Juustot

Micco

Verkostelija
Suomen Tolkien-seura
Mitäs juustoja kontulaiset syövät mieluiten? Itse pidän erityisesti lähes kaikenlaisista valkohomejuustoista sekä perinteisestä Salaneuvoksesta...
Brie ja Camembert ovat erityisen maukkaita :p Etenkin Chêne d'Argent, koska se on niin halpaa... ;)
Toki myös Aurajuusto ja Oltermanni ovat hyviä...
 
Yökyökyök! Juustot missä tahansa muodossa - voi ällötys! :knockout:

Vihaan juustoja. Joku tavallinen juusto erittäin ohuena viipaleena voileipäkeksin päällä menettelee juuri ja juuri, mutta pääasiassa olen juustoja vastaan. Pahimpia ovat homejuusto yms. kammottavalle haisevat kökkäreet. Yääh, miten kulkee jo kylmät väreet kun ajatteleekin juustoja. Yäks.

Taisin tehdä itseni selväksi. Ei juustoille. :)
 
Juustot on hyviä :D
Itse tykkään syödä ns. perusjuustona Oltermannia, se on niin täyteläisen makuista ja saa minkä tahansa leivän maistumaan erittäin mainiolta. Ja sinihomejuustoa tungetaan sitten melkein joka ruokaan tai syödään pelkästeen.
Ennen en tykännyt mistään homejuustoista, mutta kotsan tunneilla siitäkin pääsi eroon kun muut ryhmäläiset tunkivat sitä pizzaankin minkä kerkesivät :grin:

Joskus tekisi mieli pitää semmoiset juustonmaistajaiset. Pitääkin järjestää joskus :grin:
 
Juusto on parasta, mitä tiedän! En ole kamalasti mitään erikoisjuustoja harrastanut, mutta ihan yleisimmät marketin juustot ovat tosi hyviä. Olen mielessäni jakanut juustot kahteen alalajiin: raikkaat juustot ja oksennusjuustot. :) Sulatejuustot ovat raikkaita ja kaikki "tunkkaiset" höylättävät oksennusjuustoja. Aamuisin syön vain Aamupalajuustoa, jonka paketti on sininen ja siinä on teksti: raikas. Päivällä syön Edamia tai Kipparin juustoa, Salaneuvosta tai oltermannia tai mitä tahansa muuta "oksennusjuustoa". Illalla syön jälleen Aamupalajuustoa tai ihan perinteistä maustamatonta sulatejuustoa. Ainut juusto oikeastaan, jota en voi syödä siivuakaan on varmasti Polar. Se on vain yksinkertaisesti niin pahaa ja polttaa kieltäkin... Homejuusto on parasta, kun levittää sitä paahdetulle ruispalalle.
 
Minulle ovat mieleen manchego-tyyppiset kovat lampaanmaitojuustot, samoin monet vuohenjuustot. Emmentaleista en pidä, mustaleimaa en voi edes syödä jonkinlaisen allergisen reaktion takia (suu ja huulet alkavat kutista ja kirveltää). Valko- ja sinihomejuustoista menevät miedot laadut, mutta esimerkiksi gorgonzolasta en pidä yhtään. Stilton on hyvää, varsinkin piparien kanssa, vaikka onkin vahvemmasta päästä.

Tykkään kovasti maistella eri juustoja, mutta muistan niiden nimiä ja laatuja aika huonosti. Sääli vaan, että melkein kaikki parhaat juustot ovat niin rasvaisia ja kalliitakin, ettei niitä ihan joka päivä voi napsia. Ostan kyllä kaupastakin mieluummin pikkupalan hyvää laatujuustoa kuin vaikka pullaa. Leivän päälle yritän löytää hyvien kermajuustojen kevytversioita, kuten Oltermannin tai Pohjanpojan kevyitä (jotka maistuvat kyllä aika muovisilta, mutta ovatpahan sentään astetta terveellisempiä, kun syön niitä joka päivä vähintään aamiaisella).
 
