Junamiittiä kesällä 2008

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
En oikeasti voinut vastustaa kiusausta. Haltiamieli kertoi minulle vastaavasta tapahtumasta aikoinaan, ja ajattelin kokeilla, innostuisiko porukka yrittämään uudestaan.

Junamiitin idea siis olisi, näin käsitin, kiertää Suomea junalla ja tavata paikkakunnilla sen paikkakunnan kontulaisia. Pituudesta ja ajankohdasta ei vielä ole tietoa, mutta ajattelin kysellä VR:ltä, millaisia vaihtoehtoja heillä olisi moiseen toimintaan. En kuitenkaan tee sitä vielä, ainakaan ennen kuin tiedän, olisiko kukaan ylipäätään kiinnostunut (minulla kun on tapana kehitellä utopistisia ideoita :roll: ).

Kai joiltakin muiltakin kontulaisilta seikkailumieltä löytyy?
 
Voin kertoa, että VR:ltä löytyy "Kesäpassi"-niminen tuote. Muistaakseni opiskelijoille vajaa 60e ja ei-opiskelijoille sitten vajaa 120e. Ja hintaanhan kuuluu 3 päivää matkustusaikaa, ei tarvitse olla peräkkäisiä päiviä. Paikkaliput eivät taida kuulua hintaan.

Olen joskus harkinnut Kesäpasseilua ihan itseksenikin, mutta ei ole tullut aikaiseksi lähdettyä. Ensi kesästä en uskalla luvata mitään, mutta jos ajatte Kouvolan ohi, saatan tulla vilkuttamaan :wink:
 
Oi, kiitos, douv. :) Muistelinkin jostain tuollaisesta kuulleeni, mutten taas ihan muistanut. Jos sillä saa matkustaa rajattomasti niin varmasti on kivaa, olen aina halunnut käydä Kolarissa kääntymässä.
 
Jos ajankohta on sopiva, niin totta kai tulen ajelemaan Kesäpassilla. :D
 
Kuulostaa kivalta. Jos vain työvuorot ja muut menemiset ja menot antavat myöten, olen mukana. Itse asiassa olen kerran käyttänyt jo kesäpassia, silloin tuli tosin reisattua vain pääsykokeista toisiin. Istumapaikkoja sillä ei tosiaan saa varattua, joten kapsäkkinsä ja peräsimensä voi joutua siirtämään useampaankin kertaan matkan aikana. Pendolinoihin täytyy käsittääkseni ostaa etukäteen lisäksi paikkatiedot, mutta niillä matkustamistahan voi tietysti välttää. Pitkiin välimatkoihin kuluu junailemallakin melkoisesti aikaa, joten reitin pituuden ja paikkakuntiin tutustumiseen kuluvan ajan tasapainottaminen voi olla pienoinen haaste. Missäs te haluaisitte käydä? :)
 
Uuh, tuohan kuulostaa oikein kivalta idealta. Itse kun vielä pidän matkustelusta ja junista niin paljon, ja ehkä jopa ihmisistäkin... :p Hinta on kyllä aika suolainen, mutta voihan jättää yhdet festarit vaikka pois. Voisikohan VR:ltä kinuta jotain ryhmäalennusta...

Tampere nyt ainakin olisi kiva nähdä, se kun saattaa olla tuleva asuinpaikkanikin. Ja öö, Rovaniemi?
 
Rovaniemi kuulostaa hyvältä. Lisäksi voin suositella Joensuuta, se on herttainen. :)
 
