Konturisteily #3, 2. - 3.2.2008 (K18)

Hathaldir

Kontulainen
The Miitissä oli puhetta siitä, että tänäkin vuonna järjestettäisiin Konturisteily, jo kolmas lajissaan. Suunnittelu on hyvä aloittaa ajoissa. Onko ajankohta taas joulun alla, vasta kevättalvella, vai milloin? Onko kohteena taas Tukholma? Ottaako noheva tapahtumavastaavamme Samooja jälleen vastuun järjestämisestä (vaikka kyseessä ei olekaan yhdistyksen miitti), ja saako yhä alennusta kontaktiensa avulla? Kuinka paljon Mudshakea Suomeen saa tuoda? Paljon kysymyksiä, toistaiseksi vielä vähän vastauksia. Mutta jos niitä tämän topikin myötä tulisi?
----------------------------------------------------------------------------
INFOA:

A) Ajankohta. La-su 2.-3.2.2008.

B) Osallistujamäärä. max. 10hlöä

C) Paikka. Laivalla Tallinnaan, hotelliyö siellä ja takaisin.
Hotelli: City Hotel Portus Lisätietoa: Tallink.

D) Ikäraja. Ikäraja on 18 vuotta, koska laivalla juodaan epäilemättä myös alkoholipitoisia juomia.


OSALLISTUJAT: TÄYNNÄ
Kaikki ovat maksaneet osallistumismaksun.

1. Samooja
2. Lehtokuusama
3. eowynofmay
4. Jaamar
5. Isilmirë
6. GoldenDragon
7. Fica
8. Haltiamieli
9. Hathaldir
10. Miccoh
----------------------------------------------------------------
20.11. Päivitetty lisäinfo

Matka on nyt varattu ja laskukin tuli jo. Aikataulumme on siis seuraavanlainen:

2.2.2008:
Reittimatka Helsinki-Tallinna kansipaikoin.
- Lähtö klo 10.30, M/S Star, Helsinki, Länsisatama
- Saapuminen Tallinnaan klo 12.30, Tallinna, D-terminaali

Majoittuminen City Hotel Portukseen. Meille on varattu 5 kahden hengen huonetta. Hintaan sisältyy aamiainen hotellissa.

3.2.2008:
Reittimatka Tallinna- Helsinki kansipaikoin.
- Lähtö: klo 16.00, SuperFast IX, Tallinna, D-terminaali
- Saapuminen Helsinkiin klo 18.30, Länsisatama


MAKSAMINEN

Matka maksaa siis yhteensä 550e eli 55e/hlö.
Sain jo laskun ja ennakkovarausmaksu tulee maksaa hetimmiten. Maksakaahan siis omia osuuksianne minulle mahdollisimman pian.


T. Samooja the matkanjärjestäjä
 
Kannattaisin itse vasta vuoden 2008 puolella olevaa ajankohtaa. Ennen seuraavaa Vesilahtea on aika mahdotonta saada mitään järjestettyä, ja lokakuun (jolle tuo miitti näkyy menevän) ja joulun välissä on loppupeleissä aika vähän aikaa, mahtaako kukaan ehtiä/jaksaa/omistaa varoja miitata niin usein? Missään nimessä ei mielestäni kannata suunnitella joulukuulle mitään: alennukset eivät ole silloin voimassa ja joka paikka on täynnä turisteja.

Tukholman lisäksi voisimme mielestäni ihan hyvin harkita myös Tallinnaa.
 
Kannattaisin myöskin vasta vuoden 2008 puolelle venyvää ajankohtaa. Entisten risteilyjen tuoman kokemuksen vahvistamana voin toki järjestää tämänkin tapahtuman, minun on näppärämpi hoitaa se, kun pääsen hakemaan nuo ryhmien liput satamasta.
Tähän järjestämiseen menee kuitenkin aikaa. Ihan ensimmäisenä meidän täytyy päättäa muutama asia:

a) Ajankohta. Ehdotan tammi-helmikuuta 2008, minä en ainakaan pääse lähtemään aikaisemmin. Ja jos minä en pääse joku muu saa järjestää. :wink:

b) Paikka. Tukholma, Tallinna, Saksa, Kööpenhamina...?