oksennusjuustoa..ihanata :grin: minä kai voisin syödä homejuustoa hamaan loppuun asti, kerran kun on tykästynyt niin siitä ei pääse eroon. pienenä tottakai inhosin mutta kävi perinteiset ja nykyään en voi elää ilman. varsinkin noin juuri paahdetun leivän päällä ja kaikessa ruoassa ja paljaaltaan ja pipareiden päällä :p
tavallisiakin juustoja, jotain oltermannia tai arkijuustoa mätetään myös leivän päälle niin paljon kuin sielu sietää. tosin minulla on myös sama, polaria en oikeasti voi sietää. liian voimakasta vaikka muista voimakkaista juustoista tykkäänkin. ja pehmeistä, briestä!
sanasta juusto tuleekin mieleen kun leikkaa höylällä pitkää viipaletta ja sitten yhtäkkiä se loppuukin. loistava sana.
 
Ai niin, ei tietenkään sovi unohtaa Musta Pekka -juustoa! :D
Polaria en nyt niin paljon ole syönyt, mutta se mainos on aika loistava kun se joku mikä lie neito menee siellä pelloilla ja kallioilla.

Pienenä pidin Emmentaleista paljon, mutta nykyisin ne ovat aika vastenmielisiä. Sinihomejuustot olivat kyllä silloinkin makoisia. Muistan, kun aina joskus kolmevuotiaana menin kaapin taakse piiloon ja söin salaa isän sinihomejuustot loppuun :grin:

Feta-juusto on myös ihan syötävää. Mozarella on myös hyvää sinänsä, vaikka se ei oikein maistukaan miltään...

Lachesis sanoi:
Sääli vaan, että melkein kaikki parhaat juustot ovat niin rasvaisia ja kalliitakin, ettei niitä ihan joka päivä voi napsia.
Kannattaa ostaa Chêne d'Argentin valmistamaa Camembertia, koska siinä on rasvaa 20% ja neljänneskilo sitä maksaa 1,79 euroa.
 
Miksei ole vaihtoehtoa 'Kaikki paitsi homeiset'? Joo, juustoista tykkään muuten, mutten minkäänlaisista homejuustoista. Home on pelottavaa. Pizzassa menee joskus, mutta silloinkin irvistellen. Tämän hetken feivorittijuustoni on kyllä Cheddar-sulatejuustoviipaleet.
 
kaikessa loistokkuudessaan Brie (minkä merkkinen tahansa) on kerrassaan mahtavan makuista, samoin toki myös Camembert, mutta mieluiten normandialaista..
Sinihomejuustot eivät ole hyviä, aina olen kuvitellut että turkulaiset siellä aurajoen laaksoissa osaavat juuston salat, mutta pitkästä aikaa maistettuani aurajuustoa pari viikkoa sitten tulin toisiin tuloksiin..YÖKS!!!
Cheddarille annan täyden kympin, kuten myös polarille, joka on sinänsä erikoista, koska polar kuuluu niihin outoihin marketin hyllyillä myytäviin juustogöntteihin, joita olen aina inhonnut...huonoin kokemukseni Briesta on pari päivää sitten s-marketista ostamani President, siinä ei ollut sitä oikeaa kunnon brien aromia, ja kaiken kukkuraksi se oli kovaa.. :urg: ..vuohenjuusto ja mozzarella ovat brien , camembertin ja cheddarin ohella taivaallisen makuisia lajikkeita, ehkä juuri miedon maun ansioista..mustapekka ansaitsee myös kympin ja salaneuvos kaikkine väkevine aromeineen..parmesaani on hyvää, ja jos vielä tuorejuustot saadaan tähän topiikkiin liittää, niin rakastan Mascarponea, vai miten se nyt sitten kirjoitettiinkaan.. :wtf:
 
Olen kyllä juustoihmisiä. Viimeaikoina on tullut popsittua tuhkaraita-Morbieriä jonkun verran... Raclettepannu on kaapissa, eli raclettea tulee silloin tällöin puuhattua. Tomme on ihan ässää, sitä tuli kesällä tuotua kaukaa etelästä kilon verran. Chevret ovat mainioita myös, homejuustoista pidän paljon ja fetasta tulee laitettua mielettömän usein ruokaa. Halloumi on kanssa hauskaa, meinaa leuat hajota kun sitä jauhattaa.