Kuulostaa ihan kivalta :) Tosin olen sen verran mukavuuden haluinen että kuuma kesäpäivä hikisessä pikajunassa kuulostaa aika tuskaiselta. Mutta ehkä hyvä seura voisi kompensoida tätä pahaa (pendolinojen ystävä).
Harmi kun junat eivät enää pysähdy Taavetissa. Silloin olisin heti mukana jos tästä ohi olisi tarkoitus ajaa. Jos Lappeenrannan ohi matka käy niin lupaan harkita asiaa :wink: Jossain pohjoisessa olisi hauska käydä.
Tosin jos matkustusaika on sen kolme päivää joiden ei tarvitse olla peräkkäin niin olisi kiva viettää joku päivä jossakin. Kolmen päivän matkustusputki olisi luultavasti minulle paikallaan pysyttelevänä ihmisenä aika haaste ja välipäivä tekisi hyvää. Voi olla että kolmantena päivänä saisitte todella äkäisen ja väsyneen Jaamarin :urg:
 
En itse ollut ensimmäisessä junamiitissä, mutta olin aikanaan mukana suunnittelemassa junamiitti #2:ta, jota ei sitten koskaan syntynytkään - ellei sitten nyt monen vuoden kuluttua. Olen siis ollut analysoimassa ykkösmiitin ongelmia, ja yksi niistä oli kohtuuttoman aikavievä ja raskas matka Ouluun. Kannattaa siis suosiolla unohtaa Kolari ja Rovaniemi, ja vetää pohjoisraja enintään Kuopioon. Johan siinäkin saa kolme päivää kulumaan, kun suhailee vaikkapa reitillä Helsinki-Turku-Tampere-Jyväskylä-Kuopio-Imatra/Lappeenranta/Kouvola-Helsinki. Ehtii viettää hieman aikaa noissa kaupungeissakin ja tapaamaan paikallisia kontulaisia. Tarvitsette myös kahdelta paikkakunnalta yöpaikan. Joku kontulainen varmaan senkin kykenee tarjoamaan.

Parhaimmillaan junamiitti saattaisi jopa aktivoida paikallismiittitoimintaa, kun kerrankin sanottaisiin että miitti on <b>nyt</b> juna-aikataulun mukaan, tulee kuka tulee. Ainakin Jyväskylä-miittisuunnitelmat ovat kaatuneet siihen, että kukaan ei tee päätöksiä ja yhteisiä ajankohtia ei löydy.
 
Itse asiassa tuo Kupiokin vähän houkuttaa kun Ukin ja Mummon kuoleman jälkeen en ole siellä käynyt (tosin Hathan ehdottamalla reitillä en itse sinne pääsisi). Mutta katsellaan :)
 
Totta kai pääsisit. Merkitsin Helsingin lähtöpaikaksi vain siksi, että sieltä on kuitenkin eniten tulijoita. Lähtöajan Helsingistä täytyisi olla iltapäivällä, jotta muualta tulevat ehtisivät aamujunalla Helsinkiin ilman lisämaksua. Tai sitten voisi tulla mukaan vasta Turusta. Eikä mikään pakota liikkumaan lännestä itään - voittehan ihan yhtä hyvin kääntää järjestyksen ympäri, jolloin Itä-Suomesta pääsisi helposti mukaan.

Muutenkaan tuo ehdottamani reitti ei ole mikään pakkopaita, se on vain ehdotus. Kannattaa suunnitella sen mukaan, mistä porukkaa on tulossa. Esimerkiksi jos eniten osallistujia on Helsingistä ja toiseksi eniten Tampereelta, saattaisi olla järkevää lähteä Helsingistä, mennä ensin Tampereelle, ottaa paikalliset mukaan ja suunnistaa Turkuun tai Jyväskylään yöksi, riippuen siitäkin, mistä yöpaikka löytyy. Tällöin muualla kuin Helsingissä tai Tampereella asuvat kontulaiset, jotka haluaisivat mukaan paitsi paikkakuntamiittiin, myös junailemaan, voisivat ensimmäisen päivän aamuna raahata ahterinsa joko Helsinkiin tai Tampereelle, kumpi sitten onkaan lähempänä.
 
En ajatellutkaan että tuo olisi se lukkoon lyöty suunnitelma ;) Mutta parin tunnin junamatka ensin aamulla Helsinkiin ja siitä hölmönä hati takasin päin kuulostaa vähän tyhmältä. Mutta katsellaan. Turha kai ruveta tässä vaiheessa spekuloimaan liikaa kun ei vielä ole kuin ilmaan heitetty ajatus.
 
