Leevi and the Leavings

Haltiapoju

Hobitti
Muistelisin että tästä olisi jo keskustelu mutta en löytänyt joten päätin tehdä sellaisen.

Leeviä on tullut aika lailla nyt lähiaikoina kuunneltua pääasiassa Teuvo, maanteiden kuningas- kappaletta jossa on hyvät sanat ja erittäin hyvät musiikkit.

Ärsyttävin on on noista kappaleista Vasara ja Nauloja kun kerta sitä on saanut kuunnella ihan tarpeeksi telkkarista.

Kokonaisuudessaan Leevin uusin(en tiedä kuinka uusi)levy on ihan kelvollinen. Hyvä meininki lähes jokaisessa kappaleessa.
 
Mitä mitä mitä?!! Eikö tänne ole kukaan kirjoittanut? Vanha kunnon Leevi on polkeutunut uusien tyyppien jalkoihin. Sniif. Sillä on kyllä tosiaan tosi hyviä biisejä. Äitin vika, että sitäkin kuuntelen. :nekobasu: Mutta ei ole harmittanut. Mun lempparibiisi on köyhän miehen Danny. Siinä on kivat sanat ja se on niitä muutamia hieman rauhallisempia biisejä.
Sitten toinen tosi hyvä on tikapuut taivaaseen. Se kuvaa maailmaa tälläkin hetkellä aika osuvasti. Kun tuo ilmastonmuutos painaa ja muuta sellasta...
 
Ei ole, Haelvae, äitisi vika että sitä kuuntelet. (Olen jo kauan halunnut yllättää Haelvaen täällä siitä asti kun liittyi... 8) ) Kun oikein hieroskelet muistinystyröitäsi, muistat, että kuulit Leeviä ensimmäisen kerran leirikoulussa MINUN kasettisoittimestani. Siitä se lähti, seuraavana kesänä olit siirtynyt äidin levyhyllyyn, mutta kaikki se lähti minun kasetistani, joka oli joskus joltakin unohtunut autoon, jonka isäni osti vuosia sitten.

Minulla on siis Leeviä vain yhdellä kasetilla, enkä ole sitä aikoihin kuunnellut, mutta yhä osaan biisejä ulkoa, ja muistan mikä kappale tulee seuraavaksi. Sanoitukset ovat minusta todella hyvät ja hauskat. Pienenä minä en ikinä tajunnut niiden merkitystä ja lauleskelin kaikkea noloa. Mutta Leevi-tuntemukseni on aika suppea, juuri vain sen yhden kasetin takia.
 
No hupsista joo... Noinhan se taisi mennä... Ja lempparihan oli silloin Mieletön Melinda? Eikös? :D
 
Muiden muassa. Kuka niitä enää muistaa. Sitä paitsi, minä en tiedä kappaleiden nimiä, koska Siinä Yhdessä Kasetissa ei ole niitä.
 
Jaa, jos haluat tietää kappaleiden nimiä, laita tulemaan tekstinpätkiä Siltä Kasetilta, niin eiköhän täältä löydy tarpeeksi LL-tuntijoita ilmaisemaan lisätietoja.

<i>Minä lähden Pohjois-Ithilieniin, vaihdan haarniskan vihreään kaapuun...</i>
 
Dracaena sanoi:
Kun oikein hieroskelet muistinystyröitäsi, muistat, että kuulit Leeviä ensimmäisen kerran leirikoulussa MINUN kasettisoittimestani.

Heh, tämä on ilmeisesti tyypillinen tapa aloittaa Leevin kuunteleminen. Minä tutustuin Leeviin ensimmäisen kerran lähemmin 11-vuotiaana leirikoulussa, jossa pojat soittivat sitä ja Eppu Normaalia kasetilta koko viikon. Etenkin Teuvo, maanteiden kuningas tuli hyvin tutuksi viikon aikana. Sittemmin en ole yhtä intensiivisesti Leeviä kuunnellut, mutta biisit saavat hymyilemään joka kerta radiosta soidessaan (etenkin Pohjois-<strike>Ithilien</strike>Karjala). Gösta Sundqvist oli kyllä oikea sanankäytön mestari.
 