Oikeastaan en edes muista kaikkia niitä juustoja, mitä on tullut popsittua. Tykkään niin monesta. Viereisessä kaupassa olevan juustotiskin valikoimiin kuuluu niin hiton monta juustoa, että meikäläisen kovalevy loppuu kyllä kesken.

Suomalaisista juustoista pakko kyllä hehkuttaa Turunmaa Ritaria. Varsinkin aurinkokuivattujen tomaattien kanssa. Myös cheddar toimii hyvin edellämainittujen kanssa.

Muoks: ai niin, ranskalainen tapa syödä Camembertiä on heittää tuohinen rasia takan hiillokseen, jossa tuohi hiiltyy. Sitten se naputellaan veitsellä auki ja siihen dipataan patonkia. Siten siihen juustoon tulee vähän savun makua. Suomessa vaan nuo kokotuohiset rasiat ovat harvinaisia.
 
Chevre on kyllä suurta herkkua. Onneksi sitä on kerrankin jääkaapissa. Sitä patongin ja salaatin kera... mmmmmm. (tosin ne reunat leikkaan kyllä pois..)
Feta on loistavaa salaatissa ja suussa ylipäätään. Hallum on kerrassan herkullista, tosin se alkaa melko pian ällöttää jos syö kovin monta paistettua siivua kerrallaan. Harmi vaan että siihen tulee himo, niinkuin vähän mihin tahansa suolaiseen, jolloin sitä syö, vaikka jo väähn ällöttääkin. Fajitaksiin sopii tuo halloumi mainiosti, muuten.
Ns. tavallisistakin juustoista pidän. Meillä kun ei tuota lihaa laiteta leivän päälle, niin juustoja on sitten sitäkin enemmän. Salaneuvos (mieto gouda) on suokikkini leivän päälle, maukasta mutta silti sopivan mietoa, edameissa ja muissa ei ole oikein mitään makua. Paahdetulla ruisleivällä se on parasta. Tavallisia kermajuustoja, turunmaata ym. on kiva nakerrella sellaisenaan. Myös maustetut goudat (kuten sinapinsiemen gouda) ovat herkkua, hyvää hedelmien ja viinin kanssa.
Ainoastaan homejuustot eivät oikein uppoa. Valkohomeeseen en koske missään muodossa, ja sinihomeitakin syön vain erittäin vähän, pitsassa ja piparin päällä voin sietäää hippusen jos tarvii. Ei muuten.
Mikähän siinä on että juuri homejuustot tuntuvat olevan se suuri mielipiteiden jakaja. Joko rakastetaan vai inhotaan... (vai olenkohan vaan oppinut tuonkin aura mainoksesta..)
 
Vohiskaan ei ole suuri juustojen ystävä. Joskus pieni viipale menee vaalean leivän tai omatekoisen hampurilaisen välissä, mutta ei muuten. Tai no, tietenkin juusto pizzassa maistuu aina :). Pari kertaa olen innostunut syömään sinihomejuuston palasia, mutta ne vaativat kyytipojaksi makeita omenanlohkoja sekä hyvää punaviiniä :p. Mutta tuota viimeksimainittua harrasta äärimmäisen harvoin. Sillä en ole myöskään kovin suuri viinien ystävä.

