Kotisivut Frontpagella

Olen tässä jo jonkin aikaa väsännyt sivuja mutta nyt olisi yksi ongelma, nimittäin julkaisu. Yritin jo kertaalleen ja se melkein jopa onnistuikin kunnes ohjelma rupesi kyselemään kaiken maailman salasanoja, sitten kun laittoi sen mitä pyysi, se ei toiminutkaan. Sitten vielä yksi kysymys, voiko frontilla tehtyjen sivujen osoitteen määrittää itse vai tuleeko sen eteen palvelimen tunnus?

Ketään 'eksperttiä', joka voisi vähän valaista asiaa? :p
 
1. tarvitset sivutilan netistä (kts. toinen keskustelu täällä)
2. osoite määräytyy sen mukaan, miten sivutilan olet hankkinut
3. suositus: kirjoita kaikki tiedostonimet pienellä ja älä käytä välilyöntejä
4. sivutila netissä on kuin tavallinen hakemisto omalla koneella, mitä nyt esitetään eri tavalla. Aloitussivu on aina index.html (pääte voi vaihdella) - aloitussivun olemassaolo estää ettei hakemisto näy.


Muuta ei nyt heti tule mieleen. Frontpagea en käytä, olen aina tehnyt sivuni koodina.
 
jollakin oli typerästi tehty, että index sivu piti olla default.html, mutta yleensä se on toi index.html.


Tietojen siirtämiseen pitää olla yleensä joku FTP ohjelma. esimerkiksi cuteFTP. löytyy googlella
 
Meiltä muutes löytyy semmoinen siirto-ohjelma kuin "SmartFTP"
Osaako joku neuvoa miten sillä siirretään. Kokeilin kerran ja ei onnistunut, sivu kyllä löytyi netistä mutta tuli ilmoitus että sivusto ei ole käytössä.
Tarvitseeko sillä siirtää koko sivuston sisältö, kuvat ja kaikki.. Vai riittääkö pelkät pääsivu, framet ja sitten koko sivuston tiedostot?
 
Kaikki tiedostot joita sivusi käyttävät. Muuten sivusi eivät toimi.
En tiedä SmartFTP:stä, itse käytän AtomFTP:tä.
 
Nellas_Elensar sanoi:
Meiltä muutes löytyy semmoinen siirto-ohjelma kuin "SmartFTP"
Osaako joku neuvoa miten sillä siirretään.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan :
1.Avaa ohjelma
2.Adress kohtaan kotisivupalvelimesi osoite (esim. jos käyttää MBNet:ä niin koti.mbnet.fi)
3.Anna käyttäjätunnuksesi ja salasanasi
4.Iske "Connect" namiskaa
5.Jos kaikki kohdat oikein täytetty pääset sisälle omaan kotisivutilaasi ja voit aloittaa tiedostojen syötön -> oikealla hiiren napilla valikko auki - "Upload" -> "Direct" -> "Select Files"
6.Ja homma on paketissa !
 
No nyt tuo selvisi :) Kiitos Alcotle!
Sitten olisi vielä pienoinen kysymys..
Nimittäin mites sitten päivittäminen onnistuu?
Anteeksi jos kyselen, mutta kun kerrankin joku tietää :mrgreen:
 
No voi &##&€l! Sain sivut ladattua, tai oikeastaan pelkän ulkoasun. Se ei nimittäin näytä mitään kuvia vaikka nekin olisi ladattu samaan syssyyn mihin kaikki muutkin :evil:
Ja Frontilla kun katselee esikatselussa kaikki toimii niinkuin pitääkin. Mutta ei sitten siinä osoitteessa mihin sivun pitäisi ilmestyä.
Missäköhän se vika tällä kertaa on? Minussa, koneessa vai sivuissa..(varmaankin minussa :mrgreen: )
 
Kuvien hakemistopolku pitää olla oikein. Jos itse sivu on omalla konellasi samassa hakemistossa kuin sillä olevat kuvat, riittää viittaukseksi pelkkä kuvatiedoston nimi. Siirrät kuvat ftp:llä samalle päätasolle itse sivun kanssa. Jos ne ovat eri hakemistossa (esimerkiksi Kuvat-nimisessä kansiossa), pitää ko. kansioon viitata, esim: IMG SRC="Kuvat/tiedosto.jpg". Palvelimelle pitää tällöin luoda "Kuvat" -niminen kansio, ja pistää kaikki kuvat sinne. Itse sivu jää kuitenkin päätasolle.

Lisäksi kuvat pitää olla RGB:nä, yleensä joko jpg- tai gif-muodossa tallennettuja, eikä tiedostojen nimissä mielellään saisi olla ääkkösiä tahi välilyöntejä.
 
