähemmän tunnetuila kielillä, -enimmäkseen sindarilla- ;)
ja meditoin, lamminkon äärellä, kukkulalla, metsän keskellä, pajun vieressä. Aivan täydellinen paikka, parempaa en olisi saattanut toivoa!
Yleisenä loitsuna näistä taisi ola vain kuori omena heitä kuori veteen, ja se muodostaa Žsen oikeanŽ nimen ensi kirjaimen. Minä kyllä taisin tehdä senkin turhan vaikeasti, ja lammikkokin oli matala.

Joten ensi vuonna uuudestaan, niin jos edelleen on tarvetta. :p ;)
 
Ylös