Leikkejä...

Vehka

Unenkutoja
Vastuuhenkilö
Kummi
Mietin jo pitkään, että tällainen topic olisi kiva perustaa. Leikkiminenhän ei ole koskaan pahasta, ja uudet leikit ovat mukavaa vaihtelua. Niistä on sitä paitsi hyötyä jos täytyy saada esimerkiksi vartioiltaan ex temporee-ohjelmaa tai kun pitkästyminen uhkaa leirillä. Kertokaapa siis joku mukava leikkiohje, perinteinen tai uusi, pienessä porukassa leikittävä tai suuren sakin systeemi... En tiedä kuuluuko tämä Nuotiolle, mutta jos ei, joku saa sen sitten vaihtaa, nateeksi vain vaiva.

Kannanpa siis korteni kekoon:

Mursupallo

Muistuttaa paljolti amerikkalaista jalkapalloa, mutta tätä pitäisi periaatteessa pelata talvella ja umpihangessa, pelivälineeksi sopii melkeinpä mikäö tahansa, se legendaarisin on varmaankin kymppiteltta, jota porukasta vain muutama jaksaa kantaa. :) Sääntöjä ei ole määritelty, mutta jos mukana on paljon pienempiä, kannattaa kehittää jotain ettei satu mitään pahempaa. Ensimmäisenä neljä maalia saanut joukkue voittaa, mutta tok itätäkin voi soveltaa.

Pölkynkaato

Leikkijät seisovat piirissä. Keskelle asetetaan pölkky, ja piirissä yritetään saada joku kaatamaan pölkky. Se joka kaataa pölkyn joutuu pelistä pois ja näin piiri pienenee pikkuhiljaa.

Väljähtänyt toffee

Tunnetaan myös natsipoliisin ja joukkohysterian nimillä. Leikkijät tarrautuvat tiukasti kiinni toisiinsa ja yksi tai kaksi irti jäänyttä alkaa irrottaa leikkijöitä kasasta. Kun ote lähtee, irronnut ryhtyy auttamaan irrottajaa ja kun viimeiseksi kasassa ollut ryhtyy seuraavan kierroksen irrottajaksi.

(Lapsellista? Ei, vaan kehittävää ja yhteishenkeä nostavaa...)
 
Tolkuton KIITOS !!

Ei olisi voinut parempaan saumaan osua nyt nämä :)
Meilläkin on nyt kerhossa sellainen "leikki-kuu" ja kylläpä on kivojen uusienkin leikkien keksiminen ja järjestäminen ihan oma hommansa :urg:

Hienoa siis ja näitä lisää .... Kiits !!!
( kannan kyllä korteni kekoon, mutten just nyt kun on liian kiire .... leikkimään :grin: )
 
Tuli tässä mieleen, kun lueskelin näitä leikkejä, että tuo väljähtänyt toffee... Minun riparillani Mentii sitä seuraavasti:

Metsän raivaaja
Porukasta valitaan yksi tai kaksi, jotka ovat metsureita, ja tulossa kaatamaan metsää (tai jotakin, tekemään lattialle reiän jotakin varten...) Loput ovat aktivisteja, ja puolustavat metsää/mikä lie asettumalla tiiviiksi kasaksi lattialle, tai ?! loppu onkin sitten samanlainen, kuin tuossa toffee jutussa!


Jääkarhuhippa
Muuten tavallista hippaa, mutta kun kiinni ottaja saa sinut kiinni, "jäädyt" paikallesi, juuri siihen asentoon, kun satuit olemaan silloin, kun kiinno ottaja kosketti sinua... Pelastut, kun joku pelastaa sinut halauksella!

Lisää leikkejä, heti kun jaksan niitä kirjoitella/muistella yms... :D
 
Parisuhdeleikki
Tämä sopii parhaiten ujoille esimurrosikäisille. Otetaan joukko "vapaaehtoisia" ja kolmea lukuunottamatta joukko viedään näkökantaman ulkopuolelle. Kolmesta kaksi on samaa sukupuolta, ihan sama kumpaa. Kaksi vastakkaista sukupuolta edustavaa laitetaan istumaan vierekkäin ja kolmannelle kerrotaan, että he ovat rakastunut pari ja hänen täytyy asettaa heidät oikein hellään asentoon. Pari ei saa vastustaa asettelua. Kun asettelija on asentoon tyytyväinen, hänelle kerrotaan, että hän joutuu ottamaan omaa sukupuoltaan edustavan paikan. Sitten kutsutaan seuraava sisään. Kannattaa kutsua vuorotellen tyttö, poika, tyttö, poika... kunnes joukkoa ei enää ole.

