Kent

  • Keskustelun aloittaja Vieras
  • Aloitettu
V

Vieras

Vieras
Löytyyhän Kontulaisista joku muukin Kentin fani? :)

No, minua ei ihan oikeaksi faniksi voi sanoa mutta kyllä tuo pändi on iskenyt minuun jo pitemmän aikaa. Niin suureksi ihailijaksi en ala että levyn ostaisin mutta kavereilta niitä on lainattu sitäkin enemmän. Uusin sinkku Max 500 on hyvä, tuttua Kentiä.

Mutta siis. Muita fanittelijoita, mielipiteitä musiikista ja sen esittäjistä.
 
Kylläpäjuu, Kent tekee oikein hyvää, melodista ja välillä oikein melankolistakin musiikkia.
Isola ja Hagnesta Hill ovat Kentin tuotannosta lempilättyni. Uudemmastakin tuotannosta tykkäilen aina vain enemmän, mitä enemmän kuuntelen. Kielikuppikunnasta kuuluun siihen enemmistöön, joka pitää enenmmän ruotsinkielisistä lyriikoista, en tiedä mistä se johtuu, mutta tekstit muotoutuvat biiseihin paljon paremmin alkuperäiskielellä, ja niinpä se kuullostaa korvaan paremmalta.

Max 500 on oikein muksa Kent-biisi, vaikkakin vähän hankalastilähestyttävä minun
mielestäni. Sain kuunnella aika monta kertaa ennekuin pääsin ihan kunnolla jyvälle.
 
Joo Kent. Ihan suuri rakkaus se on minulle, yksi tärkeimpiä bändejä ja silleen. Ketuttaa ihan törkeesti kun se niiden telttakeikka on samana päivänä ku Provinssi alkaa, on siis pakko skipata.. Kentillä on nimittäin hirveen hyvät keikat, mä oon niitä kolme nähny (Provinssi, Ankka ja Jäähalli).

Paras levy on varmaankin Hagnesta Hill. Verkligenistä on tullu mulle jostain syystä kanssa tosi tärkee, se on hieno levy. Uus Kent ei ole ollenkaan huonoa, Vapen & Ammunition on myös hyvä levy, joskaan ei paras.

Uutta levyä odotan mielenkiinnolla, on kuulemma tulossa Kentin synkin levy. Max 500 on hyvä biisi, toivottavasti koko levy on yhtä hyvä.
 
Ajatus hyvästä ruotsinkielisestä musiikista oli jokseenkin kummallinen vielä lukioikäiselle Sillanrakentajalle, joten Kent ei ehtinyt parantamaan minun ruotsintaitojani vielä ylioppilaiskokeisiin mennessä (ei sillä, että se olisi sitä senkään jälkeen tehnyt). Yhtyeeseen tuli tutustuttua paremmin vasta Isola-levyn myötä, Om du var här -viisun ollessa tietenkin se, josta innostus sai alkunsa. Yhtäkkiä se ruotsinkielisyys ei enää häirinnyt, vaikka lyriikoista ei oikein ottanut minun kielitaidoillani selvää. Antoi vain musiikin puhua puolestaan. Kun vielä otettiin Kentin biisejä silloisen harrastelijayhtyeemme coveroitavaksi, niin ehkäpä juuri siksi Isola on omalla kohdallani se merkittävin Kent-levy, Hagnesta Hillin tosin seuratessa siinä heti perässä. Vapen & Ammunition on jäänyt minulta jotenkin sisäistämättä kokonaisuutena, johon suurimpana syynä siihen lienee se, että levyjä ei enää tule kuunneltuna kokonaisuuksina. Kunhan vain rippaa kiintolevylle ne kertakuulemalta iskevimmät biisit, muiden jäädessä levyhyllyyn pölyttymään.

Yhtye on tullut nähtyä livenä Tampereellakin muutamaan otteesen, kerran YO-talolla ja pari kertaa Pakkahuoneella. Lukeutuvat kaikki parhaimpiin näkemiini keikkoihin.

Koska se uusi levy ilmestyy?
 
