Liekki

Lentävä lumi

Kontulainen
Ihmetyksekseni en löytänyt Liekistä vielä keskustelua... No nyt siitä on!

Löysin Liekin noin kuukausi sitten, kun kaveri lainasi Liekin Korppi-levyn. Keikalle on tarkoitus mennä Nosturiin 23.4. Yritin veljelleni selittää millaista on Liekki, mutta ei se oikein onnistunut. Sitä on vaikea verrata mihinkään, on vain itse kuunneltava.

Sitten vähän taustaa. Liekki on perustettu 1999. Se on julkaissut kole albumia: Magio, Korppi ja uusimpana Piirsin rajan taa. Liekkiin kuuluu Janne Kuusela (laulu, kitara), Okke Komulainen (koskettimet), Teemu Soininen (basso) ja Juha Kulmala (rummut).
Kotisivut:
www.liekki.info

Siis mitä mieltä olette? Keikkakokemuksia? yms...
 
Taisin kerran kuulla sitä Hyppönen Enbuske Experiencessa. Aika mielenkiintoista musaa soittivat, mutta ei oikein uponnut.
 
Itse pidän Liekistä kovasti, ja olen nosturiin mitä suuremmalla todennäköisyydellä menossa.

Korpin ilmestymisen jälkeen olen kyllä ollut koukussa. Monien biisien sanoissa ei ole aina järkeä, vaan laulu on yksi instrumentti muiden joukossa.

Pidän kovasti Korpista, uusinta Rajan piirsin taa-levyä en ole paljoa kuunnellut, pitäisi oikein perehtyä. Vanhinta Magiota ja (Liekin laulajan vanhaa) Karkkiautomaatin levyjä en omista.

Suosittelen kyllä!
 
nessa sanoi:
Vanhinta Magiota ja (Liekin laulajan vanhaa) Karkkiautomaatin levyjä en omista.
Siis onko Liekin laulaja ollut Karkkiautomaatissa? Ja Karkkiautomaatti ei ole enää toiminnassa? En ole ihan perillä, vaikka kumpaakin orkesteria on tullut jonkun verran kuultua, Karkkista enemmän kuin Liekkiä.
Liekki on oikeastaan minulle juuri sellainen bändi, josta tiedän pitäväni, vaikka en olen kuullut kuin muutaman biisin. Tyyli on todella miellyttävä ja erikoinen. Keikalle olisin mennyt Tampereelle jos olisi ollut varaa...
 
Liekin laulaja Janne Kuusela oli Karkkiautomaatissa, mikä on siis hajonnut. Muista Liekein jäsenistä en tiedä, mahtoivatko he olla Karkissa mukana.
 
Janne Kuuselan lisäksi Vesa Lehto, Liekin ensimmäinen rumpali, soitti myös Karkkiautomaatissa. Nykyään Liekissä rumpaloitsee Juha Kulmala. Basisti Teemu Soininen ja kosketinsoittaja Okke Komulainen soittivat molemmat aikoinaan Superissa.

Liekki on jokseenkin hämmentävä yhtye. Musiikkinsa on kaunista ja kaikkea, mutta jokin siinä pistää tietyllä tapaa ärsyttämään. Liekö sitten ne sanoitukset, jotka ovat suurimmaksi osaksi paitsi todella suurpiirteisen pienieleisiä ja naiiveja, niin myös kovin lyhyitä. Minua kun aina viehättää kunnon tarinat, niin tuollainen taivaanrantojen maalailu pienillä, osin merkityksettömänkin kuuloisilla säkeillä pistää toisinaan harmittamaan - biisit jäävät ikään kuin kesken. Mutta tyylikästä ja tarttuvaa poppista omalaatuisesta otteestaan huolimatta.
 
En ole koskaan keikalla nähnyt, piti mennä kattomaan Tavastialle mutta ei saatu enää lippuja sinne. Dämit!

Liekki on hirmu nättiä musiikkia. Mä tykkään siitä kyllä, mutten ole silti päässyt ihan täysin jyvälle.. Semmosta suurta kolahdusta ei ole siis tullut, vaikka tykkäänkin. Semmoista tosi neutraalia musiikkia jotenkin!

En osaa oikein edes sanoa lempparibiisejä. Mulla on joku outo suhde Liekkiin.
 
Minulle Liekki on ainutlaatuinen ja ihana yhtye, kuuluu ehdottomasti lempparibändeihini. Satuin joskus ihastumaan pahanpäiväisesti radiossa soineeseen Pienokainen-singleen ja lainasin kirjastosta Magio-debyyttilevynsä, joka osoittautui harvinaisen kauniiksi ja lumoavaksi tapaukseksi. Sen verran mitä olin Karkkiautomaattia jo kuullut, oli sekin ihana yhtye. Janskun laulutyyli jaksaa vaan käsittämättömästi viehättää ja ihastuttaa. Ja vaikkei Liekki myönnäkään ottaneensa suoraan vaikutteita seiskytluvun suomalaisilta lauluntekijöiltä, löysin minä Pekka Strengin juuri Liekin kautta. Joidenkin mielestä taas uusi Rajan piirsin taa on lähes heviä. Ei se ole, se on vaan liekkiä (sillä mina en tykkää lainkaan hevistä mutta tuosta levystä kyllä paljonkin).

Liekissä on ihanaa ja erikoista sanoitukset, niiden näennäinen tarpeettomuus ja hölynpöly -joka kuitenkin tarkoittaa aina jotain, olkoonkin sitten vaikka vain siinä miltä äänteet kuulostavat juuri siinä järjestyksessä ja millaisia mielikuvia ne tuovat kuulijalle. Harva yhtye saa suomen kielen kuulostamaan näin ihastuttavan kauniilta ja aidolta. Ei ole mitään väliä tarkoittaako esimerkiksi "on uusi vuokralainen / vanhan talon / kuolleilta sai avaimen / ja numeron" tai "minne päivät sinun jättää / minne vuodet sinun vie" mitään maailmojamullistavan syvällistä, mutta siltä se minun korvissani kuulostaa.
 
millaisia mielikuvia ne tuovat kuulijalle. Harva yhtye saa suomen kielen kuulostamaan näin ihastuttavan kauniilta ja aidolta. Ei ole mitään väliä tarkoittaako esimerkiksi "on uusi vuokralainen / vanhan talon / kuolleilta sai avaimen / ja numeron" tai "minne päivät sinun jättää / minne vuodet sinun vie" mitään maailmojamullistavan syvällistä, mutta siltä se minun korvissani kuulostaa.

Veit varpaat suustani.
 
Ylös