Jotain pehmeää
"Vapaaehtoiselta" on silmät sidottu ja hänelle kerrotaan, että hänen vieressään istuu vanha ja hauras ihminen jota on kohdeltava erityisen hellävaroen. Avustaja ohjaa "vapaaehtoisen" kättä, jonka etusormi sojottaa suorana. "Tässä on vanhan ihmisen polvi...", avustaja sanoo ja koskettaa "vapaaehtoisen" sormella toisen polvea. "Tässä on vanhan ihmisen olkapää..." ja todellakin koskettaa sormella toisen olkapäätä. "Tässä on vanhan ihmisen silmä", avustaja sanoo ja iskee "vapaaehtoisen" sormen halkaistuun appelsiiniin! Kirkaisu on taattu!

Bok bok
Tämä leikki on peräisin Wilbur Smithin romaanista Polttava rannikko ja sopii erityisesti extreme-tyyppisille leikkijöille. Valitaan kaksi joukkuetta ja heille johtajat. Arvotaan ylempi ja alempi joukkue. Alempi joukkue asettuu rinkiin seisomaan kyyryssä kädet toisten hartioilla ja yrittää muodostaa mahdollisimman tukevan "pöydän". Ylemmän joukkueen jäsenet ottavat yksi kerrallaan vauhtia ja hyppäävät "pöydän" päälle yrittäen romahduttaa sen. Hypyn jälkeen he eivät itse saa koskettaa maata ellei "pöytä" romahda. Ylemmän joukkueen johtaja hyppää viimeisenä. Jos "pöytä" kestää yhä, ylemmän joukkueen johtaja istuu ihmiskasan päällä ja esittää alemman joukkueen johtajalle ratkaisevan kysymyksen: "Bok bok, kuinka monta sormea minulla on pystyssä?" Alemman joukkueen johtajalla on yksi mahdollisuus viidestä arvata oikein. Alempi joukkue romahduttaa "pöydän" joka tapauksessa, joko voitonriemuisuuttaan tai pettyneisyyttään ja leikki päättyy täyteen kaaokseen.
 
Lisää tällaisia:

Julkkis

Tämä leikki testaa luottamusta. kootaan porukka nin, että haetaan pari ja asetutaan kahteen riviin, joakinen vastapäätä omaa paria. Sitten parit ottavat toistensa käsistä tiukasti kiinni ja joku hyppää näin muodostuneen käsijonon päälle. Taatusti hauskaa.

Metsään menee

Mahdollisesti hämärin leikk ikinä. Tarvitaan korttipakka ja nostetaan kortti. sitten kysyjä kysyy: "Mikä kortti minulla on kädessäni", ja jos vastataan väärin, hän huutaa: "Metsään menee" ja tekee kuperkeikan. jos se on oikein kaikki hyppäävät pystyyn ja halaavat toisiaan.

Evoluutio

Aluksi kaikk ileikkijät ovat ameeboita ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Ameeba leikkii kivi-paperi-sakset leikkiä toista ameebaa vastaan ja voittaja kohoaa torakaksi. torakkaa seuraa jänis, jänistä gorilla ja gorillaa ihminen, jonka jälkeen päästään pois pelistä. Jos torakasta ylöspäin häviää, taantuu yhden asteen alaspäin. Kivi-paperi-saksia voi leikkiä vain oman lajin edustajan kanssa. :)
 
Käännetty Piilo

Eli tässä yksi versio tavallisesta Piilosta. Alussa lasketaan entten tentten.. kuka lähtee piiloon. kaikki muut jää laskemaan johonkin. Sitten kun on laskettu, kaikki laskijat lähtevät etsimään yhtä piiloon mennyttä. Kun joku löytää piiloon menneen, hän jää myös samaan piiloon. Näin jatketaan, kunnes viimeinenkin löytää perille. :)

Nyt ei tuu enempää mieleen..[/u]
 
Tuo käännetty piilo oli muistaakseni tosi hauska. Sitä ei kuitenkaan kannata leikkiä liian nuorten kanssa, sillä viimeiseksi etsijäksi jäänyt rupesi ainakin meillä itkemään, kun yksi toisensa jälkeen muut etsijät 'katosivat'.

