Juhlapuun runokisaan runoja

Lindëalda

Kontulainen
Voisin minäkin nyt sitten osallistua runokilpailuun. Tässä on sitten runoja enemmän kuin yksi, mutta toivon ettei se haittaa. :)


1. Runo

Suuren niityn yllä
tähdet taivahalla
Silmarilien hohtavien
alla Mallorn niiden

Suurta juhlaa upeaa
kansat saapuu katsomaan:
Hobitit, iloiset
hauskanpitäjät nuo ikuiset
Haltiat, suurkuninkaat
kansat vanhat arvokkaat
Entitkin ja kääpiöt,
kaivajat, vintiöt
Valar, ja ainurkin
alle taivaan, maahan Ilúvatarin

Tuuli puissa suhisee
maa hiljaa kuiskailee
Nyt se, juhla suunnaton
nyt sen aika on


---

2. Runo

Juhlapuu tuo
väki kerääntyy sen luo
Juomaan, syömään
hauskaa pitämään

Nyt sen aika on
H-hetki lähestyy
Hobittilapsi malttamaton
ei tahtois hiljentyy

Katseet kääntyy
puuhun komeaan
Mallorniin, ikivanhaan
vesaan, korkeaan

Oksilla kolme silmarilia
niiden valo, kahdesta puusta muistona
Väki ihastelee
Hobittijoukossa kohahtelee

Silmarilit hohtavat
alas laskeutuvat
Hobitit niitä melkein koskevat
silloin ne katoavat


---

3. Runo

Jalon puun oksat loistaa
murheet kaikilta poistaa

Vaan yksi kääntyy pois
Bilbo Reppuli

Toivoo itsekseen
josko Satamat rauhan sois

Sillä nyt on matka täytetty
pienten hobittien

pahuus pois ajettu
mustuuteen, pimeyteen

Petturi kahleissa
Mandosin saleissa

Ihmiset hallitsijaina
päällä Maan

Ja Satamissa
Vene viimeinen

Lähtee maailman Länteen


---

4. Runo

Kerran maahan multaiseen
istutettiin vesa jalo
Linnut laskeutuvat puuhun, tuohon kultaiseen
puuhun josta hohtaa hyvyys, lämpö, valo

Juhlapuu se on
uljas, pyhä Mallorn
Hobitit huolettomat
kultaiset viattomat
ympärillä juhlivat

Mutta kaksi on poissa:
Harmaissa Satamissa
Bilbo Reppuli
Frodo Yhdeksänsorminen

Sormuksenkantajista viimeinen


---

5. Runo

Juhlapuun valot tuikkivat
hobitit ympärillä iloitsevat

Yksi ei rauhaa saa
Yksi levotonna vaeltaa

Harmaisiin Satamiin
josta laiva viimeinen

Vie Maihin Valkoisiin


---

Olen iloinen, jos joku jaksaa lukea nuo kaikki :D
En tiedä, kuinka aiheesta noiden piäisi olla, joten pistin nyt kaikki jotka mielestäni liittyvät tähän teemaan. Toivottavasti kelpaavat. :)
 
Runoja muuten sen kummemmin vielä kommentoimatta täytyy sanoa, että nämä ovat vähän aiheuttaneet päänvaivaa minulle sillä, mitkä sopivat aiheeseen, ja mitkä eivät, ja tuntui kovin isolta vastuulta ruveta itse valitsemaan niitä, mitkä käyvät ja mitkä eivät. Aihe kun oli "22.9 Konnussa", ja osa näistä ei niihin käy, osa taas riippuu tulkinnasta, ja minulla on ollut vaikeuksia päättää, mitkä sitten lopulta käyvät kilpailuun mukaan. Vähän tuntuu julmalta karsia vaivalla tehtyjä hyviä runoja pois, mutta kaipa siinä annetussa aiheessa kuitenkin pitäisi pysyä.

Sanoit vähän aika sitten jossain, varmaan juttelimme Skypessä, että olit mielessäsi vähän sotkenut tuon päivämäärän/aiheen ja ajatellut jotain muuta, kuin mitä oltiin ajettu takaa (vaikka aiheen suhteen saikin olla niin vapaa kuin koki kykenevänsä), ja se varmaan selittää, miksi osa tuntuu menevän aiheen vierestä. Ja ehkä sekin vielä hämäsi, kuinka olennaiseksi asiaksi Juhlapuu oli otettu muidenkin osallistujien runoissa.

Saisinko vähän tukea ja mielipiteitä pohdinnoilleni, lindëaldalta ja muilta? Saataisiin se äänestys käyntiin, kun tietäisi tarkkaan, mitkä runot osallistuvat ja mitkä eivät. Seuraavaksi omia tulkintojani:

Ensimmäinen: Tämän voisi tulkita joksikin tulevaisuuden tapahtumaksi. Alkuperäinen Juhlapuu ei ollut mallorn (eihän?), eikä Konnussa hirveästi runossa mainittua väkeä hobitteja lukuun ottamatta käyskennellyt, joten TSH:n tapahtumien aikaan se ei sovi. Tulkintakysymys, miten on?
Samoin kuin toinen, se on yleisempi runo Juhlapuun (sen Samin istuttaman mallornin?) luo kerääntyneistä hobiteista, mutta se ei liity mihinkään tiettyyn päivämäärään. Ensimmänen sopisi aiheeseen ehkä paremmin, tai sitten se on vain minun mutu-tuntumani.

