Juhlapuun kuvahaaste #5: käsityötaidot Keski-Maassa

Isilmírë

Kuukivi
Koska itse väsäilen parhaillani pariakin käsityöjuttua, inspiroiduin haastamaan kaikki tekemään Keski-Maassa harjoitettuihin kädentaitoihin liittyviä kuvia.
 
Tässä vielä ohjetekstit projektiin jos joku ihmettelee miten homma oikein toimii.

Juhlapuun kuvahaasteessa annetaan aihe, josta taiteilla itselleen mieluisella tekniikalla kuvallinen tuotos. Voi piirtää, maalata tai vaikka valokuvata. Rajana kuitenkin että lopputuloksen pitää olla jollakin tavalla toteutettu kuva. Emme tee eroa sille onko kuva sutaistu viidessä minuutissa kuulakärkikynällä vai onko sen tekemiseen käytetty useita päiviä. Kaikki työt ovat tervetulleita.
Kuvia saa mielellään kommentoida, ihastella ja ihmetellä, mutta kyseessä ei ole kilpailu.

Lataamalla kuvan haasteeseen annat samalla Suomen Tolkien-seuralle ja Smial Juhlapuulle oikeuden halutessaan käyttää kuvaa julkaisuissaan. Tekijän nimi/nimimerkki toki mainitaan aina julkaisun yhteydessä. Kuvituksen kerääminen EI ole pääasia vaan hauska taiteilu, töiden katselu ja hyvä tekosyy tehdä taidetta.

Aikaa osallitumiselle on 13.9.2016 asti tai kunnes töitä on saatu kasaan kolme. Tämän jälkeen voidaan esittää uusi haaste.
Kuvia voi kuitenkin lähettää myös ajan umpeuduttua.
Seuraavan haasteen saa esittää kuka tahansa tähän haasteeseen osallistunut.
Lue tarkemmat ohjeet Juhlapuun kuvahaaste-topikista http://kontu.info/keskustelut/juhlapuun-kuvahaaste.5905/.
 
Tämä on oikeastaan hyvin lähellä aihetta. Osallistuin heinäkuussa Restoring the Shire-projektiin Unkarissa ja siellä teemana oli nimenomaan Konnun jälleenrakennusta ja vanhojen unohtuneiden käsityötaitojen opettelua. Tässä siis hedelmien kuivatukseen tarkoitettu saviuuni työn alla. Allekirjoittanut on myös ollut mukana rakentamassa. Sääli että valmiista uunista ei ole kuvaa.
13925145_1763002327288925_3129833828606511675_n.jpg
 
Osallistun kuvalla, joka esittää käyttöesinettä, jonka tapaisia Keskimaassakin oli, eli hevosenkenkäsolkea joka on tarkoitettu vaatteiden tai vaikkapa viitan kiinnittämiseen. Tämä solki on ihan omin käsin tehty taontakurssilla, jota kävin jokunen vuosi sitten. Kurssilla tehtiin paljon muutakin, kuten pihtejä, munasta kuoriutuvia lohikäärmeitä ja emännänveitsiä, mutta tämä sattui nyt osumaan käteen. Livenä solki on n. 5 cm korkea.

solki.JPG
 
Silloin ko tämä haaste tuli niin harmittelin ko ei mitään Keski-Maahan liittyvää käsityötä satu olemaan, mutta olimpa pahoin väärässä. Olenhan minä väkertänyt piipun joita nyt toki Keski-Maassakin käytetään. Sen verran kuitenkin on vähän ohi että varsi on ostettu valmiina (ite vain vähän taivutin). Mutta ite koppa on itse maasta kaivetusta omenapuun kannosta otetusta palasesta veistelty. Ihan käyttöesine on tuosta itelle tullut, vaikka lähinnä harjoitelu kappale oli se puu kun sattui että alkoi halkeilemaan kun ei ollut kuivunut tarpeeksi.

WP_20150831_019.jpg
 
Kolme kuvaa on kuvahaasteessa, mutta nyt kun kerrankin tajusin että olen tehnyt ihan omin kätösin jotain minäkin, niin liitänpä vielä kuvan neljänneksi tänne. Tosin olen itse mukana kuvassa, mutta näin tekemäni jousen toimivuus tulee paremmin näkyviin. Ja se myös toimii älyttömän hyvin. Jousi on tehty punatammesta lokakuussa vuonna 2015 ja sen jäykkyys on 40 paunaa, eli se soveltuu myös pienriistan metsästämiseen.

IMG_4409XYZ.jpg
 
Ylös