Mieleen muistuu kauhea extreme-pallopeli, jonka nimeä en muista.
Valitaan yksi tuomari ja loppu porukka jaetaan kahtia. Tuomari ottaa pallon ja viskaa sen niin pitkälle kuin haluaa. Tarkoituksena on palauttaa pallo tuomarille, joka ei reagoi pelin kulkuun lainkaan (Seisoskelee tai istuskelee suurin piirtein paikoillaan koko pelin ajan). Kaikki keinot ovat sallittuja pallon hankkimiseksi, vain moraali rajoittaa kaikkein likaisimpien temppujen käyttöä.
Tämä on kovin hauska leikki, mutta jos pelaa lasten kanssa, kannattaa tietysti tarkkailla tilannetta, sillä villiintyminen on yleinen ilmiö tämän pelin parissa. ;)
 
Vehka sanoi:
Väljähtänyt toffee
Tunnetaan myös natsipoliisin ja joukkohysterian nimillä.
Ää. Ihan ohvia, mutta täällä päin tunnetaan nimellä kinuski :p

Meillä oli joskus syksyllä partiossa (nyt en enää ou siinä...) semmonen peli ku
viikinkipallo. Nimensä mukaisesti peliin tarvitaan pallo :p Kaikki menee rinkiin silleen, että pallo mahtuu vierimään jalkojen välistä (huom. koivet sitten suorana eikä koukussa. se on epäreilua!). Joku sitten aloittaa ja yrittää vierittää pallon toisen jalkojen välistä. Käsillä saa ja pitää torjua, mutta jos pallo menee läpi, joutuu kääntymään takaperin. Kun/jos pallo menee seuraavaan kerran läpi, putoaa pelistä. Sitten kun porukka on uhkaavan pieni, on parempi lopettaa :grin:

(aika sekavasti selitetty... :roll: )

Seuraava on sitten partiolaisille suunnattu versio siitä maa-meri-ilma -leikistä.
Eli ideahan on sama kuin edellä mainitussa, eli rajataan joku alue (liikuntasalissahan se on helppoa niin, että yksi seinä on maa, toinen meri ja kolmas ilma). Tässä ne maameriilmajutut on eri nimillä, sudarit, vaeltajat ja vartiolaiset muistaakseni. Niitten välillä sitten ravataan niin miten "pomo" käskee. Sitten se erikoisuus on, että kun "pomo" huutaa "Lippukunta lakkautetaan!" kaikki menee kontalleen, hakkaa maata nyrkeillä ja karjuu täysillä ei :p Kieltämättä ihan kivaa.

(taas kerran sekava. kysykää jos kysyttävää on :) )
 
Hohoo, ja tuossa evoluutiossa on EHDOTTOMASTI muistettava erittäin osuvat ääntelyt (;

Ja koska kerran täältä savosta olen...

Savolainen pesäpallo

Porukka puoliksi, ja jonoihin vastakkain. Toisen jonon ensimmäisellä on pallo (siis jalka- tai lento-, ei mikään ihan pikkunen..tai miten kai tykkää (x ), ja hän sitten syöttää sen niiko pesäpallossa. Häntä vastassa oleva tyyppi lyö palloa kädellä niin kovaa ko jaksaa, ja alkaa sitten juosta omaa jonoaan ympäri, sillä aikaa ko syöttäjä lähtee hakemaan palloa. Juokseminen loppuu sitten ko syöttäjä on selvinnyt oman jononsa viimeiseksi ja vierittänyt pallon kaikkien jalkojen ali etumaiselle. Juoksuja tulee tietenkin siitä, kui monta kertaa on ehtinyt oman jononsa juosta ympäri.

Ja tämä siis toimii niin, että ensin toinen joukkue lyö+juoksee ja toinen syöttää, ja ko kaikki on lyönyt/syöttänyt, vaihtuu osat.