c) Ikäraja. Ikäraja on vähintään 18 vuotta, koska laivalla juodaan epäilemättä myös alkoholipitoisia juomia. Minä en nimittäin ota sitä vastuuta että alaikäiset joisivat järjestämälläni risteilyllä. Lisäksi, onko mukaan tulossa alle 23-vuotiaita? Alle 23-vuotiaat tarvitsevat nimittäin valvojan suunnilleen kaikkialle paitsi Tallinnaan. Valvojan täytyy muistaakseni olla yli 30-vuotias (vai olikos se 35v?). Ilman valvojaa ikäraja nousee 23 vuoteen. Lisäksi yksi valvoja voi valvoa vain yhtä hytillistä. Siis kolmea alle 23 vuotiasta. Saatamme siis tarvita useamman valvojan tai sitten kaikki eivät pääse mukaan vaan vain nopeimmat.

d) Valvojien saatavuuden mukanaan tuomien rajoituksien lisäksi onko meillä muita osallistujien määrään liittyviä rajoituksia? Viimeksi meitä oli kolme hytillistä, mikä oli ihan kiva määrä.

e) Vielä jotain muuta?

Nämä asiat ja paljon muuta täytyisi varmaan päättää tässä muutaman kuukauden sisällä. Risteily täytyy jokatapauksessa varata useita kuukausia etukäteen. Ne kun myydään loppuun melko aikaisessa vaiheessa. :p
 
Mielelläni mukaan tulisin jos vaan ajankohta sopii ja iän puolesta järjestyy.
Tukholmassa ja Kööpenhaminassa olen käynyt ja molemmista kaupungeista pidän kovasti, mutta määränpäällä nyt ei minulle niin hirveästi ole merkitystä. Saksassa voisi olla ihan hauska käydä:D
Ja jos mukaan pääsen niin olisin myöskin iloinen jos päivät olisivat ajoissa tiedossa niin osaisin pyytää tarvittavat vapaat töistä jo ajoissa.
Mitä viikonpäiviä on ajateltu? Viikolla on kai halvempaa ja matalammat ikärajat? Mutta viikonloppuna on ihmisten helpompi järjestää vapaata.
 
Risteilyn määränpäähän liittyviä huomioita.

Epäilemättä Tallinna ja Tukholma ovat ne järkevät vaihtoehdot. Kaikkeen muuhun tarvitaan paljon enemmän aikaa ja rahaa ja se taas karsii osallistujamäärää. Muutamia huomioita puolesta ja vastaan:

Tallinna:

+ Lähellä ja halpa. Matkakustannukset eivät todellakaan rasita kukkaroa.
+ Viimeksi oltiin Ruotsissa, vaihtelu virkistää.
+/- Laivamatka pisimmilläänkin kolme tuntia. Risteilyn kesto jää siis melko lyhyeksi ellei sitten yövytä yhtä yötä hotellissa.
+ Matalammat ikärajat, ei tarvetta valvojille. Joillain risteilyillä ikäraja 21v (Tallink), mutta meidän todennäköisesti mahdollista räätälöidä niin että ikäraja 18v.

Lisää tietoa: Tallink

Tukholma:

+ Vanha Kaupunki ja Sf Bokhandeln
+ Laivalla ehtii viettää aikaa enemmän
+ Perinteinen konturisteilykohde
- Kalliimpi
- Päivä Tukholmassa risteilyihin (ainoa järkevä vaihtoehto) vaaditaan ne valvojat alle 23-vuotiaille

Lisää tietoa: Silja Line. (Viking Linella ei kannata mennä, eivät mene suoraan Tukholmaan, sitäpaitsi Siljan laivat on mukavampia ja sieltä on hyviä kokemuksia).

Käytännössä valvojien saaminen on se ikuinen kynnyskysymys. Kontulaisista lähinnä Lehtokuusama ja Pagba ovat ennen olleet valvojina, mutta heidän varaansa ei kuitenkaan kannata laskea kaikkia matkasuunnitelmia. Tukholmaan voidaan tietysti lähtea k23-risteilylle mutta onko siinäkään nyt sitten mitään järkeä? Tallinnan puolesta puhuu vahvasti se, että valvojia ei välttämättä tarvita ja näin suurempi joukko pääsee lähtemään.

