Kevätmiitti Hämeenkoskella 19.-21.4.2024

… tuon mukanani ooni-pizzauunin ja teen jonkin verran taikinaa ja tomaattikastiketta etukäteen valmiiksi. Oliko kohtuullisen lähellä joku kauppa, niin että pizzaa haluavat voivat hankkia sieltä omia päällysteitä ja jos taikina loppuu niin vois tehdä sitäkin lisää? Tällä ei siis pidä korvata jotain omaa ateriaa (sellaista vastuuta en ota), mutta jos jotakuta haluttaa pizzaa, niin voi ottaa varmuuden vuoksi mieleisiä päällysteitä mukaan tai käydään ostamassa lähikaupasta. Jos kauppa on kohtuullisen lähellä.
 
Hyvä jos @Olavi osaa tehdä pizzataikinaa - se ei nimittäin onnistunut kovin hyvin silloin kun viimeksi tehtiin pizzaa ja minä olin siitä vastuussa.

Lisäys: olen tosi epämotivoitunut enkä kovin taitava kokki. Olen kuullut, ettei pizzataikinaa ole kovin vaikea tehdä 😂
 
Minä kanssa laitan taikinan tulemaan jo edellisenä päivänä. Olen kuullut, että voisi tehdä jo useampiakin päiviä ennen, mutta en ole kokeillut.
Ja kyllä pitsataikinan kanssa voi myös mennä metsään. Kokemusta on.
 
Minäkin olen onnistunut tekemään sekä liian tahmeaa että liian kimmoisaa pizzataikinaa. Ensinmainittua oli hirveän vaikea saada levitettyä siksi, että se tarttui sormiin enemmän kuin leivinpaperiin, jälkimmäistä taas siksi, että se oli hyvin vastahakoinen litistymään ja olisi koko ajan mieluummin vetäytynyt takaisin palloksi :grin:
 
Minä olen onnistunut tekemään niin kuivan pitsataikinan, että pitsan syöminen oli runsaista täytteistä huolimatta epämiellyttävää.
 
Kuopus on kiinnostunut pizzasta, esikoinenkin ehkä. Tuomme ilmeisesti jalapenoja ja pepperonia päällysteeksi.
 
Minä skippaan tällä kertaa pitsamaistelut. Nyt ei pysty eikä kykene.
 
Kiitos miitistä. Hämeenkosken leirimajaa muistelin lämmöllä, mutta viimeksi siellä oltiin Lammasniemen ja Rismalahden jälkeen ennen Mallinkaisia ja Särsjärveä. Paikkahan on keittiöltään ja saliltaan kuin puolet Särsjärvestä. Oltiin toistemme tiellä, mutta toisaalta sitten myös yhteisöllisesti lähellä toisiamme.

Sauna oli yhtä mukava kuin muistelinkin, joskin hieman alitehoisella kiukaalla. Ilmanvaihdon kytkeminen päälle toi vain savua tiloihin.
 
Minäkin hämmästyin kuinka pieni Hämeenkosken leirimaja olikaan muistikuviini verrattuna 😊 Mutta olo oli niin nostalginen ❤️.
Erityisen ilahduttavaa tällä kertaa olivat monet uudet kasvot miittaajissa!
 
Huvitti, miten aikoinaan ensimmäistä kertaa Särsjärvellä miitatessa hämmensi, kun leirikeskus oli niin samanlainen kuin Hämeenkoski mutta kooltaan tuplasti sen kokoinen, ja nyt tuli sitten päinvastainen hämmennys, kun Hämeenkoski olikin kuin miniversio Särsjärvestä. Mutta olipa kuitenkin kivaa päästä Hämeenkoskelle pitkästä aikaa, varsinkin kun sinne ei tämän jälkeen pääse ehkä enää koskaan.

Kiitokset sekä järjestäjille että miittiseuralle, oli ilo viettää viikonloppu kanssanne. Erityisesti kiitos Eowynofmaylle, joka vastasi massiivisesta karjalanpiirakkaprojektista, ja Olaville, joka vietti varmaan suurimman osan lauantai-illasta paistaen miittiläisille mehevän pizzan toisensa jälkeen. Eglerio!
 