Vissiin selkeesti selitetty (x
 
Ultimate

Porukka jaetaan kahteen joukkueeseen, rajataan aluee, jonka toinen päääty on toisen joukkueen, ja toinen taas toisen... Pelivälineenä on frisbie. Joukkueet yrittävät saada pisteitä heittämällä frisbietä toisilleen, kunnes se on toisen joukkueen rajan yli, niin että oma joukkue toveri saa sen kiinni. jos ei siirtyy frisbie toiselle joukkueelle. Myös, jos Frisbietä ei saa kiinni, siirtyy se vastaikkaiselle joukkueelle.


Tutustumis leikkejä:

Vessapaperi

Alkuun selitetään, että tämä on nyt sitten viimeinen rulla, mitä meillä on käytössämme... Sitten käsketään ottamaan niin monta palasta, kun kuvittelee tarvitsevansa... Kun kaikki ovat ottameen palansa, leikin ohjaaja sanoo, että palat ovat sitä varten, että jokainen saa kertoa itsestään niin monta asiaa, kuin on paloja... esim. jos on 5 palaa kertoo itsestään 5 asiaa...

Sanni tuli sarvikuonolla...

Eli, ideana tutustua toiseen, ja samalla muistaa nimi... Eli kun kaverin nimi on sanni, hän kertoo tulleensa autolla... Eihän voinut tullakkaan, koska etunimi alkaa s:llä... eli tarkoituksena kertoa kulkupeli/eläin/jotain, millä on voinut tulla leirille... Kunhan se alkaa oman nimen alkukirjaimella.

Palava tulitikku

Jokaiselle leiriläiselle oma tulitikku, kun se raapaistaan palamaan, pitää kertoa itsestään jotakin niin kauan, kuin tikku palaa...
 
Laululeikkejä tulisi parisenkymmentä mieleen, mutta koska sävel jäisi unhoitukseen, en taida viitsiä moisia edes koettaa selittää.

KPS-joukkuepeli

Jaetaan porukka kahtia. Tasaisehkolle leikkialueelle vedetään kaksi viivaa riittävän etäisyyden päähän toisistaan. Kumpikin joukkue menee oman viivansa taakse jonossa.
Peli alkaa ja jonojen ensimmäiset juoksevat toisiaan kohti niin lujaa kuin pääsevät. Kun he kohtaavat, molemmat seisahtuvat ja pelaavat kivi-paperi-sakset -leikkiä jaloillaan (kivi= jalat yhdessä, sakset= jalat ristissä, paperi= jalat mahdollisimman levällään). Jalkoihin ei saa katsoa omaa merkkiään valitessa. Se kumpi voittaa, saa jatkaa juoksuaan vastapuolen joukkuetta kohden. Häviäjä palaa oman joukkueensa jonon hännille.
Tätä jatketaan kunnes joku pääsee vastapuolen viivan ylitse. Tällöin hän on päässyt pelistä pois ja voi siirtyä seuraamaan leikkiä sivusta. Voittaja on se joukkue, joka saa ensimmäisenä kaikki jäsenensä pois pelistä.

Läpsy tutustumisleikkinä

Jotta nimet jäisivät mieleen, kootaan porukka ringiksi. Taitellaan sanomalehti sopivan pehmeäksi rullaksi ja käydään aluksi kaikkien nimet läpi. Sen jälkeen joku jää ringin keskelle. Leikin vetäjä aloittaa hihkaisemalla jonkun nimen, esim. "Niina". Niinalla on tällöin muutama hetki koettaa muistaa jonkun toisen nimi ennen kuin ringin keskellä oleva ennättää läpsäistä häntä kevyesti sanomalehdellä. Jos Niina ei ennätä, hän jää seuraavaksi ringin keskelle.

Kapteeni käskee

Ikiklassikko. Se kuka on johtajana edessä huutelee muille käskyjä tyyliin "Kapteeni käskee että kaikki hyppivät yhdellä jalalla". Tarkoituksena on, että edessä olija koettaa saada muut tekemään jonkin virheen. Tämän todennäköisyyttä voi lisätä hihkumalla käskyjä tyyliin "Kersantti käskee, nostakaa toinen käsi ilmaan" tai "Kaikki juoskaa hetki paikoillanne". Kun käskyjä tekee riittävän reippaaseen tahtiin, on vain ajan kysymys milloin joku repsahtaa tekemään jotakin väärään aikaan. Peli voidaan pelata joko pudotuspelinä, jolloin pudonneet poistuvat pelistä ja viimeiseksi jäänyt saa olla seuraava kapteeni tai niin, että aina kun joku putoaa, hän vaihtuu kapteeniksi.