Pizzaa ja hampurilaisia lukuun ottamatta vältän jostain syystä liharuokien ja juustojen yhtäaikaista nauttimista (samoin kuin maidon juomista). Mutta kaikista eniten vihaan feta-juustoa. Sillä saa pilattua monta muuten hyvänmakuista salaattia. :yuck:

Gargantua sanoi:
Suomalaisista juustoista pakko kyllä hehkuttaa Turunmaa Ritaria.

Kuinka joku voi pitää jostain ruuasta, jonka nimessä on mainittu Turku? :grin:
 
Unohdin muuten edellisessä viestissäni mainita Kreivin ja pippurigoudan... :p
 
Miccoh sanoi:
Et siis varmaan ole maistanut...

Se on kyllä osakseen totta, homejuustoa on tullut maistettua, samoin jotain muita, mutta läheskään kaikkia en ole maistanut, haju on hirvittänyt niin pahasti jo lähestyessäni juustoja... :)
 
Ennen suosikkijuustoni oli gouda. Sitten tulin Hollantiin ja sain lievan yliannostuksen. Kuvittelin etta Hollanti on juustomaa mutta kaipaa suomalaisia juustovalikoimia. Hollannistakin saa erikoisjuustoja, mutta ne ovat kalliita ja harvinaisempia, normaalisti supermarketeista loytyy juustoa vain yhta lajia, goudaa. Edam on myos hollantilainen, sita loytyy satunnaisesti ja maasdammeria, joka on ilmeisesti emmantalin tyyppinen, en ole maistanut. Goudaa loytyy yleensa useammalta valmistajalta, mutta aina samoina vaihtoehtoina, jonge, jonge belegen, belegen, extra belegen, ian mukaan. Jonge on halvinta ja pehmeinta. Kaikissa on rasvaa vahintaan 30 %. Kevytjuustoja loytyy mutta ne eivat maistu miltaan ja ovat kalliita ja ovat yleensa valmiiksi siivutettuja. Kaipaan Salaneuvosta. Valilla harkitsen juustosta kokonaan luopumista mutta tarvitsen kalsiumia ja hollantilainen leipa on liian ankeaa pelkiltaan. Talla hetkella ostan halpaa mutta maukasta (hinnasta huolimatta juusto maistuu aina samalta taalla) jongea (vai olisiko se jonge belegen), kilo maksaa vajaan nelja euroa.

Minakin olen jonkilainen juustoihminen ja Suomessa pidan Stockmannin juusto-osastosta, olen saanut aina hyvia neuvoja ja palvelua. Goudan lisaksi pidan italialaisista juustoista joita voi laittaa pastan lisaksi leivan paalle (nimia en tietenkaan muista) ja fetasta (taalla yhdessa vaiheessa soin fetaa joka paivaa, kuskusin kanssa ja hieman pehmeaksi lammitettyna) ja vaikka mista muusta. Emmentalia en sieda, minulle tulee huono olo ja mozzarellaan kyllastyin. Juustossa pitaa olla makua. Pidan homejuustoista, varsinkin briesta. Ja kaipaan taalla Auraa, en halua homejuustoni olevan aivan pehmeaa. Aurassa on sopiva rakenne. Olen joskus kokeillut lampaan- ja vuohenmaitojuustoja ja pidan niista. Ja leipajuustosta.

Viela vahan valitusta hollantilaisesta juustosta. Juustossa on aina kuori ja ne myydaan yleensa kiiloina. En ole viela keksinyt hyvaa tapaa leikata juustoa ilman etta se jossain vaiheessa muuttuu hankalaksi ja pahoinpitelemaan juustoa. Ainoa ratkaisuni on halkaista kiila, leikkaaminen on helpompaa.

Suomessa en ostanut usein juustoa, se oli liian kallista minulle. Neljan euron Salaneuvos kestaa liian vahan aikaa.
 
