Memento

jalokuusi

Kontulainen
Selasin juuri koko elokuvateatterin läpi, eikä kyseisestä elokuvasta ollut keskustelua. Tai sitten näköni on heikentynyt edelleen.. :D

Eilen pistin kyseisen elokuvan nauhalle ja ajattelein, että pitää katsoa ihan huvin vuoksi millainen on. Mittän hirmuisia odotuksia ei ollut, kun en elokuvasta tiennyt oikein mitään etukäteen. Ensimmäinen reaktio oli, että ei jaksaisi ajatella elokuvan vuoksi näin paljon, mutta sitten vain joutui elokuvan pyörteeseen ja ajatteli asiat tarkasti tahtomatta. Mahtava elokuva.
Ihme kun en ollut aikaisemmin tätä katsonut. Kerronnallisesta paras elokuva jonka olen nähnyt. Mitä mieltä te olitte siitä? Oliko kerrontatyyliä liian vaikea seurata? Itseltäni jäi nimittäin varmaan moniakin asioita huomioimatta, mutta uudestaan kun katson, niin eiköhän ala kaikki jutut selviämään. Ei voi muuta kuin taputtaa tälle elokuvalle.
 
Kuudesti olen kyseisen leffan nähnyt ja joka kerta se on parempi ja parempi.
Ensimmäisellä katselukerralla en tajunnut oikein mitään, kun vasta lopussa ensinnäkin tajusin, että juoni rullaa pätkissä takaperin.

Minä pidän todella siis tuosta aika erilaisesta toteutuksesta, asiat etenevät hienosti ja flashbackit tulevat mustavalkoisina.
Ja niin, elokkuvan loppu(vai pitäisikö sanoa alku-)ratkaisu on loistava.
 
Näin tämän ensimmäisen kerran elokuvissa, mutta onnistuin lahjakkaasti missaamaan muutaman minuutin sieltä jostain keskeltä, kun varsin anteeksiantamattomasti jouduin poistumaan teatterisalista WC:n puolelle kesken kaiken. Todella amatöörimäinen arviointivirhe oman rakon sietokyvystä! Mutta se siitä. Elokuva oli joka tapauksessa kerrassaan erinomainen, eikä todellakaan auennut ensimmäisellä katsomiskerralla kokonaan, vaikka tiesikin etukäteen mitä tuleman pitää (siis sen, että tarina etenee kohtauksittain lopusta alkuun). Toinen katselukerta selkiytti tapahtumia huomattavasti, mikä teki katselukokemuksesta entistä antoisamman. Sillä kertaa se sujui jopa ilman ylimääräisiä keskeytyksiä. Vasta kolmannella (edellisellä) kerralla luulen ymmärtäneeni kaikki tarinan koukerot, mutta ei sitä tiedä jos vaikka siellä yhä olisi jäänyt jotain...

En usko tämän leffan näkemiseen kyllästyy ikinä, on se vain niin huippu. Olisi muuten erinomaisen mielenkiintoista nähdä tämä joskus oikeinpäin leikattuna! Kyllä tämä leffa kuuluu allekirjoittaneen kaikkien aikojen Top-10 -listalle, ei voi mitään. :)
 
Sillanrakentaja sanoi:
Olisi muuten erinomaisen mielenkiintoista nähdä tämä joskus oikeinpäin leikattuna!
Hyvä ajatus. Toisaalta sitten se olisi jotenkin helppo. Ei tavitsisi ajatella ollenkaan. Pitää ajaa elokuva koneelle ja leikellä se "oikeaan" järjestykseen. En kyllä voisi tehdä sitä. Tuntuisi, että "raiskaisin" elokuvan.. :shock:

Mainoksien kohdalla aloin muuten ihan vaistomaisesti kelata alkuunpäin. :) Jotenkin vain tuntui, että sieltä se elokuva loppuu.

Minua jäi vaivaamaan se oliko Leonardin kertoma "tarina" Sammy Jankistä totta. Siis oliko se oikeasti tapahtunut Sammylle vai Leonardille, joka sitten vain kertoi sen, että se oli tapahtunut toiselle ihmiselle.
 
Memento on kyllä suhteellisen kiero elokuva. Tiesin kyllä sen perusajatuksen, siis juuri sen lopusta alkuun kulkemisen, etukäteen. Elokuva onnistui silti huijaamaan ja yllättämään. Täytyy myöntää, että loppua en olisi osannut odottaa.

Nykyään tuntuu olevan melko paljon näin katsojan vedätys-elokuvia. Esim. Fight Club, Vanilla Sky, Identity ja niin edelleen.

Se on muuten harvinaisen inhottava tunne, jos WC-tarve yllättää kesken elokuvan. Itse kärvistelin X-Men 2:n läpi. Opinpahan olemaan syömättä tulista (ja janottavaa) ruokaa ennen elokuvaa :D .

//muoks Tietenkin unohdin sen, minkä vuoksi ylipäätänsä aloin tätä viestiä kirjoittamaan. Nimittäin, minulla on jostain syystä sellainen käsitys, että elokuvan dvd-versiolla olisi mahdollisuus katsoa elokuva käänteisessä järjestyksessä. Olenko väärässä? Vai käsittänyt väärin. Onhan dvd:llä tietenkin mahdollista katsella kohtaukset haluamassaan järjestyksessä. Tuntuisi tosin, että elokuvasta lähtisi puolet pointista, jos sen niin näkisi.
 
dvd:stä... Ei siinä sen kummempaa mahdollisuutta ole, ainoastaan nämä perinteiset kohtausvalikot. Toisaalta itse onnistuin ostamaan sukkaversion rakastamastani elokuvasta (kun minun on pakko löytää kaikki hyvätkin Anttilan kympin laatikoista). Eli voi olla, että jossain edistyneemmässä versiossa tosiaan voi myös oikeasti säätää kohtauksien näyttöjärjestyksen, mutta tuossa minun olisi vain keskeytettävä mustavalkoisten kohtausten alkaessa ja valita "edellinen" kohtaus.
Varoittaisin siis tuosta omituisesta dvd:stä, jonka halvalla sain. Siinä muutamassa kohdassa vilahtaa suomennokset niin nopeasti ohi, että pakostikin huomaa taustalla olleen halvan tuotannon. Eli kannattaa maksaa täysi hinta, tuossa minun versiossani ei ole edes ekstroja, grr.
 
Memento on yksi kaikkien aikojen mieleenpainuvimpia leffoja. Se ei ole mitenkään helppo tai mukava, mutta harvat todella hyvät leffat ovat (Elizabet, Dancer In the Dark jne). Ja Guy Pearce osoitti, että osaa näytellä muutakin kuin söpöä lehmipoikaa. :)
 
En voisi väittää todella pitäväni leffasta. Se oli kiinnostusta herättävä muttei loppujen lopuksi hyvä. Näin sen ensimmäisen kerran nyt TV:stä minä-päivän-se-nyt-olikaan. Juonen seuraaminen noin yleensä sujui kohtalaisen vaivattomasti. Ei monestikaan tullut hetkeä, jolloin olisin joutunut kelaamaan taakse- no eteenpäin tapahtumia mielessäni.
Ainoa, mikä loppujen lopuksi jäi häiritsemään, oli leffan käänteisen tapahtumajärjestyksen takia leffan loppu. Se loppui niin yllättäen. Naps vain. En osannut yhtään, en yhtään, odottaa sen loppuvan vielä.
 
Ylös