Jaamar, joo ^_^ Tule mukaan. Ja Hatha Jyskässä, hii.

Hathan pointti tuosta pohjoisesta on hyvä, sinne matkustaminen olisi kieltämättä melko raskasta ja veisi aikaa. Välipäivän kannalla myös olen minä, koska tosiaan saisi välillä rentoutua.
 
Jaamar ei nyt ihan tainnut tajuta pointtiani. Oletetaan, että junamiitin päivät ovat maanantai, tiistai ja keskiviikko. Jos miitti lähtee Helsingistä maanantaina kohti itää, Jaamar ja muut Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan asukkaat hyppäävät mukaan matkan varrella. Miittiläiset yöpyvät tällöin todennäköisesti Kuopiossa tai Joensuussa. Tiistaina koettaisiin esimerkiksi Jyväskylä, ja jäätäisiin Tampereelle yöksi. Keskiviikkona käytäisiin vielä Turussa, josta palattaisiin Helsinkiin, josta Itä-Suomen delegaatio matkustaisi takaisin kotiinsa.

Jos kuitenkin miitti lähtee ensin länteen tai pohjoiseen eli Turkuun tai Tampereelle, joutuvat Jaamar ja muut kiinalaiset tulemaan maanantaiaamuna Helsinkiin. Vastaavasti he kuitenkin voivat jäädä keskiviikkona pois kotiasemallaan, eikä heidän enää tarvitse tulla Helsinkiin saakka.
 
Kuulostaisi oikein mainiolta idealta, jos sen vain saisi toteutumaan. =) Matkaaminen on mukavaa ja tulisi nähtyä porukkaa ja paikkoja. Sopii ainakin minulle. :p
 
Onnikallakin voi matkustaa, joskin kalliimmalla. Etuja ovat junavaihtoehtoon verrattuna hippimäinen viikon lorvimisaika, huisisti enemmän valinnanvaraa paikkakuntien suhteen ja paikkalippujen harvinaisuuden vuoksi tiiviimpää yhdessäoloa pysäkkien välillä. Opiskelija-alennuksen puuttuminen taitaa kylläkin torpedoida tämän vaihtoehdon, vaikka voihan noita erikoistarjouksia vielä tulla.
 
opiskelija-alennuksettomuus ei ainakaa mua hirveästi haittaa koska näillä näkymin en kuitenkaan ole opiskelijastatuksella meisingeissä :D

bussi ois kuulimpi kyllä monessakin suhteessa just koska niitä menee myös tosi hämäristä pikkupaikoista (no vaikkapa vesilahdesta).

toisaalta taas kolme ei-peräkkäistä päivää tarkottais mun hippimielen mukaan noin viikon reissua jossa hengailtais väleissä siellä sun täällä.

teltat mukaan lapsukaiset niin ei tarvii valita kaikkia paikkoja sen mukaan mistä löytyy majotushalukkaita kontulaisia :)
 
Oi, temminkin idea kuulostaa hyvältä. Jos saan töitä, lupaan, että lähden bussimiittiinkin ilomielin.
 
Ajoittaisesta matkapahoinvoinnista kärsivänä en kauheasti innostu bussilla reissaamisesta. Junat kulkevat tasaisemmin, eikä ainakaan minun tarvitse niissä jatkuvasti vilkuilla ulos pahoinvoinnin estämiseksi toisin kuin autossa. Junan vessatkin ovat kehnosta maineestaan huolimatta luotettavampia kuin bussien. Liikkumatilaa on enemmän ja kaikilla pysäkeillä pysähdytään, joten ohihuristelun riski pienenee. Kaikenkaikkiaan junassa on mukavampi matkustaa. Iso miinus junille on tietysti niiden auttamattoman tylsät reitit, mutta toisaalta pääsee niilläkin joihinkin tuppukyliin.
 
Ylös