Kartoitetaanpa isot hyttyset

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
No niin, nyt tuli huomattua, että Suomesta löytyy ainakin yksi ötökkä, jonka nimi vaihtelee ilmeisen paljon. Tiedän että ainakin pohjoisemmassa Suomessa tätä ötökkää kutsutaan erittäin yleisesti kirsisääskeksi: lähiten sitä voisi kuvailla, että se on hyttynen, vain isompi ja lisäksi täysin vaaraton (eli ei ime verta). Sitten sain tässä juuri eilettäin kuulla semmoisen tyhmän nimityksen kuin piimäitikka (miten niin en pidä kyseisestä nimestä?).

Jokatapauksessa, mitä nimitystä sinä käytät ja missä päin Suomea asustelet? Ja onko tälle ötökälle olemassa peräti jopa virallista nimeä?
 
Meilläpäin, siis tuolla Keski-Pohjanmaalla, sitä ötökkää kutsutaan hankisääskeksi. Olen tosin joskus kuullut sitä sanottavan myös lapinsääskeksi, Lapissahan kun kaikki on isompaa... :D
 
Ylä-Savossa (Kiuruvesi-Pyhäjärvi ainakin) sanotaan tuota inhottavaa otusta *kylmänväristyksiä* piimäitikaksi tai tarkemmin Lapinsalon piimäitikaksi. :)
 
Asun Pohjois-Savossa(Kiuruvesi) ja sitä on kutsuttu Piimäitikaksi taikka Lapinsalon piimäitikaksi ja siksi minä tulen sitä aina nimittämäänkin. Kyseinen hyönteinen hyökkäsi kimppuuni pari päivää sitten. Lensi täyttä vauhtia päin naamaani. :D
 
Ja täällä Jyväskylässä (tai ainakin Laukaassa) ötökkä tottelee myös tuota piimäitikka nimeä.. Taitaa olla kaikkein yleisin nimi sille?
 
No, enpä tiiä miten muut espoolaiset ym. "stadilaiset" sitä kutsuu, mut meiän perheessä se ainakin tottelee nimeä yksinkertaisesti sääksi.
 
Joo no nuita nimityksiä en oo kyll aikasemmin kuullukaan... :p Mä oon kainuusta kotosin ja oon kyll ite aina sanonu sitä vaan sääskeksi, mut kaippa sielläki on muita nimityksiä sille kyseiselle ötökälle, mut ei nyt tähän aikaan yöstä tuu mitään mieleen... :D
 
http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/insecta/diptera/nematocera/index.html

Tuolla on sääskien nimiä. Mistä niistä nyt puhutaan?
 
Jos mä nyt en pahasti väärin muista, niin kaiketi hevoshyttyseks sitä meil on kutsuttu.. Aikamoist kauhuu pienenä aiheutti ku niin iso itikka lens vastaan.. ;)
 
Sääskeksi olen minä ainakin kutsunut... Niitä lentelee usein ikkunasta sisään ja pian niitä on koko parvi sisällä.
 
Täällä (Kainuussa) sitä kutsutaan Hanhisääskeksi.
:roll: Tai mitä minä olen kuulut.
 
Vaaksiainen eli vaaksahainenhan tuo elukka on, eikä ikään muu. Sympaattinen ötö, harmiton ja vähän reppana kaikkine koipineen. Vähän kuin lukki, jolla on siivet.
 
Meidän perheessä se on "hytty". Tällä logiikalla: kaikista asioista tehdään pienempiä laittamalla siihen -nen. Hyttynen on siis pieni hytty. Ja tämä sääski/piimäitikka whatever on se isompi, eli hytty. :D

Nojoo, kyl täälläkin päin "Stadia" (Espoo ei ole Stadia!) puhutaan sääskistä.
 
Nyarlathotep sanoi:
Vähän kuin lukki, jolla on siivet.

Kuvailit juuri jotain hyvin, hyvin ällöttävää. Nyt en enää voi suhtautua hankisääskiin entiseen tapaan, tyynesti. :D
 
Onko "vaaksiainen" tämän hullunkurisen hyönteislajin virallinen nimi siis? Vai onko olemassa useita eri vaaksiaislajeja?
 
Nyarlathotep sanoi:
Vaaksiainen eli vaaksahainenhan tuo elukka on, eikä ikään muu. Sympaattinen ötö, harmiton ja vähän reppana kaikkine koipineen. Vähän kuin lukki, jolla on siivet.

Jep. Tämä on täydellinen kuvaus. Ja meillä ainakin kutsutaan tuota otusta juuri vaaksiaiseksi. Puhutaan asioista niiden omilla nimillä. Tiedä sitten, miten muut kauniaislaiset/pk-seutulaiset sitä kutsuvat.
 
Eipä ole ikinä tullut mietittyä että mikä sen önniäisen oikea nimi on, tai että se ylipäätään on oikeastikkin joku hyttyslaji. Joten kavereiden kesken on tullut kutsuttua vain jätti-itikaksi tai monsteri-itikaksi :D En sitten täälläpäin käytetystä yleisestä nimityksestä tiedä. Ja Punkaharjuhan on siis Itä-Suomessa täällä Savonlinnaa lähellä.

muoks muoks.
Tälläisen savolaisen korviin kuulostaa oudolta, jos joku kutsuu itikkaa hyttykseksi tai vielä oudommalta jos sitä sanotaan sääskeksi. Itikka se on! :p heh.
 
Savossa asustelen, ja tuon vaaksiais -nimityksen olen itse kuullut, en noita muita lainkaan. Tuon ötökän tunnen myös nimellä lapsenhapsiainen, mutta ne oli niitä aikoja kun olin viisivuotias ja kaverit huijasi että ne syövät lapsia... :roll:
 
Ylös