Ja kirjaimien koolla on väliä! Isot ja pienet kirjaimet ovat eri asia. Ja välilyönnit aiheuttavat linkittämisessä ongelmia, ääkköset eivät toimi ollenkaan. Eli:

- kirjoita kaikki tiedostonimet pienellä!
- älä käytä merkeistä kuin kirjaimia a-z, numeroita ja viivaa
- hakemistot eritellään kenoviivan (\) sijasta jakoviivalla (/)

Tässä nämä muutamat perusseikat tiedostonimistä.
 
Osaka sanoi:
- älä käytä merkeistä kuin kirjaimia a-z, numeroita ja viivaa

Ja alaviivaa (_) saa myös käyttää. Itse olen havainnut erityisesti kuvien nimissä hyödylliseksi.

Joo, ja Nellas_Elensar, voisitkos postata linkin, jotta voisimme etsiä bugin ja koittaa sitten auttaa?
 
Nyt se taisi selvitä minkä takia sivut ei näkyneet,kiitos teidän :) . Suurin osa kuvista oli nimittäin bittikartta-kuvia. Nyt vaihdoin ne jpeg:ksi ja kokeilen uudestaa julkaisua.

muoks: Ja jos ei sittenkään toimi niin saatte kyllä ilomielin auttaa :D
 
Voit myös vaihtaa ne PNG:ksi, jos haluat. Hyvät värit, tukee myös läpinäkyvyyttä. Tosin kaikki selaimet eivät tue PNG:tä, joten suosittelen JPG:tä.
 
Ihan pakko avata suu. Vaikka aivan asiaa ei olekkaan.

Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö Frontpagea kotisivujen tekoon. Ne sivut näyttävät hyvältä vain ja ainoastaan tekovaiheessa. Kannattaa ne tagit opetella sen verran hyvin, että osaa notepadilla (tai muulla vastaavalla) tehdä perussivun. Ja internet on täynnä paljon toimivampiakin wysiwyg-editoreja. Ja HTML-tutoriaaleja löytyy kaikilla tarpeellisilla kielillä. Mutta unohtakaa se Frontpage. Ei toimi.
 
Älkää käyttäkö Frontpagea, jos aiotte tehdä yli kymmenen sivun sivuston. Mutta tässä hyvä neuvo:

Tehkää sivunne Microsoft Wordillä!

Vitsi vitsi.

Suosittelen varakkaille henkilöille Adobe Photoshopin ja Macromedia Dreamweaverin yhdistelmää. Tulee selvää jälkeä.

Nimim. Kokemusta on.
 
Vitsit sikseen, joskus näin jonkun kontulaisen Wordilla tehdyt sivut jotka olivat oikein kelvot ja voittivat aika monen Muistio/Dreamweaver/whateva -rakenteisen sivun ihan 10-0. Ja tosimiehet, niin kuin minä (thih) tekevät sivunsa tietenkin Muistiolla ja Paintilla (korkeintaan jollain ohjelmalla muuttaa Paintin kuvat parempipäätteisiksi) :)
 
Tosimiehet eivät käytä edes Paintia, vaan tekevät kuvansakin merkkigrafiikalla. Ja eivät ole kuulleetkaan mistään XP:stä, ME:stä, 2000:sta, 98:sta tai puhumattakaan Windows Susivitosesta! Windows 3.11:n Notepadilla vaan käsin väännetään ja Lynxillä testataan.

Mutta tosimies ei välttämättä tee aina oikein.

[offtopic]Tsekatkaapa http://www.tosimiehet.com. Laatusivusto.[/offtopic]

/edit: Epäilevät Tuomaat voivat tsekata osoitteen http://www.edu.ouka.fi/koulut/oulujoki/luokat/1_2oulujoki/eemeli.htmsorsan, niin näkevät miten hyvin Wöördi muokkaa sorsan "paremmaksi".

Mutta kyllä Wordilläkin onnistuu, en sitä kiistäkään.
 
Glen sanoi:
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö Frontpagea kotisivujen tekoon. Ne sivut näyttävät hyvältä vain ja ainoastaan tekovaiheessa.

Anteeksi nyt vaan mutta kyllä nuo minun sivnuni näyttävät vieläkin hyviltä, eivät pelkästään tekovaiheessa. Mutta en olekkaan tehnyt mitään hirmu monimutkaisia.
En sitten tiedä miten laadukkaita sivuja olet tottunut katselemaan mutta minusta omani ovat ihan laatukelpoiset. Riippuu tietty katsojasta :roll:
 
Ylös