Mielipiteitä, ajatuksia? Älkää vielä huudelko että "joo, mä kans!", tätä vasta suunnitellaan ja kukaan ei voi tietää aikataulujaan ensi vuoden puolelle asti. :wink:

Jaamar sanoi:
Mitä viikonpäiviä on ajateltu? Viikolla on kai halvempaa ja matalammat ikärajat? Mutta viikonloppuna on ihmisten helpompi järjestää vapaata.
Käytännössä viikonloppu on ainoa mahdollinen, koska ihmisillä on töitä ja koulua viikolla. Viikonloppuna on tietysti kalliimpaa ja ikärajat korkeammat, mutta minkäs teet.
 
Minä sanoisin että Tallinna (vaitheeksi) ja niin että ollaan yön yli (että ehditään tekemäänkin jotain). Vanhasta kaupungista löytyy ihan varmasti kaikkea kivaa fantsahtavaa - voitaisiin itse asiassa katsella tapahtumakalenteriakin, koska minulla on sellainen käsitys että siellä on aika paljon esim. jotain keskiaikajuttuja, tosin etupäässä kai kesällä.
 
Minäkin kallistuisin Tallinnan puolelle, juuri ikärajojen, hinnan ja vaihtelun vuoksi. Lisäksi minun pääsemiseeni vaikuttaa sellainen tekijä, että tyttöystäväni lähtee tammi-helmikuun vaihteessa viideksi kuukaudeksi vaihtoon Kreikkaan, joten minun olisi <b>erittäin</b> paljon helpompaa irrottaa itseni viikonlopuksi pois kotoa helmi- kuin tammikuussa.
 
Kiinnostusta löytyy. :) Ajankohta on minulle toisaalta ihan sama, koska tässä vaiheessa ei ole vielä suunnitelmia noin pitkälle.

Matkakohteena minäkin kannattaisin Tallinnaa, myös ihan henkilökohtaisista syistä (en ole ikinä siellä käynyt ja haluan käymään). Toki myös hinta, yöpymismahdollisuus maissa sekä valvojien tarpeettomuus ovat erinomaisia plussia.

Ainiin muoks: Olen miekin kuullut että Tallinnan vanhakaupunki on aivan ihana, ja kuulemma se on aika fantasia-/käsityöläissävytteinen sekin...
 
Tukholma himottaisi mutta Tallinna sopii hyvin myös. Toivonmukaan aikataulu ei vain venyisi helmikuun hiihtolomaviikoille.
 
Tallinna tuntuu saavan melko paljon kannatusta. Selailin vähän Tallink Siljan nettisivuja ja nämä hotellimatkat näyttävät ihan kivoilta. Katsokaa vaikka. Ikäraja noihin näyttäisi todellakin olevan se 18v, koska emme yövy laivalla.
Hinta riippuu hotellista ja ajankohdasta, kevään hintoja ei ole vielä esillä. Kalleimmat hinnat (viikonloppulähdöillä) ovat jossain 120e tietämillä ja halvimmillaan matkaan pääsee jo 59 eurolla. Halvimmat hotellit ovat epäilemättä melko kaukana ja muutenkin hankalia, minä kannattaisinkin hotelleja hintahaitarilla alle 80e. Lisäksi vaadin kyllä sen että hotellin voi varata netissä. Muuten minun puhelinlaskuni kasvavat mukavasti kun alan soittelemaan Tallinnan hotelleihin suoraan.

Hotelleja, jotka täyttävät nämä vaatimukset olisivat lähinnä:
Reval Inn Tallinn (Hintahaitari syksyn viikonloppulähdöillä 72e-64e)
City Hotel Portus (Hintahaitari syksyn lähdöillä 70e-64e).
Molemmat näyttäisivät sijaitsevan ihan siinä sataman lähistöllä.

Näissä hotellimatkoissa laittaisin kyllä osallistujamääräksi max. 10 osallistujaa, suurempi määrä vaikeuttaa hotellien varaamista. Toki hintakin rajoittaa, ei kaikilla ole varaa lähteä ensinkään, joten en usko halukkaita lähtijöitä löytyvän paljoa tuota kymmentä enempää.
 
..?

Jos sattuu joku halpisristeily tai ryhmäalennus hyvin niin sitten voisi harkita mukaan lähtöä. Tokihan pitäisi lähdön myös olla Helsingistä eikä esim jostain pohjolasta kuten Turusta. Henk.koht. toki olisin sitä mieltä, että hotellimatka Tallinnaan on huonompi vaihtoehto kuin risteily Tukholmaan ja päivä siellä. Silloin voisi myös ikärajaa saada alemmas, koska "huoltajia" löytyy. Luultavasti myös halvempaa. :)
 
Turusta harvemmin seilataan Tallinnaan. Tämän reissun taidan jättää väliin, sillä Tukholman SF Bokhandelniin verrattuna Tallinnassa ei ole mitään. Ei yhtikäs mitään. Viihdyttävä seurakaan ei täytä tyhjiötä. Riikakaan ei kiinnosta Mustapäiden veljeskunnasta huolimatta.
 
