Kumpia quenyan puhujat ovat, tonttuja vai haltioita?

Sipsu

Hobitti
Jostain luin, että haltioista tuli tonttuja. Kuitenkin suomenkielisissä teksteissä käytetään haltia-nimitystä. Opiskelijani vertailee suomea ja quenyaa ilman historian perspektiiviä.
 
Suomalaisissa mytologioissa tontut ovat kotien, saunojen, riihien, myllyjen yms. talousrakennusten haltioita/haltijoita. Sana tonttu, samoin kuin sana tontti, tulee ruotsin sanasta tomte, joka tarkoittaa sekä rakennuksen aluetta että siitä huolehtivaa myyttistä olentoa.

Haltioita on kuitenkin mytologiossa vaikka kuinka paljon muitakin, jokaisella ihmiselläkin omansa. Kun ihminen on haltioissaan, hän on kirjaimellisesti oman haltiahenkensä vallassa, vaikka sanaa nykyään käytetäänkin kuvaamaan vain suurta innostusta ja ihastusta.

Haltia ja haltija ovat sama sana, j:tön muoto on vain vanhempi. Se on vanhastaan viitannut samaan kuin nykyaikaisten lakitekstien sana haltija: omistaja, hallussapitäjä.

Tolkienin haltiat taas ovat aivan eri asia. He ovat Ilúvatarin esikoislapsia, kauniita, viisaita, taitavia, urheita, jaloja ja kuolemattomia. Kaikin puolin jotakin ihmisiä, Ilúvatarin toissyntyisiä lapsia, suurempaa ja hienompaa, lukuunottamatta ehkä muutamaa ihmissukua, joiden suurimmat vetivät vertoja haltioille kaikessa muussa paitsi eliniän pituudessa.
 
Jostain luin, että haltioista tuli tonttuja. Kuitenkin suomenkielisissä teksteissä käytetään haltia-nimitystä.

"Gondolinin tuho" -teoksessa käytetään Gondolinia asuttavista haltioista paikoin nimitystä gnome. Suomennoksessa tämä on käännetty sanalla "maahinen", vaikka eräissä muissa yhteyksissä englannin "gnome" voi kääntyä myös sanaksi "tonttu". (Esim. garden gnome, "puutarhatonttu"). Näiden Tolkienin tarinoiden varhaisen vaiheen Gondolinia asuttavien gnome-haltioiden kieli ei kuitenkaan ollut q(u)enya, vaan goldogrin, joka oli ennemmin sindarin kuin quenyan edeltäjä.
 
Tolkien itse ei ollut tyytyväinen sanaan elf sen eri konnotaatioiden vuoksi mutta ei keksinyt parempaakaan.

Tolkienin haltiat ovat aivan oma asiansa ja nimityksen yhdistäminen tämän maailman kansanperinteen halti(j)oihin, tonttuihin ja maahisiin ei oikein toimi. Ne täytyy selittää täysin Tolkienin taruston pohjalta.
 
Tolkienin haltiat voitaisiin kenties kuvailla yli-ihmisiksi psykologiassa, osin superegon ja varsinkin egon suhteen ja Melkorin hommaksi jäi vääntää yli tuo 'Id'in osuus. Ainakaan ensimmäiset haltiat eivät osoita mitään järin kehittynyttä eettistä järjestelmää. Tosin siihen aikaan oli maailmassa vielä varsin runsaasti vapaata tilaa vaeltaa.
 
Ylös