Luetaanko jotain?

Viola B.

Kontulainen
Lukutuvassa ei näytä tapahtuvan mitään, olisiko kiinnostusta lukuprojektille? Minulla odottaa hyllyssä lukemattomana Robin Hobbin The Dragon Keeper, löytyykö lukukaveria? Vai saisiko joku suomenkielinen kirja väkeä innostumaan? Jos alustaminen tuntuu liian raskaalta, niin ehkä jotain kevyempää keskustelunaloitussysteemiä voisi myös harkita. Kaipaan lukuseuraa siinä määrin, että minulle kelpaa melkein mikä vaan kirja, joka kirjastosta löytyy :)
 
Minä ainakin mielelläni osallistuisin johonkin lukuhommeliin. The Dragon Keeper taitaa olla useampiosaisen sarjan ensimmäinen osa? Minkälaista aikataulua mahdolliset kiinnostuneet haluaisivat? Minulla ainakin kestäisi tuon teoksen saamiseen hetki, kun ei ihan lähikirjastoista löydy.
 
Nyt kesällä voisi sopiakin. Minullakin on tuo uusin Robin Hobb -sarja aloittamatta (kaksi ekaa osaa odottavat hyllyssä).
 
Kivaa! The Dragon Keeper on eka osa juu, minullakin on kaksi osaa odottamassa. Kesäkuussa voisi aloitella, tämä toukokuun loppu on vielä niin täynnä kaikenlaista.

Aikataulusta ei minulla ole sen kummempaa ideaa, 17 lukua näkyy tuossa olevan esipuheen jälkeen, että jos pari lukua viikossa luetaan niin kesän aikana ehditään koko kirja?
 
Kahden luvun viikkotahti kuulostaa aika passelilta ja kesäkuun alku hyvältä aloitusajankohdalta. Tilasin kirjankin juuri lähikirjastoon, että minä pystyn ainakin pikkuhiljaa aloittelemaan lukemisen. Brandagamban lukupiirikin jää sopivasti ensi keskiviikon jälkeen kesätauolle.
 
Jonkinlaisella keskustelutyylillä tämän lukupiirin voisi vetää läpi. Niiden alustusten kirjoittaminen on aika työlästä: mikä varmaan lopautti edellisen Hobbin läpikäynnin (vaikka pääsimmekin varsin pitkälle). Toki ne ovat antoisia, jos ne vaan jaksaisi tehdä.
Toivottavasti saamme lisää osallistujia mukaan.
 
Jos otetaan tahdiksi tuo kaksi lukua viikossa, niin käytettäisiinkö yhden luvun läpikäymiseen se kolme-neljä päivää vai käytäisiinkö niitä läpi hieman limittäin/päällekkäin. Tietysti aina voi vanhoihinkin lukuihin lisätä myöhemmin mieleentulevia seikkoja, mutta näin pääasiallista käytäntöä ajattelin.

Lisäys: Vai olisiko kenties järkevää pitää keskustelu yhtenä topikkina, jonka otsikkoon muokataan käynnissä oleva luku ja keskustelu kävisi kaikista lukua edeltäneistä tapahtumista?
 
Lukupiiri onkin jotain mitä en ole ennen kokenut, kuulostaa kivalta, voisin olla kiinnostunut! Kielenä käy suomi sekä englanti, ehkä tässä tapauksessa mieluummin suomi jos pitäisi pystyä järkevin sanoin keskustelemaan asiasta. Joskus on vaikea puhua suomeksi englanninkielisestä kirjasta, joita myös luen paljon.
 
Laitetaanko siis oma keskustelu alulle tälle projektille? Mukana ovat ainakin Atheon, Lehtokuusama, sirhannah (olethan?) ja minä. Entäs muita? Tätä sarjaa ei ole suomennettu siis, että enkuksi saa lukea. Eikähän mikään estä käyttämästä keskustelussa englanninkielisiä nimiä ja termejä välillä, joskus niille voikin olla vaikea löytää suomenkielisiä vastineita.

Epäilen että oma intoni lopahtaa jos on pakko kirjoittaa alustus. Ehdotan että keskustellaan mahdollisimman vapaamuotoisesti kahdesta luvusta per viikko ja kuka ehtii lukea luvut ensin, voi aloittaa keskustelua. Ne pari lukua tulee varmaan helposti luettua putkeen ja sitten voi kirjoitella ajatuksiaan itse kukin. Tehdään kuitenkin aikataulu näkösälle että joku järjestys säilyy :) Hyvä idea Atheon, jos osallistujia on vain muutama, niin ehkä koko kirjan keskustelu onnistuu yhdessä topikissakin?
 
Olen mukana joo! :) Pitää vaan saada kirja hyppysiin jostain. Onneksi olen kirjarakastaja niin olen myös valmis sen kohtuu hinnalla tilaamaan!
 
Juu ei ole Rain Wild Chroniclesia suomennettu. :(
Jos joku etsii osia niin näinhän ne järjestyksessä ovat (sarja on nyt julkaistu kokonaisuudessaan) :
The Dragon Keeper
Dragon Haven
City of Dragons
Blood of Dragons

Sarjan rakenteesta sen verran, että DK ja DH olivat alunperin yksi iiiiso käsikirjoitus jonka kustantaja halusi puolittaa. DK loppuu siksi vähän "kesken" tai ainakin eri tavalla kuin Hobbin tuttuun trilogian osa-tapaan - eli vinkkinä se DH kannattaa hankkia kanssa jos haluaa levähtää järkevässä paikassa ennen kuin lukee kaksi viimeistä osaa. ;)

Minulla on parhaillaan BoD kesken mutta jahka saan sen luettua niin voisin aloittaa alusta ja koittaa kirjoitella aiheesta jotain.
 
Itse tilasin suomalaisesta kirjakaupasta 3 ensimmäistä kirjaa, kappale hintaa kanta-asikkaalle tuli hurjat n. 5,50e .. neljättä osaa ei ollut saman "kokoisena" jotenka ostelen sen sitten myöhemmin, jos totean sarjan hyväksi ;) Toivon niin!
Tosin ensimmäisen osan kohdalla toimitus aika oli muistaakseni 1-4vkoa. Toivottavasti ei kuitenkaan ihan niin pitkäksi venähdä :(.
 
Ylös