Tukholmaa suosisin itse, sillä en siellä ole kovin usein käynyt. Tallinna on jo melko tuttu, vaikkakin vanhakaupunki on ihana, hinnat inhimilliset ja himoitsen virolaisia trühveleitä. Hotelliyö Tallinnassa saa kyllä kannatuksensa, sillä päiväpiipahtaminen menee helposti silkaksi juoksemiseksi ja haalimiseksi.
 
En ole koskaan käynyt Tallinnassa ja edellisestä reissusta Tukholmaan on kymmenen vuotta. Mutta ikänikin puolesta kannatan Tallinnaa, vaikka muuten minulle on ihan sama kumpaan mennään.
 
Jos saan kerättyä riittävät rahat, niin olisi mielenkiintoista nähdä se SF Bokhandeln, josta Käärmeessä silloin viime vuonna kovasti puhuttiin, mutta toisaalta Tallinnassakin olisi vaikka mitä nähtävää. Mutta mennään mieluiten johonkin mahdollisimman kauas, niin matkalla ehtii lähettää laajemmalle alueelle pulloposteja.
 
Ehdotan Saksaa. Ainakin Tallink Silja taitaa liikennöidä Helsinki-Rostock-väliä. Tukholma on nähty moneen kertaan ja Tallinna on vain tylsä. :)
 
Risteily Tukholmaan olisi kyllä kustannusystävällisempi kuin nuo muut vaihtoehdot ja saisi nuorempiakin mukaan. Tietenkin jos haluaa tuhlata nettikamuihin satasia kymppien sijasta niin ei siinä mitään.. :p
 
Mieki voisin tulla mukaan, mikäli ikäni puolesta voin.. ja hintakaan tuskin kuulostaa pahalta siis sikäli mikäli saan tosissani aikataulut sopimaan keskenään :)

Onko valvojia ollut aikaisemmilla risteilyillä kuinka monta? ja mitkä ikärajat teillä on aikaisemmissa risteilyissä olleet?
 
Aikaisemmilla risteilyillä ikäraja oli 18v ja valvojia on mukana ollut 1-2. Nyt kuitenkin näyttää siltä että valvojia ei välttämättä saada mukaan. Jos valvojia ei saada mukaan ikäraja on Tukholmaan mentäessä 23v ja Tallinnaan mentäessä 18v. Jos valvojia saadaan, niin silloin ikäraja on kumpaankin 18v.
Yksi valvoja voi valvoa vain kolmea alle 23-vuotiasta. 18-23vuotiaiden mukaan pääsijöiden määrä Tukholmaan mentäessä riippuu siis myös valvojien määrästä.

Tukholma ja Tallinna ovat kummatkin saaneet kannatusta. Nyt pitäisi varmaan päättää kumpaan mennään ja siis nimenomaan sellaisten ihmisten mielipiteiden perusteella jotka olisivat hyvin todennäköisesti tulossa mukaan. Viimeksi oltiin Tukholmassa, kannatan siis Tallinnaa joka ei välttämättä ole yhtään sen kalliimpi kuin Tukholmakaan, hinta riippuu hotellista. Sitäpaitsi Tukholmaan mentäessä ikäraja todennäköisesti nousisi siihen 23vuoteen.
WhiteWolf sanoi:
Risteily Tukholmaan olisi kyllä kustannusystävällisempi kuin nuo muut vaihtoehdot ja saisi nuorempiakin mukaan. Tietenkin jos haluaa tuhlata nettikamuihin satasia kymppien sijasta niin ei siinä mitään.. :p
Yllä mainituista syistä johtuen Tukholmaan nimenomaan ei saada nuorempia mukaan. Valvojat sinne tarvitaan, Tallinnaan ei. Eivätkä ne hinnatkaan niin kovasti heitä toisistaan.

Päivitin ensimmäistä viestiä. Lukekaa 1.viesti ennenkuin kysytte!
 
Ylös