Hyvää brietä ei voita mikään. Tosin en ymmärrä ihmisiä jotka syö brien kuorineen päivineen. Minä syön vain sen ihanan pehmeän osan juustosta. Aijai, nyt tekee mieli. :p

Gouda on arkisesti käytettävistä juustoista minun suosikkini. Niinkuin mainittiinkin jo, gouda on maukkaampaa kuin edam. Harmi vaan että se hyvä maku taitaa olla oikeastaan rasvan tuotosta. Söinpä kerran goudaa jonka rasvaprosentti oli 48%. Se meni jo yli, oli liian raskasta ja suolasta. Muita hyviä juustoja on maukas Aamupala-juusto, ja sitten Musta Pekka on niin ihanaa. Ja jotkut tuorejuustot. Njam.

Sitten juustot joihin en koske on kaikki emmentaljuustot tai vähänkään sitä muistuttavat. Polarikin on pahaa, vaikka mainokset onkin ihan nättejä. Ja sitten kevytjuustot yleensä. Ne eivät maistu miltään, mieluummin sitten olen syömättä kuin laitan mitään mautonta kumia leipäni päälle. Boikotoin muutenkin kaikkia kevyttuotteita, koska ne kaikki maistuvat niin pahalta.

Vohobitti sanoi:
Mutta kaikista eniten vihaan feta-juustoa. Sillä saa pilattua monta muuten hyvänmakuista salaattia. :yuck:
Tosiaan, fetalla saa pilattua salaatin. Minä kyllä pidän fetan mausta, mutta yleensä sitä pistetään liikaa salaattiin ja sitten se ei enää maistu hyvältä, feta kun on niin suolaista ja voimakasta muutenkin. Mielestäni feta sopii hyvin salaattiin jos sitä on sopivan vähän.
 
Hyi. Euroshopper Brie on kauheaa. Siinä on liikaa rasvaa (60%) ja liian vähän suolaa... :yuck:
 
Kynteli sanoi:
[...]haju on hirvittänyt niin pahasti jo lähestyessäni juustoja... :)
No mutta, eiväthän juustot useinkaan maistu sille, mille haisevat. Jotkut kittipäällysteiset juustot varsinkin pilaavat hajullaan koko jääkaapin, jos ne jättää sinne auki lojumaan. Olenkin harkinnut jonkin oikein umpinaisen juustorasian hankkimista, mutten ole vielä saanut aikaiseksi. Meillä on melkein aina Auraa kaapissa, ja sekin on tosi vahvan tuoksuista vanhemmiten.

Mikä on kamalin juusto, jota olette maistanut, miksi se oli kamalaa ja miltä se maistui? Minulle ei ole vielä tullut mitään oikein pahaa vastaan, mutta pippurikuorrutteisista tuorejuustoista on vähän huonoja muistoja.
 
Rakastan fetajuustoa, mutta en voi syödä sitä kuin muutaman palasen kerrallaan tai muuten joudun kärvistelemään hirveissä tuskissa loppu päivän. :urg: Käy vatsalleni liikaa. Kreikkalainen salaatti oli ennen (ja edelleen) suosikkisalaattini, mutta ne fetat on pakko erotella ja se on erittäin harmittavaa.

Pahin juusto on edelleen Polar. Varsinkin kevyt Polar. Se maistuu kumille ja muutenkin jotenkin oudon pahalle. Samalla tuntuu kuin kieleen olisi palamassa reikä.

Viime kesänä kävin Saksassa ja siellä oli hotellissa aamiaisella aivan loistavaa juustoa, rasvaista kylläkin. Juustohöyläsysteemi oli muutenkin erittäin mielenkiintoinen. Iso pyöreä teline, joka höyläsi juustosta ihanan paksuja ja sileitä siivuja. Höylä toimi kammesta pyörittämällä ja terä pyöri aina alaspäin saman verran kuin juusto pieneni. En ollut koskaan nähnyt sellaista ennen... Olenkohan takapajuinen? :) Kertokaa sen laitteen nimi, jos tiedätte. Toivon sellaista joululahjaksi.
 
Ylös