Keskiaikapukujen yms. harrastajat, apua tarvitaan

eowynofmay

Kontulainen
No niin, olen siis perinyt puvun, jonka malli on 1500-1600-luvun Venäjältä. Puku on suunnilleen sen näköinen kuin V.Surikovin maalauksessa: The Execution of Boyarina Morozova.

Minulla on siis hihaton pitkä puku (viininpunainen satiinipuku, hopeiset "metallilistat"), mutta mitä sen alle ja minkälaiset jalkineet??? Päähineen mallin tiedän ja se on erilainen naineella ja naimattomalla naisella.

En oikein edes tiedä mistä lähtisin etsimään vastausta, tällä hetkellä olen käyttänyt alla feresin paitaa, mutta se ei kuitenkaan ole "oikea".

Apuah..!

May


//Siirsin tämän tänne Majataloon, kun se mielestäni sopii tänne paremmin kuin Tauluseinälle. Jos käsitin väärin, ja tarkoitus oli puhua nimenomaan taiteesta, niin kerro ja siirrän toki takaisin. -- Nerwen

[color=blue:d2e80ddbb2]///Lisäänpä tähän huvikseni linkin Tretjakovin galleriaan, siis Surikovin maalaus Боярыня Морозова tuolla keskimmäisenä, klikaten suurennettavissa:

http://www.tretyakovgallery.ru/russian/exposit/viewartist.php?artistid=99

--
Tik[/color]
 
Vastaan itse tähän. Tämän jo omistamani puvun kanssa menee varsin hyvin the Miitissä tekemäni alusmekko. Very happy!!!

Sitten lisäkysymystä:
Käyttivätköhän tyttölapset keskiajalla samanlaisia pukuja kuin aikuiset naiset? Kyse on nyt siis 100cm molemmin puolin olevista käyttäjistä.

Keskiaika.orgia olen käynyt innolla selaamassa aina kun vain ehdin. Linkeissä oleva kampaussivusto ei vaan hitsi vie avaudu mulle...
 
"Pienet lapset puettiin kolttuun, pellava- tai villakankaasta. Heidät erotti päähineestä - tytöillä oli hilkka ja pojilla usein kuudesta kiilasta ommeltu pyörämyssy. Vanhemmat lapset pukeutuivat kuten aikuiset" http://www.tkukoulu.fi/tiimalasi/pukeutuminen.html
Lisäisin tuohon että kaikilla ei välttämättä ollut mitään päähinettä. Naimisissa olevien naisten piti peittää hiuksensa, mutta naimattomilla ne saivat olla vapaammin.
Tuolla on muutamia kuvia lasten vaateista.
Tuolla, tuolla ja tuolla on joitain ohjeita ja kuvia, muihinkin kuin lasten vaatteisiin. Tuossa uudempi linkki yhteen noista jos se menee vanhaksi.

Keskiajalla tavallisella kansalla oli pulaa kankaasta ja kaikki tilkutkin pyrittin käyttämään mahdollisimman tarkkaan. Lasten kolttujen/tunikojen pituutta lisättiin kangaskaistaleilla sitä mukaa kun lapset kasvoivat. Vanhempien lasten vaatteet kiersivät nuoremmille. Mi-parti vaatteet olivat myös muodissa ainakin yläluokan keskuudessa, jossa käytössä oli myös vaakunoita.

Kampauksista, miekään en saa tuota linkkiä auki, sääli, siellä oli paljon ohjeita ja hyvät kuvat. Suuri osa kampauksista oli erilaisia palmikoita.

Tuolta löytyy paljon ohjeita erilaisiin pukuihin.
 
Eivätkös ns. lastenvaatteet ole vasta viktoriaaninen keksintö. Siihen asti lapset puettiin samoin kuin aikuiset, ja kuten Satekai jo sanoi, usein isommilta perittyihin vaatteisiin.

Naimattomilla naisilla piti isossa osassa Eurooppaa ison osan keskiaikaa olla nauha, panta tai vanne päässä osoituksena siitä, että olivat siveitä neitseitä eivätkä porttoja. Tästä ovat perintönä myös kansallispukujemme päänauhat, säppälit ja muut neitojen pukujen pääviritelmät.
 
Ylös