Melkein olin jo unohtanut: nyt saatte sitten triviamaisesti luetella biisien nimiä jos minä luettelen sanoja Siltä Kasetilta. Sanat kuuntelin kasetilta enkä siis jaksanut niitä kirjoittaa ylös kokonaan ja seassa saattaa olla kuulovirheitä.

A:
1. (Tämän biisin nimen minä tiedän. Laura Jenna Elli Noora Aleksandra Kamilla Jurvanen)

2. Vaimo älä ole onneton
meillä melkein kaikki laiteet on
jotka kehitys on tuonut tullessaan
vaikka kaikki eivät niistä piittaa...


3. Minä sinulle tehdä jos saisin
sitä mitä silloin en kehdannut kysyäkään
rinnoista sua puristaisin
kun ei en piilossa tahtoneet pysyäkään...


4. Kevätsiivousta ullakolla kun suoritin
löysin lattialta vanhan tuhnuisen suosikin


5. Mä olen kierrellyt ympäri maailmaa
sillä kulkuri olen luonteeltain


6. (Tämänkin tiedän: Poika nimeltä Päivi)

7. Me noustaan joka aamu ennen seitsemää
isä tuskin aamukahvin juoda ennättää
kun se työhön jo kiiruhtaa


8. Sun villakoirasi nimi oli Rin-Tin-Tin
typerä piski joka murisi mulle
Hölmöksi tunsin minä itsenikin


9. Ei liene vieras kaikkein salaisinkaan mielihalu
minkälaista iltaa käyttää rakkauden työkalu
ja vaikka kuinka käsittelen (mysteerio-sana) lihanpalaa
sisälläni viha palaa iloisesti roihuten


10. Pohjoisen taivaan alla
kituutteli köyhä kansa
rikkailta lainaamalla
toteutti toiveitansa


B:
1. (Vasara ja nauloja)

2. (Mitä kuuluu Marja-Leena) (?)

3. Minun tyttöni on lähtenyt yksin taivaaseen
minun tyttöni on tehnyt pahaa itselleen
enkä vieläkään oikein uskoa voi
minun tyttöni on kuollut ja nukkunut pois
minun tyttöni on lähtenyt yksin taivaaseen.


4. (Mieleton Melinda) (Haelvaen suosikki vuodelta 2005)

5. Sun on pakko takaisin palata
en voi lapsilta lähtöä salata
kuinka tahtoisinkaan sua halata
mutta löydä sua en


6. Se oli nainen toisen planeetan
ja se hymyili mulle niin
kuin ei kukaan vielä milloinkaan
kun se minua hyväili ja kysyi:
"Kuuletko hiljaisena suuern valtameren pauhun?"


7. Sitä aina ei huomaa juodessaan
että joulu on kerran vuodessa
ja Aulikki-tädin kotiviinistä
koko suku jouluaattona kännissä


8. Ja pihvinuijaksi käy vellikauha
ja spagetiksi pelkkä kanttinauha
säilyy järkkymätön mielenrauha
kun ei piittaa riskeistä...
 
A:
1. (Tämän biisin nimen minä tiedän. Laura Jenna Elli Noora Aleksandra Kamilla Jurvanen)
- Tai tarkkaan ottaen kaiketi Laura Jenna Ellinoora Aleksandra Camilla Jurvanen ;)

2. Vaimo älä ole onneton
- Onnelliset

3. Minä sinulle tehdä jos saisin
- Sopivasti lihava

4. Kevätsiivousta ullakolla kun suoritin
- Vakosamettihousuinen mies

5. Mä olen kierrellyt ympäri maailmaa
- Matkamuistoja

7. Me noustaan joka aamu ennen seitsemää
- Elämä ikkunan takana

8. Sun villakoirasi nimi oli Rin-Tin-Tin
- Rin Tin Tin

9. Ei liene vieras kaikkein salaisinkaan mielihalu
- Rakkauden työkalu

10. Pohjoisen taivaan alla
- Pohjoisen taivaan alla

3. Minun tyttöni on lähtenyt yksin taivaaseen
- Rock On, Rudy

5. Sun on pakko takaisin palata
- Kiinalaisessa pesulassa

6. Se oli nainen toisen planeetan
- Nainen toiselta planeetalta

7. Sitä aina ei huomaa juodessaan
- Jouluaattona kännissä

8. Ja pihvinuijaksi käy vellikauha
- Matkalla Motowniin
 
Minä lähden Pohjois-Karjalaan
vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan
juon kaljaa auringon nousuun..