Vinkki

Isäni opettama peli, johon tarvitaan mielellään suorakulmion muotoinen rakennus. Yksi valitaan vinkiksi, muut juoksevat karkuun. Tarkoituksena on kiertää taloa. Vinkille on annettu keppi, jota tämän täytyy heiluttaa nurkalla kahdesti ennen kuin hän saa kurkata nurkan taakse. Jos hän näkee kurkatessaan jonkun nurkan taa jonkun leikkijöistä, tästä tulee seuraava vinkki. Nopea liikehdintä auttaa leikissä oleellisesti.
Toinen versio toimii ilman keppiä. Vinkki vain kulkee ympäri taloa varoittamatta saapumisestaan etukäteen. Pelaaja voi koettaa pelastautua jähmettymällä täysin liikkumattomaksi kun vinkki tulee nurkan takaa. Jos vinkki näkee pelaajan liikkuvan, tämä jää uudeksi vinkiksi.
 
Tässä on kaksi hauskinta leikkiä, jotka tiedän. Ensimmäistä leikin pienenä erään koulukaverin pihalla muiden luokkalaisteni kanssa.

Rosvot ja poliisit pimeällä, tarvitaan taskulamput

Pelaajat muodostavat kaksi joukkuetta, toisista tulee poliiseja ja toisista rosvoja. Rosvot ovat aluksi pankissa ja sitten huudetaan "Tämä on ryöstö !" Sitten poliisit, jotka ovat piilopaikassa, ryntäävät etsimään rosvoja ja heiluttelevat taskulamppuja. Jos taskulamppu osuu rosvoon ja poliisi tietää leikkijän nimen, hänen on huudettava nimi ja rosvo jähmettyy. Mutta toinen rosvo voi tulla ja ryömiä jähmettyneen rosvon jalkojen välistä (tai jotain muuta). Sitten kumpikin ovat 'vapaita'. Leikki loppuu kun kaikki rosvot on saatu kiinni ja sen jälkeen leikki alkaa alusta ja roolit vaihtuvat. Siinä on mahtavaa juuri se, että rosvoilla ei ole lamppuja, joten he tietävät kun poliisi on lähellä. Mutta on myös melko vaarallista jos kompastuu pimeässä. Ai niin, jos rosvot pääsevät piilopaikkaan, heitä ei voi enää ottaa kiinni.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kuuselmukkeli, pimeällä

Kuuselmukkeliin tarvitaan laaja alue, jossa on paljon suojaisia piiloja. Paras paikka on tiheä metsä. Täytyy olla pimeää (ilta tai alkuyö). Leikkiin tarvitaan yksi iso taskulamppu Kuuselmukkelia varten. Mutta on hauskempaa jos joillain muillakin on sellaiset. Yksi leikkijöistä esittää kuuselmukkelia, jonka tehtävänä on vangita kaikki muut leikkijät. Valitun alueen, jonka rajoja ei saa ylittää, keskellä on Kuuselmukkelin majaksi eli vankilaksi kutsuttu paikka. Kuuselmukkeli antaa muille parin minuutin etumatkan ja lähtee vasta sitten etsimään. Muiden tehtävänä on pystyä välttämään Kuuselmukkelin pataa (tai suonsilmäkettä) mahdollisimman pitkään. KM saa leikkijän kiinni valaisemalla hänet taskulampulla ja huutamalla hänen nimensä, mikä ei muuten ole helppoa pimeässä. Nimen on oltava oikea, tai muuten leikkijä saa jatkaa pakoaan. Jos leikkijä jää vangiksi, hänen on juostava KM:n majaan ja pysyttävä siellä, kunnes joku onnistuu vapauttamaan hänet. Vapauttaminen tapahtuu niin, että vielä vapaana oleva leikkijä onnistuu hiipimään KM:n majalle ja koskettamaan siellä vankeina olevia leikkijöitä. Tällöin on huudettava kuuluvalla äänellä: "Pelastettu !". KM:ää on ehdottomasti leikittävä pimeällä, jolloin on sopivan synkeä ja pelottava tunnelma. Silloin taskulamppuja voi käyttää myös leikkijöiden väliseen merkinantoon. Kuuselmukkelin sopii myös silloin tällöin nauraa karmivasti, jotta kaikki ymmärtäisivät, että häntä ei pääse pakoon...

