Manu Chao

Utuwa

Hobitti
Ah, kuinka pitkään minua onkaan himotellut lisätä tänne keskustelu Manu Chaosta ja tänään, kun kesän tuloa fiilistelläkseni laitoin Proxima Estacion Esperanzan soimaan, oli pakko tulla lisäämään sellainen.

Manu Chaon musiikki on siis aivan törkeän hyvää lattarin, reggaen ja ska-musiikin risteytystä hyvällä sykkeellä ja monipuolisilla saundeilla. Manuhan laulaa minun ymmärtääkseni espanjaksi, englanniksi ja ranskaksi ja herra itse on asunut ympäri maailmaa ja ottanut kaikkialta musiikkiinsa vaikutteita.

Itselläni on Esperanza- ja Clandestino cd-levyt, sekä Babylonia en Guagua-dvd, jotka kaikki ovat oikeastaan ihan puhkisoitettuja ja ihan syystäkin, ne ovat mahtavia äänitteitä. Live-dvd:n keikka on ihan uskomaton, tuollainen keikka olisi pakko nähdä joskus livenä.

Keskustelua siis pystyyn, pitääkö joku muukin, tai onko kukaan edes kuullut kyseisestä ilmiöstä?
 
Me gustas tu -biisiä inhosin sydämeni pohjasta silloin kun se tuli, nykyään jopa ehkä hieman tykkään siitä. Olen kuullut satunnaisia Manu Chaon biisejä, ja täytyy kyllä myöntää, että se on ihan kelpoa kesämusiikkia. Rentoa ja huoletonta. En minä välttämättä levyä ostaisi, mutta on se siitä huolimatta ihan okei. Otan mielelläni biisisuosituksia vastaan. :)
 
ja kyllä harmitti se toissakesäinen Roskilde-festari...

Voi, Manu Chao on minun stereoiden vakkarilevy! Olen kylläkin heti ensimmäisenä Estacionin kesänä kuluttanut levyn puhki, joten on vaikeaa päästä takaisin siihen tosi-Chao-fiilikseen. Omistan siis vain tuon kyseisen levyn vaikka pitkäaikaisissa suunnitelmissa on ollut ostaa herran muita levyjä.

Minuakin Manu Chaon musiikissa viehättää nimenomaan se eri tyylien yhteen sekoittelu ja erilaisten ääni(tehosteiden) hyväksikäyttö. Tietysti Chaon musiikin "ymmärtämisessä" auttaa kiintymykseni latinalaisvaikutteiseen musiikkiin, ja nimenomaan epä-tyylipuhtaaseen musiikkiin. (Esimerkiksi poppi-Shakira ja chachacha-Karl Zéro)

Minä en siis tiedä siitä Clandestino-levystä, mutta Proxima Estacion Esperanza on ihana KOKONAISUUS. Levyltä on vaikea kuunnella mitään tiettyä kappaletta, sillä ne kaikki punoutuvat niin nätisti yhteen, että levy on kuunneltava alusta loppuun. Me gustas tu -biisistä en siksikään ole koskaan sen erityisemmin pitänyt, siis biisinä korottanut muiden yläpuolelle. Ostin levyn Homens-biisin takia, sen ainoan, joka tuntuu jotenkin erottuvan kokonaisuudesta. (Voih, tuon lauseen ei ole tarkoitus kuulostaa noin negatiiviselta)

Valitettavasti olen tosiaan kuunnellut tuota yhtä levyä vähän liikaa, ja ehkä myös "kasvanut" siitä yli, tai eroon. Musiikkimakuni kulkee läpi erilaisia vaiheita ja tällä hetkellä on enemmän makuuni romanttinen lurittelu, mutta edelleen se positiivinen energia. Espanjan kieli on kuitenkin maailman kauneimpia kieliä ranskan ohella, tehty laulettavaksi.
 
Voisinpa vaikka panna pääni pantiksi, että jokainen, joka kuuntelee levyllisen, tai puoli dvdllistä Manua saa kivan olon loppupäiväksi.

Liveaktina ison orkesterin kanssahan tuo meininki vasta pääsee livenä valloilleen. Argh, pakko nyt hehkuttaa ihan kamalasti sitä dvd:tä jonka jälleen tänään katsoin ties kuinka monetta kertaa. Siis menohan on siellä niin yleisössä, kuin bändinkin keskuudessa aika hemmetin energinen ja keikka vyöryy eteenpäin tiukan ska-potkun voimalla putkeen tosi pitkään, kun taas levyllä meno on leppoisaa ja mukavasti eteenpäin soljuvaa (kumpikin passaa minulle siis). Livenä Minha Galera , jossa pelkästään Manu, akustinen kitara ja Manun karismaattinen ääni pääsevät valloilleen (vaikka Minha galera toimii levylläkin.. mie en osaa edes päättää kumpi on parempi).

Danylle voisin suositella kokonaan kahden levyn biisit, koska sieltä ei löydy yhtään heikkoa kipaletta, mutta englanninkielisistä Mr Bobby (tonight I dream about reality-kohta ja Utuwan sydän särkyy), Welcome to Tijuana ja Bongo Bong ovat aivan ehdottomia ja sitten loppurepertuaarista tietenkin Minha Galera, Clandestino, Mentira, Homens, Mi Vida... ja lista jatkuu loputtomiin.

Ihan tälleen pikkuseikkana, että minä tykkään ihan älyttömästi noista Levyjen kansista ja väreistä ja niistä kansilippusistalappusista, ne on aivan superhienot.
 
Kannattaa toki hankkia myös se livelevy :) Se oli nimeltään muistaakseni joku Radio Bemba Sound System. Sääli, kun siinä ne menee niin nopeasti eteenäpäin. Esimerkiksi Bongo Bongista se laulaa tai oikeastaan huutaa vaan sen kertosäkeen :cry: Se on kuitenkin ihan hyvä levy, mutta jotenkin eri tavalla hyvä kuin ne aikaisemmat levyt...
 
Tätä kuunneltiin matkalla Kittilään keskellä talvea.

Ihanaa rentoilua, esperanzaa lähinnä olen kuunnellut. Me gustas tu rokkaa. Onko tämä Manu kenties rastafari? me gustas marihuana, me gustas tu..

Kelpo musiikkia, ei mitään ihmeempää kyllä nyt irtoa.
 
Ylös