Minusta Hämeenkoski oli itseasiassa tosi ihana. Oli nostalgista, mutta minusta paikka oli myös oikeasti kivan kompakti. Mahduttiin olemaan. Joo, hetkittäin esim. keittiössä oli vähän ahdasta, mutta väki oli hyvin koossa ja oli jotenkin kodikasta ja mukavaa. Särsjärvi on hieno ja tilava, mutta ei se ole yhtä kodikas ja kiva kuin Hämeenkoski. Hämeenkoskella on myös siistimmät (jos huonoa siivousta ei lasketa) ja kivemmat majoitushuoneet ja sängyt. Enkä sano tätä moittiakseni Särsjärveä vaan kehuakseni Hämeenkoskea, josta oikeasti tykkään miittipaikkana ihan hurjasti.
Sauna oli kyllä hienoinen pettymys. Onko aika kullannut muistot vai onko kiuas jätetty huoltamatta kaikki nämä vuodet.

Onneksi lähdin miittiin ihan muutaman tunnin yöunienkin jälkeen. Leimu nukkui miitissä paremmin kuin kotona, sänky ei narissut (kuten kotona) ja tällainen rento miitti ilman yhteiskokkailua suurempaa vastuuta oli tässä kohtaa tosi kiva juttu. Pidetään peukkuja, että Hämeenkoskea ei saataisi ihan heti myytyä ja päästäisiin vielä toisenkin kerran 😁

Leimu muuten on kotiin palattua kävellyt jo monta kertaa pitkiä pätkiä täällä kotona. Olikohan Purokuutin esimerkillä jotain tekemistä asian kanssa.
 
Last edited:
Jaksaisiko joku selittää lyhyesti, mitä Hämeenkosken leirikeskukselle on tapahtumassa, tai vaikka linkittää tilanteesta kertovan uutisen? Onko rakennuksilla niin pahasti korjausvelkaa, ettei mahdollinen uusi omistaja välttämättä haluaisi kunnostaa niitä leirikäyttöön sopiviksi?
 
Jos vielä päästään Hämeenkoskelle, niin omat kiuaskivet mukaan?

Kun Konnun viiri nyt päätyikin yllättäen meille, piti miettiä hetki, miten varmistan, että se tulee varmasti seuraavaan miittiin mukaan. Lopulta päädyin siihen ratkaisuun, että pakkasin sen pieneen muovipussiin ja laitoin pussin tyhjään rinkkaani, jonka sitten kiikutin paikoilleen varastoon. En todennäköisesti käytä sitä ennen The Miittiä, joten viiri on silloin valmiiksi kyydissä.
 
Ilmeisesti se on menossa uudelleen myyntiin. Sitä on yritetty myydä ennenkin, mutta kun ei mennyt kaupaksi niin vuokrattiin moneksi vuodeksi. Nyt oli palautunut seurakunnan omaan käyttöön ja ilmeisesti haluavat siitä eroon.
 
Jaksaisiko joku selittää lyhyesti, mitä Hämeenkosken leirikeskukselle on tapahtumassa, tai vaikka linkittää tilanteesta kertovan uutisen? Onko rakennuksilla niin pahasti korjausvelkaa, ettei mahdollinen uusi omistaja välttämättä haluaisi kunnostaa niitä leirikäyttöön sopiviksi?
Hollolan seurakunnalla on monta leirikeskusta - ilmeisesti liian monta järkevästi ylläpidettäviksi näinä vauhdilla kutistuvien seurakuntien ja kirkollisverokertymien aikoina, kun lapsia ei leireille enää tule takavuosien määriä. Siksi seurakunta haluaa keventää taloudellista taakkaansa hankkiutumalla Hämeenkoskesta eroon. Se vain on hankalaa, koska mikä muu taho tarvitsisi omaa leirikeskusta?
 
Ja se, mitä Hämeenkoskelle myynnin jälkeen mahdollisesti tapahtuisi riippuu ihan ostajasta, jos sellainen löytyy. Vuokralla ollessa se oli ymmärtääkseni aikalailla jatkuvassa käytössä. Joku rikas voisi ostaa paikan ihan tontin takia. Se on hieno rantatontti vaikka kesähuvilalle tms.
 
Ylös