Ai niin, tässä on Kuuselmukkelin tarina (jos sen kertoo kauhutarinan kertojan äänellä, niin silloin alkaa oikeasti pelottaa):
"Aivan tuossa lähimetsässä asustaa kuuleman mukaan jokin kauhea olento. Kukaan ei varsinaisesti tiedä, onko se joku hassahtanut vanha erakko vai peräti Venäjältä vaeltanut lumimies, mutta siellä se liikuskelee pimeän aikaan etsien metsässä vaeltavia ihmisiä uhreikseen. Ei tiedetä mitä se vangitsemilleen ihmisille tekee; ehkä ne pannaan pataan kiehumaan tai ehkä ne vain upotetaan suonsilmään. Joka tapauksessa vain muutama harva on onnistunut pakenemaan kauhean Kuuselmukkelin majasta."

Voihan nimen vaihtaa karmeammaksikin, kuten esimerkiksi Demoniksi tai Paholaiseksi.
 
Huonosti muistan itse aikoinani leikkimiäni. Mutta oli ihan pakko tulla kertomaan että tuo Alxin mainitsema Vinkki on tunnettu ainakin Helsingissä nimellä Nurkkajussi. Leikittiin yleensä leikkipuistoissa, kun niissä oli se tarvittava nelikulmainen rakennus. Mutta samaa leikkiä on leikitty myös sisätiloissa edellyttäen, että huoneissa on yhteys toisiinsa eli pääsee kiertämään ympäri.
 
Sanni tuli sarvikuonolla...

Eli, ideana tutustua toiseen, ja samalla muistaa nimi... Eli kun kaverin nimi on sanni, hän kertoo tulleensa autolla... Eihän voinut tullakkaan, koska etunimi alkaa s:llä... eli tarkoituksena kertoa kulkupeli/eläin/jotain, millä on voinut tulla leirille... Kunhan se alkaa oman nimen alkukirjaimella.

Me leikittiin vähän samantyylistä hoksaamisleikkiä meidän riparilla kaksi vuotta sitten. Se oli nimeltäään Näin pääsen Afrikkaan. Kellekkään ei kerrottu leikin ideaa, se piti keksiä itse. Ringissä jokainen sitten sanoi vuorollaan jotain tyyliin: "Minä pääsen Afrikkaan suurella kamelilla." Näin ollen tyypin nimikirjaimet ovat S ja K. Leikin ohjaaja, joka tiesi kaikkien nimet, kertoi sitten pääsekö tämä Afrikkaan vai ei. Useimmat tajusivat leikin idean, mutta joillekin se jäi hämäräksi, ennen kuin se paljastettiin leikin lopussa. Vastauksiksi tuli myös kaikkea hassua; eräskin tyyppi pääse Afrikkaan syömällä käpyjä (SK) ja toinen pääsi sinne mansikkajogurtilla (MJ).

Yhteishengen luomisena ainakin meidän riparilla toimi leikki, nimeltä Sinfoniaorkesteri. Siinä tämä sinfoniaorkesteri oli haaksirikossa, ja heille oli jäänyt vain muutama limsakori, joiden avulla heidän tuli päästä turvaan (meillä beach-kentän laidasta verkolle). Leikissä siis kaikkien tulee pysyä muutaman limsakorin päällä niin, että viimeistä pystytään siirtämään ensimmäiseksi niin kauan, kunnes ollaan siellä määränpäässä (eli meillä verkolla). Ainakin meillä loi yhteishenkeä, eikä vähiten syystä, että oltiin kesän ainut leiri, joka onnistui. Ei se vaikeaa ollut.

Toinen samantyylinen on leikki, joka meillä oli isosleirillä. Porukka seisoo lankulla, ja heidän tulee järjestäytyä ikäjärjestykseen ilman puhetta. Meillä ainakin oli tosi kivaa. Tämä leikki kyllä edellyttää yhteistyökykyä.

Loppuun vielä haluaisin kiittää muita vinkeistä. Lähen tänä kesänä ensi kertaa isoseks (meillä koulutus kesti kaksi vuotta) ja kaikki uudet leikit on tervetulleita. Kiitos!
 