Sillanrakentaja sanoi:
Kent ei ehtinyt parantamaan minun ruotsintaitojani vielä ylioppilaiskokeisiin mennessä
Juu-u, eikös se niin toimi, että kun tällainen tämän kevään abi kuuntelee Kentiä, niin muuta ei enää ruotsin kirjoitusten eteen tarvitse tehdä? Kyllähän se hyvä musiikki aina kielioppikirjatkin korvaa, eikö? :wink:

(tämä oli siis lähinnä abin toiveajattelua)

Olen kyllä ihmeen paljon Kentin sanoituksista ymmärtänyt. Paitsi, että joskus kun olen ruvennut kappaletta tarkemmin tutkimaan, on paljastunut, että idea onkin ollut lähes päinvastainen.. :hups:
 
No, en ole paljoakaan tutustunut, mutta...
Kentillä on paljon hyviä biisejä joita on tullut autossa kuunneltua, mutta en jotenkin vaan pitänyt. Johtui kai osaltaan tuosta ruotsinkielestä. Kai sitä voisi oppia tykkäämään, mutta enpä taida jaksaa opetella. Miksi pitäisi :D
Toisekseen ei tuon tyylinen musiikki yleensäkään iske.
Eikö Kent ole muuten tulossa kesällä Suomeen?
 
Formenél sanoi:
Eikö Kent ole muuten tulossa kesällä Suomeen?
No jep jep, 17.6. Käpylän urheilupuistossa 10 000 hengen teltassa. Ketuttaa, koska Provinssi alkaa samana päivänä.
 
No, mitäs pidätte uudesta levystä? Melkoisen vaikuttava, jos minulta kysyttäisiin. Aika synkkää meininkiä, omituisesta kansitaiteesta lähtien. Musiikissaan on jokseenkin lämmin ja konstailematon fiilis siitä huolimatta, ehkäpä johtuu äänittämisestä enemmän tai vähemmän livenä. Jonkin verran suorempaa menoa kuin muutamalla aiemmalla levyllä, ja taitavat olla Kentin pojat kuunnelleet ainakin The Curea ennen studioon menemistä. Mikä ei tietenkään ole huono asia. :)

Suosikkibiiseiksi ovat ehtineet nousta aloitusraita 400 slag, Den dödä vinkeln mahtipontisine kertosäkeineen ja huikea sinkkubiisi Max 500. Myös viimeinen kappale, Mannen i den vita hatten (16 år senare), on aika helmi. Eikä koko levy ole vielä aivan kokonaan avautunut, mikä ei sekään ole huono asia.
 
Aina olen Kentistä tykännyt, mutten ole juurikaan "kerinnyt" tutustua ja kuunnella. Joten ajattelinpa sitten hankkia tuon uusimman levyn, du och jag döden, sillä jo nimi kuullostaa hyvältä minun korviini :grin:. Ja hyvähän se oli. Levyn ehkä parhaimpia raitoja miun mielestä on juuri tuo Max 500 ja sitten Palace & Main. Tuon Palace & Mainin kertosäe on vain jotenkin niin tarttuva, tosi hieno.
Ja niin, en kyllä kamalasti osaa verrata aijempiin albumeihin kun ei ole tullut kuunneltua niitä kovasti. Mutta niihin kappaleisiin verrattuna, mitä olen kuullut, tämä uusin levy on aika synkähkö. Melankolinen. Vaikka... No joo, onhan muutkin Kentin biisit sellaisia. En osaa edes selittää, joten jätän suosiolla väliin :grin:.
 
En ole piiiitkään aikaan Kentiä kuunnellut ja kuulin että niiltä on tulossa uus levy! Ja kulttuuritalolla marraskuussa! Ei mitään hajua lipuista, mulla ei oo tällä hetkellä ainakaan varaa moiseen mikä harmittaa.

Onko kellään mitään tietoa tuosta uudesta levystä?
 
Fani en ole, mut ainaki 3 hyvää biisiä tiedän Kentiltä.
Kärleken väntar
FF
Dom Andra

//On mukavaa, että osallistut keskusteluun, mutta kaipaisimme jälleen perusteluja. Mikset ole fani? Miksi juuri kyseiset biisit ovat hyviä?