Kolmas taas on minusta ehkä selvimmin aiheeseen sopiva. Voidaan tietysti pohtia, missä määrin Bilbo aloitti jo tuolloin viimeisen seikkailunsa kohti Harmaita Satamia. 22.9 syntymäpäiviltään lähdettyään hänen suuntanaan ei kuitenkaan ollut Harmaat Satamat.

Neljäs tuntuu kertovan yksinomaan Juhlapuusta, kunnes lopussa mainitaan Bilbo ja Frodo. Onko se riittävä linkki aiheeseen? Ja taas mietin, että eihän se ensimmäinen mallorn ollut, mutta pikkuvikoja.

Viides taas on hyvin paljon kolmannen kaltainen, sopii sekin minusta aiheeseen, vähän tulkinnasta riippuen. Kuitenkaan minusta 111-syntymäpäiviensä päätteeksi Bilbo ei lähtenyt levottomana vaeltamaan Harmaisiin Satamiin, joten en ole ihan varma, kuinka sujuvasti runon alkupuoli liittyy syyskuun kahdenteenkymmenenteentoiseen päivään.

No niin, enemmän yritän sanoa noista runoista sitten joskus kohta myöhemmin toivottavasti läheisessä tulevaisuudessa.
 
Juu, minä voin jättäytyä pois kisasta. Ymmärsin aiheen, kuten sinulle kerroin, aivan väärin, ja runoni eivät ole aiheesta.
Muutan otsikon, jos kykenen, tai poistan tämän ketjun, jos kykenen.
 
Älä Lindë vielä luovuta :) Varmasti noista löytyy jotain kilpailuun ja vaikka ei löytyisi niin kilpailun pääasillinen tarkoitushan oli tuoda elämää nuotiolle ja sen tarkoituksen nämä täyttävät paremmin kuin hyvin ;)
Dracaenan kanssa joku ilta näitä juteltiinkin enkä valitettavasti jaksaisi ehkä kaikkia perusteluja käydä mielessäni läpi, mutta koska minun pitää saada jokaiseen asiaan sanoa milipiteeni niin minusta 1. sopii jos sen ajattelee kuten minä että sen jälkeen kun Bilbo ja Frodo ovat jo matkanneet länteen heidän muistoaan kunnioitetaan edelleen Keski-maan kaikkien kansojen keskuudessa juhlimalla heidän syntymäpäiväänsä ja ehkäpä myös Bilbo ja Frodo juhlivat kaukana läntisillä mailla ja nauttivat valarin kunnioitusta (olihan Frodo sentään se joka klonkun "ystävällisellä" avustuksella lopulta kukisti Sauronin).
3. taas on hyvä jos alkupuolen satama on kuvainnollinen ja tarkoittaa rauhoittumisen paikkaa mikä se minun tulkinnassani hyvinkin voi olla) ja Bilbo puhuu pahuudesta josta päästi irti luovuttuaan sormuksesta ja kirjoittaa kuvainnollisesti ja ehkä vähän ennustuksellisesti omasta väsymyksestään. Lopussa kerrotaan missä Bilbo lopulta löytää levon. Tämä on myös oma suosikkini näistä. Löysin siitä niin syvällisiä juttuja :p
5. Menee myös aiheeseen vaikka laittaakin aika tiiviiseen pakettiin Bilbon vaiheet trilogian aikana. Liikkeelle lähdetään kuitenkin minun tulkintani mukaan annetusta päivästä ja paikasta.

Ja runojahan saa tulkita jokainen kuten tahtoo joten sillä ei minusta ole mitään väliä miten ne on alunperin ajateltu ;)
 
Päädyin siihen tulokseen, että kolmas ja viides sopivat parhaiten aiheeseen ja tulevat kisaan mukaan. Tämä ei tarkoita, että muut olisivat huonoja. Älä suotta lindëalda pahoita mieltäsi, jos tulkitsitkin aiheen väärin, tarkoitushan tällä oli herättää kontulaisissa jälleen kiinnostus Nuotioon, eikä tuottaa mahdollisimman paljon täydellisiä runoja mihinkään tiukkapipoiseen ja vakavaan kisaan.
Jos kuitenkin tuntuu, että olen tällä päätöksellä tehnyt suurta tai edes pienen pientä vääryttä, niin avatkaa suunne. Edelleen minusta tuntui suorastaan raivostuttavan vastuulliselta omien tulkintojen pohjalta päättää näiden rajatapausten kanssa suuntaan tai toiseen. Olisihan sitä voinut tehdä niinkin, että kisaan hyväksytään kaikki runot, jotka ovat mukaan pyrkimässä, mutta tehdään nyt kuitenkin näin. Harri Perälältäkin jää toinen runo (vaikka se onkin aivan loistava) kilpailun ulkopuolelle, mutta se onkin toisaalta vielä selvemmin aiheen ulkopuolelta.
 
Ylös