Tämä leikki on varmaan lähes kaikille tuttu, mutta pistetään kuitenkin esille:

Tervapata

Piirretään ympyrä. Ympyrän kaarelle piirretään sopivin välimatkoin pienempiä puoliympyröitä pesiksi. Keskelle ympyrää piirretään pienempi ympyrä, joka on tervapata. (Ison ympyrän halkaisija on yleensä noin 5 metriä.)
Porukka asettuu puoliympyröihin. Yksi jää ympyränkiertäjäksi keppi kourassaan. Hän pudottaa kepukan jonkun pelaajan selän taakse ja lähtee juoksemaan myötäpäivään. Pelaajan täytyy itse huomata keppi takanaan, silloin, kun se siellä on. Heti huomattuaan kepin, pelaaja lähtee juoksemaan vastakkaiseen suuntaan, kuin kiertäjä. Se, kumpi ehtii tyhjälle pesälle ensin, saa jäädä siihen, ja toinen kiertää. Jos pelaaja, jonka takana keppi luuraa, ei huomaa sitä ennen kuin pudottaja on ehtinyt kiertää ympyrän kokonaan pudotuksen jälkeen, joutuu pelaaja keskelle tervapataan. Täältä pelaajan voi vapauttaa toinen pelaaja kiertämällä hänet ympäri. Tähän kuitenkin sisältyy oma riskinsä, jos kiertäjä ehtii tyhjään pesään. Tätä jatketaan kyllästymiseen asti.
 
Tämä on leikki, joya tykkään harrastaa tosi paljon, ja kyseisen leikin harrastajia on Suomessa ja ulkomaillakin jo ties kuinka paljon! Sitä voi harrastaa vaikka kuinka moni yhtäaikaa, vaikka liian suurella porukalla se menee tosi hankalaksi.. Eikä liian nuoria mukaan!

Larppaus :wink:
 
lehmä on kyllä aika vajaa mutta samalla yksinkertaisen hauska.
mennään kontalleen yhteen sumppuun johonkin aukealle ja joku ulkopuolinen valitsee yhden sonnin. muut ovat sitten lehmiä. kuljetaan ympäriinsä (olisi hyvä että alue on jotenkin edes rajattu tai sellainen paikka ettei kukaan lähde konttaamaan umpi mettään kolmea kilometriä) ja kun törmää johonkuhun sanotaan "muu". toinen vastaa samoin. vain sonni pysyy paikallaan eikä vastaa mitään. kun häneen tösäyttää hän ei vastaa mitään ja sitten pysähtyy itsekkin ja ei vastaa enää "muu" kenellekkään. loppujenlopuksi on rykelmä hiljaisia ihmisiä kontallaan. niin juu ja silmät pidetään kokoajan kiinni! sonni saa kyllä vilkuilla ympäriinsä.
 
Anteeksi en tiedä tälle leikille nimeä. Sopii hyvin tutustumisleikiksi.

Ryhmä ihmisiä (mahdollisimman iso) laitetaan seisomaan kapean, 30-40cm leveän, penkin päälle. Valmiiksi on keksitty yhtä pitkä sana kuin on penkillä seisojia. Jokaiselle penkillä seisovalle annetaan paperilappu jossa on yksi sanaan kuuluva kirjain. (Lappujen pitää sitten olla sekaisin.) Ryhmälle kerrotaan sana ja heidän täytyy muodostaa se. Lappuja ei saa vaihdella, vaan osallistujien täytyy muodostaa sana vaihtamalla paikkaa toistensa kanssa. Ongelmana vain on se että tilaa on vähän. Kukaan ei saa tippua kapealta penkiltä tai palataan alkuasetelmaan ja aloitetaan alusta.
 
Näin toissayönä unta suositusta leikistä, jossa ammuttiin haulikonpanoksilla putkista kananmunia mahdollisimman pitkälle rikkomatta niitä. Sitä voisi leikkiä ilman apuvälineitä yksinkertaisesti heittelemällä nimikoituja kananmunia vaihtelevassa maastossa. Sopiva heittopaikka olisi sellainen, että aluksi olisi nurmikkoa/kanervikkoa, sitten hiekkaa ja lopuksi kalliota. Se, joka saisi viskattua kananmunan kauaksi kallion laelle rikkomatta sitä, olisi varsinainen sankari.
 
Tulee vain mieleen, että mitä ihmettä sitten tehdään, jos se kananmuna mäsähtää hajalle sen putken sisään?
 
Ylös