Herugrim
 
Kentiä on tullut kuunneltua aikas paljon, joskaan en uuteen levyyn ole oikeen kerennyt tutustumaan. Kävin kuitenkin Kentin keikalla Kulttuuritalolla, ja olin erittäin tyytyväinen keikkaan joskin laulaja lauloi nuotin vierestä aina paikoin. Se häiritsi hieman näin tarkkakorvaista. Mutta silti fiilis oli aika mahtava, varsinkin kun en ollut aiemmin nähnyt. Ankkarockiin ajattelin tänä kesänä mennä jälleen Kentiä ihmettelemään.

Oma Kentin kuunteluni jopa lähti liikkeelle itseasiassa lukion ruotsinopettajalta, kun hän aina soitteli Kentiä ruotsin tunneilla sekä jopa luokanvalvojan tuokioissamme (Muumien lisäksi :D). Itse rakastan bändissä nimenomaan tuota ihanaa riikinruotsia ja sen lisäksi tietenkin melankolista fiilistä. Kenttiä on myös kiva fiilistellä kitaralla sillon tällöin. On myös kovin huomaavaista, että bändi on itse julkaissut Soinnutuksensa Internet-sivustollaan fanejaan ajatellen.

Lempparibiisejä on aika monia, mutta ykkönen on ehkä Kungen Är Död. Se nousi varsinkin Kulttuuritalon keikan jälkeen, jossa kuultiin ihan äärettömän hieno sovitus kyseisestä biisistä. Muita ihania on Beskyddaren, Palace & Main, 747 ja Om du var här. Levyistä Hagnesta Hill on ehdottomasti rakkain, kenties sen takia, että se oli ensimmäinen levy heiltä minkä omasin. Toisaalta mikään muu levy ei ole imo oikeen yltänyt sen tasolle vielä. Pitänee piakkoin tutustua Kentin uuteen levyyn!
 
Ekan kerran törmäsin Kentiin ylä-asteella, kun ruotsin kirjassa oli Om du var här -kipale, jota kuunneltiin varmaan sata kertaa läpi. Lisäksi joltain cd:ltä löytyi FF, joka kuulosti myös ihan hyvältä. Tänä kesänä tutustuin vasta tarkemmin kyseiseen bändiin. Ja oikeastaan vain yo-ruotsin takia, koska en keksinyt muutakaan ruottalaista artistia, jota voisin kuunnella ja oppia samalla. Siispä kirjastosta löysin Kentin uusimman levyn Tillbaka till Samtiden, jota oon nyt kuunnellu pari viikkoo.

Ja eipä voi sanoa muuta kuin wou. Aika erilaisia tämän levyn kappaleet kun vertaa esim. FF-kappaleeseen, mutta jotenkin taas vaan uppoaa. En tajua sanoista kyllä hölkäsen pöläystä ilman että ne on nenän edessä, ja silloinkin plärään sanakirjasta suurimman osan. Kappaleet on jotenkin.... jänniä, eivät vielä oikein aukee kunnolla, joutuu siis miettimään toden teolla mitä niillä on haettu. Tuolta levyltä lemppari on varmaan Ingenting (tainnu olla radiosoitossakin, kun kuulosti niin tutulta) ja Generation Ex. Kieltämättä jotkut kappaleet ovat aika rytmikkäitä, pakosta alkaa vähintään jalka hakkaamaan tahtia :D Trumpetti on parissa kappaleessa oiva lisä, piristää kummasti. Ja mikä tärkeintä! Osa sanoista, joita olen siitä sanakirjasta joutunut katsomaan on uponnut päähänkin, eli näin saadaan yhdistettyä hupi ja hyöty. Jes!

Enää pitää miettiä mistä saan lainaan 5 edellistä levyä :roll: Koska pihi kun olen, en viitsi tilata netistäkään eikä köyhä kirjastomme omista kuin tämän yhden ainoan, äh.
 
Ylös