Ainahan sitä tuota soitetaan ku reissusta kotiin päin ollaan menossa. Kaikki biisit toimii :)
 
Kyllä Leevi and the Leavings nousee kevyesti nykyisten suur tähtien rinnalle, ja useimpien ohi. Sen verran mahtavia ja ajattomia Sundqvistin sanoitukset ovat (esim tikapuut taivaaseen).

Itsellä "Leevi"-villitys on ihan äidinmaidosta imettyä ja koko ikäni olen kuunnellut Leevin kappaleita, koko perheeni mukaan lukien.
Hauskinta tässä koko perheen "harrastuksessa" on, kun alle kouluikäinen siskoni laulaa Unelmia ja toimistohommia, tms.

Jos haluaa vähän syvemmin tutustua Leevin tuotantoon, suosittelen kahta kokoelma levyä, Keskiviikko... 40 ensimmäistä hittiä (<- erityisesti tätä) ja Torstai... 40 suraavaa hittiä.
 
Leevareiden levy oli toivomuslistassa sinä jouluna kun tiesin saavani lahjaksi elämäni ensimmäisen cd-soittimen. Ja tuo Keskiviikkohan sieltä tupsahti. Kuuntelin yläasteikäisenä hyvinkin paljon, mutta sitten oli pitkä tauko kun en kuunnellut ollenkaan. Nyt vuosi takaperin ostin Leevareiden (käsittäänkseni) ensimmäisen levyn Suuteleminen kielletty. Levyn ostolle oli tasan yksi syy. Minulla oli vuosia lainassa äitini vanha c-kasetti jolla oli kappale Anna (ehkä huomenna kaikki on toisin), mutta sitä ei tahtonut löytyä mistään. Kun sitten lopulta bongasin levyn jolla se on niin piti heti ostaa. Levyltä löytyikin melko erilainen puoli kyseisestä yhtyeestä. Eikä edes ollenkaan huonompi puoli (minun mielestäni).
Toinen tämänhetkisistä suosikeista on Elämä ikkunan takana. Raparperitaivas on toki myös kaunis.

Minulla on häiritsevä kuva että äitini olisi joskus maininnut että Leevejä ei kovinkaan usein ole nähty keikkailemassa tai muuten julkisuudessa vaikka musiikki onkin menestynyt. Tämä muistikuva on kuitenkin niin monen vuoden (varmaan kymmenen) takainen että se on voinut sekoittua ja muuttua matkan varrella. Siksi tahtoisinkin tietää miten asia todella on.
 
Jos Wikipediaan on luottaminen, Leevi & co. olivat nimenomaan tunnettuja siitä, että he eivät esittäneet ainuttakaan keikkaa (no, kaksi ihan alkuaikoina) ja muutenkin olivat vähän julkisuudessa. Samaa muistelen erään Leevi-fanin kertoneen (hän kävi LeeWingsien keikalla juuri sen takia: coverbändi oli lähinnä "oikeaa" live-esiintymistä).
 
Leevin ja Liivin levyjä ei erityisemmin löydy, mutta jonkin asteinen kokoelma levy hyllystä löytyy...
Viime aikoina päässä on soinut jo rasittavuuteen asti Sopivasti lihava ja sitten toisena Poika nimeltä Päivi. Partion kesäleirillä monet kerrat laulettiin myös Teuvo, maanteiden kuningasta. Niillä vaan on hyvä meininki!

Pohjois-Karjalaan rulaa!! (sitä lauletaan singstarilla)
 
Teuvo maanteiden kuningas on ehdoton suosikki. :) Sitä kuunneltiin pienenä ja kuunnellaan vieläkin, ihan paras.
Poika nimeltä Päivi ja Sopivasti lihava on myös hyviä.
Leevien biisit on kyllä semmosia, että jää helposti soimaan päähän. :D
 
Ylös